Kortti hyllylle, paljonko pitää olla ylinopeutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elffi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse ajoin tuossa 30km/h alueella 86 km/h eli 56 km/h ylinopeutta. Kortti kuivumassa todennäköisesti 3kk vähintään ja sakkoa tuli 192€. Ei tullut törkeätä liikenneturvallisuudenvaarantamista. Riippuu ihan millä alueella ajat ylinopeutta, taajamassa lähtee aivan varmasti yli 30 ylityksestä kortti.

Poliisi saa ajaa tasan niin lujaa kuin haluaa, kunhan varoo suojateitä.

Zone-sarja -42%
Vilkut ja pillit päällä.
Edelleen, saa ajaa ylinopeutta ilman vilkkuja ja pillejä virkatehtävässä. Tuntuu olevan monille vaikea ymmärtää tämä. Virkatehtäväksihän kelpaa vaikka matka toiselle puolelle kaupunkia tekemään sinne rutiinirundia. Käytännössä voi olla aika vaikeaa saada rangaistusta ylinopeutta ajaville poliiseille, kun voivat aina repiä jostain sen virkatehtävän.

Itse seurasin kerran, kun poliisi ajoi noin 20 km/h ylinopeutta Herttoniemen McDonald'sin autokaistalle. Olen myös todistanut monesti Helsingin keskustassa, kun poliisi ei ole jaksanut odottaa liikennevaloissa, niin ovat väläyttäneet nopeesti vilkkua ja ajaneet punasista läpi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Edelleen, saa ajaa ylinopeutta ilman vilkkuja ja pillejä virkatehtävässä. Tuntuu olevan monille vaikea ymmärtää tämä. Virkatehtäväksihän kelpaa vaikka matka toiselle puolelle kaupunkia tekemään sinne rutiinirundia. Käytännössä voi olla aika vaikeaa saada rangaistusta ylinopeutta ajaville poliiseille, kun voivat aina repiä jostain sen virkatehtävän.

Itse seurasin kerran, kun poliisi ajoi noin 20 km/h ylinopeutta Herttoniemen McDonald'sin autokaistalle. Olen myös todistanut monesti Helsingin keskustassa, kun poliisi ei ole jaksanut odottaa liikennevaloissa, niin ovat väläyttäneet nopeesti vilkkua ja ajaneet punasista läpi.

Niin siis virkatehtävällä saa ajaa ylinopeutta, JOS virkatehtävän suorittaminen sitä vaatii. Eli siis lain mukaan poliisikaan ei saisi ajaa ylinopeutta ihan minkä tahansa virkatehtävän piikkiin. Ja punaisia valoja päin ei saa mennä kuin hälytyslaitteet päällä.

Niin siis virkatehtävällä saa ajaa ylinopeutta, JOS virkatehtävän suorittaminen sitä vaatii. Eli siis lain mukaan poliisikaan ei saisi ajaa ylinopeutta ihan minkä tahansa virkatehtävän piikkiin. Ja punaisia valoja päin ei saa mennä kuin hälytyslaitteet päällä.
Juurikin näin, mutta käytännössä voivat toimia paljon vapaammin.

TLL 48§ kyllä mahdollistaa myös valojapäin ajamisen tietyillä edellytyksillä ilman sirraa ja läikkiäkin.

Muuten en oikein ymmärrä puuttumista poliisin ajokäyttäytymiseen samalla mentaliteetilla kuin kansalaisten. Liikennerikkomuksista rankaisemisen moraalinen tarkoitusperähän on yleisellä tasolla vain yleisen ajokulttuurin kontrollointi abstrakteja mutta potentiaalisia vaaratekijoitä karsimalla, ja tavoite on siis lähinnä tilastollinen. Ei yksittäisen poliisiauton tekemiset tähän asiaan kuulu ellei kyseessä ole konkreettinen vaaratilanne. Kyse on lähinnä siten ammattietiikan arvioinnista, ei niinkään jonkun tietyn yksittäisen "siviilinormin" täyttämisestä. Eli turha nillittää yksittäisestä poliisiauton tekemisistä ellei ole valmis miettimään koko systeemin funktiota yleisellä tasolla.

Miten on kannattaako huolestua?
Ajelin tossa yhtä mäkeä ylös päin 120km/h ja vastaan tuli 2 autoa ja sain hidastettua 100km/h ennen niitä kahta autoa ja toinen oli poliisi, poliisi ajoin kiltisti ohitseni ja katselin peilistä kun sielä juuri ennen kun poliisiauto olisi hävinnyt näkyvistä siniset valot vilkahtivat ja pysäytti sen edessä ajavan auton? (kaveri näki kun tuli perässä omalla autollaan että punanen valo paloi, poliisiauton edessä olevalle autolle ettei pitäny mitenkään liittyä minuun koska olin jo kaukana siitä) ja nopeus lätkä oli 70km/h jota ennen oli 80km/h siinä samassa mäessä nopeus laskee puolesta välistä 80km/h --> 70km/h noin 100m ajoin 70km/h alueella si poliisit tuli vastaan? kai ne perään olis lähteny jos olis jotain asiaa ollu? vai mitenkä on odottelenko kirjettä ensiviikolla kun pyytävät käymään ja antavat sakot kun kai niillä kamerat päällä on? ei tosta korttia varmaan pitäs lähteä kun suoritin juuri sinä samana päivänä 2vaiheen mut siitä en tiedä si mitenkä ne ottaa sen huomioon? :D
ja siinä sitten kun kaverilla istuttiin niin se sama poliisi auto meni pari kertaa ohi etsikö minua kenties? "vanha ford mondeo liikkuva poliisi oli" :)

Olipas sekava viesti. Mutta eiköhän ne ois perään lähteny jos ois jotain asiaa ollut.. Ite ajoin 80-alueella jotain vähän yli 120km/h ni lähti kortti 5 viikoks hyllylle :jahas:

ihan selvänä olin :D tuli vaan ihan puskista noi poliisit ja si jäi mieleen että tuleekohan tästä lisä sanomisia jossain vaiheessa ;) mut tuskin sieltä mitään lappuja tulee kun ei peräänkään lähteny :D

Satasen alueella 147,sain pitää kortin ja 300€ sakkoa.

Olin vieressä ku kaveri ajoi kanssa samoja lukemia, ei lähtenyt kortti mutta reilu kolmisen hunttia tuli sakkoa. Oli vähäliikenteisellä maantiellä missä oli ohituskaista ja keskikaide, joku hitura oli edessä ja kaverilla paloi hermo kun kyseinen kottero lähti sitten kiihdytyskaistan tullen kiihdyttämään vauhtiaan. Polkaisi noin 150 ohi keskari pystyssä, ja 5 sekunttia myöhemmin seuraavan mäennyppylän harjalle ilmestyi poliisiauto :D

Ollu kiltti poliisisetä sitten vissiin. Eikös 40km/h oo se raja mistä kortti aina lähtee? Vai oonko taas käsittänyt väärin. Musta tuntuu että jokatoisella saati jokakolmannella on aina eri fakta tohon että mikä se on se raja. Onko se prosenttuaalinen vai ihan km/h yksikköä se raja.

Kesä 2010, viikko sitten ostettu moottoripyörä alla. Arkiaamuna moottoritiellä myöhässä töistä hyvällä säällä.
200km/h hetkellisesti 100km/h alueella. Työpaikan pihassa vasta sai kiinni ja siviiliskodaan jutteleen.

Saatiin yhteispäätöksellä seuraava ratkaisu:

Sallittu nopeus: 120km/h
Mun keskinopeus: 160km/h

Liikenneturvallisuuden vaarantaminen 320e sakkoja. Kortin sain pitää. Kiitos poliiseille, ei menny loistokesä ketuiks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom