Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Ajatuksena on se, että mahdollisimman moni ottaisi rokotteet ja välttäisi näin sairaalahoitoon ja tehohoitoon päätymisen. Kun rokotekattavuus olisi riittävällä tasolla, niin tehohoito ei kuormittuisi koronapotilaista, eikä rajoituksille olisi enää tarvetta. Siinähän kansantalouskin edistyisi, kun rajoituksia voitaisiin lieventää/poistaa kokonaan eikä koronapotilaat kuormittaisi niin paljon tehohoitoa (sekin on kallista).
Älä jauha tuota paskaa enää. Katso vaikka ylipainosta koituvat kuolemat vuodessa ja selvitä paljon näiden hoidot ja lääkkeet maksaa nyt vaikka aluksi ja mieti mitä hoet aivottomana jatkossa.

Whatabout-möykkynen iskee jälleen.

Joo, olisi, olet ihan oikeassa. Jos elintasosairauksista pääsisi eroon irrottamalla varttitunnin elämästään, epäilen että aika harva tästä mahdollisuudesta kieltäytyisi. Muutama "minulla on oikeus kuolla läskinä ja sairaana" -tyyppi skippaisi mahdollisuuden arvatenkin.
Jos ei halua laihduttaa, kuntoilla tai lopettaa tupakointia/alkoholinkäyttöä, se on vaikeaa. Jos haluaa, se on helppoa

Jos ei halua ottaa koronarokotetta, se on vaikeaa. Jos haluaa, se on helppoa.

Kuka päättää, mikä on väärä vaikea vai onko pelkästään käytetty aika se kriteeri?

Ajatuksena on se, että mahdollisimman moni ottaisi rokotteet ja välttäisi näin sairaalahoitoon ja tehohoitoon päätymisen.
Voitko ystävällisesti selittää, kumpi on sun mielestä parempi tilanne. Minä en ole ottanut rokotteita, 2 vuotta menty ja terve. Sinä olet hakannut kaikki rokotteet, olet terve. Tajuatko että mä olen koko 2 vuotta välttänyt sairaalahoidon, ymmärrätkö sitä, enkä mä ole siihen tarttenut rokotteita enkä tartte. Sairaalaan ja teholle joutuu vain riskiryhmäläiset. Miksi helvetissä mä ottaisin rokotteen? Ai sen takia että suojelen muita? Juurihan tossa todettiin, että rokotetut saastuttaa rokottamattomia, eli rokottamattomia suojellaan rokotetuilta. Rokotteen ottaminen ei ole muista välittämistä, vaan ongelman lisäämistä.

Otanta tämän ketjun keskustelijoista ei ainakaan vähennä sen väitteen todenperäisyyttä, että koronadenialistit ja rokotevastaiset ovat suurelta osin sivistymättömiä tai syrjäytyneitä. Mä meen ottamaan kolmannen rokotteen heti, kun se on mahdollista. Haluan tällä oman sekä muiden terveyden suojelemisen lisäksi edistää kansantaloutta.
Jos katsotaan tästä kulmasta: Kaverin äiti ja sisko ekasta piikistä sairaalaan, kaveri kysyi lääkäriltä että mikä homman nimi ja voiko joku geeniperimässä olla että aiheuttaa sivareita ja miten hänen käy jos ottaa piikin? Lääkäri puhui ympäri pyöreitä ja totesi, kun oli kysynyt flunssista ym. Jota kaveri ei pahemmin ole sairastanut, että ei sun kyl oikeastaan kannata kokeilla onnea ja jätä ottamatta mutta teet oman päätöksesi.
Itsekin jopa mietein hetken, mutta vaimon piikeistä saamat sivarit poisti ajatukset piikin ottamisesta.
Itse olen tosiaankin sillä kannalla että se joka haluaa, niin saa ottaa, enkä häntä siitä syrji tai ylenkatso, mutta niin pitäisi olla myös toiseen suuntaan. Olen jo aikaisemmin tokaissut että ihmisessä pelko on terveen merkki ja Fimean sivulta kun katsoo "false mediaa", niinkuin jotkut sanoo virallisista sivuista, niin pelko kasvaa ja sitä myötä myös lapsilleni ei piikkiä tulla antamaan enkä sitä itse tule ottamaan. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi jos he sairastuisivat vakavasti tai jopa kuolisivat, enkä todellakaan mene takuuseen siitä mitä sen jälkeen tekisin (vanhempi lapsista sairasti koronan lievänäeikä kukaan muu perheestä sitä saanut). Se että et itse ole piikistä mitään sivareita saanut (hyvä niin), ei tarkoita ettei joku muu saisi.
Kansantaloudellisesti olisi parempi jos piikkejä ei tilata kaikille, vaan ainoastaan osalle, niille ketä sen haluaa. Pakkorokottaminen ja passin pakkokäyttö eivät myöskään ole kansantaloudellisesti järkevää.
Raha mikä jää turhien piikkien tilaamisesta voisi käyttää vaikka meidän terveydenhuollon parantamiseen. Lisää palkkaa hoitaille, palkataan lisää hoitajia jotta saadaan lisää paikkoja sairaaloihin ym. Kuormaa pois hoitajilta että jaksavat paremmin.
Väitän että suurin osa koronarokotevastaisista (käytetään oikeita termejä), eivät ole sivistymättömiä eivätkä syrjäytyneitä vaan pikemminkin valveutuneita, ajattelevia ja eivät halua lähteä ns. Soitellen sotaan.
Tiivistettynä. Parempi katsoa kuin katua.

Jälleen nopea katsaus päivän lehtiin, nyt HS ja Berliner Zeitung.

HS.webp

Samaan aikaan Berliner Zeitungissa kyllä myös ensimmäisenä koronaa, mutta hieman eri äänensävyyn. "Yleinen rokotevelvoite on vastuutonta ja perustuslain vastaista" "Rokotepakon olisi määrä tulla koko EU:iin. .... Bryssel koordinoi lääkefirmojen sopimuksia. Suuri läpinäkyvyys ei hallitse".

On taudista ja rokotteista mitä mieltä vain, niin täkäläisen tsuurnalistiikan taso on ällöttävän ilmiselvä.

BZ.webp

Älä jauha tuota paskaa enää. Katso vaikka ylipainosta koituvat kuolemat vuodessa ja selvitä paljon näiden hoidot ja lääkkeet maksaa nyt vaikka aluksi ja mieti mitä hoet aivottomana jatkossa.
Voisitko tuon öyhöämisen sijaan vaikka perustella, mikä tuossa kirjoittamassani oli paskaa? Logiikkahan siinä kirjoituksessani oli aika selvä?

Kyse on todennäköisyyksistä ja mittakaavasta. Vaikka yksilö olisi välttänyt sairastumisen ja sairaalahoidon, niin tarpeeksi isossa joukossa yksilöitä todennäköisyydet napsahtaa joidenkoin yksilöiden kohdille. Tarpeeksi isossa joukossa sitten näitä yksilöitä tulee "liikaa" ja se aiheuttaa ongelmia. Nyt tätä "liika" osuutta leikataan rokotteilla ja kyllä noista THL:n/HUS:n luvuista näkee, että rokote toimii kyllä sairaalahoidon tarpeen leikkaamisessa. Vaikka luvut (korjaamattomat luvut) on melkein 50%/50% niin silti suhteellisesti rokottamattomia on sairaalahoidossa paljon enemmän.

Eli rokotteet toimii. Mutta toimiiko ne tarpeeksi hyvin ja saavutetaanko niillä ulospääsyä tästä pandemista? En tiedä. Aiheuttaako rokotteet haittoja niin paljon, että ne kuormittaa koronan takia hoidossa olevien verran sairaanhoitoa? Ehkä, en tiedä ja sitä ei kauhesti tunnuta kaiveltavan ainakaan mediassa. Vaikea arvioida.

Kai se delta-variantin on R-luku, eli tarttuvuusluku, on sen verran korkeampi kuin alkuperäisen ja/tai brittivariantin, että tartuntoja tulee huomattavasti enemmän kuin vuosi sitten. Rokotteethan ei näitä oikein tehokkaasti blokkaa. Ehkä mielekkäämpää olisi "toimiiko rokotteet vai ei" vertailla tartuntojen ja sairaanhoidon/tehohoidon tarvetta vuosien 2020 ja 2021 välillä. En tiedä onko tällaista vertailua jossain? Kai sairaanhoidontarve tartuntamääriin suhteutettuna pitäisi olla pienempi kuin vuosi sitten, että voitaisiin sanoa rokotteiden olevan tehokkaita.

Hetkinen, puolustanko juuri rokotteita! No, ainakin melkein kehun.

Voisitko tuon öyhöämisen sijaan vaikka perustella, mikä tuossa kirjoittamassani oli paskaa? Logiikkahan siinä kirjoituksessani oli aika selvä?
Mähän perustelin sen. Näytin epälogiikkasi yhdellä esimerkillä monista. Mikään tuollainen vääntö ei toimi minuun.

Työkaverin kanssa viime vikolla kävin kaksi keskustelua koronasta. Ensimmäisessä keskustelussa sanoin hänelle että ei se korona sun yli pomppaa, kaikki sen saa, jopa rokotetut. Kysymys on vain siitä koska sä sen saat, voi olla huomenna, voi olla vuoden päästä. Toisessa keskustelussa sanoin että en mä pelkää sitä että sä kuolet, ongelma on siinä että koska sä et oo rokotettu tulet saamaan sen hyvin mahdollisesti viikkojen sairautena, ja tää pieni työyhteisö ei oikein kestä yhden ihmisen yllättävää takavasemmalle poistumista.

Nimimerkillä nyt maanantaista lähtien yksin töissä.

Onhan se teoriassa mahdollista että hän toipuu nopeamminkin, mutta riskitekijöitä on, ja näen tämän vaihtoehdon aika epätodennäköisenä. Meillä ei ole ketään joka voisi paikata, mä joudun nyt olemaan melko varmasti todella pitkään aivan yksin. On paljon toimintoja joihin todella tarvitsisin häntä.

On täysin totta että valtaosa erityisesti nuorista ihmisistä sairastaa koronan suht lievänä, mutta toivoisin teidän rokottamattomien ainakin miettivän sitä että JOS te saisitte ärtsyn koronan, mitä vaikutuksia sillä olisi työyhteisöönne ja lähipiiriinne, jos olisitte viikkoja saikulla. Pitkälle saikulle joutuminen on kuitenkin jo huomattavasti todennäköisempää kuin se, että sattuis olemaan just se yks ihminen tuhansista, joka joutuu teholle.

Minusta on ikävää kuinka suhtautuminen rokotuksiin ruokkii vastakkainasettelua. Ikäänkuin rokotetut olisivat joku suuri samanlainen massa, ja vastaavasti rokottamattomat joku samanlainen joukko. Yksilöitä me ollaan kaikki, ja maailmassa on aika paljon pahempiakin syntejä kuin onko ottanut piikin vai ei. Esimerkiksi suihkuveden lorottaminen, lamppujen unohtaminen päälle ja ulkokenkien jättäminen liian lähelle väliovea ovat selkeästi asioita joista joutaisin vaimon mielestä vankilaan.

Työkaverin kanssa viime vikolla kävin kaksi keskustelua koronasta. Ensimmäisessä keskustelussa sanoin hänelle että ei se korona sun yli pomppaa, kaikki sen saa, jopa rokotetut. Kysymys on vain siitä koska sä sen saat, voi olla huomenna, voi olla vuoden päästä. Toisessa keskustelussa sanoin että en mä pelkää sitä että sä kuolet, ongelma on siinä että koska sä et oo rokotettu tulet saamaan sen hyvin mahdollisesti viikkojen sairautena, ja tää pieni työyhteisö ei oikein kestä yhden ihmisen yllättävää takavasemmalle poistumista.

Onhan se teoriassa mahdollista että hän toipuu nopeamminkin, mutta riskitekijöitä on, ja näen tämän vaihtoehdon aika epätodennäköisenä. Meillä ei ole ketään joka voisi paikata, mä joudun nyt olemaan melko varmasti todella pitkään aivan yksin. On paljon toimintoja joihin todella tarvitsisin häntä.

On täysin totta että valtaosa erityisesti nuorista ihmisistä sairastaa koronan suht lievänä, mutta toivoisin teidän rokottamattomien ainakin miettivän sitä että JOS te saisitte ärtsyn koronan, mitä vaikutuksia sillä olisi työyhteisöönne ja lähipiiriinne, jos olisitte viikkoja saikulla. Pitkälle saikulle joutuminen on kuitenkin jo huomattavasti todennäköisempää kuin se, että sattuis olemaan just se yks ihminen tuhansista, joka joutuu teholle.

Minusta on ikävää kuinka suhtautuminen rokotuksiin ruokkii vastakkainasettelua. Ikäänkuin rokotetut olisivat joku suuri samanlainen massa, ja vastaavasti rokottamattomat joku samanlainen joukko. Yksilöitä me ollaan kaikki, ja maailmassa on aika paljon pahempiakin syntejä kuin onko ottanut piikin vai ei. Esimerkiksi suihkuveden lorottaminen, lamppujen unohtaminen päälle ja ulkokenkien jättäminen liian lähelle väliovea ovat selkeästi asioita joista joutaisin vaimon mielestä vankilaan.
Eikö täysin sama päde myös kausi-influenssoihin, joka on itse asiassa vaarallisempi nuoremmille ikäluokille kuin korona? Kuitenkaan influenssarokotteen ottamatta jättämisestä noihin syihin vedoten ei paljon tehdä numeroa.

Jos työyhteisö ei toimi silloin kun joku siitä poistuu sairausloman vuoksi. On työyhteisö suunniteltu huonosti. Kuka tahansa voi koska tahansa joutua onnettomuuteen ja sitä kautta joutua pois pitkäksikin aikaa. Näistä on turha syyttää työntekijää.

Se on kyllä hauska miten nämä NPC hahmot kuorossa tulevat tänne ja muualle hokemaan samoja matroja kuukaudesta toiseen ikäänkuin nyt mystisesti "kiinnostuneena" terveydestä ja varsinkin muiden terveydestä tai ylipäätään terveydestä missään tai kuluista jne.
Mikään, MIKÄÄN näistä ei ole kiinnostanut valtaosaa NPC hahmoista ennen tätä plandemiaa ja sen lobbausta sekä aivopesua. Sekä varsinkaan terveys ei kiinnosta edelleenkään valtaosaa näistä piikkihirmuista.

Nyt sitten holier than thou tyypit suorastaan uhkuvat tietoa ja ovat iltalehden luomia älyntemppeleitä joilla on tuomarin vasarakin käytössä sekä oikeudet tuomita kaikki jotka eivät ole yhtä "vastuullisia" kuin heille on aivopesty.

Toki osa on suoraan mielipidevaikuttajia ja osa taas näiden seuraajia. Jokatapauksessa aivot jätetty narikkaan tässä hommassa aikaa sitten ja varmaan muutenkin. Eihän tämän plandemian teko olisi edes mahdollista ellei ihmiset olisi täysin ehdollistettu jo valmiiksi tätä varten. Nyt vaan vedetty all-out

Jos työyhteisö ei toimi silloin kun joku siitä poistuu sairausloman vuoksi. On työyhteisö suunniteltu huonosti. Kuka tahansa voi koska tahansa joutua onnettomuuteen ja sitä kautta joutua pois pitkäksikin aikaa. Näistä on turha syyttää työntekijää.
Näinpä, ja itse asiassa tapaturmaisesta kaatumisesta johtuvan kuoleman todennäköisyys on suurempi, kuin kornan vuoksi sairaalahoitoon joutumisen todennäköisyys, autoilun riskeistä puhumattakaan. Kukaan ei kuitenkaan kehota ketään kävelemään kypärä ja suojavarustukset päällä, jottei työyhteisö kärsi.

Tää kuva kyllä kuvaa monia ihmisiä tällä hetkellä.
Aika harvalla on noinkaan hyviä kuulokkeita. Minulla on. Olen tuossa kuvassa perjantai-iltana rentoutumassa töiden aiheuttamasta kuormituksesta lasillinen lagavuliania vieressä.

Et ymmärrä miksi ihmisiä kiinnostaa omat ihmisoikeudet?
Ymmärrän ja olen sitä.mieltä että ei voi pakkorokottaa. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta joten en ymmärrä näitä jotka pillittää sen takia että joku on ottanut rokotteen tai ei ole ottanut. Aikavaikeaksi menee elämä jos ottaa stressiä siitä että duunikaveri käyttää maskia ..tai ei käytä.

Tunnumme olevan enemmän tai vähemmän yhtä mieltä näistä asioista:
-rokotukset vähentävät kuolleisuutta
-koronan aiheuttama ylähengitysteiden infektio on vaarallinen lähinnä ylipainoisille
-koronan vaarallisuus itsestään huolta pitäville ihmisille on matala.

Ehdottaisin, että ylipainoisille ihmisille annetaan vaihtoehdoiksi hoitaa kehonsa terveelliseen tilaan kohtuulliseksi katsotuksi määräajassa, jos he eivät saavuta tavoitetta heidät pakkopiikitetään. Siirtymäajan aikana ylipainoisille ihmisille roskaruoan, makeisten, limonadien, alkoholin yms ylipainoa aiheuttavien ruoka-aineiden myynti, välitys ja tarjoaminen ylipainoisille kriminalisoitaisiin vankeusrangaistuksen uhalla. En halua että minun ihmisoikeuksiani tallotaan sen tähden, että muiden vajavaisuudet ihmisinä aiheuttavat pienen/olemattoman lisäriskin heille itselleen.

Voitko ystävällisesti selittää, kumpi on sun mielestä parempi tilanne. Minä en ole ottanut rokotteita, 2 vuotta menty ja terve. Sinä olet hakannut kaikki rokotteet, olet terve. Tajuatko että mä olen koko 2 vuotta välttänyt sairaalahoidon, ymmärrätkö sitä, enkä mä ole siihen tarttenut rokotteita enkä tartte. Sairaalaan ja teholle joutuu vain riskiryhmäläiset. Miksi helvetissä mä ottaisin rokotteen? Ai sen takia että suojelen muita? Juurihan tossa todettiin, että rokotetut saastuttaa rokottamattomia, eli rokottamattomia suojellaan rokotetuilta. Rokotteen ottaminen ei ole muista välittämistä, vaan ongelman lisäämistä.
Se, että sinä tai minä ollaan nyt 2 vuotta oltu terveitä rokotettuina tai rokottamattomina ei vielä kerro kokonaistilanteesta oikeastaan yhtään mitään. Siksi tällaiset esimerkit eivät ole kovin mielekkäitä.

Mutta kun otetaan otantaan vaikkapa miljoona ihmistä, niin sillä alkaa sitten olla merkitystä, onko otettu sitä rokotetta vai ei. Rokottamattomalla on rokotettuun verrattuna moninkertainen (taisi viimeisin arvio olla 33-kertainen) riski joutua tehohoitoon koronan takia. Jos nyt oletetaan tuon olevan totta, niin eikö tuo sitten kuormita sairaaloita ja teho-osastoja? Esimerkki oikeasta elämästä: Vaimoni on OYS leikkausosastolla töissä, suunniteltuja leikkauksia perutaan nyt siksi, että teholla on niin paljon koronapotilaita. Potilaat ovat enimmäkseen rokottamattomia, vaikka suurimmalla osalla on rokotteet. Tämän on hyvin hämmentävä tilanne, jos kerran rokotteista ei ole mitään apua. Eli ottamalla rokotteen, vähennät tuota todennäköisyyttä joutua sairaalaan koronan takia etkä tartuta muita niin helposti). Jos kaikki tekisivät niin, sairaalat eivät kuormittuisi yhtä paljon koronapotilaista ja muita hoitoja ei tarvitsisi sen takia perua. Ja nämä eivät ole mitään minun mielipiteitä, vaan asiantuntijoiden kertomaa.

Mutta tosiaan IMO jokainen saa itse päättää ottaako rokotteen vai ei. En itse kannata pakkorokotuksia eikä minulla ole tarvetta moralisoida muita sen mukaan, ottavatko he rokotteen vai eivät.

Millä tavalla rokotteen ottaminen lisää ongelmia?

Me saatais valtava hyöty sillä kansanterveydelle, jos roskaruokavero nostettais 500% jos olet x rajan yli lihava. En näkisi mitään epäeettistä siinä jos kerran koronapassikin meni läpi. Samaa noudatetaan baareissa, olet liian humalassa, niin et pääse sisään. Oot liian lihava, niin et pääse mäkkäriin eikä kaupassa myydä mitään einesruokaa. Mutta koska läskit vetäis siitä herneet, niin sitä ei tehdä.

Ymmärrän ja olen sitä.mieltä että ei voi pakkorokottaa. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta joten en ymmärrä näitä jotka pillittää sen takia että joku on ottanut rokotteen tai ei ole ottanut. Aikavaikeaksi menee elämä jos ottaa stressiä siitä että duunikaveri käyttää maskia ..tai ei käytä.
Kuka pillittää sen takia että joku on ottanut rokotteen?

Valtaosa keskustelusta puolen vuoden ajan ollut siitä kuinka tätä aletaan ja alettiinkin pakottamaan kaikille ja viedään ihmisoikeudet omasta terveydestä sekä yleisesti.

Älä yritä yksinkertaistaa asiaa vaan että joku haluaa pillittää jostain turhasta.

Back
Ylös Bottom