Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Eiköhän tässä ole se musta joutsen mikä iski. Ei tiedetty mikä on tulossa ja sen takia rajoitukset. Ja nyt niitä on vaikee saada poikki, koska jok ikinen henki pitää säilyä. Vasemmistolainen aate (meidän mielestä toki heikot pitäis lopettaa).

Mutta, ei tuota millään mittarilla influun voi verrata. Jos vuodessa 100 miljoona testattua tartuntaa maailmalla. Tai ihan Suomen skaalassa niin vimmatusti tarttuu. Ihan eri luokkaa influn kanssa. Se, että kuoleeko jengi siihen vai ei on toinen juttu.

Onko raati sitä mieltä, että kaikki rajoitukset veks ja antaa tarttua jokaiseen ja heikot kärsiköön?

Eläkääkä hyökäkkö minun päälle. Kimiräikkösmäisesti en ota kantaa asiaan mihin en voi vaikuttaa. Elän omassa mukavassa kuplassa ilman maskia, tapaamatta ihmisiä. Tämä on parasta elämää!
En hyökkää päälle mutta mielestäni tuossa tartuntavertailussa on iso ero. Villi veikkaus että kausi-influessaakin löytyisi normivuotena helposti toi 100 miljoonaa jos samalla antaumuksella testattais nenästä ja perärööristä kuin nyt koronaa. Itse olen tainnut aikuisiällä sairastaa kolme kertaa influenssan ja olisko yhdellä kerralla työterveydessä edes otettu verilabra, ja tulehdusarvoista lekuri päätelly että influ on koska sitä on nyt liikkeelä paikkakunnalla. Parilla muulla kerralla ei edes otettu mitään labroja, saikkulappu kouraan ja diagnoosi: influenssa. Että olis kiva tietää paljonko niitä kausi-influja on normivuotena? Siis ei pelkät todetut vaan kaikki. Mutta sitähän ei tiedä kukaan.

Itse olen "varma", että sairastin koronan helmikuussa 20. Olin niim maan kipeänä, ettei ikinä. Lihassäryt, pakki sekaisin, kuume ym. (Ei maku tai keuhkoongelmia). Ja sama tauti koko perhe. Ei testattu. Ei saikkuakaan ku olin lomalla.

Kuntosaleille toimintasuunnitelma:
- keskikaljaluvat kuntoon
- istumapaikkoja onkin jo hyvin (penkit ja laitteet)
- oluen hinnaksi 30e/stobe niin harvempi dokaa treenatessa.
- tuskin on kielletty koskemasta laitteisiin ja hikoilemasta vielä missään baarissa?

Itse olen "varma", että sairastin koronan helmikuussa 20. Olin niim maan kipeänä, ettei ikinä. Lihassäryt, pakki sekaisin, kuume ym. (Ei maku tai keuhkoongelmia). Ja sama tauti koko perhe. Ei testattu. Ei saikkuakaan ku olin lomalla.
Mulla tismalleen sama tasan vuosi sitten tehdyn Tukholman reissun päälle. Kaikki saman talouden asukit ei kuitenkan sairastaneet.

Villi veikkaus että kausi-influessaakin löytyisi normivuotena helposti toi 100 miljoonaa jos samalla antaumuksella testattais nenästä ja perärööristä kuin nyt koronaa.

Joo, kyllähän Suomessakin vuosittain influenssan sairastaa varmaan puoli miljoonaa mistä se muutama sata kuolee. Kotona todettu reilulla viidellä kymmenellä tuhannelle ja samanverran mennyt kuin influenssaan.

Mulla kanssa oli samoihin aikoihin joku tauti, helvetinmoinen yskä oli yli viikon. Mitään koronaa en silloin osannut epäillä. Muihin ainakaan yhtä pahana tarttunut, töissä tais jollain olla samoihin aikoihin.

Elän omassa mukavassa kuplassa ilman maskia, tapaamatta ihmisiä. Tämä on parasta elämää!
Ilmeisesti osa tosiaan jopa nauttii etätöistä.

Itselle tuli mitta täyteen tässä hiljattain ja palasin toimistolle töihin. 11kk riitti tätä kotona nyhjäämistä. Vaikka täysin samat hommat pystyy tekemään kotona, ja työpaikalle menemisestä tulee autonkäyttökulujakin, niin silti valinta oli selvä. Työporukasta noin puolet on takaisin toimistolla ja mukavaa saada vähän sosiaalistakin puolta työpäivään. Naamarin kans pitää vähän pelleillä, mutta yritetään nyt kestää se täällä. Ehkä jatkossa pidän max yhden etäpäivän/viikko. Kyllä mä näen sen positiivisena, että mahdollisuus etätöihin tässä on nyt väkisellä ajettu firmaan sisään.

Riittää kun suojataan riskiryhmäläiset.

-yli 70-vuotiaita on Suomessa n. 850...900 tuhatta
-alle 70-vuotiaita, terveydellisistä syistä korkeimpaan riskiryhmiin on kuuluvia n. 280 tuhatta
-alle 70-vuotiaita, perusriskiryhmään kuuluvia n. 630 tuhatta
(https://thl.fi/fi/-/thl-on-tarkentanut-laaketieteellisia-riskiryhmia-koronarokotuksia-varten)

Kertokaa nyt ihmeessä, miten reilu miljoona ihmistä, vaikka kohtuullisen riskin kakkosryhmä jätettäisiin pois laskuista, eristetään yhteiskunnasta niin että muuten kaikki pyörii ennallaan? Entä riskiryhmäläisten perheet? Entä hoitohenkilökunta, joka esim. vanhusten kanssa heidän kanssaan joutuu olemaan tekemisissä? Entä hoitohenkilökunnan perheet? Ihan noin pääpiirteissään haluaisin kyllä tietää miten tämän riskiryhmien suojaamisen ajatellaan käytännössä onnistuvan. Oma arvaukseni: mitään ei ole ajateltu nollan arvoisia irtoheittoja pidemmälle.

Tuttu lääkäri kertoi, että kuolinsyynselvityksen papereista huomaa, kuinka on kyllä testattu koronaa, mutta ei muuta influenssaa. Kun ei testata, niin ei ole... 🙄

Tuttu lääkäri kertoi, että kuolinsyynselvityksen papereista huomaa, kuinka on kyllä testattu koronaa, mutta ei muuta influenssaa. Kun ei testata, niin ei ole... 🙄

Ja edelleen on niin kovin vaikea käsittää, että kuolinsyy on se merkittävin kuolemaan vaikuttanut tekijä, ja jos on positiivinen korona-näyte, niin hyvin todennäköisesti se on juuri se suurin syy. Miksi? Perusterveet, ei edes vanhukset, tai ne joilla on pitkäaikaissairaus, eivät välttämättä kuole kausiflunssaan, koska se ei tee keuhkojasi toimintakyvyttömäksi. Uhotkoon ne jotka eivät keuhkoja tarvitse, mutta ihmiselle keskimäärin hengitys on melko tärkeä ominaisuus. Tämä kannattaisi tajuta. Vertailu kausiflunssiin on idioottien puuhastelua, koska tämä ei ole kausiflunssa. Kausiflunssat kulkevat lapsiväestön kautta aikuisiin, tämä väistää lapset lähes kokonaan. Kausiflunssa kaataa sinut sänkyyn parissa päivässä, tämä itää viikon, ts. viikon voit kulkea jakamassa virusta edelleen ennen kuin oireet edes alkavat. Yleinen argumentti on verrata kuolleisuutta kausiflunssa vs. korona. Paitsi että toisessa tapausten määrään sisältyy lapset, toisessa ei. Jos katsotaan luvut per väestö vs. luvut per aikuisväestö, niin miten iso virhe siitä tulee? 30% ? Pointti on koko ajan se, että ollaan tilanteessa, jossa ei voi muuta kuin tehdä parhaansa. Toisille se on pällistelyä maskitta, toisille se on määräysten ja rajoitusten noudattamista. Ei ne viranomaisetkaan enempään pysty, kuin tekemään parhaansa.

Muutamassa paikassa on paheksuttu sitä, miksi maskia käyttävät mulkoilee maskittomia? Ette ymmärrä mistä johtuu? Melko harvoin ihmiskunnan historiassa typeryys on näkynyt ulospäin näin selvästi. Vähän kuten saksan juutalaisilla 40-luvulla rotua osoitti keltainen tähti, nykyidiooteilla on vastaavana merkkinä maskiton naama. Ei siinä mitään sen monimutkaisempaa ole. Kerrataanko vielä miksi niitä maskeja pitäisi käyttää? Muitten vuoksi. Teillä on jokaisella oikeus olla käyttämättä maskia, jos egonne niin vaatii, mutta samaan aikaan teillä on myös velvollisuus toimia siten, että ette vaaranna muita. Hyvin yksinkertaista, mutta niin monille niin kauhean vaikeaa käsittää..:giggle:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tänään tuli AZ piikki otettua. Ei ole haittavaikutuksia ilmennyt. Tehoste sitten uuden aikataulun mukaan eli 12vkon päästä.
14h piikin ottamisen jälkeen nousi yöllä melkoinen kuume. Pahin taittui buranalla ja nyt 25h rokotteesta ja pieni lämpö on päällä sekä vähän vetämätön olo. Iltaan mennessä luulisin oireiden olevan ohi. Noin 50% AZ piikin ottaneista on saanut oireita. Osalla ne on ollut lihasarkuutta joka voinee selittyä ihan vaan huonolla pistokohdalla.

Ja edelleen on niin kovin vaikea käsittää, että kuolinsyy on se merkittävin kuolemaan vaikuttanut tekijä, ja jos on positiivinen korona-näyte, niin hyvin todennäköisesti se on juuri se suurin syy. Miksi? Perusterveet, ei edes vanhukset, tai ne joilla on pitkäaikaissairaus, eivät välttämättä kuole kausiflunssaan, koska se ei tee keuhkojasi toimintakyvyttömäksi. Uhotkoon ne jotka eivät keuhkoja tarvitse, mutta ihmiselle keskimäärin hengitys on melko tärkeä ominaisuus. Tämä kannattaisi tajuta. Vertailu kausiflunssiin on idioottien puuhastelua, koska tämä ei ole kausiflunssa. Kausiflunssat kulkevat lapsiväestön kautta aikuisiin, tämä väistää lapset lähes kokonaan. Kausiflunssa kaataa sinut sänkyyn parissa päivässä, tämä itää viikon, ts. viikon voit kulkea jakamassa virusta edelleen ennen kuin oireet edes alkavat. Yleinen argumentti on verrata kuolleisuutta kausiflunssa vs. korona. Paitsi että toisessa tapausten määrään sisältyy lapset, toisessa ei. Jos katsotaan luvut per väestö vs. luvut per aikuisväestö, niin miten iso virhe siitä tulee? 30% ? Pointti on koko ajan se, että ollaan tilanteessa, jossa ei voi muuta kuin tehdä parhaansa. Toisille se on pällistelyä maskitta, toisille se on määräysten ja rajoitusten noudattamista. Ei ne viranomaisetkaan enempään pysty, kuin tekemään parhaansa.

Muutamassa paikassa on paheksuttu sitä, miksi maskia käyttävät mulkoilee maskittomia? Ette ymmärrä mistä johtuu? Melko harvoin ihmiskunnan historiassa typeryys on näkynyt ulospäin näin selvästi. Vähän kuten saksan juutalaisilla 40-luvulla rotua osoitti keltainen tähti, nykyidiooteilla on vastaavana merkkinä maskiton naama. Ei siinä mitään sen monimutkaisempaa ole. Kerrataanko vielä miksi niitä maskeja pitäisi käyttää? Muitten vuoksi. Teillä on jokaisella oikeus olla käyttämättä maskia, jos egonne niin vaatii, mutta samaan aikaan teillä on myös velvollisuus toimia siten, että ette vaaranna muita. Hyvin yksinkertaista, mutta niin monille niin kauhean vaikeaa käsittää..:giggle:
Normaalistihan influenssaa ei testata, jollei ole vakava muoto. (aiheuttaa keuhkokuumeen tms.) Minulta ei ole koskaan testattu influenssaa, vaikka on ollut kovakin kuume. Kuinka moni täällä on päässyt joskus influenssa testiin? Nyt olen käynyt usean koronatestin kokemassa, mutta ei yhtään influenssa testiä?? Oireet kuitenkin taudeissa hyvin samankaltaiset.

Eli saattaisi maallikko ajatella, että valtaosa influenssa tartunnoista jää pimentoon, eikä täten ole tilastoissakaan. Tilastoissa on vain arvio, joka ei pidä paikkaansa, jos ei testata. Tilastoissa on vain vakavat sairastumiset?

Tuolta voi käydä katselemassa kuinka erilaisia tai samanlaisia nuo taudit ovat...​

Oikeasti näitä tauteja ei oikein luotettavasti voida verrata keskenään, koska tautien testaus on aivan eri tasolla. Jos nyt ajatellaan vaikka ihan TM autostestiä, niin kaikilla vertailun ajoneuvoilla suoritetaan samalaiset testirupeamat yms. jotta voidaan luoda luotettava testi.

Oireet ovat hyvin samankaltaiset ja molemmat ovat pahimmillaan tappavat. Riskiryhmäläisetkin ovat aivan samoja. Hoitoina molemmissa on oireenmukainen hoito...

Koko maailma jahtaa nyt koronaa ja tautia jäljitetään kuumeisesti. Tilastot yms. tehdään sen mukaan. Mitä jos alettaisiin yhtä kovasti jahtaamaan influenssoja??

-alle 70-vuotiaita, terveydellisistä syistä korkeimpaan riskiryhmiin on kuuluvia n. 280 tuhatta
(https://thl.fi/fi/-/thl-on-tarkentanut-laaketieteellisia-riskiryhmia-koronarokotuksia-varten)

Kertokaa nyt ihmeessä, miten reilu miljoona ihmistä, vaikka kohtuullisen riskin kakkosryhmä jätettäisiin pois laskuista, eristetään yhteiskunnasta niin että muuten kaikki pyörii ennallaan? Entä riskiryhmäläisten perheet? Entä hoitohenkilökunta, joka esim. vanhusten kanssa heidän kanssaan joutuu olemaan tekemisissä? Entä hoitohenkilökunnan perheet? Ihan noin pääpiirteissään haluaisin kyllä tietää miten tämän riskiryhmien suojaamisen ajatellaan käytännössä onnistuvan. Oma arvaukseni: mitään ei ole ajateltu nollan arvoisia irtoheittoja pidemmälle.

Influenssaan kuolee vuositasolla muutamasta sadasta kahteen tuhanteen ko. riskiryhmäläistä. Miten heitä on suojattu tähän mennessä?

Ihminen voi myös ajatella omilla avoillaan eikä pelkästään odottaa, että joku muu hoitaa sen hänen puolestaan ja antaa valmiit toimintaohjeet ja selvitymiskeinot. Valtio ei voi taata kenellekään kuolemattomuutta. Jos ihminen tietää/kokee kuuluvansa riskiryhmään niin päävastuu suojautumisesta on hänellä itsellään. Jos kokee sen tärkeänä, niin sitten eristäytyy yms. keinot. Jos taas kokee, että ei ole sen arvoista, niin sitten jatkaa kuten normaalisti. Täysin sama tilanne kuin aiempien influenssojenkin kanssa. Tiedottaminen on valtion osalta tärkein toimenpide.

No nyt on näköjään jo melkein 2miljoonaa riskiryhmään kuuluvaa. Mistä näitä koronapakotus tilastoja aina löytyy.

Ilmeisesti osa tosiaan jopa nauttii etätöistä.

Itselle tuli mitta täyteen tässä hiljattain ja palasin toimistolle töihin. 11kk riitti tätä kotona nyhjäämistä. Vaikka täysin samat hommat pystyy tekemään kotona, ja työpaikalle menemisestä tulee autonkäyttökulujakin, niin silti valinta oli selvä. Työporukasta noin puolet on takaisin toimistolla ja mukavaa saada vähän sosiaalistakin puolta työpäivään. Naamarin kans pitää vähän pelleillä, mutta yritetään nyt kestää se täällä. Ehkä jatkossa pidän max yhden etäpäivän/viikko. Kyllä mä näen sen positiivisena, että mahdollisuus etätöihin tässä on nyt väkisellä ajettu firmaan sisään.

Eij. Etätyö on aivan puosta. Plussia vaan bensan säästö ja pidemmät unet. Ei muuta plussaa.. Nyt käskystä kokonaan etänä toistaiseksi. Ei ole tehokasta.

Tarkoitin kaikenmaailman kissanristiäisiä ja kyläilyitä. Ennen joutu selitellä pois jäämistä, hyvän maun vuoksi ei voi sanoa ettei vaan kinosta. Nyt voi sanoa, että korona.

Influenssaan kuolee vuositasolla muutamasta sadasta kahteen tuhanteen ko. riskiryhmäläistä. Miten heitä on suojattu tähän mennessä?

Esim. rokotteilla.
Ihminen voi myös ajatella omilla avoillaan eikä pelkästään odottaa, että joku muu hoitaa sen hänen puolestaan ja antaa valmiit toimintaohjeet ja selvitymiskeinot.

Yritän kyllä parhaani mukaan ajatella omilla aivoillani, mutta, ehkä omaa vajavaisuuttani, en valitettavasti pysty pääsemään ajattelussani samaan lopputulokseen kuin tämän ketjun suuret yksityisajattelijat ja intellektuellit.

Valtio ei voi taata kenellekään kuolemattomuutta. Jos ihminen tietää/kokee kuuluvansa riskiryhmään niin päävastuu suojautumisesta on hänellä itsellään. ... Tiedottaminen on valtion osalta tärkein toimenpide.

Minun mielestäni yksi valtion tarkoituksista on suojella aktiivisesti kansalaisia uhilta, joihin valtio voi vaikuttaa tehokkaammin kuin yksittäiset ihmiset. Mikäli olemme tästä eri mieltä, niin kyseessä on arvopohjainen näkemysero, josta ei kovin paljoa hyödytä väitellä vaan voin ainoastaan hyväksyä sinun oikeutesi olla asiasta eri mieltä kuin minä.

No nyt on näköjään jo melkein 2miljoonaa riskiryhmään kuuluvaa. Mistä näitä koronapakotus tilastoja aina löytyy.

Eivätkö väestön ikärakennetilastot mielestäsi pidä paikkaansa? Vai onko esitetty data riskin olennaisesta kohoamisesta yli 70-vuotiailla mielestäsi virheellistä? Vai onko THL:n esittämässä luettelossa vakavalle koronataudille altistavista sairauksista mielestäsi virheellisesti sellaisia sairauksia, jotka eivät lääketieteellisen tiedon valossa todellisuudessa kohota riskiä (Linkki)?

Vai hoetko papukaijana ja periaatteellisena vastarannankiiskenä "koronapakotusta" jokaiseen koronaan liittyvään, yleisesti hyväksyttyyn väitteeseen ihan periaatteesta, edes katsomatta faktoja?

Esim. rokotteilla.
Vapaaehtoisella rokotteella, jonka ottaa jos kokee sellaista tarvitsevansa. Sama juttu koronan kanssa. Yksilö tekee päätöksen itse.

Yritän kyllä parhaani mukaan ajatella omilla aivoillani, mutta, ehkä omaa vajavaisuuttani, en valitettavasti pysty pääsemään ajattelussani samaan lopputulokseen kuin tämän ketjun suuret yksityisajattelijat ja intellektuellit.

Minun mielestäni yksi valtion tarkoituksista on suojella aktiivisesti kansalaisia uhilta, joihin valtio voi vaikuttaa tehokkaammin kuin yksittäiset ihmiset. Mikäli olemme tästä eri mieltä, niin kyseessä on arvopohjainen näkemysero, josta ei kovin paljoa hyödytä väitellä vaan voin ainoastaan hyväksyä sinun oikeutesi olla asiasta eri mieltä kuin minä.

Kannattaa miettiä, mitkä ovat aktiivisen suojelun keinot ja niiden hinta vs. yksilön oma vastuu, kuten influenssan kanssa on toimittu tähän asti. Jos hinta on massiivinen konkurssiaalto ja satoja tuhansia työttömiä, hinta on tietysti liian korkea.

Kai niillä yrityksilläkin on vastuunsa kannettavana. Ts. vastuu sopeuttaa toimintaansa muuttuvaan markkinatilanteeseen, vastuu ottaa fiksu vakuutus, joka kattaa tällaiset keskeytykset, vastuu katsoa, että toiminta on sen verran terveellä pohjalla, ettei homma kaadu het markkinatilanteen muuttuessa epäsuotuisaksi jne. Jos täällä ollaan sitä mieltä, että joku sairastuva vanhus saa mennä, jos on aika mennä, niin kai tota samaa logiikkaa voi soveltaa yrityksiinkin, ts. nyt kaatuu sellaiset, joiden toiminta ei muutenkaan terveellä pohjalla ole. Vai hä :D

Pohjola hävisi justiinsa jonkun kiistan, kun olivat evänneet korvauksia tartuntatautilain nojalla, mutta vakuutuksethan on sellaisia, joissa kannattaa aina säästää, niin tokko ihan jokaisella pikkuyrityksellä on edes ollut riittävän laajaa keskeytysvakuutusta, josta korvauksia olis voinut hakea.

---

muoks. ja joo joo, tilanne on perseestä ihan kaikille, myös yrittäjille, mutta v*tuttaa vaan tuo sama ölinä, jota nykytilanteesta näkee, avaa minkä median hyvänsä :D

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom