Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Ekkö nää just ole sitä mieltä että maskit ei bloklaa mitään. Juur ylempänä oli jälleen timpee linkattu, jonka mielipiteitä levität, että maskeilla ei tee mitään, koska virus on pienen pieni ja mahtuu nuppineulan päähän miljuunia. Joten maski ei sitä pysäytä.

No nyt taas se sit blokkaa pöpöt.

Mit vit, kysyn. :ROFLMAO:

Ymmärrän, olen vitun älykääpiö. Säästän sinut sanomasta sitä.
Kannattaisko sun nyt laittaa korkki kiinni, tai ruisku roskiin.

Bakteerien koko alkaa 0.65 mikrometristä, kun taas Koronaviruksen koko on noin0.12 mikrometriä, joten niiden koossa on melko iso ero, ja bakteereja vastaan ns. kirurginmaskit toimivat ihan hyvin.

Teksi mieli kysyä, että mitä sitten, ja miksi? Yhtään lasta tai nuorta ei ole kuollut koronaan, valtaosalla heistä se on täysin oireeton, ja Wuhanin jättitutkimuksen mukaan oireettomat eivät levitä/tartuta tautia.
No varmaan sitä sitten että, leviäähän se lapsista/nuorista aikuisiin jne. Vaikka valtaosalla oireeton, niin varmasti löytyy tarpeeksi oireellisia, jotta hässäkkä valmis.

Kannattaisko sun nyt laittaa korkki kiinni, tai ruisku roskiin.

Bakteerien koko alkaa 0.65 mikrometristä, kun taas Koronaviruksen koko on noin0.12 mikrometriä, joten niiden koossa on melko iso ero, ja bakteereja vastaan ns. kirurginmaskit toimivat ihan hyvin.
Lentääkö se bakteeri yksinään vai esim syljen tai muun tatinan mukana?

Mikä on tämän partikkelin rynnäkkökoko, kun se saavuttaa maskin pinnan?

Suodattaako kirurginmaski sen baktererin vekka siitä syljestä, mutta ei virusta?

Jatkaako virus matkaa, bakteerit jää maskiin ja mites vaikka se sylki?

Mikä on kirurginmaskin partikkelin suodatuskyky? Sanoit, että bakteeri 0,65 um ja virus 0,12 um. No, miten se maski vaikuttaa tähän?

Kun oot nuo kertonut, niin perustele miksi bakteeri jää maskiin, mutta virus ei?

Teoriassa tuntuu olevan aukkoja. Toki, perustele ne umpeen niin kuuntelen. Älä postaa jotain hölmöä kuvaa, vaan kerrankin perustele itse käyttäen lähteitä. Älä anna lähdettä ja lue tuosta jonkun Tiihosen pätkä. Vaan vastaa kysymyksiin itse.

Mikä on kirurginmaskin partikkelin suodatuskyky? Sanoit, että bakteeri 0,65 um ja virus 0,12 um. No, miten se maski vaikuttaa tähän?
"FEP- kirurgimaskien suodatuskyky testataan standardi EN 14683:n mukaisesti bakteeripartikkeleilla, jolloin pienimmät hiukkaset ovat kooltaan 0.65 mikrometriä." Ne siis suodattavat tuota suuremmat partikkelit ja kylläkin myös jonkin verran pienempiä partikkeleita, jopa viruspartikkeleista osa jää maskiin.

Loput saat kuuklata ihan itse, minä en aikaani tuhlaa tähän enempää, koska (niin kuin varmaan tarkoituksesi olikin), niin noiden kysymysten kunnolliseen avaamiseen menisi hemmetisti (hukkaan heitettyä) aikaa ja vaivaa, ja lopputulos olisi silti sama, kuin se nytkin tulee olemaan (ylimielistä kuittailua ylilaudan -tyyliin).

Lentääkö se bakteeri yksinään vai esim syljen tai muun tatinan mukana?

Mikä on tämän partikkelin rynnäkkökoko, kun se saavuttaa maskin pinnan?

Suodattaako kirurginmaski sen baktererin vekka siitä syljestä, mutta ei virusta?

Jatkaako virus matkaa, bakteerit jää maskiin ja mites vaikka se sylki?

Kun oot nuo kertonut, niin perustele miksi bakteeri jää maskiin, mutta virus ei?

Teoriassa tuntuu olevan aukkoja. Toki, perustele ne umpeen niin kuuntelen. Älä postaa jotain hölmöä kuvaa, vaan kerrankin perustele itse käyttäen lähteitä. Älä anna lähdettä ja lue tuosta jonkun Tiihosen pätkä. Vaan vastaa kysymyksiin itse.
Taisin itse kommentoida joku päivä sitten liki samaan kysymykseen. Eikös tässä pidä tarkastella sitä mitä se uloshengityskaasu on? Siinähän ne bakteerit ja virukset matkustaa mukana. Aika harvassa on ne tilanteet kun naamarilla torjutaan sylkeä ym klimppejä. Jos tähän ottaa vaikka sen kauppareissun aikaisen maskin käytön esimerkiksi.

Ja se uloshengitys tulee naamarin reunoilta aika vapaasti ulos.

Taisin itse kommentoida joku päivä sitten liki samaan kysymykseen. Eikös tässä pidä tarkastella sitä mitä se uloshengityskaasu on? Siinähän ne bakteerit ja virukset matkustaa mukana. Aika harvassa on ne tilanteet kun naamarilla torjutaan sylkeä ym klimppejä. Jos tähän ottaa vaikka sen kauppareissun aikaisen maskin käytön esimerkiksi.

Ja se uloshengitys tulee naamarin reunoilta aika vapaasti ulos.

Nythän taitaa jo tutkijoiden kesken vallita aikalailla konsensus siitä, että ainakin iso osa tartunnoista tapahtuu aerosolitartuntana, eli uloshengityksen mukana tulevat viruspartikkelit jäävät ilmaan leijumaan vähän samaan tapaan, kuin tupakansavu. Tuo teoria tuntuu ihan loogiselta, ainakin kun ajattelee miten nämä joukkotartunnat ovat tapahtuneet.

Nythän taitaa jo tutkijoiden kesken vallita aikalailla konsensus siitä, että ainakin iso osa tartunnoista tapahtuu aerosolitartuntana, eli uloshengityksen mukana tulevat viruspartikkelit jäävät ilmaan leijumaan vähän samaan tapaan, kuin tupakansavu. Tuo teoria tuntuu ihan loogiselta, ainakin kun ajattelee miten nämä joukkotartunnat ovat tapahtuneet.
Mä en kyllä tuohon isossa kuvassa oikein usko. Olis muuten jo koko väestö tartunnan varmaan läpi käynyt. Aerosoli varmaan leviää kaupoissa joka paikkaan kun porukka paljon, mutta ei silti tunnu tarttuvan.
Tästähän just fyysikot ja lääkärit kinaa. Fyysikot näyttää että näin leviää ja lääkäri vastaa että eipä näytä leviävän tauti kummiskaan.

Mä en kyllä tuohon isossa kuvassa oikein usko. Olis muuten jo koko väestö tartunnan varmaan läpi käynyt. Aerosoli varmaan leviää kaupoissa joka paikkaan kun porukka paljon, mutta ei silti tunnu tarttuvan.
Tästähän just fyysikot ja lääkärit kinaa. Fyysikot näyttää että näin leviää ja lääkäri vastaa että eipä näytä leviävän tauti kummiskaan.
Kaupoissa ja vastaavissa on hyvä ilmanvaihto, joten siellä ei jää "kaasut" pyörimään. Monet joukkotartunnat ovat tapahtuneet suljetuissa tiloissa, missä on ollut huono ilmanvaihto. Mutta joo siis pelkkiä teorioitahan nämä tietenkin ovat, kun ei kukaan vielä varmuudella tiedä millä tavoin leviämiset tapahtuvat. ja varmasti niitä on useampiakin eri tapoja miten se leviää.

Veikkaan että ilmanvaihdolla ja altistumisajalla on iso merkitys.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Se on jännä, että on tapauksia, joissa useampi henkilö ollut tunteja esim. autossa ja vain yhdellä todettu korona. Luulisi tuossa jo tarttuvan?

Se on jännä, että on tapauksia, joissa useampi henkilö ollut tunteja esim. autossa ja vain yhdellä todettu korona. Luulisi tuossa jo tarttuvan?
Onko tartunnan saaneet olleet oireettomia kantajia? Viittaan taas Wuhanin tutkimukseen: Oireettomat eivät tartuta/levitä koronaa.

Jos se ei yksi ja aivastele siellä, ei se myöskään levitä sitä virusta niin tehokkaasti.

Päivittäin tulee maantiellä vastaan autoilijoita maskit päässä. Ymmärrän jos nyt väkisin haluat pitää naamaria, että sitä ei riisuta siirryttäessä kaupasta toiseen. Mutta on täysin käsittämätöntä että pitää ajella maski päässä jossain keskellä ei mitään. Itse tein vuodenvaihteessa periaatepäätöksen että en laita rättiä naamalle enää ikinä koronan takia.

Aivopesu on jo tapahtunut, eikä koronauskovaisten päätä käännetä. Lukekaa huviksenne ketjun alkupäätä, samat naamat täällä edelleen pakottaa samaa paskaa.
Mä olen miettinyt aiemminkin noita videoita ja kuvia Wuhanista viime vuoden alusta, että niiden on joko pakko olla feikkejä, tai sitten viruksen on ollut pakko mutatoitua lähes heti vaarattomammaksi. Jotenkin ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa aika paljon todennäköisemmältä. Mutta siitä taas seuraa kysymys, että mikä on ollut motiivi noiden feikkaamiseen ja kenen toimesta ne on tehty? Siitä taas pääsisi vaikka minkälaiseen salaliittoteoriaan. Joku koko hommassa joka tapauksessa haisee.

Mä olen miettinyt aiemminkin noita videoita ja kuvia Wuhanista viime vuoden alusta, että niiden on joko pakko olla feikkejä, tai sitten viruksen on ollut pakko mutatoitua lähes heti vaarattomammaksi. Jotenkin ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa aika paljon todennäköisemmältä. Mutta siitä taas seuraa kysymys, että mikä on ollut motiivi noiden feikkaamiseen ja kenen toimesta ne on tehty? Siitä taas pääsisi vaikka minkälaiseen salaliittoteoriaan. Joku koko hommassa joka tapauksessa haisee.
No Kiina ainakin saanut koko maapallon seisomaan sormi perseessä ja ite ne vetelee tyytyväisenä siellä koska niitä ei kiinnosta kuoleeko porukkaa kun muutenkin on liikaa.

Korona on normi kausi-influenssa uudella etiketillä ja uusilla varoitustekstillä varustettuna. Vähän niin kuin nykyiset röökiaskit kauhukuvineen.

Sitäkin sopii miettiä,että miksi kansainvälinen tutkijaryhmä päästettiin vasta nyt (viikko-pari sitten) ensimmäistä kertaa Wuhaniin.

Hieman itse miettinyt tätä k sta seurannutta hygieniahysteriaa. Jos tästä jää nyt tavaksi desinfioida käsiä ja kotiaan, niin saa nähdä mitä tekee pitkässä juoksussa immuniteetille ja esim allergioiden suhteen. Ei kenenkään vessanpönttöjä tarvi nuolla, mutta jossain on se sopiva altistumisen taso ja se ei ole se mikä steriilissä kuplassa syntyy.
Hesarissa oli taannoin pieni juttu aiheesta.
Hygieniatoimet ovat siis tuottaneet tulosta. Mutta voiko runsaalla käsidesin käytöllä ja hihaan yskimisellä olla haitallisia seurauksia: Kuolevatko myös sellaiset mikrobit, jotka auttavat meitä vastustamaan tartuntatauteja? Voiko koronatartuntojen ehkäisytoimista seurata vastustuskyvyn heikkenemistä ja sen myötä joskus tulevaisuudessa valtava flunssa-aalto?

”Ei voi. Mitään suurta laskua emme joudu myöhemmin maksamaan”, sanoo Turun yliopiston lastentautiopin professori Erika Isolauri.

Käsidesin ahkerakaan käyttö ei hänen mukaansa vaikuta ihmisen immunologiseen puolustuskykyyn.

”Silloin torjutaan viruksia ja bakteereita paikallisesti”, Isolauri tähdentää.

IHMISEN vastustuskyky kehittyy hyvin varhaisessa vaiheessa eli vastasyntyneenä ja imeväisenä.

Ihmisen puolustuskykyyn voidaan pidemmällä tähtäimellä vaikuttaa sikiöaikana vähän ennen syntymää, synnytyksessä ja ensimmäisten elinkuukausien aikana. Äidin loppuraskauden ja lapsivuodeajan hygieniatoimilla voi olla vaikutusta vauvan vastustuskykyyn.

”Tänä aikana vauvan olisi hyvä elää aika lailla normaalisti. Ei ole hyväksi, jos silloin aletaan rakentaa lapsen ympärille jonkinlaista leikkaussalia”, Isolauri sanoo.

Aikuinen ihminen ei siis voi vaikuttaa omaan vastustuskykyynsä tai kehonsa puolustusjärjestelmään käsienpesulla, desinfioinnilla eikä muillakaan koronaviruksen suojatoimilla. Sen sijaan runsas antibioottien käyttö voi Isolaurin mukaan heikentää puolustusjärjestelmää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom