Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
No juu, mutta Venäjällä paljon rikkaita jotka aktiivisesti lentää pitkin maailmaa, Italiassa reissattu, alpeilla oltu jne, niin varmaan todellinen tartuntatilanne Suomea edellä? Ja eristystoimia siellä ei ole aloitettu. Jos siellä ei tilanne räjähdä pian, niin sitä ei selitä muu kuin että koko korona on heidän kehittämä ja levittämä eikä leviä niin kuin oletetaan. No tämä loppu vähä puolvitsillä...

On siellä suurinpiirtein samanlaiset toimet kuin täällä. Urheilusarjat on kaikki keskeytetty nyt, kokoontumisia rajoitetaan, paljon erilaisia matkustusrajoituksia ja Kiinan suunnasta ne tapahtui jo ajat sitten, aika pitkälti alkaa Venäjäkin sulkeutumaan. Karanteeniin on määrätty porukkaa. Koulussakäynti on vapaaehtoista koronan takia, eli varmaan ei hirveän vilkasta, korkeamman koulutuksen paikat ilmeisesti menossa kiinni ja siirrytään etäopiskeluun jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin vasta viime kuun loppupuolella business tapaamisessa Venäjällä. Ei ollut mitään puhetta mistään viruksesta. Mutta eipä siihen aikaan ollut vielä täällä Hölmölässäkään. Vittu, kuivuu kaikki duunihommat ihan kasaan koko kevään ajaksi :cautious:. Mutta näillä mennään.

Ei ollut mitään puhetta mistään viruksesta. Mutta eipä siihen aikaan ollut vielä täällä Hölmölässäkään. Vittu, kuivuu kaikki duunihommat ihan kasaan koko kevään ajaksi :cautious:. Mutta näillä mennään.

Joo Suomessakin tehty koronaviruksen suhteen jotain jo kohta kaks päivää, niin hyvä aika alkaa arvostelemaan muita tekemättömyydestä, vaikka olisivat tehneet aiemmin paljon enemmänkin. :-)
Samoin vaikuttaa mulle jonkin verran pisnettiin, mutta toki monia joille vaikuttaa paljon enemmän. Toisaalta pieni loma venäläisen kansanluonteen kanssa asioinnista tuntuu virkistävältä ajatukselta sekin. =D

On siellä suurinpiirtein samanlaiset toimet kuin täällä. Urheilusarjat on kaikki keskeytetty nyt, kokoontumisia rajoitetaan, paljon erilaisia matkustusrajoituksia ja Kiinan suunnasta ne tapahtui jo ajat sitten, aika pitkälti alkaa Venäjäkin sulkeutumaan. Karanteeniin on määrätty porukkaa. Koulussakäynti on vapaaehtoista koronan takia, eli varmaan ei hirveän vilkasta, korkeamman koulutuksen paikat ilmeisesti menossa kiinni ja siirrytään etäopiskeluun jne.
Mutta jos siellä ollaan toimissa vähän jälkijunassa Suomea, ja ihan raaka kpl määrä matkailijoita heikäläisiä pyörinyt viimekuukausina maailmalla Suomeen verrattuna ainakin 10 tai 100 kertaisesti? Niin pitäishän tilanteen lähteä laukalle pian ja pahasti. On se niin iso maa. Pelkässä Moskovassa 13 milj asukasta jne

Täällä missä itse treenaan on koko maakunnassa vain 1 varmennettu tartunta. Kaikki yksityiset salit vielä auki, mutta hygieniaa on lisätty. Jos salille mennään terveenä, pestään kädet sinne mennessä ja lähtiessä ja pidetään siisteydestä huolta, niin mikä on todennäköisyys, että tauti leviää? Jos olet riskiryhmää tai epäilet tartuntaa, niin älä tule salille. Jos et ole niin omllaalla vastuulla salille tiedostaen riskit. Jos siellä nyt sattuisi tartunta tulemaan niin karanteeniin ja sitten ilmoitus salin pitäjälle. En näe ongelmaa, että salit auki. Jeesustelua syyllistellä yrittäjiä asiasta. Asia tulee otta vakavasti, mutta maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajuakin vähän.

Niin edelleen toinen lähestymistapa ”kriisiin” olisi hyväksyä viruksen rajoittamaton leviäminen ja hyväksyä että lähinnä monisairaita ja vanhoja ihmisiä kuolee.
Ja nuoret terveet ihmiset selviää 3-5p saikulla. Lapset kouluun ja aikuiset töihin. Terveydenhoito tekisi parhaansa nykyisillä resursseilla.
Tämä on ihan validi pointti, ja tätähän lähestymistapaa UK julkisesti ilmoitti seuraavansa, kunnes joutui sitten kääntämään kelkkansa huomattuaan, että terveydenhuoltojärjestelmä katkeaisi taakan alle. Ajelin tämän skenaarion tuon linkkaamani simulaattorin läpi, ja tällaiselta tulos näyttää:
Screenshot 2020-03-17 at 16.32.54.png

Suomessa on reilut 16k sairaalavuodetta ja noin 300 tehohoitopaikka. Tämä simulaatiomalli ei tunnu ottavan huomioon sitä, että ilman sairaalahoitoa tuo kuolleisuusprosentti voi nousta huomattavasti korkeammaksi. Joka tapauksessa epidemian pahimmassa kohdassa Suomessa taistelisi 70k vakavasti tai kriittisesti sairaan omaiset siitä, keille nuo vähät sairaalapaikat kuuluvat. Kai tälläkin joku taloudellinen vaikutus olisi johonkin, mene ja tiedä. Mitä toisaalta tekisi kansakunnan psyykelle se, että tehtiin tietoinen päätös taloudellisen edun nimissä hankkiutua kaikista noista mummoista ja vaareista kerralla eroon on kysymys, johon en osaa vastata.

Kiinan Tianjinissa oireettomat levittivät 62% tartunnoista

Samoin vaikuttaa mulle jonkin verran pisnettiin, mutta toki monia joille vaikuttaa paljon enemmän. Toisaalta pieni loma venäläisen kansanluonteen kanssa asioinnista tuntuu virkistävältä ajatukselta sekin. =D

Joo, kyllä vodkaa kotonakin voi nautiskella.

Minä sain kerran noroviruksen kuntosalilta. En ollut käynyt muutaman päivään missään muualla oman kodin ulkopuolella, joten helppo yksilöidä salille.
On voinut tulla pinnoilta, on voinut tulla pisaratartuntana. Jokainen voi käydä tarkistamassa kyykkypaikan edessä olevan peilin ja laskea sylkipisarat mitä lentää ihan vaan puuskuttaessa. Ei kukaan siihen peiliin ole tahallaan räkäissyt. Samalla voi ehkä yrittää hahmottaa miten paljon ylipäätään puuskuttaessa voi lentää pisaroita, ja miten yleistä se puuskuttaminen saliympäristössä on (luulisi täällä jengin tietävän).

En yhtään ihmettele, että kuntosalit ovat sulkeneet oviaan.
Norovirushan on siitä mukava kaveri, että se tosiaan elää pinnoilla pitkään, eikä edes peseydy kovin monilla pesuaineilla.

Tämän johdosta sen voi saada melkein mistä vaan pinnasta esim. kerrostalon ovenkahvasta, rappukäytävän kaiteesta, oman auton ratista(jos se on ollut vaikka huollossa), hissin napista yms...

Eli vaikka ajatteleekin saaneensa sen jostakin tietystä tilasta, niin koskaan ei voi olla täysin varma.

Hyvällä onnella saat kontaminaation maanantaina kaupan tomaatista. Kosket useita pintoja saastuneilla käsillä kotiin tullessa. Vaikka pesetkin kätesi kauppa ostosten purkamisen jälkeen jää virus pinnoille elämään. Koska se sitten siirtyy pinnoilta elimistöösi on taas mysteeri. Se elää pinnoilla jopa 12 päivää.

Oletko ikinä käynyt sairaalassa? Lääkärit ja hoitajat ovat aina töissä ollessaan äärimmäisen huolellisia hygienistaan, pitävät suojahansikkaita, naamasuojia yms. jne. Vähän eri tasolla taidot jo valmiiksi olla turvallisesti vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa kuin jollain kaltaisellasi punttijuntilla. Ja pakko sinne sairaaloihin on saada osaava henkilökunta töihin tämmöisinä aikoina, ei ole yksinkertaisesti varaa istuttaa henkilökuntaa karanteenissa kotonaan varmuuden vuoksi.

Minä, minä, minä. Tiedätkö että ketään ei kiinnosta vittuakaan saatko sinä sen tartunnan jostain vai et. Pointti on olla tartuttamatta muita omalla toiminnallaan.
Vitun pelle, ai oonko käyny sairaalassa? Satun olemaan teholla töissä.
Tais pikkasen hujahtaa aikasempi viesti yli hilseen jos et siitä osannut päätellä edes mikä mahtais olla työnantaja.

Viimeksi muokattu:
"Early in outbreak, each COVID-19 case infects ~2.5 others on average.
There's ~5 days between one infection and next, so we'd expect one case to lead to 2.5^6 = 244 more cases in a month.
If we can halve transmission, so each infects 1.25 others instead, we'd expect 4 more cases."
epidemiologi/matemaatikko Adam Kucharski

The TED Interview: Adam Kucharski on what should -- and shouldn't -- worry us about the coronavirus

The Washington Post: corona simulator

En mä tiedä mitä propaganda juttua olet lukenut, muista että meikäläisen median jutut pääsääntöisesti sisältävät jotain Putin/Venäjävastaista negatiivista propagandaa, jos aiheena on Venäjä.

Lennot Iraniin ja Etelä-Koreaan meni banniin jo helmikuun puolella, junayhteys Venäjältä Nizzaan Ranskaan lopetettiin. Venäjän hallinto on kehottanut kaikenlaisen bisnesmatkailun pistämistä minimiin/lopettamista. 10.3. loppui viimeiset lennot Italiaan, Espanjaan ja Ranskaan, tais olla muitakin maita.

Aika lailla samaa tahtia on siellä menty kuin Suomessa, ei mitenkään erityisen nopeasti, paitsi Kiinan raja meni nopeasti kiinni ja sieltä tulijoita laitettiin karanteeniin jne.

Varmasti matkailijoita ollut maailmalla kuten Suomestakin ja kyllä venäjä on saanut tätä virusta osakseen ja varmaan suurinpiirtein samoja ratoja menee kuin Suomi, omassa kertaluokassaan ja hyvinkin voi olla että Moskovassa tilanne ei ole hyvä jonkin ajan kuluttua.

Luulen, että suurin osa ihmisistä ei vielä sitä tajua, että kuinka suuri taloudellinen vaikutus tällä viruksen kanssa taistelulla tulee olemaan. Koska se tulee olemaan valtava. Se miten tästä selvitään on täysi kysymysmerkki, koska keskuspankeilta on ammukset lähes loppuneet taistella tällaisia markkinahäiriöitä vastaan. Veikkaisin, että inhimillinen kärsimys talouden romahtaessa tulee olemaan monelle suurempi menetys kuin mitä itse virus suoranaisesti aiheutti. Mutta tässä vaiheessa pitää myös muistaa, että itse virus vain ja ainoastaan laukaisi talouden romahduksen, joka olisi ollut joka tapauksessa edessä. Sen olisi itse asiassa pitänyt tulla jo vuosi pari aiemmin, mutta keskuspankit vain sitä omilla toimillaan pitkittivät.

Muistetaan vielä että maailmansodat lähteneet liikkeelle samanlaisista asetelmista missä kohta ollaan..
itse vaan en näe virusta samanlaisena riskinä kun talouden totaali romahdusta.

En mä tiedä mitä propaganda juttua olet lukenut

Viestissäni olleet "propagandajutut" sisältävät tiedettä, josta kertoo linkeissä mainittu Dr Adam Kucharski, MMath PhD.
Hän tutkii asioita, jotka liittyvät läheisesti tähän nyt ajankohtaiseen COVID-19 (SARS-CoV-2) -pandemiaan.

Simulaatiografiikkojen data: Johns Hopkins University Center for Systems Science and Engineering.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom