Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Pidä pikku loma? Kait sulla säätöjä on?
Ei suositella säätöjen kanssa vehtailemaan. Nimenomaan pitäis välttää ihmiskontakteja vaikka loma oliskin.

Heh. Säästöjä tarkoitin. Puhelimen näyttö halkesi niin tulee jatkuvasti kirjoitusvirheitä.

Toisaalta ihan hyvä olla myös säätöjä jos ei jaksa saman kanssa olla koko ajan karanteenissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"On vähän puolikuntoinen olo, mutta tulin silti vetämään kevyet jumpat." Tuon olen kuullut salilla monta kertaa, ja itsekin syyllistynyt siihen. Jospa tämä kuitenkin otettaisiin sen verran vakavasti, että ne kevyet jumppailut jätetään kotiin.
"Ei tämä oo ku pieni flunssa, treenillä se lähtee!" 🤦‍♂️

Itse pysyn toistaiseksi salilta poissa, mutta pidän jäsenyyden voimassa. Pidän kulutuksen muutenkin mahdollisimman normaalina yrityksiä tukeakseni.

no olisko mielipiteitä tulevalle maailmanlaajuiselle pakkorokotukselle? onko hyvä että kaikki rokotetaan vaikka väkisin? itse olen ottanut ainoastaan jäykkäkouristusrokotteen joskus muksuna, ja meinasin koskaan olla ottamattakaan mitään muuta, mutta tais jäädä haaveeksi. :D

Ilman sitä pitää odotella eristyksissä lääketeollisuudelta hyviä uutisia.
Tälle lähti kyllä kunnon huutonaurut :D mikä vitun tyyppi säki mahdat olla ku tota sun paskanjauhaamisen määrää kattelee. :D

kyllä ne "hyvät uutiset" rokotteesta on tulossa jo paljon ennen kuin 1.5 vuoden päästä. sitten ne pelastaa maailman rokottamalla kaikki joko suosiolla, tai sitten väkisin.

En ole varma, mutta tää ei ole imo kauheen ylpistelyn aihe.
niin. ei taida nykypäivänä olla ku "OLEXÄ JOKU ANTI-ROKOTE UKKO VAI?" itse olen kyllä asiasta helvetin ylpeä, ja isoin virhe mitä koskaan elämässäni olen tehnyt, on esikoiseni rokottaminen sika_vitu_influenssaan.

edit: ja kai sillon lapsena rokotettiin muustakin ku vaan pelkkään jäykkäkouristukseen, mutta kuitenki ne perus setit jotka annettiin vielä joskus vuonna 1990 tienoilla. mutta kuitenkin..

itse olen ottanut ainoastaan jäykkäkouristusrokotteen joskus muksuna, ja meinasin koskaan olla ottamattakaan mitään muuta, mutta tais jäädä haaveeksi. :D
Vähän veikkaan, että on sulle pistetty aika monta muutakin rokotetta. Viimeistään intissä niitä tulee 4, jos ei ole osoittaa että onko pistetty aiemmin. Eikä siellä kysellä, että haluaisitko että nämä laitetaan.

Muutenhan tuo minä en ota piikkejä toimii niin kauan, kuin valtaosalla ne rokotteet löytyy. Siinä yksi esimerkki seurauksista: https://www.aamulehti.fi/a/201333938

Vähän veikkaan, että on sulle pistetty aika monta muutakin rokotetta. Viimeistään intissä niitä tulee 4, jos ei ole osoittaa että onko pistetty aiemmin. Eikä siellä kysellä, että haluaisitko että nämä laitetaan.

Muutenhan tuo minä en ota piikkejä toimii niin kauan, kuin valtaosalla ne rokotteet löytyy. Siinä yksi esimerkki seurauksista: https://www.aamulehti.fi/a/201333938

joo onhan sillon lapsena varmaankin rokote muutamaan muuhunkin asiaan, kai... mutta en kyllä sen jälkeen ole koskaan mitään muita ottanut. lapseni rokotin tosiaan sikainfluenssaan aikanaan, koska oli kauheat pelottelut siitäkin sillon että ihmisiä kuitenkin kuoleekin siihen, ja asia oli hyvin hyvin akuutti.

viimeks ku kävin lääkärintarkastuksessa, ni mainittin sillä lääkärille että ei ole tosiaan sen jälkeen rokotettu yhtään mistään ku lapsi oli, ja että onhan sitä miettinyt että pitäisköhän. lääkäri nousi tuoliltaan sillä sekunnilla, ja meinas lähteä hakemaan rokotuksia samantien. :D sanoin sit aika nopeesti että joo, kyllä mä aion asiaa vielä harkita kuitenkin. :D

Minun salilta tuli sähköpostia että sali pysyy auki, joten huomenna treenit normaalisti. Punttisalille ei varmasti hakeudu tällä hetkellä yksikään henkilö joka kokee kuuluvansa viruksen suhteen riskiryhmään, tai tuntee olonsa kipeäksi. Takuulla varmemmin taudin saa jostain päiväkodista/eskarista mitkä pyörii toiminnassa.
Salit ei mennyt siis kiinni ja et kokenut tarpeelliseksi pysyä karanteenissa hetken aikaan kotona? 🤔 Toivottavasti tänne ei tuu Italian ja Espanjan kaltaista epidemiaa..... Education is important but big biceps are importanter: kuvastaa paljon tällä hetkellä osan kävijän ajattelua...
Hallitus tosiaan on ryhtynyt lukuisiin melko rajuihin toimenpiteisiin pandemian suhteen. Jo viime viikolla kaikkia ulkomailta palaavia on ohjeistettu jäämään kotiin ettei esim. levitetä oireettomana virusta eteenpäin. Kansalaisten toivoisi kaikkien osaltaan kantavan kortensa kekoon mutta ei se vaan näköjään jokaiselta onnistu... Yo yo yo!! Lomilta palailtu ja ei muuta ku sorvin ääreen!! Tottakai heti videota reissusta ja mielessä lähinnä oma napa/some ja seuraajat, eikä niinkään yhteiskunnan etu tässä tilanteessa. Ei tarvitse paniikkiin mennä mutta hiukan voisi osoittaa kunnioitusta yhteiskuntaa kohtaan. Tämä on vain influenssaa valtaosalle mutta siltä pieneltä osalta se voi kuitenkin viedä hengen.

Nyt on kyllä sen luokan julistusta, että varmaan löytyvät myös lähteet mihin tämä kommentti perustuu?
Mä uskon vahvasti että työttömyys aiheuttaa paljon lieveilmiöitä joista suorat saattaa olla itsemurhat mutta sitten alkoholismi ja masennus taas ennenaikaisia kuolemia välillisesti kun ryyppää itsensä hengiltä ja väkivallan jne. seurauksena. On näistä tilastoja 90-luvulta tehty ja varmaan voi käyttää samoja jos huvittaa etsiä.

Vittu että pää hajoaa ihmisten kanssa.
Etenkin lapsia omaavat naiset on aivan kuutamolla ja moni väittää että kotona pysymällä vain 20% saa tartunnan jne. vaikka thl:kin on jo aikaa sitten sanonut että 70% eli lähes kaikki saavat kunnes tulee tilanne jolloin tietty määrä vastustuskyvyn saaneista suojaa myös niitä jotka ei ole saaneet.
Samat ihmiset väittää että tyyliin puolet kaikista kuolee.. ei saatana, ihmisten tyhmyys on kyllä loputon.

Ja näinhän se sitten kävikin. Tällä seudulla on jo kuntosaliyrittäjät vedonneet asiakkaisiin, että ovet menee lopullisesti kiinni, jos irtisanovat sopimuksia. Melkosta rytinää luvassa monen alan yrittäjille.
Joo, perjantaina tapasin yhden kiukkuisen kuntosaliyrittäjän. Kova kilpailu täälläkin ja muutaman toiminta jo valmiiksi kiikun kaakun. Imo, saleilla on nyt tilaa ja kyllä siellä voi toimia niin, että tartuntariski on mahdollisimman pieni. En oikein usko, että ruokakaupoissa riski olisi pienempi. Hieman ihmettelen, että esim. salilla kävijöitä haukutaan itsekkäiksi. Ei se konkurssikaan mukava asia ole kun omalle kohdalle sattuu, mutta sellaisistahan nämä haukkujat eivät välitä - kun oma perse ei ole vaarassa. Eikä tämä konkurssiuhka suinkaan pelkästään saliyrittäjiä koske (tulee muuten sitten myös lomautuksia ja irtisanomisia) vaan montaa muutakin - tiedä sitten löytyykö esim. vuokranantajilla ymmärrystä.
Pidän hallituksen toimia kyllä pääsääntöisesti ihan oikeina, mutta en usko tämän pääsiäiseen loppuvan. Voi mennä Juhannukseenkin. Asiantuntijat ovat puhuneet, että epidemia kestää ainakin 2-3 kuukautta. Ylilyönti on mielestäni kaikkien yli seitsenkymppisten kategorinen eristäminen, siellä kun on myös oikeasti kovakuntoista porukkaa, tunnen ainakin pari tällaista.
Suomalaiset ovat tunnetusti kuuliaista kansaa ja näyttää siltä, että moni on ihan ilman viranomaismääräyksiäkin jo eristänyt itsensä parhaansa mukaan. Sitä toivon, että nyt nämä innokkaimmat kovien toimien kannattajat eivät loppukesästä ala ensimmäisenä valittamaan, kun talouden rauniot paljastuu.

Eikös tän pitänyt olla tämänkin palstan johtavien virologien mukaan ainoastaan ikäihmisten riesa, vai?
Tehohoitoon päätyneiden nuorten osuus ryöpsähti Hollannissa ja Italiassa – taustalla synkkä laskelmointi? https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006442118.html
Voiko tuosta nyt tehdä juuri mitään johtopäätöksiä.
Näin nopeasti ajatellen iäkkäät/perussairaat oireilee helpommin, i.e. päätyy myös teholle nopeammin.
Nyt sitten alkaa olemaan käsillä aika että myös nuoremmissa rupeaa esiintymään pahempia tapauksia. Mitä enemmän virus leviää, sitä enemmän löytyy myös nuoremmista perussairaita tai muuten huonokuntoisia?
Voisin kuvitella että nuoremmat hakeutuu ylipäätään paljon myöhemmin hoitoon.

Eiköhän kokoajan virus ole ollut kaikkien ikäluokkein riesa jos on jokin muu pielessä.

Koronaviruksen leviämisen ehkäisyssä poliisilla on nyt isot valtuudet.

Poikkeuslakien astuminen voimaan antaa poliisille suuret valtuudet puuttua ihmisten toimiin, jotka voivat vaarantaa terveystilannetta vaarallisessa tartuntatautitilanteessa.

Jos karanteeniin määrätty ihminen ei noudata hänelle annettua määräystä, poliisi voi tarvittaessa noutaa potilaan kotoaan ja toimittaa lääkärin määräämään karanteenitilaan. Karanteenista ilman lupaa poistunut voidaan tarvittaessa hakea takaisin karanteeniin vaikka väkisin.

Asia ei jää tähän, sillä karanteenin tai eristyspäätöksen rikkominen on poliisiasia, joka johtaa rikostutkintaan. Sen yhteydessä voidaan käyttää pakkokeinoja, kuten kiinniottoa ja kotietsintää. Tavallisuudesta poiketen kiinniotettua ei viedä näissä tapauksissa putkaan, vaan terveydenhuollon toimintayksikköön.

Poliisi ei määrää karanteenin pitopaikkaa, vaan sen tekee virkasuhteessa oleva kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri. Jos potilas ei noudata hänelle määrättyjä karanteenisäädöksiä, lääkäri voi pyytää poliisilta virka-apua karanteenin voimaansaattamisessa.

Eilen kuoletin kortin kuukaudeksi, jäsenyys pysyy ja kortti toimii taas 16.4. eteenpäin. Nyt pyrin nauttimaan ulkona olemisesta ja jätän murehtimisen sikseen. Kehonpainolla treeniä, lenkkeilyä ja muuta mukavaa.

Kyllä tästä selvitään.
Miksi se kortti piti kuolettaa? Eikö se kannattaisi maksaa ihan normaalisti se salimaksu, vaikka sinne salille ei pääsekään? Tällä tavalla sulla on todennäköisemmin sali missä reenata kun tää koronatilanne helpottaa

Tämä ei ole sitten moralisointi, vittuilua tai ajojahtia, vaan ihan keskustelun herättelyä aiheesta... @PT-Vatanen , olit just ulkomailla ja kotiin palatessa viranomaiset antaneet vahvan suosituksen pitää pari viikkoa karanteenia, sä et ilmeisestikään aikonut tuota noudattaa? Miten perustelet tämän esim asiakkaallesi, jos sitä sinulta kysellään? Esim oma työnantaja kieltänyt tulemasta vastaavassa tilanteessa työpaikalle, joka mielestäni ihan ok muun työyhteisön kannalta.

Tässä vaiheessa mahdoton sanoa montako ihmishenkeä menetetään tai menetettäisi. Sairastuneista nyt menehtyy ehkä 3% ja mikäli mitään ei olisi tehty sairastuneista ehkä 6% menehtyisi. Nyt Suomeen tulee 500.000 työtöntä ja talouskasvua nähdään seuraavan kerran 2023. Pelkästään itsemurhia tehdään tämän laman seurauksena enemmän kuin mitä raatoja tulee koronaviruksesta.
Jokatapauksessa ihmiset välttää nyt liikkumista omasta tahdostaan.

Parempi vetää tiukkaa linjaa pariviikkoa ja sitten katsella tilannetta. Ainahan sitä linjaa voi höllentää mikäli ei niin pahalta vaikuta. Löysäilyä ei enää tekemättömäksi saisi siinä vaiheessa kun pöpö olisi levinnyt liian nopeaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom