https://yle.fi/uutiset/3-11310351
HVK:n Onni Sarmasteelta tilaamat kasvosuojaimet käyttökieltoon allergiareaktioiden takia – Sarmaste: Miksi maskeja ei toimitettu minulle?
Samassa erässä olevia suunenäsuojaimia on jaettu ympäri Suomen.
koronavirus
17.4.2020 klo 14.09
Huoltovarmuuskeskuksen välittämä kuva Etelä-Suomessa sijaitsevasta varmuusvarastosta. Kuvituskuva maaliskuun lopulta.Huoltovarmuuskeskus
Ylä-Savon sote-kuntayhtymä vastaanotti Huoltovarmuuskeskuksen lähettämät suu-nenäsuojaimet eli niin sanotut kirurgiset maskit tämän viikon keskiviikkona. Suojia ei ehditty ottaa käyttöön, sillä ne laitettiin käyttökieltoon jo seuraavana päivänä.
– Suojat aiheuttivat muilla paikkakunnilla hoitajille allergisia iho-oireita, emmekä voineet ottaa niitä käyttöön, sanoo kuntayhtymän toimitusjohtaja
Leila Pekkanen.
Kyseiset tuotteet ovat kuntayhtymän tietojen mukaan osa Kiinasta saapunutta erää. Samassa erässä olevia suojaimia on jaettu ympäri Suomen.
HUS Logistiikan toimialajohtaja
Jyrki ******** vahvistaa asian. Hänen mukaansa käyttökieltoon asetetut suojaimet ovat Huoltovarmuuskeskuksen viime viikolla tilaamasta erästä,
johon liittyvistä sotkuista on avattu myös rikostutkinta. Suojaimet tilattiin liikemies
Onni Sarmasteelta ja kauneusyrittäjä
Tiina Jylhältä.
Tieto suojien käyttökiellosta tuli Ylä-Savon sote kuntayhtymään Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin turvallisuuspäälliköltä
Olli Siitoselta, joka oli puolestaan saanut asiasta ilmoituksen Huoltovarmuuskeskukselta.
Huoltovarmuuskeskus kertoo
tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että allergiareaktioiden lisäksi hoitajat ovat kertoneet poikkeavasta hajusta. Havainnot ovat koskeneet vain osaa maskeista, mutta niitä on tullut useasta eri paikasta.
Suojat ovat käyttökiellossa koko maassa, kunnes allergiaoireiden syy saadaan selvitettyä. VTT testaa suojien kuntoa.
Suojaimet on jaettu viiden yliopistollisen sairaanhoitopiirin kautta hoivayksiköihin ja kotihoitoon.
Kuntayhtymä tarkensi suojien käyttöön liittyviä ohjeitaan
Ylä-Savon soten hoitohenkilökunta on saanut kasvosuojien käyttöön ristiriitaisiakin ohjeita. Aluksi ohjeistettiin, että suojia käytetään vain siinä tapauksessa, että asiakkaalla on oireita.
Myöhemmin ohjeistettiin, että myös muissa tilanteissa olisi hyvä käyttää suojia.
Kuntayhtymä antoi tänään uuden yhdenmukaisen ohjeen, jonka mukaan kaikkien hoivakodeissa vuorossa olevien hoitajien tulee käyttää suojaimia.
Ohje otetaan käyttöön viikonlopun aikana.
Jotta suojia riittää kaikille, lähetettiin alueen hoivakoteihin täydennystä. Hoitajien käytössä on nyt kevyitä suunenäsuojaimia, FFP2- ja 3-tyyppisiä suojaimia sekä essuja, käsineitä ja desinfiointiaineita.
– Meillä on tänään aamulla lähtenyt kuormat kaikkiin meidän alueen hoivakoteihin. Nyt olemme sitten omien suojien varassa, ja toivottavasti saamme niitä pian lisää, Pekkanen sanoo.
Ylä-Savon sote kuntayhtymän toimitusjohtaja Leila Pekkanen kertoo Ylelle, että Huoltovarmuuskeskuksen toimittamat suojat aiheuttavat henkilökunnalle allergisia reaktioita.Sami Takkinen / Yle
Sarmaste: "Miksei maskeja ole toimitettu minulle?"
Allergisia reaktioita aiheuttaneet maskit Yle Uutisten tietojen mukaan toimittanut Onni Sarmaste haluaa testata maskit itse allergian osalta.
– Maskeja ei ole palautettu minulle enkä ole voinut itse testauttaa niitä allergian osalta.
Sarmaste epäilee, että käyttökiellon taustalla olisikin työ- ja elinkeinoministeriö, joka on joutunut jupakan keskelle, koska se vastaa Huoltovarmuuskeskuksen toiminnasta.