Koronavirus, COVID-19

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

  • Kyllä

    Votes: 88 27,4%
  • Ei

    Votes: 233 72,6%

  • Total voters
    321
Timpe Ahonen:
Mistä media puhuu, kun koko talousjärjestelmä ja pankkisektori on uhattuna ja systeemikriisi uhkaa? Aivan oiken, se puhuu Tapen ja Tiinan suojamaskeista. Ihmiset jakavat netin täyteen hassuja Tape/Tiina-meemejä, sen minkä vessapaperin hamstraamiseltaan ehtivät. Poliitikot ovat ihan samalla mikkihiiritasolla. Kannattaisiko nyt keskittyä siihen, että isänmaa on ennennäkemättömän tilanteen edessä?
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Huoltovarmuuskeskus ja THL ollaan otettu tarkkailun alle. Kallispalkkaista johtajaa toisensa perään -- ja sen kerran, kun heidän palvelujaan tarvittaisiin, he sössivät kaiken.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Ihan helvetin hyvin sanottu!

Noin yleisemmin tähän koronameininkiin, niin mun mielestä toimenpiteet oikeutetusti kovia, mutta niitä ei voi jatkaa loputtomiin. Nyt pitäisi ilmoittaa mitä palaa normaaliksi 1.5. ja kaikki loput sitten palaa normaaliksi 1.6. Ei talouselämää voi pitää löyhässä hirressä ja tuhota kaikkea koronapaniikin vuoksi, ei edes niiden ihmishenkien vuoksi.

Tässä on kuitenkin ostettu aikaa levittää tietoisuutta, opastaa ihmiset vähentämään kontaktejaan/alttiutta viruksen saamiseen, hommata maskeja ja testejä. Kriittisille aloille enempi työvoimaaa vahnusenhoitoon ja tämän henkilöstön testaukseen jne. mieluummin kuin pysäytetyn talouden tekohengittämiseen velkarahalla.

Ihan järkeviä panostuksen kohteita ei tehdä, just kuulin että nyt enempi kuin koskaan free lance porukka kiertää vanhainkodista toiseen koska on työvoimapulaa, ketään heistä ei edelleenkään testata jos ei ole selkeästi kipeä (tartuttanut sitä jo) jne.

Ihan päin helvettiä tämä asia hoidettu ja nyt sitten hoidetaan vielä talouskin päin helvettiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ne faktat oli alussa 8% kuolleita, eli melko hatusta vedettyä juttua ja tällä ylitsevuotavalla paisuttelulla luotiin tänne ketjuun tilanne, että jos edes yrittää sanoa mitään vastaan, haukutaan tyhmäksi trolliksi. Täysin mahdotonta, olette omistaneet ketjun ja keskenänne mehustelette kuka löytää eniten kuolleita mistäkin maasta.

En oo kertaakaan kutsunu sua tai muitakaan trolliks. En oo koskaan väittäny 8%kuolleisuutta. Mistä edes sen voisin tai kukaan muukaan vielä tietää? Vieläkään? Todellisuudessa on melko matala. Ehkä jopa alle prosentin luokkaa. Mutta ihmismäärien kuolemat tän taudin osalta vaan on ollu pirun korkeita lukemia. Joo taas voidaan vertailla, mutta silti.

Vähättely on mun mielestä silti väärin. Ja liiottelu. Ehkä siinä keskellä ois paras?

Järkyttäviä määriä ihmisiä kuollu tähän tautiin. Sen toteaminen ei ole väärin. (juu taas voidaan vertailla) Totta hemmetissä siihen pitää mielestäni vakavasti-(mutta ymmärrän pointin) ehkä jopa korostuneesti reagoida kun rupee 2tuhatta ihmistä kuolemaan joka päivä.

edit. liian aikasta varmaan on sanoa mutta, aika rohkasevia käppyröitä rupee jo olemaan suomenosalta:

View: https://twitter.com/ZeiSpace/status/1248962184325054464/photo/1
 
Viimeksi muokattu:
Sitä laumaimmuniteettiähän voitaisiin rakentaa muuttamalla hotelleja koronakeskuksiksi joihin kerättäisiin valtion maksamaan karanteeniin koronapotilaita. Halukkaat voisivat mennä vapaa ehtoisesti hankkimaan itselleen immuniteetin.
Parin viikkon loma ilmaisessa täysihoidossa.

Ainoa ongelma tässä on ettei kukaan halua itse olla etulinjassa rakentamassa immuniteettiä vaan pieksevät kotiinsa linnoittautuneina suutaan miten muiden pitää sairastaa heidän puolestaan että talous saadaan rullaamaan.
 
Niin, millään muulla ei ole arvoa kuin pelolla ja pelkäämisellä. Mielipiteillä ei ole muutenkaan mitään arvoa, jos ne ei itseä satu miellyttämään.

No hyvin vähän oli faktaa ja lähdeviitteitä, joten siinä mielessä ei noilla mielipiteillä kamalasti arvoa ole. Jos kirjoittaja oli huolissaan eriävien mielipiteiden tukahduttamisesta, olen itse huolissani perustelemattomien, tunnepohjaisten mielipiteiden yliarvostamisesta. Tuossa tuntui unohtuvan jälleen se, että toimilla ostetaan aikaa ja ratkaisuja pitää välillä tehdä nopeasti sen tiedon pohjalta, mitä on saatavilla. En minä mitään yleistä pelkotilaa havaitse, ainoastaan suomalaista säntillisyyttä sääntöjen noudattamisessa.

Huomaatkos muuten, kuinka helposti keskustelu polarisoituu? Vastasin "hyvä kirjoitus" -kommenttiin sitä vastaavalla analyyttisella kattavuudella "ei oikeastaan", ja sinä tunnut vetäneen tuosta johtopäätöksen, että minun mielestäni kaikkien pitää pelätä. Kyllä nyt sinuna ottaisin Keitelin kehotuksesta kiini ja miettisin omaa rooliani tässä kokonaisuudessa. Haluatko riidellä ja kärjistää vai keskustella ja ymmärtää?
 
Ihan helvetin hyvin sanottu!

Noin yleisemmin tähän koronameininkiin, niin mun mielestä toimenpiteet oikeutetusti kovia, mutta niitä ei voi jatkaa loputtomiin. Nyt pitäisi ilmoittaa mitä palaa normaaliksi 1.5. ja kaikki loput sitten palaa normaaliksi 1.6. Ei talouselämää voi pitää löyhässä hirressä ja tuhota kaikkea koronapaniikin vuoksi, ei edes niiden ihmishenkien vuoksi.

Tässä on kuitenkin ostettu aikaa levittää tietoisuutta, opastaa ihmiset vähentämään kontaktejaan/alttiutta viruksen saamiseen, hommata maskeja ja testejä. Kriittisille aloille enempi työvoimaaa vahnusenhoitoon ja tämän henkilöstön testaukseen jne. mieluummin kuin pysäytetyn talouden tekohengittämiseen velkarahalla.

Ihan järkeviä panostuksen kohteita ei tehdä, just kuulin että nyt enempi kuin koskaan free lance porukka kiertää vanhainkodista toiseen koska on työvoimapulaa, ketään heistä ei edelleenkään testata jos ei ole selkeästi kipeä (tartuttanut sitä jo) jne.

Ihan päin helvettiä tämä asia hoidettu ja nyt sitten hoidetaan vielä talouskin päin helvettiä.
Riskiryhmäläiset ja niistä ainakin yli 70v on olleet aivan kuutamolla koko hommasta ja heillä on jostain syystä käsitys että heitä syytetään ja kiusataan tästä koko jutusta. Just luin taas tänään jotain tiedotetta jossa puhuttiin riskiryhmäläisten eristämisestä jatkossa mikä on nyt aivan päin vittua ilmoitettu. Pitäisi saada tiedotettua että heidän olisi syytä omaksi parhaakseen pysyä eristyksissä kun aletaan taas elämään normaalia elämää.
Kaupoissakin kun katsoo niin vanhukset ei välitä vittuakaan koko asiasta vaan änkee tunkee mahtailee kuin ennen vanhaan kassoilla ja kaikissa jonoissa.

Minä alan ainakin omalta osalta ihan tahallaan ja olen jo alkanutkin julistaa omaa mielipidettä jossa riskiryhmäläisten pitää alkaa itse eristää itseään ensi kuusta alkaen ja muut alkaa elää samaan aikaan normaalia elämää.
Sieltä on tulossa kohta toinen kierros muuntuneella viruksella ja sittenhän mä vasta kusessa ollaankin kun aloitetaan sama ralli uudestaan.
 
Minä olen työni puolesta alttiina saamaan tartunnan Covid19 positiivisilta, sairaalahoitoa tarvitsevilta potilailta, mutta en koe minkäänlaista hysteriaa tai pelkoa, vaikka seuraan coronauutisia päivittäin. Suomessa on hyvä tilanne siinä, että terveydenhuollolla on ollut aikaa valmistautua epidemiapiikkiin. Tällä hetkellä missään sairaalassa ei ole ylikuormittumista tai kriisiä. Kun esim Uusimaa "vapautuu" niin se varmasti näkyy tartuntojen lisääntymisenä. Vain pieni osa kuitenkin tarvitsee sairaanhoitoa. Tähän lisäykseen resurssit nyt riittävät. Itse toivoisin, että rajoitteita purettaisiin, seurattaisiin tarkasti tilannetta ja oltaisiin nopeasti valmiina tiukennuksiin, mikäli terveydenhuolto alkaisi ruuhkaantua.
Yhteiskunta ei voi jatkaa suljettuna eikä epidemian voi antaa levitä ilman yrityksiä rajata sitä - kauhistuttavia esimerkkejä ovat liian hitaasti reagoineet Italia, Espanja ja Usa, joissa sairaaloita on kaaoksessa. Riskiryhmien eristäytyminen ja suojaaminen sekä tiettyjen ammattialojen työntekijöiden jatkuva testaaminen vapauttaisi muuta yhteiskuntaa kohti normaalimpaa elämää.
 
Mua vähän arveluttaa liikaa diggailla yp:tä, mutta Mike on kyllä vahvalla asialla.
Muistakaa että hän käyttää avoimesti omaa nimeään, yhdellä suurimmista suomalaisista kanavista ja seisoo sanojensa ja perusteidensa takana.
Toivottavasti ei kumpikaan kuolla tähän, itse oon enemmän samalla linjalla että meitä kyllä nyt mediasta taas ryöpytetään.

e: Ja toi Jylhän homma nyt vaan on uusi lautakasa.
 
Päivittäinen kuolleisuus. Euroopassa kuolee edelleen päivätasolla eniten ihmisiä. Suorastaan hämmentävää kuinka vähillä kuolemilla Aasiassa on selvitty. Kaikista kuolemista lähes 70% on tapahtunut Euroopassa.
novel-coronavirus-cases-worldwide-deaths-12-april-2020.png
 
Taudin alkupuolella mainittiin että kuolleisuus aasialaisissa olisi jotain 1/10 vs. muun rotuiset.
Tiedä sitten mihin tuo reaalisesti asettuu, mutta on siellä jengiäkin vähän eritavalla ja eri slummeissa ja silti kuolevat vähemmän kuin terveydenhuoltomaissa.
 
Taudin alkupuolella mainittiin että kuolleisuus aasialaisissa olisi jotain 1/10 vs. muun rotuiset.
Tiedä sitten mihin tuo reaalisesti asettuu, mutta on siellä jengiäkin vähän eritavalla ja eri slummeissa ja silti kuolevat vähemmän kuin terveydenhuoltomaissa.
Itse spekuloin, että tuolla slummeissa on varmaan pääosin nuorempaa porukkaa, kun vanhat kuolleet jo aikaisemmin elinolosuhteista johtuen, mikä taas johtaisi siihen että tuolla ei niin paljon kuole populaa? En tiedä, kunhan spekuloin.
 
Taudin alkupuolella mainittiin että kuolleisuus aasialaisissa olisi jotain 1/10 vs. muun rotuiset.
Tiedä sitten mihin tuo reaalisesti asettuu, mutta on siellä jengiäkin vähän eritavalla ja eri slummeissa ja silti kuolevat vähemmän kuin terveydenhuoltomaissa.

Taitaa olla jotain geneettistä, oliko sitten niin että kaikkein ärhäkin virusversio oli siellä Wuhanissa ja siihen meni sitten kiinalainenkin.

Kuitenkin vanhan väestön Japanissa kuolleita nyt vain 108. Populaatio 126 miljoonaa.
Japanissa varmaankin osattu suojella vanhainkoteja jne. paremmin kuin täällä, terveydenhuolto tuskin ainakaan huonompi kuin meillä.
Mutta noin muuten yhteiskunta varmaan vertautuu Pohjois/Keski-Eurooppalaiseen suht hyvin.
 
Mua ei tää tauti huolestuta, mutta sen vaikutukset ja nimenomaan ylireagoinnit ja siitä johtuva mahdollinen maailmanlaajuinen talousjärjestelmän romahdus on hankalampi juttu. En usko että tämä tauti muualla isoja ongelmia suoranaisesti vaikuttaa ja raketoi kuin tietyissä EU maissa ja jenkeissä. Tätä ei vaan tule ymmärtämään länsimaiden päättäjät ajoissa, ja apinaa ehditään koijata ja Venäjä ja Kiina vaan nauraa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472472.html

Varsinkin pk seudulla kaupoissa ja julkisessa liikenteessä kannattaa todellakin käyttää jotain hengityssuojaa nyt ja myös tulevina kuukausina, ettei tule hengittäneeksi virussumua. Ihmisiä ei tarvi pelätä eli normaaleissa kontakteissa riittää metrinparin turvaväli, mutta jos osuu väärään aikaan väärään paikkaan ilman maskia niin tarttuuhan se. Kun nuo oikeet maskit on niin hölmöjä niin suosittelisin tuubihuivia kaulalle ja nostaa sen sitten silmien alle ja leikkii tyylikkäästi ninjaa kun yleisissä sisätiloissa liikkuu. Appelsiinit ja muut sitrushedelmät lisäks runsaaseen käyttöön eli useasti päivässä vähä joka välissä niin terveenä saa mennä läpi näiden vaiheiden.
 
Mua ei tää tauti huolestuta, mutta sen vaikutukset ja nimenomaan ylireagoinnit ja siitä johtuva mahdollinen maailmanlaajuinen talousjärjestelmän romahdus on hankalampi juttu. En usko että tämä tauti muualla isoja ongelmia suoranaisesti vaikuttaa ja raketoi kuin tietyissä EU maissa ja jenkeissä. Tätä ei vaan tule ymmärtämään länsimaiden päättäjät ajoissa, ja apinaa ehditään koijata ja Venäjä ja Kiina vaan nauraa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472472.html

Varsinkin pk seudulla kaupoissa ja julkisessa liikenteessä kannattaa todellakin käyttää jotain hengityssuojaa nyt ja myös tulevina kuukausina, ettei tule hengittäneeksi virussumua. Ihmisiä ei tarvi pelätä eli normaaleissa kontakteissa riittää metrinparin turvaväli, mutta jos osuu väärään aikaan väärään paikkaan ilman maskia niin tarttuuhan se. Kun nuo oikeet maskit on niin hölmöjä niin suosittelisin tuubihuivia kaulalle ja nostaa sen sitten silmien alle ja leikkii tyylikkäästi ninjaa kun yleisissä sisätiloissa liikkuu. Appelsiinit ja muut sitrushedelmät lisäks runsaaseen käyttöön eli useasti päivässä vähä joka välissä niin terveenä saa mennä läpi näiden vaiheiden.
Noin yleisesti, mä olen ollut 10v aikana todella helvetin vähän kipeä, eli perusflunssatkaan ei ole iskenyt. Yksi iso juttu on ollut se, etten mene julkisilla enkä käy baareissa enkä muutenkaan kamalasti ole tekemissä isompien massojen kanssa. Korona ei sen kummemmin tartu ja siksi siltäkin on vältytty. Ja salilla on samaan aikaan käyty ihan helvetisti, mutta kuten sanottu, sieltä puuttuu aina ne oikeasti kipeät ja aivastelevat potilaat jotka rajummin sitä virusta levittää. Siellä siis ei ole niin kovaa riskiä mitä esim julkisissa.
 
Päivittäinen kuolleisuus. Euroopassa kuolee edelleen päivätasolla eniten ihmisiä. Suorastaan hämmentävää kuinka vähillä kuolemilla Aasiassa on selvitty. Kaikista kuolemista lähes 70% on tapahtunut Euroopassa.
katso liitettä 217353
Pistä samalta ajalta kokonaiskuolleisuus ja vielä mielellään vertailu viime vuoteen niin etsitään kimpassa siitä piikkiä.
 
Pistä samalta ajalta kokonaiskuolleisuus ja vielä mielellään vertailu viime vuoteen niin etsitään kimpassa siitä piikkiä.

Tosiaan tuo taulukko on siis pelkästään koronakuolleisuus.

Tuolta näkee kuolemia ja syntymiä sun muuta:

Netto population kasvu tänään yli 160 000 ihmistä.

Koronavirus ei varmaankaan vaikuta maailman kokonaiskuolleisuuteen mitenkään vuositasolla, lockdownit sun muut rajoitukset pienentää liikenneonnettomuus-, väkivalta- yms. kuolemia niin paljon ja koronan uhrit niin vanhoja.

Se että koronavirus alkaisi oikeasti pienentää maapallon väestöä vaatis melkoista menoa, käytännössä pitäisi miljoonia kuolla päivässä kun epidemia pahimmillaan.
 
Tilastojen, asiantuntijoiden lausuntojen ja tositapahtumien uutisoinnin sijaan minua ärsyttää se, että joissakin medioissa kirjoitetaan, kuinka sairaalaväki nyt "uhraa ja vaarantaa terveytensä, kun ei voi jäädä etätöihin". Höh höh. Työpaikalla on kuitenkin hyvä suojaus- ja hygieniataso ja itse menettäisin viimeisetkin mielenterveyden rippeet, jos en duuniin pääsisi lähtemään :)
 


Alla asiallinen ja ajatuksia herättävä kirjoitus professori Sucharit Bhakdilta, joka sisältyy ylläolevaan linkkiin. Ikävä kyllä hukkuu informaatiotulvaan ja valtavirran oman propgandan ja agendan alle.


View: https://www.facebook.com/notes/veli-martin-keitel/koronakriisi-avoin-kirje-saksan-liittokanslerille/10158556546057697/

"Olen lääketieteellinen mikrobiologi ja tarttuvien tautien epidemiologi, työskennellyt 22 vuotta Mainzin yliopiston lääkinnällisen mikrobiologian ja hygienian instituutin johtajana.
Olen omistanut elämäni tarttuvien tautien patogeneesin, diagnoosin ja hoidon tutkimiseen."

"Neljäs kysymys: Todelliset kuolinluvut
Mitkä ovat todelliset kuolinluvut, erityisesti kun puhutaan Italiasta ja Espanjasta? Minun nähdäkseni nyt on tehty maailmanlaajuisesti karmiva virhe: Kun virustartunta on todettu kuolleessa potilaassa, kuolema on automaattisesti tulkittu koronan aiheuttamaksi ja siten lisätty kammottavaan listaan, joka näyttää tautiin kuolleiden määrän.
Tämä rikkoo perustavanlaatuista lääketieteellistä periaatetta: Täytyy yksinkertaisesti pystyä todistamaan, että potilas kuolee viruksen JOHDOSTA eikä viruksen KANSSA. Tämä on erityisesti mainittu Saksan lääketieteellisessä ohjeistuksessa, mutta sitä ei noudateta koronaviruksen tapauksessa."
 
Taitaa olla jotain geneettistä, oliko sitten niin että kaikkein ärhäkin virusversio oli siellä Wuhanissa ja siihen meni sitten kiinalainenkin.

Kuitenkin vanhan väestön Japanissa kuolleita nyt vain 108. Populaatio 126 miljoonaa.
Japanissa varmaankin osattu suojella vanhainkoteja jne. paremmin kuin täällä, terveydenhuolto tuskin ainakaan huonompi kuin meillä.
Mutta noin muuten yhteiskunta varmaan vertautuu Pohjois/Keski-Eurooppalaiseen suht hyvin.

Japanihan on puhdas maa eli hygieniaan kiinnitetään paljon huomiota normaalistikin. Maski naamalle, jos on flunssainen. Tapakulttuurikin melko pidättyväistä fyysisen läheisyyden suhteen, vaikka voi olla paljon porukkaa pienessä tilassa.
 
Back
Ylös Bottom