Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Yhdeksän kymmenestä oireettomia?
Ruotsissa puhuttaa myös uutinen, jossa Linköpingin yliopistosairaalan leikkausosaston kaikista 50 työntekijästä puolet osoittautui koronatestissä viruksen kantajiksi. Suurimmalla osalla heistä ei ollut lainkaan tai vain hyvin lieviä oireita.

''mutkun ei se kauheen helposti tartu tai olis pitäny tarttua jo mut ei oo''

Milläköhän testillä ne oli testattu ? RT-PCR -testillä vai jollain vasta-aineita osoittavalla?
Se että jollain on viruksen genomin osia elimistössään ei tarkoita sitä että henkilö on tartuttava... ja vasta-aineet osoittavat myös vai sen että ko. henkilöllä on ollut virus tai sen osa elimistössään jota vastaan vasta-aineita on muodostunut.
Linkkasin joskus aiemmin case reportin jossa Kiinassa oli havaittu potilaita jotka olivat olleet erityksissä sairaalassa ja sen jälkeen vielä laitos eristyksessä ja lopuksi kotonaan yhteensä ainakin n. 5 vko:a .Pot:t olivat olleet viimeiset 4 vko:a ilman oireita ja silti potilaista löytyi RT-PCR testillä viruksia tai niiden osia. Tartuttavuutta ei pystytty osoittamaan. Lisäksi oli toinenkin samanlainen tutkimus (case report) jossa täysin oireettomilta henkilöiltä löytyi ulosteesta viruksia tai niiden osia. Siinäkään ei pystytty osoittamaan tartuttavuutta.

..noh.... kokoajan tulee lisää dataa maailmalta ... eiköhän tuo viruksen taruttavuus, leviäminen ja yleinen patogeenisuus saa tarkemmat mittasuhteet lähikuukausina. Sitä ennen varmuus parasta; ainut keino suojautua on välttää lähikontakteja.

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eristystilat pyritään juurikin ilmavälitteisyyden takia rakentamaan niin ettei pöpöt pääsisi kulkeutumaan viereisiin tiloihin (parhaimmassa tapauksessa: alipaineistus, ilmanohjaukset, suljettu sisäilmankierto puhdistukseineen ja tuloilma) koska mahdollista saada tartunta pelkästä uloshengityksestä. Eli kyllä tämän takana enemmän faktaa on kuin fiktioita? Myös NASA:n artikkeilta löytyy mm. avaruussukkuloista ja niiden eristystiloista miehistölle.

"Infektioilla on kolme ta

rtuntareittiä: kosketus- pisara- ja ilmavälitteinen tartuntareitti. Suurin osa tartunnoista tapahtuu tyypillisesti kosketuksen kautta eikä tarkkaa kuvaa ilmavälitteisten osuudesta ole (Beggs 2003, Fernstrom ja Goldblatt 2013). On kuitenkin arvioitu, että ilmavälitteisten tartuntojen osuus olisi merkittävä (Brachman 1971, Kundsin 1980, Eickhoff 1994). Yskiessään, aivastaessaan ja myös puhuessaan ihmiset vapauttavat ilmaan runsaasti erikokoisia pisaroita ja hiukkasia (Papineni ja Rosenthal 1997, Cole ja Cook 1998, Fitzgerald ja Haas 2005). Suurimmat hiukkaset laskeutuvat maahan lähellä lähdettä , mutta pienemmät pisarat kuivuvat nopeasti ja muodostavat pieniä pisaraytimiä (droplet nuclei), jotka voivat jäädä ilmaan leijumaan pitkäksikin aikaa (Wells 1934). Ilmassa nämä pienet pisaraytimet voivat kulkeutua ilmavirtojen mukana kauas lähtöpisteestä ja näin ollen vaikuttaa tautien leviämiseen ilmavälitteisesti pitkienkin matkojen päähän (Xie ym. 2007)."

Kirjoituksesi täynnä teoreettisia mahdollisuuksia arkielämän kontekstiin suhteutettuna, tuolta pohjalta joku hengittää kilometrien päässä ulkona, ja tuuli tuo johonkin pölyyn sitoutuneen viruksen hengitysteihisi ja kuolet. Teoriassa se mahdollista.

Tiedän kyllä nuo eristysasiat, ja eristyspotilas luonnollisesti myös yskii ja aivastelee ja toki toimet äärimmillään tilojen ja käytäntöjen suhteen.

Nyt kuitenkin tilanteissa joissa muut toimet on kohdillaan, niin hengitysilman kautta leviävä virus on 0 tasoa oleva mahdollisuus. Toinen asia on että onko ihminen robotti vai virheitä tekevä olento. Eli kyllä ne tartunnat tulee siksi että nuo muut toimet pettää. Joku yskinyt käteensä ja koskenut rappukäytävän kaiteeseen ja sinä vahingos kosket ja pian kaivat nenääsi vaikket yleensä ikinä, niin siinä se on. Ja joku voinut aivastaa rapussa, juuri ennen sinua, ja kyllä siitä tartunnan voi saada hengittämällä lähiminuutteina.

Edelleenkin, käytännöntasolta on kokemuksen kautta poissuljettu että viruksen leviää niin että vaihdat muutaman sanan jonkun kanssa tai pidät palaverin, ja turvavälit on kunnossa sekä käsihygienia. Näillä perustoimilla on todistetusti selvitty niin ebola alueilla kuin sellasis kohtaamisis joissa todellisia riskiryhmiä, ja epidemia päällänsä. Ymmärtäkää nyt, että ei joku tieteellinen teoreettinen mahdollisuus paina mitään vaakakupissa sen kenttätason kanssa, missä toimet joko osoittautuu toimiviksi tai ei. Ja jos ne toimet riittää niin pelkän hengitysilman kautta leviävä virus voidaan ihan vaan unohtaa, teoreettisista mahdollisuuksista huolimatta.

Hengittämällä toki saa tartunnan jos viruksia saatettu realistisesti ilmaan, jollakin voimakkaammilla toimilla kuin normaali hengitys. Urheillessa esim varmasti jo aivastuksiin verrattava määrä lähtee virusta ilmoille, kun sylki lentää ja puhalletaan meneen. Ja muukin karjuminen jo toinen juttu kuin puhuminen.

Kyllä käytännöt syytä olla kohdillaan, tartuntatauti kyseessä ja todennäköisyys sairastua ja levittää toisiin kasvaa mitä huolimattomampaa eläminen on. Silti on ihmisten pelottelua ja epärealistisen kauhun lietsontaa väittää että molemmat osapuolet hengittelee metrienpäässä toisistaan ja virus leviää. Erittäin vaativissa paikoissa toimivat kokeneet suomalaiset erikoislääkärit ei allekirjoita tuota hengittelyn riskiä. Siksi olisi parempi ettei sitä allekirjoita kukaan muukaan,.

I

Kiina toimitti Itävaltaan puoli miljoonaa toimimatonta hengityssuojaa

Itävaltaan Kiinasta toimitettu puolen miljoonan hengityssuojaimen erä on osoittautunut käyttökelvottomaksi, kertoo itävaltalaismedia.
Itävalta on monen muun maan tapaan kärsinyt muun muassa terveydenhuollon ammattilaisten käyttämien hengityssuojainten pulasta, jota on pyritty paikkaamaan Kiinasta tehdyillä tilauksilla.

Tutkimusraportissa todetaan, ettei maskien asettaminen tiiviisti poskien ja leuan kohdalta ollut mahdollista.
Itävallan lisäksi myös esimerkiksi Espanja ja Hollanti ovat valittaneet Kiinasta tuotujen suojavarusteiden heikkoa laatua.

Tämä uutinen on hyvä esimerkki kun pää on toimittajalla omassa perseessä. Oli sitten koronaa tai ei, Kiina on esim. kirurgisten maskien suurin valmistaja, mistä tahansa näkövinkkelistä katsottuna. Nyt annetaan ymmärtää että tahallaan on toimitettu vääriä, mutta ei ole kerrottu edes millaisia maskeja on tilattu, vai onko ajateltu että maskeja mitä maskeja.(n)

Kas kun kukaan ei ole kritisoinut vielä New Yorkiin toimitetuista hengityskoneista, joista kuvernöörikin oli kovin kiitollinen, ei siinä ajateltu sillä hetkellä kuka on maailman mahtavin valtio. Ei kai kukaan nyt niin helvetin idiootti ole että tarkoituksella "vääriä" maskeja toimitettu, mikä hyöty? Missään ei ole lukenut että todella hienoa että olemme saaneet maskeja, esim. Suomeen Kiinasta. Katsotaan mitä VTT sanoo kun maskit nyt testataan..

Räikeä esimerkki tosta hysterian luomisesta forumeilla. Jos koko ketjua ei olisi avattu tänne, olisi tilanne täsmälleen sama mitä nyt. Se kaikesta pahaa ajatteleminen ja maailmanlopun maalaaminen ei ole auttanut yhtään mitään. Eikä porukka suostu myöntämään, että joo, snadia ylireagointia oli kyllä kaikki 8% kuollleisuuden manaaminen jne.
Tiede korjaa itseään ja ennusteita laaditaan aina sen hetkisen parhaimman tiedon pohjalta. Se että peilaat tätä omaan ympyrääsi, jossa suurin osa elää kuin ennenkin ja osa jopa yrittää hankkia tautia Espanjasta asti ei onneksi edusta koko Suomen väestön käytöstä. Tätä on jankutettu niin monta kertaa, että ei oikein kukaan enää jaksa toistella samaa linkkien kera. Menee samaan sarjaan kun julistaisin tupakan vaarattomaksi kerta kumpikaan isoisistä ei siihen kuollut, vaikka molemmat polttivat sen 30 vuotta.

Tuota ei taida tietää valtiovarainministeri Kulmunikaan vielä.

''Tyksin asiantuntijat, kliinisen mikrobiologian ylilääkäri Antti Hakanen, johtajaylilääkäri Mikko Pietilä ja virusopin professori Ilkka Julkunen ennustavat covid-19-taudin toisen aallon osuvan Suomeen syksyllä.

He peräänkuuluttavat toiseen aaltoon varautumista jo ennalta koko maassa.

– Jossain vaiheessa tulee seuraava taudin seuraava aalto, emmekä tiedä, millainen se on. Siksi on alettava rakentaa Suomeen suuren kapasiteetin diagnostiikkakeskusta. Jos haluamme, että meillä on loka–marraskuussa parempi valmius, meillä on jo todella kova kiire.

Kiinalaisturisti on kuollut Ranskassa koronavirukseen, kertoo Ranskan terveysministeri Agnes Buzyn (15.2)

7.4. 21:10

Ranskassa yli 10  000 kuollut koronavirukseen
Ranskassa koronaviruksen vuoksi kuolleiden ihmisten määrä on ylittänyt 10 000, viranomaiset kertovat. Kuolemista runsaat 7 000 on kirjattu sairaaloissa ja loput vanhainkodeissa.
Lisäksi runsaat 7 000 ihmistä on tällä hetkellä tehohoidossa viruksen vuoksi.

Eli vajaassa 2kk tuollaset luvut. @Ripee Pelkästään ranskassa.
Samaisessa ajassa Ranskassa kuolee keskimäärin 9 kertainen määrä ihmisiä( noin 100000)
Niin ja on jo viitteitä että kun tämä epidemia menee ohi, niin huomataan että ihmisiä on kaiken kaikkiaan säästynyt näiden toimenpiteiden ansiosta paljon enemmän! Herää kysymys, että pitääkö tämä ottaa vakituiseksi käytännöksi kun influenssa potilaatkin on vähentyneet huimasti, joka tilastojen mukaan tappaa vuodessa 400-1000 henkilön vuosi vauhdilla

Tutkimuskeskus The Hugo Observatoryn johtaja François Gemenne arvioi Forbesin toisessa artikkelissa (11.3.), että korona-epidemia voi pelastaa enemmän ihmisiä kuin se tappaa juuri vähentämällä ilmansaasteita.

Ilmansaasteet tappavat maailmassa vuosittain seitsemän miljoonaa ihmistä, miljoona heistä Kiinassa. Ranskassa saasteisiin arvioidaan kuolevan 48 000 ja Yhdysvalloissa yli 100 000.

Menee samaan sarjaan kun julistaisin tupakan vaarattomaksi kerta kumpikaan isoisistä ei siihen kuollut, vaikka molemmat polttivat sen 30 vuotta.
Kestävää tekoa isoisät olleet. Ilmeisen nuorena kuolivat kun eivät kerinneet tupakoimaan kuin 30v?

Tupakkatuotteet vahingoittavat koko elimistöä. Vuosittain arviolta lähes 5 000 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama, ja joka viides sydän- ja verenkiertoelinten sairaus aiheutuu tupakoinnista.

Tiede korjaa itseään ja ennusteita laaditaan aina sen hetkisen parhaimman tiedon pohjalta. Se että peilaat tätä omaan ympyrääsi, jossa suurin osa elää kuin ennenkin ja osa jopa yrittää hankkia tautia Espanjasta asti ei onneksi edusta koko Suomen väestön käytöstä. Tätä on jankutettu niin monta kertaa, että ei oikein kukaan enää jaksa toistella samaa linkkien kera. Menee samaan sarjaan kun julistaisin tupakan vaarattomaksi kerta kumpikaan isoisistä ei siihen kuollut, vaikka molemmat polttivat sen 30 vuotta.
Kuten tossa jo sanottiin, tupakka tappaa enemmän joka vuosi kuin korona tulee tappamaan koskaan. Turhaa siihen verrata, se on varmasti vaarallista ja hyvin epäterveellistä ja se vaatii rutiininomaisen tietoisen polttamisen kymmeniä vuosia.

Ja täyttänneet sairaalat ja ruumishuoneet? Aiheuttaneet maailmanlaajusien kaaoksen? miksi näin ei ole käynyt joka vuosi?
Tää menee nyt niin että ehkä sun tarttis herätä todellisuuteen. :)

EDIT: Kävin muuten just vanhuksille kaupassa, en mä vaan jumalauta tajua näitä Suomalaisia. "Pyhä" tulossa, kaupat silti auki jokapäivä. Silti kauppa tupaten täynnä ihmisiä, klo 9 aamulla. Voin vaan kuvitella mikä on meininki huomenna klo 16...
Koska se maito loppuu kun on pyhät edessä??!
Ja porukka hönkii iholle, ei tietoakaan turvaetäisyyksistä. On perkele tampio kansa!

Ja aina pitää haukkua kerralla kaikki suomen kansalaiset kun muutama hölmöilee. Luuletko, että jossain vaikka Nigeriassa tai ihan missä tahansa muussa maassa ihmiset olis jotenki superälykkäitä ja muutenki parempia.

Mua aina jaksaa ärsyttää tää "suomi ja suomalaiset on perseestä ja tyhmiä" virsi.

Sä muutenki täällä aina jankkaat että jokainen elämä ja yksilö on tärkeä ja arvokas omana itsenään, mutta sitten kuitenkin itse haukut koko kansakunnan lyttyyn.

Eikö toi ole vähän kaksinaamaista/tekopyhää?

Välinpitämättömyys ja vähättely on myös merkki typeryydestä. (Tai sitten harkintakyky vaan ei toimi.)
Varsin jos henkilö toimii esimerkkinä/roolimallina.
Enkö mä juuri puhunut obektiivisesta suhtautumisesta ja varovaisuudesta koronaan versus hysteria? Sulle se on välinpitämättömyyttä. Camoon.

Ja aina pitää haukkua kerralla kaikki suomen kansalaiset kun muutama hölmöilee. Luuletko, että jossain vaikka Nigeriassa tai ihan missä tahansa muussa maassa ihmiset olis jotenki superälykkäitä ja muutenki parempia.

Mua aina jaksaa ärsyttää tää "suomi ja suomalaiset on perseestä ja tyhmiä" virsi.

Sä muutenki täällä aina jankkaat että jokainen elämä ja yksilö on tärkeä ja arvokas omana itsenään, mutta sitten kuitenkin itse haukut koko kansakunnan lyttyyn.

Eikö toi ole vähän kaksinaamaista/tekopyhää?
Mun mielestä ei ole mitään tekopyhää siinä jos mä arvostelen typerää toimintaa. Suurin osa tänäänkin näkemistäni ihmisistä käyttäytyi siellä kaupassa täysin edesvastuuttomasti. Jonkinmoinen läpileikkaus siis?
Olin kyllä tarpeettoman kovasanainen, ei pitäis kirjoittaa mitään kun verenpaineet on vielä tasaantumatta. Pahoittelut siitä.

Kuten tossa jo sanottiin, tupakka tappaa enemmän joka vuosi kuin korona tulee tappamaan koskaan. Turhaa siihen verrata, se on varmasti vaarallista ja hyvin epäterveellistä ja se vaatii rutiininomaisen tietoisen polttamisen kymmeniä vuosia.

Pointti oli siinä, että yksilötasolla on turha vetää johtopäätöksiä. Sitä samaa harrastettiin vuosikymmeniä tupakankin kanssa.
Kestävää tekoa isoisät olleet. Ilmeisen nuorena kuolivat kun eivät kerinneet tupakoimaan kuin 30v?

Tupakkatuotteet vahingoittavat koko elimistöä. Vuosittain arviolta lähes 5 000 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama, ja joka viides sydän- ja verenkiertoelinten sairaus aiheutuu tupakoinnista.
Molemmat lopettivat vuosia ennen kuolemaansa. Toinen meni 67-vuotiaana ja toinen 84v. Syöpää ei ollut kummallakaan. Eikä pointti ollut siinä, että olisin vähätellyt tupakan haittoja.

Enkö mä juuri puhunut obektiivisesta suhtautumisesta ja varovaisuudesta koronaan versus hysteria? Sulle se on välinpitämättömyyttä. Camoon.
Niin, se objektiivisen suhtautumisen raja on melko häilyvä. Itse näen edelleen sun suhtautumisen lähinnä olevan kallellaan sinne vähättellyn suuntaan, ei objektiiviseen suuntaan.
Itse olen liian subjektiivinen, mutta mieluummin olen tässä tilanteessa ylivarovainen, eihän tästä viruksesta edes vielä tiedetä kaikkea. Mutta näemmä ainakin sikiää sairaalloisen helposti.
Eikä ole pienintäkään halua selvittää millä voimakkuudella se johonkin läheiseen tai itseen iskee.

Ei itsemurha ole mikään kaavaa toteuttava tartuntatauti: firma menee konkurssiin -> yrittäjä tappaa itsensä.

90-luvulla mielenterveyden tukeminen, huomioiminen ja hoitaminen oli kivikausitasolla jo pelkästään asenteiden vuoksi. Ei ollut samalla tavalla kolmannen sektorin toimintaa, tukiryhmiä, yrittäjien omia rinkejä, joihin ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä. Yrittäjätkin olivat niiden vuosikymmenen kasvatteja, joille oli kunnia-asia hoitaa kaikki itse, hammasta purren: tosimies ei itke eikä vaikeista asioista puhuta.

Joten ennakkomässytys siitä, kuinka moni pienyrittäjä, lomautettu tai irtisanottu nyt riistää henkensä, on mielestäni turhaa kalmanmakuista hekumointia.

Niin, se objektiivisen suhtautumisen raja on melko häilyvä. Itse näen edelleen sun suhtautumisen lähinnä olevan kallellaan sinne vähättellyn suuntaan, ei objektiiviseen suuntaan.
Itse olen liian subjektiivinen, mutta mieluummin olen tässä tilanteessa ylivarovainen, eihän tästä viruksesta edes vielä tiedetä kaikkea. Mutta näemmä ainakin sikiää sairaalloisen helposti.
Eikä ole pienintäkään halua selvittää millä voimakkuudella se johonkin läheiseen tai itseen iskee.
Mutta tällä rauhallisella suhtautumisella ei ole lähipiiri täällä saanut tautia. Ei mitään tarvetta ole ollut panikoida ja alkaa linnottautumaan. Vessapaperiakin on saanut aivan normaalisti.

Mutta tällä rauhallisella suhtautumisella ei ole lähipiiri täällä saanut tautia. Ei mitään tarvetta ole ollut panikoida ja alkaa linnottautumaan. Vessapaperiakin on saanut aivan normaalisti.
Ja jos jokainen toimisi samoin, niin ro olisi edelleen siellä pitkälti päälle 2. Esimerkkinä hiihtokisat Vuokatissa jotka peruttiin, mutta läjä idiootteja piti silti omat kisat. Lopputuloksena 30 tartuntaa 🙄

Ja jos jokainen toimisi samoin, niin ro olisi edelleen siellä pitkälti päälle 2. Esimerkkinä hiihtokisat Vuokatissa jotka peruttiin, mutta läjä idiootteja piti silti omat kisat. Lopputuloksena 30 tartuntaa 🙄
Mutta ei toi liity mitenkään totaaliseen treenaajien kivittämiseen kun osa käy salilla ja koittaa pitää huolta hygieeniasta. Ja kun selkeesti ei se salilta sitten tarttunutkaan niin tehokkaasti mitä manattiin, niin mä katson että oli aika tarpeetonta kivittämistä.

Niin. Ja oikeasti toivon ettei saakaan.
En itsekään panikoi. Mutta kyllä mua hirvittää, pakko myöntää.
Linnoittaudun senverran että kaupassa en käy enää kuin vanhuksille, omat ostokset saa tulla kotiovelle tästä lähin.
Katson nyt josko saisin vanhan ukon taipumaan siihen että tilaisin heillekin, on vaan niin pirun pihi että työtä teettää.

Mutta ei toi liity mitenkään totaaliseen treenaajien kivittämiseen kun osa käy salilla ja koittaa pitää huolta hygieeniasta. Ja kun selkeesti ei se salilta sitten tarttunutkaan niin tehokkaasti mitä manattiin, niin mä katson että oli aika tarpeetonta kivittämistä.
EDIT: Itse katson että kaikki ylimääräiset riskit muiden ja itsensä tartuttamiseen kannattaa eliminoida. Sali on riski. Jos kävisin julkisella salilla, en kävisi tässä tilanteessa.
Viitteitähän on myös siitä että toi leviäis hengityksen välityksellä ympäröivään ilmaan, siis yskimällä. Tai hengästyneenä, esim juoksun aikana. Voimaharjoittelun aikana pukkaa puuskuttamaan myös..

Ja mistä meistä kukaan tietää mikä tartuntaketju on mistäkin peräisin? Voi olla jopa vaikka salilta. Tai kaupasta. Tai baarista. jne jne

Viimeksi muokattu:
Sama periaate. Jos hatusta heitettynä salilla käy aiemmin 100 ihmistä ja nyt 20, niin muiden ihmisten toiminta jo itsessään pienentää sinun riskiäsi.

Samaan periaatteeseen perustuvat rokotteetkin. Kun tarpeeksi moni ottaa, niin joku voi mennä siinä siivellä ilman ja julistaa kuinka rokotteet ovat vain katala juoni, koska itselle ei ole tarttunut mitään.

Koronan ja tupakin erona on se että korona voi tappaa niitäkin jotka eivät ole halukkaita kuolemaan, tupakka taas on itse valittu ja tupakkamiehet ymmärtävät kuolevansa siihen todennäköisesti jossain vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom