Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Siellä on aika monella vanhuksella takana pitkä työura, josta niitä eläkkeitä on myös maksettu. Lisäksi ilman niitä vanhuksia meidän äidinkieli ei välttämättä olisi Suomi. Mutta hienoa kun tulit suoraan kertomaan, ettei kiinnosta kuin vain oma perse.

No oma perse ei kiinnosta yhtää koska noutaja tulee jos saan ton tartunnan mutta toivon niille jotka jää henkii ni ei ois talous ihan roskalla ku tästä pandemiasta joskus selvitää

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mutta toivon niille jotka jää henkii ni ei ois talous ihan roskalla ku tästä pandemiasta joskus selvitää
Tän taloudelliset vaikutukset tulee olemaan käsittämättömän massiiviset. Ja välilliset vaikutukset voi olla mitä tahansa.
Jos itse selviän hengissä tästä, se nyt on melkein selvää että töissä tuskin saan olla vielä 18-20v. Jotta elääkkeelle pääsis.
Saati mun lapset, niiden elämä. Kovia aikoja on edessä pitkin maailmaa, se kulminoituu taasen kaikessa muussa, sehän on selviö.

Mutta päivä kerrallaanhan tässä on mentävä. Vielä korona ei ole juurikaan vaikuttanut omaan elämään. Mutta tulee vaikuttamaan, sehän nyt on aivan varma.
Nää asiat vaan pitää ottaa vastaan sitten kun ne tulee eteen. Hetkessä elämistä jatketaan, vaikka ajatukset kieltämättä harhailee myös siellä pimeällä puolella entistä useammin.
Ne on vaan painettava pois, ei tee hyvää omalle mielenrauhalle.

Ja jos tässä nyt työt loppuukin; onpahan aikaa olla perheen kanssa. Se aika on määrittelemättömän arvokasta.
Materiaalinen köyhyys ei haittaa jos henkinen rikkaus lisääntyy.

Tän taloudelliset vaikutukset tulee olemaan käsittämättömän massiiviset. Ja välilliset vaikutukset voi olla mitä tahansa.
Jos itse selviän hengissä tästä, se nyt on melkein selvää että töissä tuskin saan olla vielä 18-20v. Jotta elääkkeelle pääsis.
Saati mun lapset, niiden elämä. Kovia aikoja on edessä pitkin maailmaa, se kulminoituu taasen kaikessa muussa, sehän on selviö.

Mutta päivä kerrallaanhan tässä on mentävä. Vielä korona ei ole juurikaan vaikuttanut omaan elämään. Mutta tulee vaikuttamaan, sehän nyt on aivan varma.
Nää asiat vaan pitää ottaa vastaan sitten kun ne tulee eteen. Hetkessä elämistä jatketaan, vaikka ajatukset kieltämättä harhailee myös siellä pimeällä puolella entistä useammin.
Ne on vaan painettava pois, ei tee hyvää omalle mielenrauhalle.

Ja jos tässä nyt työt loppuukin; onpahan aikaa olla perheen kanssa. Se aika on määrittelemättömän arvokasta.
Materiaalinen köyhyys ei haittaa jos henkinen rikkaus lisääntyy.

Jumalauti että itse on onnekas. Synnyin työläisperheeseen kasikyt-luvulla, ysikytluvun lamassa faijalla ja mutsilla oli aina töitä. Eli oli perusasiat kondiksessa. Vuosina 1999-2008 oli joka kesä kesätöitä. 2008 taantumassa hyppäsin työelämään ja olen välttänyt kaikki lomautukset. Ja nyt työkokemus on sellanen, että jos meinataan mitään koskaan tehdä niin minulle pitää olla lovi organisaatiossa. Eli luottamus tulevaan on hyvä. Ja nyt tileillä on reilu puskuri ja talolaina erittäin kohtuullinen. Mitään investoitavaa ei ole, autot uusia ja velattomia.

Omat lapset on 0 ja 4, eli +-20 vuoden päästä pitäis heidän työelämä aloittaa. Harva lama on niin kauaa kestänyt, että luottavaisena heidänkin tulevaisuuteen.

No oma perse ei kiinnosta yhtää koska noutaja tulee jos saan ton tartunnan mutta toivon niille jotka jää henkii ni ei ois talous ihan roskalla ku tästä pandemiasta joskus selvitää
No kyllä muakin kiinnostaa, kuinka tuleva jälkikasvu tästä selviää. Siihen taas helpointa on koettaa varautua henkilökohtaisesti omalla kulutuskäyttäytymisellään.

En mä silti jaksa siitä panikoida, näin 90-luvun lamankin lapsuudessa eikä siitä mitään traumoja jäänyt vaikka rahat välillä vähissä olikin. Ei se mun onnellisuus materiasta tullut silloinkaan. Se oli vielä sitä aikaa kun pankkien etu painettiin kylmästi yksilön edelle ja sitä taas en kyllä kaipaa. Samoilla metodeilla meistä suurin osa olisi aivan kusessa taloutensa kanssa. Asuntolainat ovat suuruudeltaan moninkertaisia käytettäviin tuloihin nähden. Eiköhän siitä 90-luvusta ole opittu ja siitäkin syystä nyt toimitaan eri tavalla. Toki maailmakin on aivan eri pelkästään yhtenäisen valuutan takia.

24.3. Ruotsi: kuolleita 36, tehohoidossa 136 - Suomi: kuolleita 1, tehohoidossa 17
25.3. Ruotsi: kuolleita 63, tehohoidossa 168 - Suomi: kuolleita 3, tehohoidossa 22
26.3. Ruotsi: kuolleita 77, tehohoidossa 210 - Suomi: kuolleita 5, tehohoidossa 24
27.3. Ruotsi: kuolleita 92, tehohoidossa 160 - Suomi: kuolleita 7, tehohoidossa 32
28.3. Ruotsi: kuolleita 102, tehohoidossa 182 - Suomi: kuolleita 9, tehohoidossa 31
29.3. Ruotsi: kuolleita 110, tehohoidossa 269 - Suomi: kuolleita 12, tehohoidossa 41
30.3. Ruotsi: kuolleita 146, tehohoidossa 311 - Suomi: kuolleita 13, tehohoidossa 49
31.3. Ruotsi: kuolleita 180, tehohoidossa 293 - Suomi: kuolleita 17, tehohoidossa 56
1.4. Ruotsi: kuolleita 239, tehohoidossa 312 - Suomi: kuolleita 17, tehohoidossa 62
2.4. Ruotsi: kuolleita 282, tehohoidossa 440 - Suomi: kuolleita 19, tehohoidossa 65

Lukuja on edelleen kerätty vähän mistä sattuu...

24.3. Ruotsi: kuolleita 36, tehohoidossa 136 - Suomi: kuolleita 1, tehohoidossa 17
25.3. Ruotsi: kuolleita 63, tehohoidossa 168 - Suomi: kuolleita 3, tehohoidossa 22
26.3. Ruotsi: kuolleita 77, tehohoidossa 210 - Suomi: kuolleita 5, tehohoidossa 24
27.3. Ruotsi: kuolleita 92, tehohoidossa 160 - Suomi: kuolleita 7, tehohoidossa 32
28.3. Ruotsi: kuolleita 102, tehohoidossa 182 - Suomi: kuolleita 9, tehohoidossa 31
29.3. Ruotsi: kuolleita 110, tehohoidossa 269 - Suomi: kuolleita 12, tehohoidossa 41
30.3. Ruotsi: kuolleita 146, tehohoidossa 311 - Suomi: kuolleita 13, tehohoidossa 49
31.3. Ruotsi: kuolleita 180, tehohoidossa 293 - Suomi: kuolleita 17, tehohoidossa 56
1.4. Ruotsi: kuolleita 239, tehohoidossa 312 - Suomi: kuolleita 17, tehohoidossa 62
2.4. Ruotsi: kuolleita 282, tehohoidossa 440 - Suomi: kuolleita 19, tehohoidossa 65

Lukuja on edelleen kerätty vähän mistä sattuu...
Eikös ruottissa pitäis ny käydä niin että tehohoitopaikat loppuu ja kuolleita alkaa tulla isommalla prossalla, varmaan ihan näinä päivinä menee yli.

No kyllä muakin kiinnostaa, kuinka tuleva jälkikasvu tästä selviää. Siihen taas helpointa on koettaa varautua henkilökohtaisesti omalla kulutuskäyttäytymisellään.

En mä silti jaksa siitä panikoida, näin 90-luvun lamankin lapsuudessa eikä siitä mitään traumoja jäänyt vaikka rahat välillä vähissä olikin.

Ei mua oma henkilökohtanen talous jännitä oon 90-luvun alusta elättänyt perheeni. Raha teko ei oo missää vaiheessa ollut ongelma enkä usko että nyt tämä koronakaa vaikuttaisi talouteeeni. Mutta moni pienyrittä näyttää olen vaikeuksissa.
Heitä ajaten toivoisin että koronan oltaisiin annettu pyyhkäistä Suomen yli 2kk.ssa 12kk sijaan

Hauskoja nämä mutuilut, ei tehdä mitään ja menee nopeammin ohi. Tutkikaa ja lukekaa vähän asioista. 90-luvun lama sössöttäjät kanssa, tilanne on aivan eri nyt kuin silloin. Ei voi millään tavalla verrata, asiat on muuttuneet niin paljon niistä ajoista, myös syyt lamaan erilaiset.

Ei mua oma henkilökohtanen talous jännitä oon 90-luvun alusta elättänyt perheeni. Raha teko ei oo missää vaiheessa ollut ongelma enkä usko että nyt tämä koronakaa vaikuttaisi talouteeeni. Mutta moni pienyrittä näyttää olen vaikeuksissa.
Heitä ajaten toivoisin että koronan oltaisiin annettu pyyhkäistä Suomen yli 2kk.ssa 12kk sijaan
Noh kun katsoo noita yrittäjiä varsinkin maatalouspuolella, niin tuolla tyylillä pyyhittäisiin osa yrittäjistäkin pois tästä maailmasta. Samoin aika montaa pienemmän kylän kauppaa yms pyörittää juurikin vanhempi yrittäjä, joka on saanut firmansa velattomaksi silloin kun myynti oli parempaa ja nyt sitten harrastellaan eläkepäiviä odotellen.

Timpe puhuu asiaa.

Timpe Ahonen:

Olen täysin vakuuttunut siitä, että koko kansantalouden tuhoaminen sen takia, että ehkä maksimissaan 10% maan väestöstä voi (teoriassa) kuolla koronavirukseen, on järjetöntä.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

‍‍Nyt tehdyt toimenpiteet (eli sulut ja karanteenit) ovat ehkä olleet tarpeellisia. Mittakaavasta olen ollut eri mieltä. Mutta joka tapauksessa Suomen kansantalous ei kestä mitään kolmen kuukauden yhteiskunnan totaaliseisokkia. Se pitäisi olla lapsellekin täysin selvää. 300.000 ihmistä YT-neuvotteluissa ja lisää tulee.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Miksi me emme eristä sitä riskiryhmään kuuluvaa kymmentä prosenttia ja keskitä resurssejamme heihin? Miksi me tuhoamme siihen 90% joukkoon kuuluvien ihmisten yritykset, elinkeinot ja tulevaisuuden? Se 10% ei pääsääntöisesti edes ole työelämässä.

‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Miksi me annamme pankkijärjestelmämme ja sosiaaliturvamme romahtaa? Se tulee johtamaan valtavaan määriin itsemurhia, mellakoita, rikollisuutta ja väistämättömään talousromahdukseen (joka aiheuttaa resurssipulan kautta paljon enemmän kuolemia). Koronan aiheuttamat ruumiit ovat mitätön pieni kärpäsenpaska valtameressä sen rinnalla.

‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Eikä tässä ole kysymys vain Suomesta. FED painaa pää märkänä monopolirahaa. Jos USA:n dollarista tulee hyperinflaation kautta mikkihiirvaluutta, myös sen suurin velkoja Kiina on kusessa. Hyperinflaatio ei ole todennäköistä niin kauan, kun kauppoihin riittää elintarvikkeita. Mutta jos tuotantokin haukkaa paskaa, sekin teoreettinen mahdollisuus on aina olemassa.

‍‍‍‍‍‍ ‍‍
1929 alkaneen laman pohjilta saksalainen keskiluokka menetti kaiken ja pieni joukko rahanomistajia osti kaiken heidän omaisuutensa halvalla pois kuleksimasta. Olisi tietysti poliittisesti epäkorrektia sanoa, keitä nämä rahanomistajat (pääosin) olivat, koska faktatkin voivat nykyään olla vihapuhetta. No vihaa se aiheutti, vainot ja yhdet kovapanosammunnat käytiin myöhemmin. Jo 10 vuotta olen seinälläni kirjoittanut, että näin tulee käymään jälleen. Voimme kuitenkin pienentää vahinkoja toimimalla järkevästi. Pelkkä ajatuskin siitä, että Suomi olisi seuraavat 3 kuukautta suljettuna, on täysin mielipuolinen.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Suomi on täysin aseeton ja muiden armoilla aivan käsittämättömän pöhöttyneine julkisine sektoreineen ja valtionvelkoineen. Kunnat ovat aivan paskana. Persaukisen, sosialistisen, päihderiippuvaisen pikavippaajan sanalla ei juuri ole neuvottelupöydässä painoarvoa.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Olen vakuuttunut siitä, että kaikkien sulkujen ja pakotteiden rajoitettu purkaminen mahdollisimman nopeasti on järkevin vaihtoehto. Ruotsi toimii järkevästi ja vaikka he selviäisivät 10 tuhannella koronaan kuolleella, he jäävät omassa toimintamallissaan "voitolle". Suomalaiset naureskelivat heille aikoinaan myös heidän valuuttaratkaisustaan (kelluvasta kruunusta). Ei olisi kannattanut paljon naureskella.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

Ja jos sulkua kuitenkin jatketaan, pienyrittäjille ja vientiyrityksille pitää saada suoraa tukea. KAIKKI julkisen sektorin ei-elintärkeät instanssit pitää sulkea heti ja niiden koko henkilöstöt lomauttaa. Team Finlandista, TraFista ja Sitrasta voimme aloittaa. Ei voi olla niin, että maksumiehet ottavat taas yksin turpaansa, samalla kun saamamiehet jatkavat elämistään ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Turhat menot on minimoitava lisävahinkojen välttämiseksi.

‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Pelkoa ja kauhua on helppo luoda median kautta. Suomessa on 19 kuollutta ja Iltapaskan päälööpissä uutisoidaan "ruumiskonttien tuomista sairaaloiden pihoille". Tuomiopäivän huutaminen myy. Mediakin voisi tuntea vastuunsa ja lopettaa pelonlietsomisen. Tunteella ajatteleminen tällaisessa tilanteessa on typerintä, mitä voisimme tehdä. Seuratkaa niitä poliitikkoja, jotka pitävät nyt päänsä kylmänä, eivätkä levittele suu vaahdossa hysteeriaa -- ja äänestäkää seuraavissa vaaleissa heitä. Pitää pystyä katsomaan kokonaisuutta ja toimimaan sen mukaan.

Timpe puhuu asiaa.

Timpe Ahonen:

Olen täysin vakuuttunut siitä, että koko kansantalouden tuhoaminen sen takia, että ehkä maksimissaan 10% maan väestöstä voi (teoriassa) kuolla koronavirukseen, on järjetöntä.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍

‍‍Nyt tehdyt toimenpiteet (eli sulut ja karanteenit) ovat ehkä olleet tarpeellisia. Mittakaavasta olen ollut eri mieltä. Mutta joka tapauksessa Suomen kansantalous ei kestä mitään kolmen kuukauden yhteiskunnan totaaliseisokkia. Se pitäisi olla lapsellekin täysin selvää. 300.000 ihmistä YT-neuvotteluissa ja lisää tulee.
‍‍‍‍‍‍

Ja ku se ei tulee tohon 3kk jäämään vaan jatkuu tällä tahdilla pidempään

Timpe puhuu asiaa.

Timpe Ahonen:

‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Pelkoa ja kauhua on helppo luoda median kautta. Suomessa on 19 kuollutta ja Iltapaskan päälööpissä uutisoidaan "ruumiskonttien tuomista sairaaloiden pihoille". Tuomiopäivän huutaminen myy. Mediakin voisi tuntea vastuunsa ja lopettaa pelonlietsomisen. Tunteella ajatteleminen tällaisessa tilanteessa on typerintä, mitä voisimme tehdä. Seuratkaa niitä poliitikkoja, jotka pitävät nyt päänsä kylmänä, eivätkä levittele suu vaahdossa hysteeriaa -- ja äänestäkää seuraavissa vaaleissa heitä. Pitää pystyä katsomaan kokonaisuutta ja toimimaan sen mukaan.

Heh, sälli paasaa pelon lietsomisesta oman maailmanlopun talousprofetiansa perään.

Kysyn saman kuin ennenkin. Millä ja miten eristät ne riskiryhmät?
Heiltä voi löytyä puoliso ja lapsia. Eristetäänkö heidätkin? Entäs ne joilla kotihoito käy jopa 3xpäivässä? Sama hoitaja kiertää joka päivä monessa paikkaa ja omaa myös sitä perhettä ja lapsia. Eristetäänkö heidätkin?

Itse asiassa tää joidenkin ihmisten ajatusmaailma on aika erikoinen. Ihmisiä kuolee, ei haittaa. Firmoja kaatuu, se haittaa. Lähtökohtaisesti jos yritys ei pysy pystyssä, niin bisnes on huono tai vika löytyy peilistä. Joo nyt on poikkeusaika ja se on myös huomioitu. Yrittäjiä tuetaan, businessfinland jakaa rahoitusta, moni pitää kortit voimassa vaikkei käykkään salilla. Lisäksi fiksuimmat ovat muuttaneet toimintaansa, esim optimal performance Joni jaakkolasta oli just haastattelu kauppalehdessä.
-ei ole edetty kädestä suuhun
-haetaan rahoituksia mitä tarjolla on
-uudistetaan bisnestä

Vaihtoehto 2:
Valita netissä ja toistele lamaa edes yrittämättä tehdä mitään.

Viimeksi muokattu:
Timpe taitaa olla itse myös yrittäjä. Ymmärrän toki pelon ja ahdistuksen. Kukapa tässä ei olisi vetelät housuissa.
Ikävä tosiasia taitaa nyt kuitenkin olla se että tuntemamme maailma on ison mullistuksen edessä.

Ehkä on aika inhimillisyyden nostaa päätään. Tai olisi, pelkään vaan että näin ei tapahdu.
Tämän tulisi myös opettaa meille jotain.
Loputon kasvu vain on mahdoton ja tuhoontuomittu yritys. Raja on, ja tulee vastaan. Nyt se saattoi tulla tätä kautta. Joskus se olisi tullut kuitenkin.
Toki, myös taloudellinen aspekti on pakko huomioida, vaikuttaa ihmishenkiin myös. Itse olen kuitenkin kannalla että pandemia pitää saada hallintaan. Mutta ei ihmishenkien kustannuksella.
Kuten vaikuttaisi Ruotsissa tehtävän. Aika näyttää, kuka toimi "oikein", vai toimiko kukaan.

Itse en haluaisi nyt Ruotsissa asua, ja onneksi ei kukaan läheinenkään asu.
Suomi tuntuu turvallisemmalta. Olkoonkin että talous sakkaa. Sillä kun ei ole merkitystä jos olet kuollut. Tai kaikki läheisesi menehtyvät.

Viimeksi muokattu:
Se paha vika tuossa "hoidetaan nopeasti pois" -ajattelussa on, että silloin tippuisi koronan lisäksi väkeä myös muihin, normaalisti hoidettavissa oleviin, sairaskohtauksiin ja onnettomuuksiin.

Kysyn saman kuin ennenkin. Millä ja miten eristät ne riskiryhmät?
Heiltä voi löytyä puoliso ja lapsia. Eristetäänkö heidätkin? Entäs ne joilla kotihoito käy jopa 3xpäivässä? Sama hoitaja kiertää joka päivä monessa paikkaa ja omaa myös sitä perhettä ja lapsia. Eristetäänkö heidätkin?

Itse asiassa tää joidenkin ihmisten ajatusmaailma on aika erikoinen. Ihmisiä kuolee, ei haittaa. Firmoja kaatuu, se haittaa. Lähtökohtaisesti jos yritys ei pysy pystyssä, niin bisnes on huono tai vika löytyy peilistä. Joo nyt on poikkeusaika ja se on myös huomioitu. Yrittäjiä tuetaan, businessfinland jakaa rahoitusta, moni pitää kortit voimassa vaikkei käykkään salilla. Lisäksi fiksuimmat ovat muuttaneet toimintaansa, esim optimal performance Joni jaakkolasta oli just haastattelu kauppalehdessä.
-ei ole edetty kädestä suuhun
-haetaan rahoituksia mitä tarjolla on
-uudistetaan bisnestä

Vaihtoehto 2:
Valita netissä ja toistele lamaa edes yrittämättä tehdä mitään.
Tälläkö hetkellä se kotihoitaja ei sitten käy, kun kaikki on eristetty? Kyllähän se kotihoitaja voi tälläkin hetkellä vapaa-ajallaan saada koronan ja samoin ne perheenjäsenet. Tietysti tällaiset rajoitukset sitä mahdollisuutta laskee, mutta eikös oletus kuitenkin ole se, että lähes kaikki tulee ennemmin tai myöhemmin koronan sairastamaan.

Kun tämä kaikki COVID-19 -hässäkkä on ohitse niin aika monelle kansalaisistamme se on jättänyt merkittävän muistijäljen jonka pohjalta, uskon ja toivon, että tulevaisuudessa halukkuus työntekoon on voimakas.
Yhteiskunta ei pyöri ilman "työmuurahaisia" ....... lusmuiluun ei ole varaa.

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom