Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Jos pidemmän aikavälin malli on rajoitusten ajoittainen höllentäminen ja taas tiukentaminen, niin esim. ravintolatoiminnan elvyttämiseksi voitaisiin tehdä mielenkiintoisia kokeita. Esimerkki aikajaksolle, kun on löysempää:
-Henkilömäärän rajaus vaikka neliömäärän mukaan (tartuntariski pienemmäksi)-> tasaisempi jakaantuminen eri ravintoloihin
-Verohelpotuksia ainakin siksi ajaksi, kun vaihtelevia rajoitustoimia tehdään -> enemmän voittoa
-Aukioloaikojen pidentäminen (kansanterveydellisesti riskialtis, mutta poikkeustilanne) -> kompensoi ensimmäisen kohdan rajoitusta asiakasmäärässä

Tässä ei ole nyt kyse mistään ravintoloista tai tapahtumista, neliömäärän rajoituksista tms. Miettimäsi rajaukset tuottaa todella paljon turhaa byrokratiaa, josta tulee valtiolle todella suuret kustannukset. Nyt on tärkeää selättää tämä virus niin nopeasti kuin mahdollista, makso mitä makso. Mitkä rajoitukset se ikinä vaatiikaan, niin ne on vaan kestettävä. Se, että jotain kuppiloita tai tapahtumia menee nurin, ne ei kenenkään maailman hetkauta oikeasti. Kaikkea turhaa, kuten esim. kaljakuppiloita ja tapahtumia nousee aina uudestaan kun tämä on selätetty, tapahtuu vain uusjako.
On kyse ihmiskunnasta, ei mistään kaljakuppilasta. Mahdollisimman tiukat rajoitukset niin me selvitään tästä nopeasti.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis ei se virus katoa minnekään, kun rajat avataan, se tulee takaisin ja leviää samaan tapaan. Sitten taas uusimaa ja kaikki paikat kiinni ja selitystä miten ei riitä teho-hoitopaikkoja. Ja ymmärrätkö kauanko tätä sykliä tehdään että kaikki parisataa tuhatta riskiryhmäläistä on teholla käynyt? Ja kun riskiryhmäläisiä tulee kokoajan lisää. Joten pare rakentaa niitä hoitopaikkoja sitten lisää merkittävästi ettei tartte koko saatanan maata sulkea aina.
toivottavasti seuraavan aallon aikana olemme paremmin varautuneita ja tehohoitokapasiteettia löytyy helpommin käyttöön. eikait nämä rajoitukset kenenkään mielestä kivalta tunnu kun työt lähti ja yrittäjät joutuvat konkurssiin. eikait sitä oikein vaan muutakaan voi. oletko siis enemmän ruotsin mallin kannalla?

Pysyisin poissa. Ei ole sen riskin väärti, että saat viruksen ja makaat teholla. Mitä väliä jollain tapahtumilla on oikeasti? Joku jääkiekko-ottelu, konsertti tms.
Ei mitään. Jonnin joutavaa touhua.
Koronan hyvä puoli on se, että moni asia on saanut oikeat mittasuhteet. Monet uutisissa perinteisesti paljon otsikoita saaneet asiat ovat nyt hiljentyneet. Kumilätkän lämiminen tai moottoriradan ympäri ajaminen voidaan lopettaa kokonaan, kun on jotain olennaistakin tekemistä. Pallon perässä nurmikolla juoksemisesta ei ole apua ongelmien ratkaisemisessa. Eurooppaan tunkeutumista yrittävien laittomien siirtolaisten tunteet eivät ole se asia, mistä meidän pitäisi murehtia. Samalla näemme senkin, miten ilma kirkastuu ilman Gretan saarnoja, niin kiinan suurkaupungeissa kuin Suomen pikkukaupungeissakin.

Joo ja näinhän ei oikeasti tapahdu. Itsekin olin juuri terveysasemalle yhteydessä, kun viikonloppuna nousi yli 39 asteen kuume, hengitystieoireita, kuivaa yskää jne. Mielestäni olisi asianmukaista testata, kun olen töissä lastenkodissa, jossa kuitenkin sekä lapset/nuoret itse sekä kollegat ovat samassa tilassa ja tarvittavia etäisyyksiä ei tietenkään voi pitää. Mutta kuulemma vain sairaalaolosuhteissa testataan. Ei auttanut kyseenalaistaminen, kun heillä ohjeistus tällainen. Olisin ehdottomasti luullut, että tällaisessa tilanteessa on testattava.

Mutta ei, vähän saikkua vaan ja viikon päästä duuniin ilman tietoa siitä, oliko itsellä juuri korona vai ei.
Moni saa edelleen vain sen 1-3 vuorokauden saikun mitä normaalisti suositellaan ja sitten kehoituksen palata töihin. Lääkärihän hoitaa flunssaa varsinkin jos kovaa kuumetta ei ole.
Ihan tyhjiä ne suositukset 2 viikon omatoimisesta eristäytymisestä köyhille ja perusduunareille.

Koronan hyvä puoli on se, että moni asia on saanut oikeat mittasuhteet. Monet uutisissa perinteisesti paljon otsikoita saaneet asiat ovat nyt hiljentyneet. Kumilätkän lämiminen tai moottoriradan ympäri ajaminen voidaan lopettaa kokonaan, kun on jotain olennaistakin tekemistä. Pallon perässä nurmikolla juoksemisesta ei ole apua ongelmien ratkaisemisessa. Eurooppaan tunkeutumista yrittävien laittomien siirtolaisten tunteet eivät ole se asia, mistä meidän pitäisi murehtia. Samalla näemme senkin, miten ilma kirkastuu ilman Gretan saarnoja, niin kiinan suurkaupungeissa kuin Suomen pikkukaupungeissakin.

Juuri näin. Kenenkään maailma ei pysähdy siihen jos jotain änäriä ei pelata tai joku bändi ei soita täydelle stadionille. Asiat menee nyt luonnon mukaan.
Paljonkohan tartuntoja on todellisuudessa, nyt testataan vain murto-osa.

Viimeksi muokattu:
Jotkut suvakit ehtivätkin jo olla Suomessa huolissaan että mites nyt narkkareiden korvaushoitojen ja juoppojen katkojen käy nyt korona viruksen jyllätessä.... voi kyynel :cry:

Luulisi kaikkien tajuavan, että Espanjantauti levisi hieman maltillisemmin. Sata vuotta sitten ei sadat miljoonat ihmiset lennelleet mantereelta ja maasta toiseen.
Miten moni ihminen on vielä niin pihalla, että ei käsitä nykyaikaa, ei erota koronaa kausi-ifnluensasta. Normaaliin kausi-influenssaa on toimiva rokote, jonka ottaa suomessa monet miljoonat. Ei koko maapalloa ole huvikseen suljettu, koittakaa nyt tajuta miten vakavasta asiasta on kyse. Ei mene perille niin ei mene, siksi tämä virus leviää. Yksilöiden valintojen takia.
Jos jokainen meistä olisi nyt 3-viikkoa kotonaan (paitsi ne joiden on ihan pakko käydä töissä, eli terveydenhoito) niin virus saataisiin kuriin, mutta aina on jääräpäitä.
Asiat menee perille vasta siinä vaiheessa kun itse makaa letkuissa tai lähiomainen. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ AJATTELUTAPA:oujee::oujee::oujee::oujee::oujee::oujee:

Onhan meitä... Aika monen on pakko olla töissä

Montakohan vuotta menee ennenkuin jengi menee konsertteihin, festareille ym suurien ihmismassojen tapahtumiin samaan tapaan kuin ennen tätä vuotta?

Ei maailmassa ole yhteistä hyvää. Aina pitää hyötyä ja mikä sen parempaa ja varmempaa hyötymistä kuin ihmisten ahdinko.

Media ja ihmiset toitottaa hengityskoineista. Kuulin tutulta terveydenhuollon ammattilaiselta, että usein korona paskoo keuhkot niin ettei toimi, eli ei sekota happea vereen. Tällöin happikone ei riitä vaan tarvii kylkeen vehkeen joka sekottaa hapen. Ja niitä ei kait valmisteta niinku dysoni imureita?

Täällä on tod näk pätevämpiä ylilääkäreitä niin korjaa huhut oikeiksi :D
Mutta ei pitäisi olla mahdotonta? Itse ajavia autoja ja tekoälypuhelimia yms. osataan tehdä ja ehkä on kuussakin käyty. Ei puutu kuin halu, mutta sitä ei ole.

Meidän korona-viruksista .......

Pitää muistaa että noita koronaviruksia on kausi influenssan ja nuha-kuume -virusten seassa jokaikinen talvi meillä ihmisillä neljää tyyppiä ( HCoV-229E, HCoV-HKU1, HCoV-NL63, ja HCoV-OC43 -nimisiä corona-viruksia). Ne ovat patogeenisuudeltaan vaatimattomampia kuin nykyinen 2019-nCoV (eli SARS-2).
Niiden epidemiologia ja kliiniset havainnot perustuvat pitkälti vain tapausseolostuksiin eikä niinkään systemaattisiin tutkimuksiin. Yhdessä kaikkien hengitysstievirusten kanssa ja yksistäänkin ne altistavat, vastustuskykyä heikentäen, sairastuneen henkilön sekundaarisille bakteer-infektioille: esim. bakteerikeuhkokuume.
Yhdessä tutkimuksessa (Englanti) selvitettiin yli 11000:sta hengitysteistä otetusta näytteestä koronavirukset ja lopputuloksena oli että kaikista näytteiden eri ikäryhmistä löydettiin 0.3%-0.85% koronaviruksia. Niitä oli selvimmin näytteissä jotka oli otettu juuri ns. "influnssa aikoina" eli Joulukuu-huhtikuu välisenä aikana.
Jos tämä SARS-2 jää kausiluonteiseksi tuonne rino-, -adeno-, influessa- ja parainfluessa- sekä HumanCorona-virusten sekaan yhdeksi uudeksi potentiaaliseksi keuhkoinfektioiden aiheuttajaksi ..... niin Jippii ...perkele !
Jos se sitten esiintyy n. 0,5%:ssa aina joka talvi "flunssaisista" niin odotettavissa on melkonen populaatio SARS-3:a, aina influessakautena (joulu-huhtikuu): muutamasta sadasta sairaasta kantajasta aina pariin tuhanteen / kausi.
Toivottavasti se mutatoituu heikommaksi tartuttajaksi ja virulenttisuudeltaankin kehnommaksi.

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Jotkut suvakit ehtivätkin jo olla Suomessa huolissaan että mites nyt narkkareiden korvaushoitojen ja juoppojen katkojen käy nyt korona viruksen jyllätessä.... voi kyynel :cry:
Voi jeesus mitä porukkaa. Oikeesti ovat huolissaan narkkien hyvinvoinnista kuin ihmisten työpaikoista.

Meidän korona-viruksista .......

Pitää muistaa että noita koronaviruksia on kausi influenssan ja nuha-kuume -virusten seassa jokaikinen talvi meillä ihmisillä neljää tyyppiä ( HCoV-229E, HCoV-HKU1, HCoV-NL63, ja HCoV-OC43 -nimisiä corona-viruksia). Ne ovat patogeenisuudeltaan vaatimattomampia kuin nykyinen 2019-nCoV (eli SARS-2).
Niiden epidemiologia ja kliiniset havainnot perustuvat pitkälti vain tapausseolostuksiin eikä niinkään systemaattisiin tutkimuksiin. Yhdessä kaikkien hengitysstievirusten kanssa ja yksistäänkin ne altistavat, vastustuskykyä heikentäen, sairastuneen henkilön sekundaarisille bakteer-infektioille: esim. bakteerikeuhkokuume.
Yhdessä tutkimuksessa (Englanti) selvitettiin yli 11000:sta hengitysteistä otetusta näytteestä koronavirukset ja lopputuloksena oli että kaikista näytteiden eri ikäryhmistä löydettiin 0.3%-0.85% koronaviruksia. Niitä oli selvimmin näytteissä jotka oli otettu juuri ns. "influnssa aikoina" eli Joulukuu-huhtikuu välisenä aikana.
Jos tämä SARS-2 jää kausiluonteiseksi tuonne rino-, -adeno-, influessa- ja parainfluessa- sekä HumanCorona-virusten sekaan yhdeksi uudeksi potentiaaliseksi keuhkoinfektioiden aiheuttajaksi ..... niin Jippii ...perkele !
Jos se sitten esiintyy n. 0,5%:ssa aina joka talvi "flunssaisista" niin odotettavissa on melkonen populaatio SARS-3:a, aina influessakautena (joulu-huhtikuu): muutamasta sadasta sairaasta kantajasta aina pariin tuhanteen / kausi.
Toivottavasti se mutatoituu heikommaksi tartuttajaksi ja virulenttisuudeltaankin kehnommaksi.

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
Näin sitä on varmaan ajateltu ennenkin. Monen vanhemmille tai isovanhemmille on tuttuja:

Kaikki lienee tulleen yllättäen ja aiheuttaneet paniikkia? Itsekkin muistan sikainfluenssan aikaan lämpökameramittaukset aasian lentokentillä ja nopean rokotteen tulemisen ja sitä myöden narkolepsia tapaukset. Lintuinfluenssakin kuumotti.

Jotainhan asialle pitäisi tehdä. Minimoida riskiryhmiä? Vähemmän elintapasairauksia jne...

Helsingin yliopiston ekologian ja evoluutiobiologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo on pähkäillyt .......

Mikäli nykyisten rajoitusten ei katsota olevan riittäviä, on Aivelon mukaan hallituksella useita rajoitustoimia harkittavanaan. Aivelo muistuttaa, ettei muiden maiden asettamien rajoitusten toimivuudesta Suomessa voida olla varmoja, koska maiden kulttuurit ja ikärakenteet poikkeavat toisistaan.

1) Kaikkien paitsi välttämättömiksi katsottujen liikkeiden sulkeminen.Aivelo muistuttaa, että esimerkiksi Italia, Espanja ja Ranska ovat sulkeneet muun muassa vaatekauppoja ja ostoskeskuksia sosiaalisten kontaktien vähentämiseksi.Kuitenkin ruokakaupat ja apteekit pidettäisiin auki.

Aivelo huomauttaa, että tämä vaihtoehto lisäisi yrittäjien ahdinkoa entisestään ja voimistaisi taloudellisia vaikutuksia, joten sitä on harkittava tarkkaan.

2) Lisää liikkumisrajoituksia niihin kuntiin ja maakuntiin, joissa koronavirusta on havaittu enemmän.

3) Kokoontumisrajoitusten tiukentaminen. Osa maista on kieltänyt yli kahden hengen tapaamiset, mikä voisi tulla Suomessakin harkittavaksi, mikäli sosiaalisia kontakteja on tarpeen vielä lisää rajoittaa.

4) Ulkonaliikkumiskiellot tai ulkona liikkumisen rajoitukset, joita voitaisiin toteuttaa myös alueellisesti, esimerkiksi vain Uudellamaalla. Aivelon mukaan tämä vaihtoehto tulisi kyseeseen, mikäli hallitus haluaisi tukahduttaa koronaviruksen leviämisen.

5) Rajoitusten laittamisen ja poistamisen vuorotteleminen. Aivelo kertoo, että kanadalaiset tutkijat ovat selvittäneet vaihtoehtoa, jossa vuorotellaan rajoitusten ja niiden vapauttamisen välillä. Kun tehohoidossa olevien määrä nousee tietyn rajan yli, rajoitukset laitetaan jälleen voimaan, minkä jälkeen tartunnan saaneiden ja sairaalahoitoa vaativien henkilöiden määrä laskee. Kun tehohoitokapasiteettia on vapautunut riittävästi, rajoitukset voidaan jälleen purkaa.
– Tätä vuorottelua tehtäisiin niin kauan kuin on tarpeen. Ongelma on, että tällainen malli voi kestää vuosia, Aivelo toteaa.

.... Olisiko siis esimerkiksi yksi tiukka vuosi kaikkine radikaaleine toimenpiteineen parempi kuin hidas kyteminen vuosikausia ...... eettisesti erittäin hankala skenaario .....

Tässä ei ole nyt kyse mistään ravintoloista tai tapahtumista, neliömäärän rajoituksista tms. Miettimäsi rajaukset tuottaa todella paljon turhaa byrokratiaa, josta tulee valtiolle todella suuret kustannukset. Nyt on tärkeää selättää tämä virus niin nopeasti kuin mahdollista, makso mitä makso. Mitkä rajoitukset se ikinä vaatiikaan, niin ne on vaan kestettävä. Se, että jotain kuppiloita tai tapahtumia menee nurin, ne ei kenenkään maailman hetkauta oikeasti. Kaikkea turhaa, kuten esim. kaljakuppiloita ja tapahtumia nousee aina uudestaan kun tämä on selätetty, tapahtuu vain uusjako.
On kyse ihmiskunnasta, ei mistään kaljakuppilasta. Mahdollisimman tiukat rajoitukset niin me selvitään tästä nopeasti.

Tuo oli tarkoitettu vain kevyeen spekulointiin. Vailla laajaa testausta ja lähinnä sairaala- ja tehohoitopaikkojen käyttöaste indikaattorina epidemian levinneisyydestä yksi esitetty vaihtoehto on, että rajoituksia lievennetään määräajoiksi ja tiukennetaan, kun tietty käyttöaste taas saavutetaan. Käyttäisin termiä "makso mitä makso" aika varovasti, varsinkin kun tarpeeksi suuren joukon taloudellinen ahdinko voi eskaloitua aika ikäviksi ilmiöiksi ja hinta voi olla lisää ihmishenkiä. Tässä ei nyt ole kyse vastakkainasettelusta "joko talous tai koronakuolemat", kun ne molemmat on tässä rinnakkain joka tapauksessa.

Kaikki tietää tässä vaiheessa, että tarkoitus on suojella riskiryhmiä ja varmistaa sairaalapaikkojen riittävyys, mutta mitä itse pidät luotettavana mittarina sille, että voidaan alkaa purkaa rajoituksia? Jos ajatellaan, että noin puolet suomalaisista saa taudin (millä aikavälillä?), niin ollaan kauana esim. rokotteiden yhteydessä puhuttavasta laumaimmuniteettiasteesta (90-95%).

Luulisi kaikkien tajuavan, että Espanjantauti levisi hieman maltillisemmin. Sata vuotta sitten ei sadat miljoonat ihmiset lennelleet mantereelta ja maasta toiseen.
Miten moni ihminen on vielä niin pihalla, että ei käsitä nykyaikaa, ei erota koronaa kausi-ifnluensasta. Normaaliin kausi-influenssaa on toimiva rokote, jonka ottaa suomessa monet miljoonat. Ei koko maapalloa ole huvikseen suljettu, koittakaa nyt tajuta miten vakavasta asiasta on kyse. Ei mene perille niin ei mene, siksi tämä virus leviää. Yksilöiden valintojen takia.
Jos jokainen meistä olisi nyt 3-viikkoa kotonaan (paitsi ne joiden on ihan pakko käydä töissä, eli terveydenhoito) niin virus saataisiin kuriin, mutta aina on jääräpäitä.
Asiat menee perille vasta siinä vaiheessa kun itse makaa letkuissa tai lähiomainen. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ AJATTELUTAPA:oujee::oujee::oujee::oujee::oujee::oujee:

Eli pitäisi ottaa lopputili kolmeksi viikoksi? Onko varmaa että pääsee vielä takaisin töihin? Itse voisin jäädä pakkolomalle, mutta ei onnistu kun pitää painaa hommia vaikkei erityisen kiire ole.

Voi jeesus mitä porukkaa. Oikeesti ovat huolissaan narkkien hyvinvoinnista kuin ihmisten työpaikoista.

Päihdelääketieteen yhdistys

Paremmat yleisohjeet kuin THL:n sivuilla...

"Sairaudet voivat lisätä yliannostusriskiä. Tämä pätee myös akuutteihin sairauksiin ja siten myös koronavirustartuntaan. Useat samanaikaiset sairaudet lisäävät yliannostusriskiä entisestään. Aliravitut henkilöt ovat myös korkeammassa yliannostusriskissä. Koronavirus voi heikentää keuhkojen toimintaa, mikä entisestään lisää yliannostusriskiä. :cry:

Henkilöt, jotka käyttävät päihteitä vetämällä niitä keuhkoihin polttamalla tai höyrystämällä, saattavat näin toimiessaan pahentaa koronaviruksen aiheuttaman taudin oireita. Muita käyttötapoja, kuten käyttöä suun tai nenän kautta, tulisi harkita, jos henkilö on sairastunut. Suonensisäiseen käyttöön siirtyminen ei ole suositeltavaa siihen liittyvän suuren yliannostusriskin vuoksi. Koronavirustartunnan saaneen on syytä pienentää käyttömääriä ja annoksia tavanomaisesta.

Terveydenhuolto on varautunut turvaamaan korvaushoitolääkityksen ja puhtaiden käyttövälineiden saatavuuden sekä vastaamaan kiireellistä hoitoa vaativiin tilanteisiin. On kuitenkin mahdollista, että terveydenhuollon toimipisteiden aukiolossa tai käytännöissä on muutoksia, joten huomioi tiedotteet hoitopaikkasi ilmoitustauluilla tai vastaavissa. Kysy tarvittaessa henkilökunnalta lisää.

Yritä välttää päihteiden käyttöä yksin, samalla on kuitenkin tarpeen pitää tavallista enemmän fyysistä etäisyyttä muihin tartuntavaaran vähentämiseksi."

Muistakaa noudattaa erityistä varovaisuutta nyt kun polttelette metaa tai crackkia, yhdistettynä koronavirukseen saattaa olla vaarallista. 😕

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom