Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Isossa, historiallisessa katsannossa koronakatastrofi menee Euroopan vasemmiston piikkiin.
Olisi ollut mahdotonta kuvitella vielä 1930-luvulla, että Kiina ottaa tietoisen riskin yleisvaarallisen tartuntataudin laskemisesta Eurooppaan. Kyllä siellä olisi laitettu aivan omasta toimesta kansalaiset matkustuskieltoon ulkomaille ja maakunta ajoissa eristyksiin. Nyt siellä otettiin riski ylläpitää yhteyksiä ulkomaille, koska kukaan ei kuitenkaan vaadi Kiinaa tilille. Kellä olisi munaa esittää Kiinalle ansaitsemansa 10,000 miljardin euron lasku koronalamasta, ja vaatia sen maksua viime kädessä sotilaallisella voimalla? Ei edes Trumpilla.
Palataan vuoteen 1900 kun Kiina teki paljon vähäisemmän loukkauksen Euroopan etuja kohtaan (boksarikapina). Saksan keisari lähetti sinne 15,000 miehen armeijakunnan polttamaan Kiinan keisarin palatsit ja takavarikoimaan kiinalaisen sivilisaation antiikkiset taideaarteet Saksaan. Kukaan kiinalainen ei sen jälkeen uskaltanut katsoa vinoon saksalaista.
Kun päätöksentekijöiltä puuttuu testosteronia, ei uskalleta käyttää voimaa ja tehdä kovia päätöksiä, joilla koronankin vaikutuksista voitaisiin selvitä.
Kiina ei ole vain enää sama Kiina kuin tuolloin. 15 000 miehen armeijakunnan lähettäminen Kiinaan ei vain enää toimi - ei vaikka Merkel tykittelisi pro-tason annoksia testoa. Tämän muutoksen on mahdollistanut yritysmaailma ja kuluttajat hyvässä yhteistyössä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuten monessa yhteydessä jo sanottu, maailma muuttuu koronan takia. Yksi asia on varmaan valmius hoitaa epidemioita ja kyky massiivisesti nostaa kapasiteettia tilapäisesti. Jos käy niin että kesällä tämä hiipuu ja ensi talveksi tulee toinen aalto, siihen mennessä tarvitaan kapasiteettia (tilat, henkilöt, laitteet) hoitamaan tilanne ilman maan laittamista kiinni.
Toivottavasti muuttuu. Pandemioitakin on ennenkin ollut, mutta tuntuu, että silti ollaan vähän housut kintussa... Sotiakin on ja on ollut, mutta silti nekin tulee vähän yllättäin...

Toivotaan, että suhtautuminen ja varautuminen muuttuu

Se on muuten kummallista, että hengityskoneet loppuu kesken ja samaan aikaan dyson ja monet muut kehuu, kuinka on konetta ja voidaan tuottaa lyhyelläkin varoitusajalla.... Koskahan sitten varoitetaan? Viihde-elektroniikkaa yms. tulee linjojen täydeltä ja maailmassa ei saada tehtyä yhteisen hyvän vuoksi hengityskoneita 😕
Volkkari tekee 3500 autoa vuorokaudessa ja hengityskoneita ei saada valmistettua edes viikoissa. Olemassaolevissa koneissa makaa pitkin maapalloa koomapotilaita vihanneksina ja tupakoitsijoita joita pidetään keinotekoisesti hengissä vuosikausia vain koska pystytään, ei siksi että tarvitsisi. Sitten selitetään miten ei riitä koneita, ei ne koskaan riitä.

Koronaan kuolee kuulemma enemmän miehiä kuin naisia ja se iskee vähän valikoivasti, toisiin pahemmin ja toisiin heikommin. Tulee mieleen, että voisiko tällä olla jotain yhteyttä siihen miten ihminen normaalisti sairastaa? Tuosta miesten korkeammasta kuolleisuudesta tuli mieleen ihan miesflunssa. Jotkut on perus flunssassa aivan paskana ja joillakin nokka vuotaa yhden päivän ja that's it.

Tai sitten näillä ei ole mitään yhteyttä. Itse tietysti haluaisin uskoa siihen, koska kuulun niihin jotka ei oikeastaan sairasta.

tämän hetkisen arvion mukaan epidemiahuippu olisi kesän korvilla jonka jälkeen tautitapaukset lähtevät laskuun.
Tuskimpa näin menee. Kesään mennessä jos 500 000 suomalaista käyny tuon läpi on se tartuntapotentiaali edelleen valtava.
Nopeaa pitäisi testaamista lisätä ja niitä vasta-aine testejä niin voisivat perustaa arvioitaan dataan.

Luulisi kaikkien tajuavan, että Espanjantauti levisi hieman maltillisemmin. Sata vuotta sitten ei sadat miljoonat ihmiset lennelleet mantereelta ja maasta toiseen.
Miten moni ihminen on vielä niin pihalla, että ei käsitä nykyaikaa, ei erota koronaa kausi-ifnluensasta. Normaaliin kausi-influenssaa on toimiva rokote, jonka ottaa suomessa monet miljoonat. Ei koko maapalloa ole huvikseen suljettu, koittakaa nyt tajuta miten vakavasta asiasta on kyse. Ei mene perille niin ei mene, siksi tämä virus leviää. Yksilöiden valintojen takia.
Jos jokainen meistä olisi nyt 3-viikkoa kotonaan (paitsi ne joiden on ihan pakko käydä töissä, eli terveydenhoito) niin virus saataisiin kuriin, mutta aina on jääräpäitä.
Asiat menee perille vasta siinä vaiheessa kun itse makaa letkuissa tai lähiomainen. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ AJATTELUTAPA:oujee::oujee::oujee::oujee::oujee::oujee:

Viimeksi muokattu:
Kuten monessa yhteydessä jo sanottu, maailma muuttuu koronan takia.
Montakohan vuotta menee ennenkuin jengi menee konsertteihin, festareille ym suurien ihmismassojen tapahtumiin samaan tapaan kuin ennen tätä vuotta?

Se on muuten kummallista, että hengityskoneet loppuu kesken ja samaan aikaan dyson ja monet muut kehuu, kuinka on konetta ja voidaan tuottaa lyhyelläkin varoitusajalla.... Koskahan sitten varoitetaan? Viihde-elektroniikkaa yms. tulee linjojen täydeltä ja maailmassa ei saada tehtyä yhteisen hyvän vuoksi hengityskoneita 😕
Ei maailmassa ole yhteistä hyvää. Aina pitää hyötyä ja mikä sen parempaa ja varmempaa hyötymistä kuin ihmisten ahdinko.

Media ja ihmiset toitottaa hengityskoineista. Kuulin tutulta terveydenhuollon ammattilaiselta, että usein korona paskoo keuhkot niin ettei toimi, eli ei sekota happea vereen. Tällöin happikone ei riitä vaan tarvii kylkeen vehkeen joka sekottaa hapen. Ja niitä ei kait valmisteta niinku dysoni imureita?

Täällä on tod näk pätevämpiä ylilääkäreitä niin korjaa huhut oikeiksi :D

Montakohan vuotta menee ennenkuin jengi menee konsertteihin, festareille ym suurien ihmismassojen tapahtumiin samaan tapaan kuin ennen tätä vuotta?

Pysyisin poissa. Ei ole sen riskin väärti, että saat viruksen ja makaat teholla. Mitä väliä jollain tapahtumilla on oikeasti? Joku jääkiekko-ottelu, konsertti tms.
Ei mitään. Jonnin joutavaa touhua.

Koronaan kuolee kuulemma enemmän miehiä kuin naisia
Tähän esitettiin sellanen selitys että esim miehet tupakoi selvästi enemmän kuin naiset, lisäksi miesten elämäntavat yleisesti ottaen ovat kehnommat kuin naisten eli miehillä on elintapasairauksia kuten verenpainetautia, diabetesta ja ylipainoa naisia enemmän

Jos jokainen meistä olisi nyt 3-viikkoa kotonaan (paitsi ne joiden on ihan pakko käydä töissä, eli terveydenhoito) niin virus saataisiin kuriin, mutta aina on jääräpäitä.
Yksilö ei voi tällaista päätöstä tehdä, joten jos tätä halutaan, niin pitäisi katseet kohdistaa päättäjiin. Jos Pentti ilmoittaa töihin ettei tule kolmeen viikkoon, niin Pentillä ei ole sen jälkeen töitä. Eikä Pentin efortti paljoa paina, koska jos tämän halutaan toimivan, niin jokaisen pitäisi olla yhtä aikaa pois töistä. Sellaista ei voi vain toivoa tapahtuvan, vaan se pitää määrätä. Ihan turha siis syytellä yksilöitä jääräpäiksi ja itsekkäiksi.

Tähän esitettiin sellanen selitys että esim miehet tupakoi selvästi enemmän kuin naiset, lisäksi miesten elämäntavat yleisesti ottaen ovat kehnommat kuin naisten eli miehillä on elintapasairauksia kuten verenpainetautia, diabetesta ja ylipainoa naisia enemmän
Tämä pelkästään ei itse asiassa ihan suoraan kaada mun teoriaa. Mitä jos miesflunssa johtuukin osaksi juuri näistä tekijöistä? Luin muuten tässä välissä jonkun lehtijutun missä mainittiin tupakointi, alkoholinkäyttö ja elintavat, mutta myös luontainen vastustuskyky joka jutun väittämän mukaan on naisilla parempi.

Yksilö ei voi tällaista päätöstä tehdä, joten jos tätä halutaan, niin pitäisi katseet kohdistaa päättäjiin. Jos Pentti ilmoittaa töihin ettei tule kolmeen viikkoon, niin Pentillä ei ole sen jälkeen töitä. Eikä Pentin efortti paljoa paina, koska jos tämän halutaan toimivan, niin jokaisen pitäisi olla yhtä aikaa pois töistä. Sellaista ei voi vain toivoa tapahtuvan, vaan se pitää määrätä. Ihan turha siis syytellä yksilöitä jääräpäiksi ja itsekkäiksi.
Tarkoitin jääräpäillä ihmisiä, jotka vertaa tätä johonkin nuhaan.
Eletään ihan samalla tavalla kuin ennenkin ja ajatellaan vain itseä. Töissä ja ruokakaupassa on pakko käydä, mutta muualla ei.

Tarkoitin jääräpäillä ihmisiä, jotka vertaa tätä johonkin nuhaan.
Eletään ihan samalla tavalla kuin ennenkin ja ajatellaan vain itseä. Töissä ja ruokakaupassa on pakko käydä, mutta muualla ei.
Mutta kirjoitit kuitenkin, että kaikkien pitäisi pysyä kotona, "paitsi ne joiden on ihan pakko käydä töissä, eli terveydenhoito".

No, sama se. Mä kyllä kannatan 3-4 viikon totaali lockdownia edelleen. Luulen, että sillä päästäisiin lopulta kaikkein vähimmällä. Espanjassa tekevät ilmeisesti niin, että siellä on työpaikat kiinni ja työntekijöillä palaa lomat, eli pakkokäyttävät lomansa tähän. Periaatteessa vähän epäreilua, mutta talouden kannalta fiksua.

Tuskimpa näin menee. Kesään mennessä jos 500 000 suomalaista käyny tuon läpi on se tartuntapotentiaali edelleen valtava.
Nopeaa pitäisi testaamista lisätä ja niitä vasta-aine testejä niin voisivat perustaa arvioitaan dataan.

näinhän se on ja paha vielä ennustaa kuinka tulee käymään. arviotkin muuttuvat jatkuvasti kun on vielä melko tuntematon tauti. Laajamittainen testaus olisi se kokemustem valossa todella tehokasta.

Jos pidemmän aikavälin malli on rajoitusten ajoittainen höllentäminen ja taas tiukentaminen, niin esim. ravintolatoiminnan elvyttämiseksi voitaisiin tehdä mielenkiintoisia kokeita. Esimerkki aikajaksolle, kun on löysempää:
-Henkilömäärän rajaus vaikka neliömäärän mukaan (tartuntariski pienemmäksi)-> tasaisempi jakaantuminen eri ravintoloihin
-Verohelpotuksia ainakin siksi ajaksi, kun vaihtelevia rajoitustoimia tehdään -> enemmän voittoa
-Aukioloaikojen pidentäminen (kansanterveydellisesti riskialtis, mutta poikkeustilanne) -> kompensoi ensimmäisen kohdan rajoitusta asiakasmäärässä

Joo ja näinhän ei oikeasti tapahdu. Itsekin olin juuri terveysasemalle yhteydessä, kun viikonloppuna nousi yli 39 asteen kuume, hengitystieoireita, kuivaa yskää jne. Mielestäni olisi asianmukaista testata, kun olen töissä lastenkodissa, jossa kuitenkin sekä lapset/nuoret itse sekä kollegat ovat samassa tilassa ja tarvittavia etäisyyksiä ei tietenkään voi pitää. Mutta kuulemma vain sairaalaolosuhteissa testataan. Ei auttanut kyseenalaistaminen, kun heillä ohjeistus tällainen. Olisin ehdottomasti luullut, että tällaisessa tilanteessa on testattava.

Mutta ei, vähän saikkua vaan ja viikon päästä duuniin ilman tietoa siitä, oliko itsellä juuri korona vai ei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom