Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Ei ollut tuo artikkeli vaan yleisesti rankkaa kestävyysurheilua ja koronaa käsittelevä.

Kovaa urheileminen voi heikentää tilapäisesti vastustuskykyä. Silti niin sanotusti pitkässä juoksussa kestävyysharjoittelu on yksi parhaista suojakeinoista infektioihin ja luultavasti virustartuntoihinkin, Vuorimaa kertoo.

Heikennys kun sattuu vain pikkuriikkisen väärään aikaan niin voivoi vaikka pitkässä juoksussa voikin parantaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan tuossa omaa järkeä käyttää (jos on) ja pitää varalta toisenkin viikon saikkua.

Kyllä mulla mielestäni omaa järkeä on ja annoin kyllä palautetta miten järjetön tämä toimintamalli on. Mutta mä en kuitenkaan voi itse määrätä tai pitää varalta saikkua enempää kuin mitä sitä mulle annetaan. Ei työnantaja nyt hyväksy mitään omia päätöksiä (vaikka kuinka olisi ainoa adekvaatti toimintatapa), jos mun työterveys ei tässä ole samoilla linjoilla. Juttelin työnantajan kanssa ja niillä ohjeistuksilla on mentävä, mitä mulle annetaan, vaikka kuinka tuntuisi älyvapaalta touhulta. Et sä yleensä itse saa määritellä omaa sairauslomaasi, vaan sen tekee lääkäri. En nyt ihan hiffaa, että miten oma järjenkäyttö tässä auttaa.

Kyllä esim.HUS:issa tästä on noussut iso haloo, kun ihan kunnon hoitotyötäkin sairaalaolosuhteissa tekevätkin jäävät testaamatta.

Talous ensin ykkösmies eli trump:kin myöntyi ettei usa:ta saada auki pääsiäiseksi. Kai siellä on joku takonut sille faktoja päähän Toimenpiteitä jatketaan ainakin huhtikuun loppuun asti. Kaliforniassa on huhu, että karanteeni tulee jatkumaan toukokuun alkuun asti. Karanteenin pidennys tulee huhun mukaan julkisesti tiedotetuksi myöhemmin tällä viikolla. Alunperin karanteeni oli säädetty loppumaan viikon päästä.

Oli tarkoitus aloittaa sillin(luit oikein, sillin) kalastuskausi huhtikuussa. Sillit nousee merestä jokeen, mutta taitaa jäädä välistä. Saa niitä myöhemminkin, mutta ei niin isoja määriä, kun ne kerkeää hajautua pitkin sacramentojokea.

Ei ollut tuo artikkeli vaan yleisesti rankkaa kestävyysurheilua ja koronaa käsittelevä.
Tästä ei ole erimielisyyttä. Itse kommentoin sitä, miten nettiexpertit heti tiesivät, miksi Lybeckin aviomies joutui sairaalan yhden sivulauseen sisältämän datan perusteella.

Kyllä mulla mielestäni omaa järkeä on ja annoin kyllä palautetta miten järjetön tämä toimintamalli on. Mutta mä en kuitenkaan voi itse määrätä tai pitää varalta saikkua enempää kuin mitä sitä mulle annetaan. Ei työnantaja nyt hyväksy mitään omia päätöksiä (vaikka kuinka olisi ainoa adekvaatti toimintatapa), jos mun työterveys ei tässä ole samoilla linjoilla. Juttelin työnantajan kanssa ja niillä ohjeistuksilla on mentävä, mitä mulle annetaan, vaikka kuinka tuntuisi älyvapaalta touhulta. Et sä yleensä itse saa määritellä omaa sairauslomaasi, vaan sen tekee lääkäri. En nyt ihan hiffaa, että miten oma järjenkäyttö tässä auttaa.

Kyllä esim.HUS:issa tästä on noussut iso haloo, kun ihan kunnon hoitotyötäkin sairaalaolosuhteissa tekevätkin jäävät testaamatta.

Vittumainen työpaikka sulla. Meillä on ohjeistus että jos yhtään tuntuu niin heti kotiin ja omalla ilmoituksella saa olla 5 päivää. Jos olisin samalla tapaa sairas niin viikon jälkeen ilmoittaisin että pidän vielä viikon saikkua. Meillä on töissä useampi riskiryhmään kuuluva niin ei kannata riskeerata.

Mutta jos se on sulla niin lievä että viikon jälkeen olet jo omasta mielestä täysin kunnossa niin onko siinä enää mahdollista levittää tautia jos on hieman normaalia varovaisempi. En tiiä.

Mihin se päättyy? Jos on kausiallergia, silloin on hengitystieinfektion oireet. Jos on sisäilma ongelmia kotona/töissä ja niille herkistynyt on hengitystieinfektion oireet. Ne voi olla miltei koko vuoden. Ollaanko koko vuosi kotona?
Ja kun testausta ei juuri ole, niin minkäs teet...

Se oma järki.. Jos sä joka kevät samaan aikaan kärsit hengenahdistuksesta niin voisi olettaa että ei se välttämättä koronaa ole ja menee töihin. Mutta jos on lähes varma että se on koronaa niin pitää parin viikon saikun. Tai olen ollut siinä käsityksessä että viikko ei ihan riitä vaan tartutat muita vielä sen jälkeen.

Mutta jos se on sulla niin lievä että viikon jälkeen olet jo omasta mielestä täysin kunnossa niin onko siinä enää mahdollista levittää tautia jos on hieman normaalia varovaisempi. En tiiä.
Tutkimusten mukaan on. Viruskonsentraatio laskee monella hitaasti oireiden loppumisen jälkeen. Tämän takia kattava testaussysteemi on välttämätön normaaliin arkeen palaamisen edellytys. Tartunnat tulevat jatkumaan, ja jotenkin pitää voida varmistaa, milloin yksilökaranteeniin joutuneet voivat palata yhteisöön.

On tästä koronasta jotain hyötyäkin, vai onko joku tänä keväänä nillittänyt koiranpaskasta?!
Tänä keväänä ei edes ole ollut koiranpaskaa ympäriinsä, kun ei ole ollut luntakaan. Vaikka tuo huumoria olikin, niin sanonpa silti, että mulla itselläni on koira ja pidän silti koiranpaskasta nillittämistä täysin aiheellisena. Jos jaksat lenkittää koiraa, niin jaksat kyllä myös noukkia sen jätökset. Ei kukaan mielellään niitä paskakasoja tuolla katsele.

Vittumainen työpaikka sulla. Meillä on ohjeistus että jos yhtään tuntuu niin heti kotiin ja omalla ilmoituksella saa olla 5 päivää. Jos olisin samalla tapaa sairas niin viikon jälkeen ilmoittaisin että pidän vielä viikon saikkua. Meillä on töissä useampi riskiryhmään kuuluva niin ei kannata riskeerata.

No joo, duunipaikan viaksi vaikea laittaa, vaan terveydenhuollon ohjeistusten. Mä korostin miten järjetöntä on olla testaamatta, mutta ei voinut auttaa, vain sairaalahoitoa vaativat testataan, vaikka kuinka mun argumentit puolsivat mielestäni testausta, ei auttanut.

No joo, duunipaikan viaksi vaikea laittaa, vaan terveydenhuollon ohjeistusten. Mä korostin miten järjetöntä on olla testaamatta, mutta ei voinut auttaa, vain sairaalahoitoa vaativat testataan, vaikka kuinka mun argumentit puolsivat mielestäni testausta, ei auttanut.

Kyllä tuo testaamattomuus tai testien vähäisyys on todella paha virhe tämän epidemian hallinnassa. Kohta ei varmasti riitä edes se 20-30 kertainenkaan sairastuneiden lukumäärä todettuihin tapauksiin nähden. Vain ne huonokuntoisimmat/sairaalaan päätyvät potilaat testataan ja selkeesti sairastavat terveydenhuollon työntekijät. Tartuttamisriski on suuri, kun työnantaja patistaa suoraan epätietoista porukkaa töihin siltä minimisaikulta. Tähän verrattuna joku salillakäynti on kyllä aika pieni pahe. Mutta se nyt on varmaa ainakin, että Suomi ei kykene enää linjaansa muuttamaan epidemian tukahduttamisen suuntaan.

Melko kankeaa. Luulisi että firma voi itse päättää ottaako koronaa sairastavaa töihin vaikka ei testituloksia ole näyttää. Nehän siinä riskin ottaa.

Se, että jotain kuppiloita tai tapahtumia menee nurin, ne ei kenenkään maailman hetkauta oikeasti. Kaikkea turhaa, kuten esim. kaljakuppiloita ja tapahtumia nousee aina uudestaan kun tämä on selätetty, tapahtuu vain uusjako.
On kyse ihmiskunnasta, ei mistään kaljakuppilasta. Mahdollisimman tiukat rajoitukset niin me selvitään tästä nopeasti.
Mitähän mä just luin? Joku jonneko nyt kyseessä. Kyse jostain kaljakuppiloista? Ei vaan koko ravintola-alasta ravintoloineen, lounaspaikkoineen, kahviloineen, yökerhoineen yms. Niissä on yhteensä n. 100 000 työpaikkaa. Ei siis koske ketään?? Mitä noihin (kesä)tapahtumiin tulee, niin työllistää nekin paljon porukkaa. Monet elävät juurikin erilaisista kesätapahtumista. Kyse koko ihmiskunnasta? Meitä on täällä yli 7 miljardia, siis 7000 miljoonaa. Kaikkein hurjimmissa skenaarioissa tämän pandemian on laskettu tappavan 100 miljoonaa, eihän siinä jääkään jäljelle kuin 6900 miljoonaa. Mahtaako tuo määrä pystyä pelastamaan ihmiskunnan.

Tätä pitäisi ratkoa vähän maakunnittain. Jossakin missä nyt vähän tartuntoja niin liikenne sinne seis ja 3 viikkoo kovat rajoitukset. Sitten liikenne edelleen poikki ja kouluja ravintoloita jne voisi aukaista. Jotakin rajoituksia toki edelleen.
Toki tavaran kuljetus olisi sallittua.
Etelän sopulit vaan vittu kusis tuonki säntäilemällä kusi sukassa mökeille.

No joo, duunipaikan viaksi vaikea laittaa, vaan terveydenhuollon ohjeistusten.

Aivan ...
... näin se on. Ne Ohjeistukset
Työterveyshuolto noudattaa sille annettuja ohjeita jotka laaditaan THL:n ja sairaanhoitopiirin tekemillä arvioilla. Ei se työterveyshuolto kiusallaan ole ketään testaamatta.

Testauksella saadaan kartoitettua ja eristyksella rajattua. Kun kerta tehoavaa lääkettä ei ole eikä kyllä sellaista virus-lääkettä tulekaan jolla tauti tapettais. Rokotteen valmistus kestää ja sekin tehoaa vain tähän muotoon.

Otetaanpa esimerkiksi Etelä-Korea sieltä kaukoidästä ja täältä Eu-hölmölästä Saksa.
Molemmissa maissa testataan niin perkeleesti....... ja myös eristetään tehokkaasti ....
Saksassa ihmisiä testataan tartunnan varalta paljon enemmän kuin muualla Euroopassa. Saksassa testataan jopa 120 000 ihmistä viikossa koronavirustartunnan varalta. Saksan sisäministeriö haluaisi nostaa testien päivittäisen määrän
peräti 200 000:een.
Noin viikko sitten Saksassa kiellettiin yli kahden ihmisen tapaamiset. Sääntöjen rikkomisesta voi seurata jopa 25 000 euron sakkorangaistus.

Suomessa on päätetty että tetsataan valikoidusti ...... näin on suuressa viisaudessaan päättänyt THL asiantuntijoineen.
Monet muut asiantuntijamme; esim. Helsingin yliopiston zoonoosivirologian professori Olli Vapalahden mukaan Etelä-Koreassa epidemiakäyriä on saatu rajattua laajemmalla testaamisella, joten samaa pitäisi tehdä Suomessakin.

WHO:n mukaan viruksen voittaminen vaatii aggressiivisia ja kohdennettuja toimia. Jokainen epäilty koronatapaus olisi testattava, jokainen tartunnan saanut asetettava karanteeniin ja jokainen mahdollisesti virukselle altistunut jäljitettävä.

Linkkaan uudelleen tuo HeSarin artikkelin
Hyvä yleistajuinen juttu.........

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Se pelottaa, että päättäjät tuijottaa vaan tähän koronaan ja sen suoriin vaikutuksiin, eivätkä näe mitä on tulossa. Nyt pitäis tosi lujaa varautua ja työskennellä niiden katastrofaalisten seurausten estämiseksi mitä tää globaali kriisi aiheuttaa myös Suomelle. Nimittäin nyt pitäisi todella nopeilla toimilla nostaa ruoan alkutuotannon kapasiteettia. Kesannolta pitäis vapauttaa pikaisesti viljelyyn pinta-aloja, ja myös lihantuotantoon lisää voluumia nyt.

On paljon mahdollista ettei syksyllä juurikaan riitä Euroopan mailla vientiin elintarvikkeita taikka mitään ravintoon liittyvää. Muutoin meillä on vaarana että tuotanto ja sadot Suomessa ei riitä, ei kaikki safka ole tehty kotimaisista raaka-aineista. Saksassa jos maataloudessa työskentelee normaalisti 80 000 siirtotyöläistä ja jos he ei tänävuonna tule mestoille niin ongelmia tulee.

Tuotannon säilyminen tai jopa nousu pitäis Suomessa ihan valvomalla organisoida ja varmistaa. Myös Suomessa työskentelee tiloilla siirtotyöläisiä. On vaarana että liian moni maatila jättää joiltain osin erilaisista syistä töitä tekemättä ja siitä voi kertautua ongelma. En edes tiedä mikä meillä on omavaraisuusaste, mutta kyllä tää sektori pitäis ihan olla kontrollissa. Jälkikäteen tehdyt havainnot ei riitä. Tuonnin varaan ei voi laskea, ja vienti pitäis nyt olla luvanvaraista. Muuten äkkiä huomataan että tänävuonna vienti kasvoikin niin ettei jäänyt omaan maahan tarpeeksi ja sillon tulee nälänhätä. Kyllä Euroopan isot maat ostaa. Heillä ei voi mitenkään nyt toimia häiriöttä maatalous ja ruoantuotanto. Mahtaako kauan riittää meille asti Espanjan kasvikset ja hedelmät?

Voi tuntua hullulta, mutta kun ruoka alkaa loppua niin sitä ei myydä muille maille. Oma kansa on etusijalla. Ja jos ei ihan valtiollisesti suojata omaa tuotantoa vienniltä, niin nopeaa voi ylihinnalla joku vieras valtio onnistua ostaa toisen maan tuotantoa.

Se pelottaa, että päättäjät tuijottaa vaan tähän koronaan ja sen suoriin vaikutuksiin, eivätkä näe mitä on tulossa. Nyt pitäis tosi lujaa varautua ja työskennellä niiden katastrofaalisten seurausten estämiseksi mitä tää globaali kriisi aiheuttaa myös Suomelle. Nimittäin nyt pitäisi todella nopeilla toimilla nostaa ruoan alkutuotannon kapasiteettia. Kesannolta pitäis vapauttaa pikaisesti viljelyyn pinta-aloja, ja myös lihantuotantoon lisää voluumia nyt.

On paljon mahdollista ettei syksyllä juurikaan riitä Euroopan mailla vientiin elintarvikkeita taikka mitään ravintoon liittyvää. Muutoin meillä on vaarana että tuotanto ja sadot Suomessa ei riitä, ei kaikki safka ole tehty kotimaisista raaka-aineista. Saksassa jos maataloudessa työskentelee normaalisti 80 000 siirtotyöläistä ja jos he ei tänävuonna tule mestoille niin ongelmia tulee.

Tuotannon säilyminen tai jopa nousu pitäis Suomessa ihan valvomalla organisoida ja varmistaa. Myös Suomessa työskentelee tiloilla siirtotyöläisiä. On vaarana että liian moni maatila jättää joiltain osin erilaisista syistä töitä tekemättä ja siitä voi kertautua ongelma. En edes tiedä mikä meillä on omavaraisuusaste, mutta kyllä tää sektori pitäis ihan olla kontrollissa. Jälkikäteen tehdyt havainnot ei riitä. Tuonnin varaan ei voi laskea, ja vienti pitäis nyt olla luvanvaraista. Muuten äkkiä huomataan että tänävuonna vienti kasvoikin niin ettei jäänyt omaan maahan tarpeeksi ja sillon tulee nälänhätä. Kyllä Euroopan isot maat ostaa. Heillä ei voi mitenkään nyt toimia häiriöttä maatalous ja ruoantuotanto. Mahtaako kauan riittää meille asti Espanjan kasvikset ja hedelmät?

Voi tuntua hullulta, mutta kun ruoka alkaa loppua niin sitä ei myydä muille maille. Oma kansa on etusijalla. Ja jos ei ihan valtiollisesti suojata omaa tuotantoa vienniltä, niin nopeaa voi ylihinnalla joku vieras valtio onnistua ostaa toisen maan tuotantoa.

Kiusaus on suuri....... mutta kuitenkin ..... laitan ajatuksen tulille.

Jos tämä kaikki jatkuu vuosia... Viruksen uusi mutaatio ja uudet eristystoimet ... ainakin jollain asteella jne....
Mitä tekevät Vihreät?
Nythän ollaan menossa juuri siihen suuntaan mitä nuo piipertäjät ovat aina halunneet.
Kasvaako viherpiipertäjien kannatus huimasti? Sen näemme ensi vaaleissa... 2021 kuntavaalit.

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Brazil gangs impose strict curfews to slow coronavirus spread

Drug traffickers in Rio favelas order residents to stay home.
An apparent attempt to prevent further infections the Red Command gang leaders who control the favela have ordered residents to stay at home.

“The traffickers are doing this because the government is absent."

Gang members: “We are imposing a curfew because nobody is taking [coronavirus] seriously. It’s best to stay at home and chill. The message has been given.”

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom