Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
tupakka edelleen laillista vuonna 2020. eipä tunnu valtiota kiinnostavan paskaakaan ihmisten kuolemat sen osalta vieläkään.

valtio kehottaa tässäkin tilanteessa tilailemaan paskaruokaa kotiinkuljetuksella, jos vain varaa. ei heitä terveelliset ruokavaliot kiinnosta.
Mites viralliset suositukset?

Eikös tupakkaa oo tehty rajotuksia kokooajan enemmän ja enemmän ja pistetty hintaa enempi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivottavasti ei tule tuollasta. Idiootit lähtee tautipesäkkeistä pois ja levittävät tautia muualle.
Hyvä huomio ja olet varmasti oikeassa. Siellä Espoossa nuori perhe katsoo kartalta, että ei ole Kuusamossa paha tilanne ja ajaa sinne pakoon koronaa, vieden omat tuliaisensa mukanaan myös matkan varrella oleviin pitäjiin. Me ollaan hävitty tää peli.

Kovat treenit laskevat yleistä stressiä merkittävästi. Kaikki me tiedämme, että kovien treenien jälkeen on hyvä olo ja ennen treenejä stressiä aiheuttaneet asiat eivät tunnu enää miltään. Ja stressi itsessään alentaa merkittävästi vastustuskykyä. Kovilla treeneillä saadaan sitä stressiä vähennettyä. Väitän, että yksi jos toinenkin on tällä hetkellä jollain tajunnan tasolla hieman tai hieman enemmän stressaantunut.
Olen mä stressaantunut, mutta sitä laski selkeästi esim tän aamuinen pidennetty työmatka pyöräillen. Sillai iisisti. :)
Kyllä mun stressiä laskee selkeästi ripeä kävely, rento ja sopivan tiukka punttitreeni. En siihen tarvitse failureen vedettyä punttitreeniä. Ja itse uskon sen olevan riski tässä tilanteessa.

Miks muuten ne tuhannet influenssa ja kuusmiljoonaa tupakka kuolemaa ei oo näkyny tällä tavalla sairaanhoidon resurssien vähyytenä.

Aatelkaa, ''flunssa'' saa yht'äkkiä tämmöstä aikaan, että lääkärit joutuu päättää kuka kuolee ja kuka saa hoitoa.

''mutta ne vanhemmat ihmiset kuolis joka tapauksessa'' , muistakaa tämä kun olette itse 70vuotiaita. Teidätkin voidaan potkasta kalliolta alas ilman suuria omantunnontuskia.

alotetaanko muuten se vanhempien kuoleminen omista vanhemmistanne?

Mites viralliset suositukset?

Eikös tupakkaa oo tehty rajotuksia kokooajan enemmän ja enemmän ja pistetty hintaa enempi?

imo saisivat kieltää lailla ja lopettaa myynnin. itelle ainankin helvetin vaikeaa lopettaa kun sitä myydään. jos ei myytäis ni loppuis omaltakin kohdalta. yritän tietysti jatkossakin lopettaa, mutta kyllä se vaikeaa vain on. välillä tuntuu ihan mahdottomalta koko lopettaminen. ja nuo rajoitukset aiheuttaa lähinnä vain häpeää... ja isommat verot taas tyhjemmän lompakon ja vähemmän ruokaa/laaduttomampaa ruokavaliota.

edit: katsotaan jos lopettais näitten röökien jälkeen *kop kop* :D

Kovat treenit laskevat yleistä stressiä merkittävästi. Kaikki me tiedämme, että kovien treenien jälkeen on hyvä olo ja ennen treenejä stressiä aiheuttaneet asiat eivät tunnu enää miltään. Ja stressi itsessään alentaa merkittävästi vastustuskykyä. Kovilla treeneillä saadaan sitä stressiä vähennettyä. Väitän, että yksi jos toinenkin on tällä hetkellä jollain tajunnan tasolla hieman tai hieman enemmän stressaantunut.

Kovan treenin jälkeen se vastustuskyky akuutisti laskee. Eikä keho myöskään osaa erotella psyykkistä ja fyysistä stressiä, vaan kyllä niissä samasta sammiosta ammennetaan. Kohtuullinen liikunta ja riittävä palautuminen parantavat kuntoa ja vastustuskykyä.

Tykkäätkö kaljuista naisista? Jos et niin ei oo sama.
Sä et nyt hiffanut pointtia. Naiset ei aina sisäistä kuinka tärkeä parta saattaa olla joillekin miehille.
Ei munkaan vaimo mun parrasta pidä. Mutta se on mun parta.
Pidän mun vaimon hiuksista, mutta jos en jostain kumman syystä pitäisi ei mulla tulis mielenkään mennä asiasta sille huomauttamaan.

Sä et nyt hiffanut pointtia. Naiset ei aina sisäistä kuinka tärkeä parta saattaa olla joillekin miehille.
Ei munkaan vaimo mun parrasta pidä. Mutta se on mun parta.
Pidän mun vaimon hiuksista, mutta jos en jostain kumman syystä pitäisi ei mulla tulis mielenkään mennä asiasta sille huomauttamaan.
Sä taas et hiffannut. Naiset ei pidä parrasta, ehdottaa miestä leikkaamaan se. Sä pidät pitkistä hiuksista, silloin et pyydä leikkaamaan niitä.

Koronavirukseen on kuollut kolme ihmistä Suomessa. (yhteensä, tänään kaksi) ''juu ihmisiä kuolee'' sattu nyt vaan nimenomaan suurimmilta osin kuolla tähän ylimääräseen tautiin...:unsure:

Sä taas et hiffannut. Naiset ei pidä parrasta, ehdottaa miestä leikkaamaan se. Sä pidät pitkistä hiuksista, silloin et pyydä leikkaamaan niitä.

giphy.gif

Tsemppiä siis sinullekin! Toivotaan, ettei hän sairautta saa ja ettei skenaario ole tuo pelkäämäsi, jos hän sen saisi.

Juuri tämän takia vituttaa yleinen välinpitämättömyys ja fraasit "Jos mä sen nyt saan, niin sitten saan, ei mua pelota". Sovitaanko sitten niin, että jos sen Koronan satut saamaan ja tuntuu oikeasti siltä, että et saa happea ja keuhkot huutaa hoosiannaa, niin et sitten perkele soittele mihinkään hätänumeroon tai muuten hakeudu hoitoon, vaan pysyt himassa ja pahimmillaan kuolet sinne, ok?

Ei muakaan tosiaan omalla kohdalla tämä pelota, mutta sitten on olemassa ihmisiä (ja heidän läheisiään/omaisiaan) joita ihan syystä pelottaa, niin en mä tätä porukkaa voi jättää huomiotta. Olisi ihan reilu meno.

Luultavasti "vähiten paniikissa" (eli piittaamattomin) oleva porukka on juuri niitä, joilla ei ole riskiryhmiin kuuluvia tärkeitä ihmisiä elämässä. Tyyliin vanhemmat ja muut iäkkäämmät sukulaiset kuolleet/ei juuri missään tekemisissä, eivätkä mahdollisen puolison kanssa kuulu riskiryhmään. Eivätkä ystävät myöskään.

Siinä sitä aitoa empatiakykyä mun mielestä testataan, kun on oikeasti sen toisen porukan (jossa siis itse tai läheinen/läheiset kuuluu riskiryhmään) ulkopuolella ihan täysin. Kiinnostaako silloin noudattaa sääntöjä ja ohjeistuksia, pääasiassa muiden ihmisten takia. Pitäisi kiinnostaa ja toivon mukaan näitä ihmisiä olisi lopulta se valtaosa siitä jengistä, joita tämä tilanne välillisestikään koskettaa nimenomaan sairastumis/kuolleisuusriskiin liittyen huomattavan vähän.

Kaikista itsekeskeisin ja muista ihmisistä piittaamattomin on se joka omista itsekkäistä lähtökohdistaan( kiintymyksestä, muutoksenpelosta ym..) haluaa jollekkin tietylle ihmiselle hyvää meidän muiden kustannuksella.

Ihan rautalangasta esimerkki. Jos 80vuotias ihminen on maksanut veroja vaikka 500 000€ elämässään ja sen elämänpelastaminen 1-10 lisävuodella vaatii nyt 50miljoonan euron satsausta yhteiskunnalta se ei vain voi olla mahdollista.

Tää on vaan täysin järjetön yhtälö.

Sen ymmärrän hyvin että jos on itse tai läheisiä riskiryhmässä koittaa pitää kiinni elämästä, niin minäkin teen.

Siksi tarvitaan ei tunteella vaan järjellä ajattelevia ihmisiä jotka osaa laittaa ”tunteessa/hädässä”oleville rajat.

Sanomattakin selvää on että pidin hallituksen 3vko takaista politiikkaa parempana jossa jokaiselle oli varattu 2€ hoitokuluihin.

Itsellä ei ole mitään sitä vastaan että riskiryhmäläiset eristäytyy, maksaa itse 50miljoonan hoitonsa, tai taistelee elämästään.

Mutta ei tätä voi tehdä muiden kustannuksella. Se itsekkyys tässä menee yli hilseen. Ja sit se itsekkyys vielä verhotaan yleiseen hyvään..

Alkutiedot taudin vakavuudesta ilmeisesti ollu melkosta vähättelyä. Miten Yhtäkkiä ihan vtusti vanhoja ja heikkoja ihmisiä näin paljon? (sarkasmia) Onkohan lyöty punasta leimaa eli salaiseks tuo..? :ruoska:

Ylen tiedot: Arviot koronaviruksen leviämisestä Suomessa ovat koventuneet – tehohoidon kapasiteetti joutuu tiukille
Hallitus laskee Uudenmaan tartuntoja kunta kunnalta selvittääkseen, mikä alue eristetään.

Reilu viikko sitten arvioidut alhaisimmat tartuttavuusluvut ovat osoittautuneet liian optimisiksi. Jo tehtyjen rajoitusten takia epidemian keston arvellaan pidentyneen.

Arviot perustuvat kansainväliseen dataan koronasta ja ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kotimaiseen tietoon tautien leviämisestä Suomessa. Mallit tarkentuvat ja muuttuvat koko ajan.

THL ei toistaiseksi ole julkaissut hallitukselle ja puoluejohtajille esittelemiään lukuja, koska mallien tekeminen on kesken.

Asettaa kehon stressitilaan kuinka pitkäksi aikaa treenin jälkeen? Jos treenaan suht kovaa nyt aamulla klo 11:00 ja lopetan klo 12:00, niin koska uskaltaa mennä vaikka ruokakauppaan?

Mun mielestä nyt ei ole oikea hetki kannustaa kaiken tän keskellä terveitä ihmisiä vielä luopumaan treeneistä. Eihän tässä voi kohta muuta tehdä kuin maata sohvalla?
Asia on periaatteessa juuri toisinpäin, eli et voi ajatella koska voit mennä kauppaan. Juttu menee niin, että jos olet altistunut potentiaaliselle taudinaiheuttajalle ja sun kroppa jo taistelee sitä vastaan pitäen sen aisoissa ennen kuin huomaat koko asiaa ja menet siinä tilanteessa tekemään kovan treenin, tulet suuremmalla todennäköisyydellä kipeäksi. Sama se on tämän koronan kanssa. Mitä enemmän sille antaa siimaa, sitä pahemmaksi se varmaan pääsee.

Mutta kun muitakin mahdollisuuksia on kuin treenata täysillä. Miten olisi vaikka ylläpitävä treeni?

Psyykkinen stressi ja kehon stressitila on täysin eri asioita. Kova treeni on keholle stressitila.

Ihan rautalangasta esimerkki. Jos 80vuotias ihminen on maksanut veroja vaikka 500 000€ elämässään ja sen elämänpelastaminen 1-10 lisävuodella vaatii nyt 50miljoonan euron satsausta yhteiskunnalta se ei vain voi olla mahdollista.
Miks alotaa säästöt kasikymppisistä, kun nuorissa kouluttamattomissa pitkäaikaistyöttömissä tekis etukäteissäästöjä tehohoitokulujen lisäks? Mut toisaalta jos saatais oikein paljon kuolleita, niin kappalehinta yhteiskunnan kustannuksille laskis?

Glantz on yksi tunnetuimmista tupakkatutkijoista maailmassa.

Sydänkohtauksen riski on jopa kaksinkertainen e-savukkeiden käyttäjillä, verrattuna ei-tupakoijiin.
Olettaen, että e-savukkeiden käyttäjät tupruttelevat päivittäin, heidän riskinsä sydänkohtaukseen lähes kaksinkertaistuu, totevat tutkijat UPI-uutissivun mukaan.

Erityisen vaarallista vaikuttaisi olevan e-savukkeiden ja perinteisten savukkeiden käyttö yhdessä. Tämä tarkoittaa jopa 4,6-kertaista riskiä ei-tupakoiviin verrattuna.
– Useimmat aikuiset, jotka käyttävät sähkösavukkeita, polttavat edelleen myös tavallisia savukkeita, toteaa UC San Francisco-yliopiston lääketieteen professori Stateron Glantz.

– Ainoa tapa vähentää sydänkohtauksen riskiä merkittävästi, on lopettaa tupakan käyttö, Glantz muistuttaa.

Tutkimuksessa analysoitiin Yhdysvalloissa kansalliseen terveystutkimustutkimukseen vuosina 2014 ja 2016 osallistuneiden 69 455:n yli 18-vuotiaan tupakoitsijan lääketieteellisiä tietoja.

Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka tarkastelee e-savukkeiden ja sydänkohtausten välistä yhteyttä.
Tutkijat julkaisivat tuloksensa viime viikolla American Journal of Preventive Medicine-lehdessä.

Lievä korona kuumotus on ollut tässä päällä. Torstaina kävin tekemässä kovan vk/mk juoksutreenin. Viikonlopusta asti ollut lievästi puristava tunne keskellä rintakehää ja sellasta karheutta keuhkoissa, olotila muuten ihan ok ehkä hieman normaalia väsyneempi ja satunnaisia vilunväristyksiä. Saas nährä lyökö keuhkokuumeen ja vie hengen tässä seuraavan parin viikon aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom