Tsemppiä siis sinullekin! Toivotaan, ettei hän sairautta saa ja ettei skenaario ole tuo pelkäämäsi, jos hän sen saisi.
Juuri tämän takia vituttaa yleinen välinpitämättömyys ja fraasit "Jos mä sen nyt saan, niin sitten saan, ei mua pelota". Sovitaanko sitten niin, että jos sen Koronan satut saamaan ja tuntuu oikeasti siltä, että et saa happea ja keuhkot huutaa hoosiannaa, niin et sitten perkele soittele mihinkään hätänumeroon tai muuten hakeudu hoitoon, vaan pysyt himassa ja pahimmillaan kuolet sinne, ok?
Ei muakaan tosiaan omalla kohdalla tämä pelota, mutta sitten on olemassa ihmisiä (ja heidän läheisiään/omaisiaan) joita ihan syystä pelottaa, niin en mä tätä porukkaa voi jättää huomiotta. Olisi ihan reilu meno.
Luultavasti "vähiten paniikissa" (eli piittaamattomin) oleva porukka on juuri niitä, joilla ei ole riskiryhmiin kuuluvia tärkeitä ihmisiä elämässä. Tyyliin vanhemmat ja muut iäkkäämmät sukulaiset kuolleet/ei juuri missään tekemisissä, eivätkä mahdollisen puolison kanssa kuulu riskiryhmään. Eivätkä ystävät myöskään.
Siinä sitä aitoa empatiakykyä mun mielestä testataan, kun on oikeasti sen toisen porukan (jossa siis itse tai läheinen/läheiset kuuluu riskiryhmään) ulkopuolella ihan täysin. Kiinnostaako silloin noudattaa sääntöjä ja ohjeistuksia, pääasiassa muiden ihmisten takia. Pitäisi kiinnostaa ja toivon mukaan näitä ihmisiä olisi lopulta se valtaosa siitä jengistä, joita tämä tilanne välillisestikään koskettaa nimenomaan sairastumis/kuolleisuusriskiin liittyen huomattavan vähän.