Kone simahti, apuja Jyväskylästä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Eli siis kone sanoi työsopimuksen irti. Mulla on siis Fujitsu-Siemensin reilu pari vuotta vanha läppäri. Emäntä katteli video-outin kautta leffaa, "palautti" kuvan takaisin koneelle ja sitten tuli tiltti. Uudelleenkäynnistys ei enää onnistunutkaan, vaan se antaa erilaista erroria jo ennen kuin yrittää käynnistää vinkkaria. Jotain on nyt ilmeisesti pahemmin pielessä. Ehdein nopeeta ruokatauolla käymään kotona ja yritin sitä alkuun, winkkarilevyllä yritin ensin korjata xp:tä, mutta se vain herjasti että joku palautusjuttu ei onnistu ja piti exitillä mennä veks. Sitten yritin kerran asentaan XP:n uudelleen, mutta kone katkaisi itestään virrat hetken päästä, asennus ei ehtinyt edes alkaa. En ehtinyt enää uudelleen kokeilla tuota.

Eli osaako joku sanoa tällä huonolla kuvauksella, että mikä voisi olla vika? Ja jos en nyt saa tota wintoosan asennuksen kautta uudelleen, niin menee sormi suuhun, en todella ole mikään seppä koneiden kanssa.

Eli onko täällä joku Jyväskylästä tai lähikulmilta joka osaisi oikeasti tehdä noille koneille jotain? Ja jos ei löydy, niin tiedättekö jotain hyvää "nyrkkipajaa" joka noita fiksaisi? Mihinkään merkkihuoltoon en ole tota todellakaan laittamassa tässä vaiheessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Eli siis kone sanoi työsopimuksen irti. Mulla on siis Fujitsu-Siemensin reilu pari vuotta vanha läppäri. Emäntä katteli video-outin kautta leffaa, "palautti" kuvan takaisin koneelle ja sitten tuli tiltti. Uudelleenkäynnistys ei enää onnistunutkaan, vaan se antaa erilaista erroria jo ennen kuin yrittää käynnistää vinkkaria. Jotain on nyt ilmeisesti pahemmin pielessä. Ehdein nopeeta ruokatauolla käymään kotona ja yritin sitä alkuun, winkkarilevyllä yritin ensin korjata xp:tä, mutta se vain herjasti että joku palautusjuttu ei onnistu ja piti exitillä mennä veks. Sitten yritin kerran asentaan XP:n uudelleen, mutta kone katkaisi itestään virrat hetken päästä, asennus ei ehtinyt edes alkaa. En ehtinyt enää uudelleen kokeilla tuota.

Eli osaako joku sanoa tällä huonolla kuvauksella, että mikä voisi olla vika? Ja jos en nyt saa tota wintoosan asennuksen kautta uudelleen, niin menee sormi suuhun, en todella ole mikään seppä koneiden kanssa.

Eli onko täällä joku Jyväskylästä tai lähikulmilta joka osaisi oikeasti tehdä noille koneille jotain? Ja jos ei löydy, niin tiedättekö jotain hyvää "nyrkkipajaa" joka noita fiksaisi? Mihinkään merkkihuoltoon en ole tota todellakaan laittamassa tässä vaiheessa.

Vaikea tuosta on äkkiseltään veikata. Kone kuitenkin käynnistyy ainakin hetken matkaa. Kuuluuko kiintolevyn ääni bootatessa?

Voisi olla joku emolevy tai muistivika kun boottailee noin kummasti. En tiedä voisiko jokin näytönohjaimen rautavika moista aiheuttaa?!

Helpoimmalla varmaans selviäsi kun veisi sen jollekin, jolla löytyy softat raudan testaamiseen eli ajaisi testisofatalla testit emolle, prossulle, muisteille yms. En tosin tiedä kenellä muilla moisia softia on kuin merkkihuolloilla ja muilla vastaavilla. Tietenkin helpottaisi jos muistaisit sen herjan, jota palautus antoi?

Edit: oikeastaan kun luki tota tarkemmin ei ole mitenkään poissuljettu, etteikö vika voisi olla kiintolevyssä tai levyohjaimessakin. Aika monta vaihtoehtoa tuon kuvauksen perusteella...

Nyt näyttäisi siltä että vika oli tuossa mikrosukan tuotteessa, eli WIN XP:ssä, kaverille kilautin ja se sanoi koneessaan olleen saman vian joku kk sitten. Ei muuta kun väkiselle vaan tilttailuista huolimatta XP asennukseen, ei antanut ees muuta vaihtoehtoa kun formatoida ja formatoinnin jälkeen XP asentui kiltisti ja kone lähti pelittämään.

Meni sitteä koko vitun kiintolevy samalla, digikuvistakin on varmuuskopio jostain viime kesäkuulta tai vielä aikasemmalta. Muuten ei mikään tossa vituta, tulipa hyvä siivous tehtyä.

Yritän ajaa jotain datanpelastusohjelmaa vielä, mutta ainakin tuo eka ajo antoi nuo pelastettavissa olevat niin saakeli sekaisin, ettei niitä jaksa erkkikään kahlata läpi. Onko kellään kokemusta näistä?

Eli sinulla on ainoastaan yksi osio? Kannattaisiko ensi kerralla jakaa kovalevy muutamaksi osioksi, niin ei menisi kuin käyttöjärjestelmäosio seuraavalla kertaa?

Timba79 sanoi:
Yritän ajaa jotain datanpelastusohjelmaa vielä, mutta ainakin tuo eka ajo antoi nuo pelastettavissa olevat niin saakeli sekaisin, ettei niitä jaksa erkkikään kahlata läpi. Onko kellään kokemusta näistä?

Aika työlästä datan palautus niillä oikeasti on ja vie kohtuullisen paljon aikaa jos dataa on paljon. Itse aikoinaan yritin muutamaan otteeseen palautella dataa asiakkaan levyiltä ja en kyllä mielelläni vastaavaan hommaan ryhtyisi ellei nyt olis jotain oikeasti perkeleen tärkeetä siellä.

Datanpelastus ajettu ja yllättävän paljon sieltä löytyi tavaraa. Kuvatkin oli suurelta osin varmuuskopioitu ja nuo tärkeät tekstitiedostot löytyi melkein kaikki. Eli tulipa kunnon siivous kovolle tässä samalla. Mutta ehkä tästä sen oppi, että olisi syytä noita varmuuskopioita ottaa, siinä ei paljon osioinnitkaan auta jos kärähtää koko kovo.

Mutta senverran kovaa tuo datanpelastaja kaivoi tota levyä, että jos joskus jonkun käytetyn koneen ostan, niin takuulla katon mitä se on syönyt. :evil:

Timba79 sanoi:
Mutta ehkä tästä sen oppi, että olisi syytä noita varmuuskopioita ottaa, siinä ei paljon osioinnitkaan auta jos kärähtää koko kovo.
No ei tietenkään osionnit auta jos kovalevy menee pillun päreiks, mutta tässä tapauksessa olisi auttanut. Jokainen hiukankin järkevä tyyppi laittaa käyttöjärjestelmäosion erikseen. Mutta miten vaan.

Sandpainting sanoi:
No ei tietenkään osionnit auta jos kovalevy menee pillun päreiks, mutta tässä tapauksessa olisi auttanut. Jokainen hiukankin järkevä tyyppi laittaa käyttöjärjestelmäosion erikseen. Mutta miten vaan.
Mulla kaksi kovalevyä, joista toinen on jaettu kahteen osaan, mutta kuinka paljon sille Windowsille kannattaisi varata tilaa. Nytkin kuitenkin samassa osiossa on niin monta gigaa kuitenkin, että siellä on väkisinkin myös paljon muuta.

lej sanoi:
Mulla kaksi kovalevyä, joista toinen on jaettu kahteen osaan, mutta kuinka paljon sille Windowsille kannattaisi varata tilaa. Nytkin kuitenkin samassa osiossa on niin monta gigaa kuitenkin, että siellä on väkisinkin myös paljon muuta.
Riippuu tietysti kovalevyn koosta ja asennettavista ohjelmista. Toki ohjelmia+pelejä voi asentaa muuallekin kuin c-asemalle, mutta kyllä ne siltikin c:ltä vähän ottaa tilaa ja windowsin päivitykset vie kanssa roimasti tilaa. Kyllä minä suosittelen vähintään 8-10gigasta c-osiota. Ei ihan heti lopu tila kesken eikä tarvitse alkaa ohjelmia poisteleen. Itse pistin suosiolla 20gigan osion kun ostin 200gigasen levyn. ;)

Mulla on 40 gigainen osio, joka siis tuntuu jo vähän liian isolta. Siltä kannalta juuri ajattelinkin, että paljonko kannattaa vähintään jättää pelivaraa, jos Windows vie esim. 2-2,5 gigaa.

hmmm.. oliko tuo vika siis sellanen että XP lähti käynnistymään, mutta melkein heti sen jälkeen tuli jotain erroria ja kone sammui/käynnistyi uudelleen? Mulla oli tuollainen sama vika koneessa reilu 3kk sitten:curs:

kannattaa c asemalla jättää enemmän tilaa kun 10Gb... varsinkin jos asentelee sinne kaikki ohjelmat. Mulla oli just toi 10 itelläni ja oli kokoajan täynää nyt laitoin vähän isommaks

Sitä 10 gigaa voi suositella täälläkin. C:lle en oikeastaan windowssin lisäksi muuta asenna, kuin officen ja vastaavia ohjelmia sekä ajurit. Tuolla tavalla pääsee kuitenkin kaikista vähimmällä jos se windows alkaa temppuilla. (ja senhän se kyllä tekee)

Niin ja jos siellä koneella on itselle jotain tosi tärkeetä niin kannattaa se pitää useammalla asemalla. Tai sitten polttaa levylle, ihan tiedostokoosta ja tärkeydestä riiippuen.

Kosahti sitten uudelleen, eli alkaa laitevialta vaikuttamaan. Ei suostunut kuulemma edes bootmenuun menemään kun vaimon pikkuveli sitä yritti käynnistää. Vien sen viimeistään maanantaina K-S Tietokonepalveluun, jotta ajavat testit läpi vian löytämiseksi. Jos joku ei sitten jotain kikkaa tähän keksi, uudelleen en ala winkkaria enää väkisellä ajamaan ennenkuin tuo vikatesti on tehty.

No nyt tämä mystiseksi menee. Kokeilin nimittäin tätä konetta tässä illasta ja lähti laakista käyntiin. Pakko tämä on jostain testeristä läpi ajaa, ei tää normaalia ole, mutta hyvin hyvin outoa kuitenkin.

Olen kuullut että noi kannettavat eivät ole kovin vakaita verrattuna vastaaviin pöytä sisariinsa, kaverinkin kannettavaa saa buuttailla ja maanitella että lähtee käyntiin, joskus lähtee, yleensä ei:eek:

Koitas ladata BIOS:ista oletusasetukset. Sillä on korjaantunut monesti mystiset viat. Joissakin BIOS setupeissa on myös hardware testeri, joka testaa kaikki sisäänrakennetut komponentit ja antaa herjaa, jos löytää jostain komponentista vikaa. Ainakin näin oli joskus IBM:n ThinkPadeissä ja oli suht hyödyllinen ominaisuus.

Ja mitä tulee C:n kokoon, itselläni se on 10GB ja sinne olen asentanut ainoastaan ajurit ja muutenkin pyrin pitämään sen suhteellisen puhtaana. Eli swapit sun muut toisella osiolla. Ehkä pitäisi vielä määritellä käyttäjäprofiilikin jollekin muulle levylle ihan varmuuden vuoksi. D-osio onkin sitten 80GB ja sinne asentelen ohjelmat ja pidän työtiedostot, joiden parissa työskentelen. Kun ne on valmiita siirrän ne + kaiken muun tauhkan + backupit sitten omille levyilleen (sekä ulkoiselle että sisäisille).

Bodaaja sanoi:
Olen kuullut että noi kannettavat eivät ole kovin vakaita verrattuna vastaaviin pöytä sisariinsa, kaverinkin kannettavaa saa buuttailla ja maanitella että lähtee käyntiin, joskus lähtee, yleensä ei:eek:

hmm.. itselläni on vuoren vakaa fujitsun 1020 c eikä ongelmia oo ollunna...

Ja aiheeseen.. testaa tosiaan nuo biossin defaultit ja sitten jos jollain vois ihmetellä, että josko se jäähyttää ees jollain tasolla, ku jos se kuormitettuna kerran simahtaa, niin voisi olettaa sen johtuvan joko näytönohjainpiirin kuumumisesta tahi suorittimen lämmöistä.. tosin arvelua tämäkin näemättä tapausta ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom