Kolmoismurhaaja Valjakkala armahdettava

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu
niin joo... kun mä olin yläasteella mun luokalta tapettiin eräs tyttö. oikeudessa tappaja totesi tuomion saatuaan "mikäs siinä kun mulla on ennenkin ollut vankilassa sen verran hyvät olot". joten kyllä jotkut vangit ainakin näistä suomen linnojen oloista diggaavat. ehkä se onkin oikeasti kiehtova ja miellyttävä paikka.

Kyllä se sitten aivan varmasti diggaili niistä oloista älyttömästi, kun niin sanoi.
Tällä voi hienosti perustella, että vankilassa (murhamiehille ja tappajille) ei viihde-elektroniikkaa tarvita.

Tähän kolme Davidia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
monessakohan maassa suomen lisäksi vangeilla on selleissään viihde-elektroniikkaa?

Kaikissa pohjoismaissa, Iso-Britanniassa, Irlannisssa, Venäjällä, Virossa tulee heti ainakin mieleen. Jopa Yhdysvalloissa.
Todennäköisimmin maat joiden vankiloissa ei ole vangeilla selleissään viihde-elektroniikkaa löytyvät Afrikasta, Kiinasta tms. paikoista.
Otetaan niistä mallia :thumbs:

Kaikissa pohjoismaissa, Iso-Britanniassa, Irlannisssa, Venäjällä, Virossa tulee heti ainakin mieleen. Jopa Yhdysvalloissa.
Todennäköisimmin maat joiden vankiloissa ei ole vangeilla selleissään viihde-elektroniikkaa löytyvät Afrikasta, Kiinasta tms. paikoista.

Aivan. Mallia kannattaisi Suomen politiikkaan ottaa yleisemminkin diktatuureista ja kehitysmaista. Outoa että päättäjämme eivät ole tätä huomanneet.

Ei armahdusta. Kuolemantuomion käyttöönotto teoriossa tällaisia tapauksia ajatellen olisi mielestäni ihan myönteistä, mutta sen toteuttamista pitäisi säädellä tiukemmin kuin nykyään esim.monissa Yhdysvaltojen osavalloissa, jotta ei tule vahinkoja.

Toivottavasti feminatsipresidentti ei nyt johdonmukaisesti armahda tätä 'herraa' joka kuuluu aidosti niihin harvoihin aidosti ja todella ilkeisiin miehiin (ei sillä etteivät muut murhaajat ja tappajat kuuluisi).

Eipä se kuolemantuomio ole Yhdysvalloissa rikollisuuden määrää laskenut,taitaa olla siellä tälläkin hetkellä 1/3 osaa kansasta vankilassa.Todennäköisesti kuolemantuomio tai elinkautinenvankeus ilman armahdusmahdollisuutta lisäisi virantoimituksessa kuolleiden poliisimiesten määrää täälä Suomessakin.

=Liberty;1320312]Ei armahdusta. Kuolemantuomion käyttöönotto teoriossa tällaisia tapauksia ajatellen olisi mielestäni ihan myönteistä, mutta sen toteuttamista pitäisi säädellä tiukemmin kuin nykyään esim.monissa Yhdysvaltojen osavalloissa, jotta ei tule vahinkoja.
Sitä toteuttamista säädellään Yhdysvalloissakin tiukasti, mutta vahinkoja sattuu silti.

Toivottavasti feminatsipresidentti ei nyt johdonmukaisesti armahda tätä 'herraa' joka kuuluu aidosti niihin harvoihin aidosti ja todella ilkeisiin miehiin (ei sillä etteivät muut murhaajat ja tappajat kuuluisi).

Lakiin pitäisi tosiaan saada pykälät, jotka koskevat aitoa todellista ilkeyttä. Ja ilkeille pitäisi tietysti rangaistusten olla ihan erilaisia kuin muille.

Tähän kaksi Davidia.

Ja perkules, laitetaan yksi hymiö kanssa. Sellainen heiluva hymynaama.

Eipä se kuolemantuomio ole Yhdysvalloissa rikollisuuden määrää laskenut,taitaa olla siellä tälläkin hetkellä 1/3 osaa kansasta vankilassa.Todennäköisesti kuolemantuomio tai elinkautinenvankeus ilman armahdusmahdollisuutta lisäisi virantoimituksessa kuolleiden poliisimiesten määrää täälä Suomessakin.

Älä nyt liioittele. Ei yhdysvalloissa taida olla kuin pari miljoonaa vankia. Ja väkiluku on sentään 300 miltsiä. Ei edes prosenttia väestöstä vankilassa.

Todennäköisesti kuolemantuomio tai elinkautinenvankeus ilman armahdusmahdollisuutta lisäisi virantoimituksessa kuolleiden poliisimiesten määrää täälä Suomessakin.

Taikka sitten vähentäisi, koska kaikki tietäisi, että ei hyvin käy jos menee poliisin ampumaan?

Toisaalta nytkin jos poliisin esim ammut jonkun keissin yhteydessä, niin elinkautinenhan siitä taitaa tulla.

Ei edes prosenttia väestöstä vankilassa.

702 vankia per 100000 asukasta on korkein maailmassa. Noiden kahden miljoonan lisäksi on 4,6 miljoonaa ehdonalaisvankia.

Amerikkalasta sosiaalityötä parhaimmillaan. Jenkeissä on alueita, joissa 30% nuorista miehistä on vankilassa.

Penasetä (& co.), minä aistin vastaustesi logiikkan takana kolme statementtia jotka hämmentävät minua suuresti:

1. Nykyisen Suomalaisen rangaistuskäytännön varaukseton ihannointi. Siinä ei yksinkertaisesti voi olla mitään kritisoitavaa? Mitään muutosehdotuksia ei voi antaa menemättä huonompaan suuntaan?

2. Auktoriteettien varaukseton ihannointi. Tunnut tuomitsevan jokaisen nykyistä rangaistuskäytäntöä kritisoivan pakkislaisen lähtökohtaisesti siksi koska ihmisen muka pitää olla "asiantuntija" jotta näistä asioista voidaan puhua. Mistä johtuu halveksunta tavallisen ihmisen oikeustajua kohtaan? Eivät juristit omista moraalia, eivätkä yksin säädä lakeja.

3. Ihmisten varaukseton aliarviointi. Kaikki nykyistä Suomalaista rangaistuskäytäntöä kritisoivat henkilöt luet kuuluvaksi "tiettyyn ihmisryhmään", joka käsittääkseni on "juntit"?

Ainakin minulle riviesi välistä viestittyy että sinusta Suomen oikeuskäytäntö väkivaltarikosten suhteen on paras mahdollinen maailmassa, eikä mitään parannettavaa ole. Sitten piruuttasi vaadit ihmisiä keksimään joitain uusia mullistavia ratkaisuja, kun täällä on ihan järkeviäkin kannannottoja aiheesta. Miksi tiettyjen väkivaltarikosten vankeustuomioiden koventaminen ei tulisi kysymykseenkään? Miksi tiettyjen vankien vapauksia ei voitaisi yhtään rajoittaa. Vapauden menetys on joka tapauksessa epäinhimillinen asia sen kohteeksi joutuneelle. Yhteiskunta joutuu aina tasapainottelemaan näissä jutuissa.

Olenko ymmärtänyt sinut täysin väärin?

...Todennäköisimmin maat joiden vankiloissa ei ole vangeilla selleissään viihde-elektroniikkaa löytyvät Afrikasta, Kiinasta tms. paikoista.
Miksi niistä pitäisi ottaa mallia? Sama kai se on, jos joku sosiopaatti katselee sellissään telkkaria tai kuuntelee radiota, kunhan vaan pysyy siellä sisällä. Mutta kun Suomessa ei pysy, vaan ne pistetään kävelemään tavallisten ihmisten sekaan.
Mun mielestä väkivalta-elinkautisvangilla sais vaikka olla 60 neliön kaksio merinäköalalla, kunhan vaan se pidetään poissa pahanteosta siellä niiden seiniensä sisäpuolella. Ulkomaiset rötöt sitten taas sais pistää paluulennolle kotimaahansa jo ensimmäisestä rikkeestä, vaikka jalkakäytävälle kusemisesta, 0-toleranssia soveltaen. Meillä on jo omasta takaa tarpeeksi vankeja, Abu Babut ja Bingo Bangot sais mennä omaan kotimaahansa juttelemaan paikallisten poliisien ja tuomareiden kanssa. Täällä niille vaan ostetaan sossun toimesta uudet maastofillarit ja laajakuvatelkkarit.

=teflonkalvo;1320556]Penasetä (& co.), minä aistin vastaustesi logiikkan takana kolme statementtia jotka hämmentävät minua suuresti:

1. Nykyisen Suomalaisen rangaistuskäytännön varaukseton ihannointi. Siinä ei yksinkertaisesti voi olla mitään kritisoitavaa? Mitään muutosehdotuksia ei voi antaa menemättä huonompaan suuntaan?
En ihannoi varauksettomasti nykyistä suomalaista rangaistuskäytäntöä. Oikeudenmukaisten rangaistusten säätäminen on hyvin vaikea tehtävä ja viilattavaa löytyy aina. Olen silti toki hyvin onnellinen, että Pakkiksen neanderthaliraati ei päätä rangaistuksista, koska en halua, että Suomessa olisivat käytössä kivikaudella käytetyt rangaistukset.

2. Auktoriteettien varaukseton ihannointi. Tunnut tuomitsevan jokaisen nykyistä rangaistuskäytäntöä kritisoivan pakkislaisen lähtökohtaisesti siksi koska ihmisen muka pitää olla "asiantuntija" jotta näistä asioista voidaan puhua. Mistä johtuu halveksunta tavallisen ihmisen oikeustajua kohtaan? Eivät juristit omista moraalia, eivätkä yksin säädä lakeja.
En ihannoi auktoriteetteja. Tuomitsen ainoastaan niitä kritisoijia, joiden argumentit ovat seuraavan tyylisiä: "Vittu olis vaan onnistunut itsemurhassa, saatana. Mä voin auttaa sitä siinä hommassa", "Miksi Suomessa vangit saa kattoa töllöä, ihan liian helpot oltavat, rikolliset oikein haluaa vankilaan, kun yks tyyppikin sanoi kerran niin." Keskustellakseen päivänpolttavista kysymyksistä ei tarvitse olla asiantuntija, mutta ei tarvitse olla myöskään idiootti.

3. Ihmisten varaukseton aliarviointi. Kaikki nykyistä Suomalaista rangaistuskäytäntöä kritisoivat henkilöt luet kuuluvaksi "tiettyyn ihmisryhmään", joka käsittääkseni on "juntit"?
Kaikki kritisoijat eivät kuulu tähän tiettyyn ihmisryhmään, jonka sinä nimesit junteiksi. Täällä vaan yllättävän moni tuntuu kuuluvan.

Ainakin minulle riviesi välistä viestittyy että sinusta Suomen oikeuskäytäntö väkivaltarikosten suhteen on paras mahdollinen maailmassa, eikä mitään parannettavaa ole. Sitten piruuttasi vaadit ihmisiä keksimään joitain uusia mullistavia ratkaisuja, kun täällä on ihan järkeviäkin kannannottoja aiheesta.
Valitettavan vähän on järkeviä kannanottoja.

Miksi tiettyjen väkivaltarikosten vankeustuomioiden koventaminen ei tulisi kysymykseenkään?
En näkisi ollenkaan mahdottomana, että kovennettaisiin. Herra Fouganthine on oivallinen esimerkki rangaistuskäytännön koventamisesta. Halonen on pitänyt muutenkin aikaisempaa kovempaa linjaa elinkautisvankien vapauttamisen suhteen. Tiedä vaikka vakiintuisi yleiseksi käytännöksi.

Miksi tiettyjen vankien vapauksia ei voitaisi yhtään rajoittaa.
Jos tämä tarkoittaa esimerkiksi television katselua tms., niin pidän kysymystä naurettavana ja junttimaisena. Jos lomaoikeuksia, niin kysymyksesi on aiheellinen, mutta saattaa perustua ymmärtämättömyyteen käytännöistä.

Vastaan, että osittain.

Nyt ei yhtään Davidia eikä hymiöitä.

- Mikäs olisi vaihtoehto? Lieventää ei taida olla syytä? Ja mitä rangaistusten pidentämiseen tulee Suomessa on kyllä aikalailla samanlainen rangaistusasteikko kun muissakin Euroopan maissa. Tietyissä rikoksissa (esim. huumausainerikokset osin) tuomiot on meillä kovimmasta päästä.

- Eduskunta säätää lait. Sinne vaan terveisiä lähettämään. Tosin kaikki järkevätkin ideat rikosseuraamusalalla kaatuvat yleensä rahan puutteeseen.

Ainakin minulle riviesi välistä viestittyy että sinusta Suomen oikeuskäytäntö väkivaltarikosten suhteen on paras mahdollinen maailmassa, eikä mitään parannettavaa ole. Sitten piruuttasi vaadit ihmisiä keksimään joitain uusia mullistavia ratkaisuja, kun täällä on ihan järkeviäkin kannannottoja aiheesta. Miksi tiettyjen väkivaltarikosten vankeustuomioiden koventaminen ei tulisi kysymykseenkään? Miksi tiettyjen vankien vapauksia ei voitaisi yhtään rajoittaa. Vapauden menetys on joka tapauksessa epäinhimillinen asia sen kohteeksi joutuneelle. Yhteiskunta joutuu aina tasapainottelemaan näissä jutuissa.

-Suomi on traditioltaan väkivaltainen maa. On aina ollut ja tulee aina olemaan. Väkivaltaista käytöstä on täällä aina "ymmärretty" eikä väkivaltarikollisuutta ajatella tälläkään hetkellä törkeimpänä rikollisuuden muotona, jos vertailee eri rikoksista langetettuja tuomioita. Meillä kai kansalliseen perinteeseen kuuluu noi puukot ja puntarit ym. nakkikiskatappelut? Rikoslaki on aina sitä noudattavan yhteiskunnan kuva. Onko tämä oikein? Ei. Mutta totta se on.

Vaikka tämä ei threadin alkuperäistä asiaa käsittele, niin ajattelemisen aihetta näissä jutuissa on kuitenkin. Minä en ainakaan usko rangaistusjärjestelmän yleisestävyyteen, ei Suomessa keskimääräinen rikoksentekijä rikoksentekohetkellä punnitse rikoksesta saatavaa hyötyä ja siitä tuomittavaa rangaistusta ja sen perusteella jätä rikosta tekemättä tai tee sitä. Vaan pikaistuksissa ja kännissä ne rikokset täällä tavallisesti tehdään, eikä siihen vaikuta vaikka murhamies joutuisi istumaan sata vuotta perunakellarissa hyvittääkseen tekonsa. Lain pelote toimii niihin ihmisiin jotka eivät muutenkaan syyllistyisi törkeisiin rikoksiin.
Mitä enemmän koko rangaistusjärjestelmää pohtii, sen hyödyttömämmältä se alkaa tuntua.

ei Suomessa keskimääräinen rikoksentekijä rikoksentekohetkellä punnitse rikoksesta saatavaa hyötyä ja siitä tuomittavaa rangaistusta ja sen perusteella jätä rikosta tekemättä tai tee sitä. Vaan pikaistuksissa ja kännissä ne rikokset täällä tavallisesti tehdään, eikä siihen vaikuta vaikka murhamies joutuisi istumaan sata vuotta perunakellarissa hyvittääkseen tekonsa. Lain pelote toimii niihin ihmisiin jotka eivät muutenkaan syyllistyisi törkeisiin rikoksiin.
:thumbs: :thumbs:

Nimenomaan. Ei pankkikeikkoja ja vastaavia ammattirikoksia tekevät rikolliset mieti sitä minkä merkkinen tv heillä tulisi sellissä olemaan tai, koska heidän lomat alkaisivat pyörimään. Moni kovan luokan roisto on valmis ottamaan todellisen kuoleman riskin rikosta suorittaessaan. Mitä kovempi tuomio sitä enemmän kiinnijäämistä vastaan ollaan valmiita taistelemaan. Tuskin kovilla tuomioilla siis on ennaltaehkäisevää pelotevaikutusta.

Ne kovat tuomiot toimivat juurikin peloitteena ja kauhun aiheena ihmisille jotka eivät muutenkaan syyllistyisi vakaviin rikoksiin.

Minä väitän, että joku konna joka tekee vaikka pankkikeikan ja saa siitä viiden vuoden tuomion voi jokatapauksessa laskea etukäteen, ettei tuomio ole suhteessa hyötyyn jos käry käy. Siispä tätä matematiikkaa käyttävät lähinnä ne jotka eivät pankkiin sukkahousut päässä koskaan menisikään.

Jos konnat jotain laskevat niin sitä kuinka todennäköistä on jäädä kiinni. Se ei ole kytköksissä tuomioon. Kiinni jäädessä peli on heillä tietyllä tavalla aina "Game Over". Kunnon konnilla on aika pian niin paljon pohjia palamassa, että kioskiryöstöstäkin tulee palavien pohjien kanssa yli 5 vuotta ja sen jälkeen tilanne aina vain pahenee.

Parasta rikollisuuden alentamista olisi, että roistot jäisi mahdollisimman nopeasti kiinni.

Mielipuolisiin väkivalta rikoksiin ei välttämättä auta mikään. Väestön joukosta löytyy aina joku jolla kilahtaa.

Juopoista ja mustsukkaisuusrikoksista en nyt edes puhu. He eivät mieti mitään etukäteen.

Voi olla ettei kovilla rangaistuksilla niitä kovimpia rikollisia ja murhamiehiä pelotella etukäteen. Mutta juuri näitä sällejä pitääkin koviin rangaistuksiin kohdentaa, jotta pysyvät poissa kaduilta. Plus se on rangaistus.

Ymmärtäjät voi sitten omalla ajallaan ja omalla pihapiirillään koittaa sopeuttaa kovanaamoja yhteiskunnan jäseniksi, ilman että muut joutuu siitä kärsimään.

Voi olla ettei kovilla rangaistuksilla niitä kovimpia rikollisia ja murhamiehiä pelotella etukäteen. Mutta juuri näitä sällejä pitääkin koviin rangaistuksiin kohdentaa, jotta pysyvät poissa kaduilta. Plus se on rangaistus.

Ymmärtäjät voi sitten omalla ajallaan ja omalla pihapiirillään koittaa sopeuttaa kovanaamoja yhteiskunnan jäseniksi, ilman että muut joutuu siitä kärsimään.

Kyllä Suomessakin jotkut pahikset pysyy kiven sisässä lopunikää. Kuten esim. Jammu siirtyi toiseen suljettuun laitokseen suoritettuaan tuomionsa eikä ilmeisesti vapaudu vai onko minulla tästäkin väärää tietoa.

Se että onko Valjakka pahempi, kuin Muranen tai Martikainen niin en osaa sanoa. Idiootti se Valjakka ainakin on, kun tuossa vaiheessa yritti pakoa ja sen jälkeen itsaria. Eli olisi varmaan vapaana halunnut pysyä. Nyt viiraava pää kuitenkin teki eniten hallaa hänelle itselleen ja säästi ehkä jonkun ihmisen hänen mahdollisilta rikoksiltaan.

Ei sosiopaattiin tehoa uudet mahdollisuudet. Hänelle pitäisi antaa uusi lapsuus.
Jep. tuota minä kannatan; pistettäköön pässi päiviltä ja annettakoon sille mahdollisuus syntyä uudelleen mahdollisimman pikaisesti...Tämän kaltaisille tyypeille kuin tämä Valjakkala pitäisi laittaa selliin hyvin rasvattu köysi ihan varta vasten, että jos se tulee älyihinsä ja päättää tappaa itsensä pois kitumasta niin hoituu homma, luistaa solmu.

Penasetä , ihan pakko kysyä että onko sut joskus armahdettu esim elinkautisesta? tuli vaan mieleen...

Ja hei katso :david: :hyper: :david: noita hymiöitä todellakin pystyy laittamaan ilman noita vitun typeriä, helvetin hauskoja tekstejä...

Tää oli vaan mun mielipiteeni

Minä olen tässä ohimennen muuten myös sitä mieltä, että jossain on onnistuttu, kun Suomi (sekä pohjoismaat) on niin turvallinen maa verrattuna moniin muihin maihin joissa on käytössä järjettömän kovat tuomiot. Tai sitten suomalaiset on muuten vaan niin moitteettomia.

=Mika1979;1321488]Penasetä , ihan pakko kysyä että onko sut joskus armahdettu esim elinkautisesta? tuli vaan mieleen...

Ehkä on , ehkä ei.

Ja hei katso :david: :hyper: :david: noita hymiöitä todellakin pystyy laittamaan ilman noita vitun typeriä, helvetin hauskoja tekstejä...

Mun mielestä Davidit ja hymiöt ovat hauskempia kirjoitettuina.

Tää oli vaan mun mielipiteeni

Tähän viisi hymiötä (niitä klassikkoja) mutta ei yhtään Davidia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom