No mäpä koitan selittää vähän tarkemmin. Eli siis lähdetään yhtälöstä
F=m*(d^2x/dt^2)
missä siis d^2x/dt^2 tarkoittaa paikan toista aikaderivaattaa. Tehdään sitten koordinaattimuunnos x->x' missä x' on esim pyörivä pallopinta x:n ollessa kolmiulotteinen koordinaatisto, johon tuo pinta on upotettu. Tällöin ketjusäännön avulla saadaan
dx/dt=(dx/dx')*(dx'/dt)
ja tästä edelleen
d^2x/dt^2=(d^2x/dx'^2)*(dx'/dt) + (dx/dx')*(d^2x'/dt^2)
Tässä siis termi d^2x'/dt^2 on kappaleen kiihtyvyys koordinaatistossa x'. Sijoittamalla tämä ensimmäiseen yhtälöön saadaan
d^2x'/dt^2 =[1/(dx/dx')]*(F/m) - [(d^2x/dx'^2)/(dx/dx')]*(dx'/dt)
Siis kiihtyvyyden lauseke koordinaatistossa x' sisältää alkuperäisessä koordinaatistossa vaikuttaneen voiman F lisäksi myös termin, joka ei riipu F:stä. Pyörivän koordinaatiston tapauksessa tämä termi jakutuu keskipakois- ja koriolisvoimiin.
Tietysti tästä liikeyhtälöstä laskettu rata kappaleelle on sama, kuin koordinaatistossa x laskettu. Se vain näyttää erilaiselta, koska se on ilmoitettu eri koordinaattien avulla, mutta jos tehdään muunnos takaisin koordinaatteihin x, saadaan sama rata.
Yleisesti koordinaatiston kiihtyvyys saa aikaa koordinaatistossa vaikuttavia (näennäis)voimia, jotka kyseisen koordinaatiston ulkopuolelta tarkasteltaessa selittyvät tuolla kiihtyvyydellä. Tämän huomaat helposti esim hississä. Kun hissi kiihdyttää ylöspäin, painut hissin lattiaa kohti. Hissin sisällä et voi tehdä mitään koetta, jolla voisit erottaa, onko painovoima muuttunut voimakkaammaksi, vai onko hissi kiihtyvässä liikkeessä.
Edit: Eli siis yleensä tarkastelu kannattaa tehdä lokaalissa koordinaatistossa. Maapallon pinnalla siis pyörivässä koordinaatistossa, jolloin keskipakoisvoima tulee ottaa huomioon.