Tieteellinen näyttö on vahvasti sen puolella, jota terveyssuosituksissa sanotaan.
Itse en ole törmännyt yhteenkään vakuuttavaan tieteelliseen näyttöön, joka tukisi virallisia suosituksia. Käsittääkseni koko juttu on pitkälti lähtenyt liikkeelle 1950-luvulla Ancel Keys nimisen "tiedemiehen" kuuluisasta 7 maan tutkimuksesta, josta hän oli tarkoituksella jättänyt pois 15 maata, koska käppyrä ei olisi enää tukenut hänen kasvinsyöjäideologiaansa. Mitään järkevää tieteellistä näyttöä nykyisen vielä vallassa olevan kolesteroliteorian pohjalle ei yksinkertaisesti ole, koska se on täyttä paskaa, eikä missään nimessä ollut yksimielinen teoria aikoinaan, ja vielä vähemmän sitä onneksi tänään.
Heikkilä ei todellakaan ole yksin mielipiteidensä kanssa. Osa porukasta vain luulee, niin koska ei ole käyttänyt minuuttiakaan omaa aikaansa tutkiakseen tätä asiaa, tai edes mikä kolesterolin tehtävä ihmisen vartalossa ylipäätänsä on, miten rasvaa kuljetetaan kehossa jne.
Linkin takana on yhden henkilön kuvaus kolesterolimyytin syntymisestä, käytännössä saman tekstin löytää monen oikean asiantuntijan mielipiteistä.
http://www.healthiertalk.com/greatest-scam-medical-history-1385
LDL-kolesterolista huolissaan olevien kannattaisi pelkän numeron sijasta selvittää LDL-kolesterolin partikkelikoko.
Koko asiaan ja periaatteessa koko länsimaalaiseen lääketieteeseen liittyy niin paljon kaikkea epämääräistä paskaa, että olisi hyvä jos porukka ei ottaisi kaikkea tietoa annettuna, vaan miettisi itse asioita, etsisi, kuuntelisi ja analysoisi kaikkien osapuolien argumentit ja tekisivät sitten itse omat johtopäätöksensä laajemmalla tietopohjalla.