Kolesteroli... sukuvika kun suksi ei luista?

http://search.lef.org/cgi-src-bin/M..._id=5797&query=daggers&hiword=DAGGER daggers

monet muutkin arvot kuin kolesteroliarvot vaikuttaa. tuossa on listattu 13 arvoa, jotka vaikuttaa.

"Additional endothelium-damaging factors include high-normal levels of glucose, insulin, iron, homocysteine, and fibrinogen, low free testosterone (in men), and any level of C-reactive protein that is higher than optimal."

neljästoistakin arvo löytyy. nimittäin EPA ja DHA -rasvojen pitoisuus veressä:

http://search.lef.org/cgi-src-bin/M..._id=5799&query=daggers&hiword=DAGGER daggers

http://search.lef.org/cgi-src-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=353&query=LDL HDL&hiword=HDL LDL

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ilman maitorasvoja proteiinia?

No niin, nyt humpsahti kolesterolit tuonne 6,7 ja LDL:t 4,42. Ohjeeksi annettiin vältää maidon rasvoja eli juustot 17 % verran rasvaisia ja maito rasvatonta. Muusta sitten ei puhuttukaan, mutta lakritsa ja salmiakki taitavat olla jatkossa kiellettyä tavaraa :) Mutta kysymys onkin, jotta tähän mennessä proteiinia on osittain ehramin maitorahkasta, mutta mitäs nyt? Millaisia proteiinin lähteitä voisi käyttää jatkossa? Soija jauheet ovat hyviä, mutta onko esim maitorahkoissa tai vastaavissa hyviä proteiinin lähteitä, mutta ilman maitorasvoja?

No niin, nyt humpsahti kolesterolit tuonne 6,7 ja LDL:t 4,42. Ohjeeksi annettiin vältää maidon rasvoja eli juustot 17 % verran rasvaisia ja maito rasvatonta.

17% juusto ei mun mielestä oo vähärasvaista, 10% ja 5% sen sijaan kylläkin. Rahkassa on rasvaa 2% eli tosi vähän, ellet kilokaupalla ehrmannia popsi. Raejuustoa saa rasvattomanakin. Kannattaa myös katsella millaista lihaa syö eikä stressata pelkästään rahkapurkin rasvasta... 50g paistijauhelihassa on enemmän rasvaa kuin 200g maitorahkaa.

Liz: -Olet muuten ensimmäinen itseni lisäksi, kenellä olen nähnty/kuullut olevan isompi tuo HDL:n osuus kuin LDL:n.

Täällä sit toinen, HDL 2,45 ja LDL 1,5, triglyseridit 0,79. Ihan perus lihansyöjä olen enkä juo rypsiöljyä suoraan pullosta. ;)

17% on "rasvatonta" jos on perus kermajuustoa aiemmin syönyt :) No joo, en nyt pelkästään tuosta maitorahkasta ole huolissaan, mutta kuurina on nyt 3 kk ilman maidosta saatuja rasvoja. Raejuusto tosiaan voisi olla tuo vaihtoehto. Eläinrasvoja ei tarvitse tällä hetkellä sen kummemmin vältellä. Huvittavaa sinänsä, että 15 kiloa sitten kolesteroli on 5.6 ja nyt se on kevyempänä 6.7. Vielä viisi kiloa pois ja se on varmaan 7.5 :)

Huom! Ehrmannissa on rasvaa vain 0,2%, enkä muista että muissakaan rahkoissa olisi sitä kahta..? Eli menee samaan kastiin sen rasvattoman raejuuston kanssa. Keittokinkuissa ja muissa vastaavissa on myös paljon vähemmän rasvaa kuin yhdessäkään juustossa, eli sitä voi huoleti laittaa leivälle, varsinkin jos kalsiumin saanti on turvattu sillä rasvattomalla maidolla.

Lääkärin määräys, ihmettelin tosin itsekin :) Kiitos vastauksista! Laihdutuksen myötä noita eläinrasvoja olen tarkkaillut jo aiemminkin, joten sillä saralla on enää pientä viilausta. Siksi tuo noinkin kova kolesterolin nousu onkin vähän yllättävää. :(

ei tossa mitään ihmettelemistä ole jos lääkäri patistaa sua vältteleen maitotuotteiden rasvoja jos kermajuustoja syöt. rasvaisisa maitotuotteissa on paljon tyydyttynyttä rasvaa ja sen takia se on käskenyt niitä tarkkailla, lisäksi jos pitää maitotuotteista sitä rasva kertyy todella nopeesti isoja määriä. se miksi se ei ole huolissaan eläinrasvoista on todennäköisesti se kun olet sanonut jo niitä tarkkailevan tai syöväsi hyvälaatuista lihaa.

No juu, tuo kermajuusto ei ehkä ole ollut se paras vaihtoehto. Eli kunhan tästä pääsee eroon tästä flunssasata, voi hyvin mielin jatkaa ehramin mättämistä.

No niin, nyt humpsahti kolesterolit tuonne 6,7 ja LDL:t 4,42. Ohjeeksi annettiin vältää maidon rasvoja eli juustot 17 % verran rasvaisia ja maito rasvatonta. Muusta sitten ei puhuttukaan, mutta lakritsa ja salmiakki taitavat olla jatkossa kiellettyä tavaraa :) Mutta kysymys onkin, jotta tähän mennessä proteiinia on osittain ehramin maitorahkasta, mutta mitäs nyt? Millaisia proteiinin lähteitä voisi käyttää jatkossa? Soija jauheet ovat hyviä, mutta onko esim maitorahkoissa tai vastaavissa hyviä proteiinin lähteitä, mutta ilman maitorasvoja?

Ei se sulle sentään lääkkeitä vielä määrännyt?
Mulla oli kolesterolit 5.8 (ldl 4) ja lääkäri sanoi, et jos oisin 5 vuotta vanhempi, niin ehdottomasti määräisi jo lääkityksen. Olisin toki saanut lääkkeet jo nytkin, mut sanoin, et koetan nyt vielä seuraavan vuoden omatoimisesti sitä alentaa. Meillä on tosin suvussa tuo kolesteroliongelma, joten vaikeata se voi olla. Täytyy kokeilla ens kevääseen ja mennä sit uusiin testeihin. Tähän mennessä on elokuun aikana paino pudonnut 3.5 kiloa ja aerobista kuntoa olen kokeillut kasvattaa (tosin melko vaatimattomin seurauksin).

Googletelkaa menemään, niin tulee about ziljoona artikkelia vastaan, jossa puhutaan siitä kuinka paskalaatuiset hiilihydraatit ja/tai isot määrät sitä samaa ja väärään aikaan päivästä on kolesterolin kannalta vielä tuhoisampaa kuin rasvat... ei sillä etteikö maidon rasva olisi huonoa ja sitä kannattais välttää... kaikkee ns. kovaa rasvaa kannattaa välttää.

Ei se sulle sentään lääkkeitä vielä määrännyt?
Mulla oli kolesterolit 5.8 (ldl 4) ja lääkäri sanoi, et jos oisin 5 vuotta vanhempi, niin ehdottomasti määräisi jo lääkityksen. Olisin toki saanut lääkkeet jo nytkin, mut sanoin, et koetan nyt vielä seuraavan vuoden omatoimisesti sitä alentaa. Meillä on tosin suvussa tuo kolesteroliongelma, joten vaikeata se voi olla. Täytyy kokeilla ens kevääseen ja mennä sit uusiin testeihin. Tähän mennessä on elokuun aikana paino pudonnut 3.5 kiloa ja aerobista kuntoa olen kokeillut kasvattaa (tosin melko vaatimattomin seurauksin).

Seuraava vaihe on varmaankin tuo lääkitys, jos tää maitorasvan välttäminen ei auta. Tuosta 5.6 arvosta paino on tippunut 90 -> 75, joten ei mulla taida tuo painon pudotus muuta kuin nostaa arvoja :)

80%
On sairastunut Korkeaan kolesterooliin niin Onkohan se oikeasti sairaus ihan aikuisten oikeesti. avatkaa silmänne tältä lääkefirmojen bisnekseltä. Se on iso bisness suomessa.. Koska 80% suomalaisista sairastaa sitä.. Vakava sairaus... Paha Paha.

Kolesteroliarvot ovat kolesteroliarvoja ja niitä ihan sairaalassa mittaillaan viksujen ihmisten toimesta, ja sama pätee siihen korkean kolesterolin aiheuttamaan riskiin. Ei niitä asioita huvikseen legioona korkeakoulutettuja ihmisiä tutki.

Miksi moni suomalaisista omaa korkeat kolesteroliarvot johtuu ihan siitä, että ihmisillä on varaa syödä huonolaatuista teollisesti pitkälle prosessoitua ruokaa määrättömiin. On totta, että lääkefirmat tekevät paljon voittoa mm. kolesterolilääkkeillä, mutta ennemmin sitä salaliittoa kannattaisi haeskella elintarviketeollisuuden halvoista mikropitsoista kuin lääkärien vastaanotolta. Kun Atrian ja muiden valmistajien pitää saada halvalla hyvää mitä ihmiset haluavat mättää naamaan, niin ratkaisu on aina sama: rasvaa, sokeria, vehnäjauhoa.

Kannattaa mieluiten pyrkiä pudottamaan kolesteroliarvoja liikunnalla ja ruokavaliolla. Lääkkeet kyllä pudottavat verenkierron kolesterolimääriä, mutta eivät vaikuta muihin prosesseihin jotka ovat osana heikentämässä verenkiertoelimistön terveyttä. Kolesteroliääkkeillä siis "hoidetaan oireita, ei syytä".

Kolesterolin sekä myös liikunnan ja ruokavalion vaikutukset ovat kyllä perinnöllisiä. Ihan jokaiselle ei liikunta välttämättä tee suurta eroa kolesterolin määrässä, mutta onneksi liikunnalla on paljon muitakin positiivisia terveysvaikutuksia.

Nostellaanpa.

Isällä on kolesteroli koholla. Hän on kohta 50v normaalipainoinen ja suhteellisen hyväkuntoinen. Ruokavaliossa tietysti pientä sanomista, tosin nyt on parantunut kun olen neuvonut mitä laittaa suuhun ja mitä ei.

Kysymys liittyykin kolesteroliin ja testosteroniin. Testosteroonihan tulee kolesterolista(näin olen ymmärtänyt). Eli jos saisin isän treenaamaan salilla isoilla liikkeillä jotta testosterooni lähtisi nousuun, vaikuttaisiko se kolesteroliin? Tällä hetkellä hänen harrastuksiin kuuluu usean tunnin mittaiset pyöräily ja hiihto lenkit, jotka ymmärtääkseni laskevat testosteronia.

Mennäänkö aivan metsään ja pitkälle näissä oletuksissa?

Ps. pitääkin itse varmaan käydä kolesteroli myös mittaamassa, suvussa kun paljon on korkeaa kolesterolia ja diabetestä.

Nostellaanpa.

Isällä on kolesteroli koholla. Hän on kohta 50v normaalipainoinen ja suhteellisen hyväkuntoinen. Ruokavaliossa tietysti pientä sanomista, tosin nyt on parantunut kun olen neuvonut mitä laittaa suuhun ja mitä ei.

Kysymys liittyykin kolesteroliin ja testosteroniin. Testosteroonihan tulee kolesterolista(näin olen ymmärtänyt). Eli jos saisin isän treenaamaan salilla isoilla liikkeillä jotta testosterooni lähtisi nousuun, vaikuttaisiko se kolesteroliin? Tällä hetkellä hänen harrastuksiin kuuluu usean tunnin mittaiset pyöräily ja hiihto lenkit, jotka ymmärtääkseni laskevat testosteronia.

Mennäänkö aivan metsään ja pitkälle näissä oletuksissa?

Ps. pitääkin itse varmaan käydä kolesteroli myös mittaamassa, suvussa kun paljon on korkeaa kolesterolia ja diabetestä.
Tosta testosta voin aika varmasti sanoa sen että se ei ton ikäsellä lähde kyllä kirveelläkään nousuun (pois lukien aineet). Treenaan aika paljon oman isäni kanssa joka lähentelee 50v kanssa ja eipä se treenaaminen sen testosteroni tuotantoa ainakaan sen oman käsityksen mukaan ole nostanu.

Voisiko joku tulkita nämä minun arvot kun ei sairaanhoitajan selitys oikein vakuuttanut.

Kolesteroli 5.7
HDL 1.64
LDL 3.7
Trigly 0.91

Päivitystä kun sain uudet tulokset.

Kolesteroli 5.6
HDL 2.2
LDL 3.1
Trigly 0.6

Kaikki arvot parantuneet reilusti vaikka karppaan. Itseasiassa minulla on paremmat rasva-arvot kuin siskollani joka urheilee myös aktiivisesti ja syö virallisterveellisesti :)

Päivitystä kun sain uudet tulokset.

Kolesteroli 5.6
HDL 2.2
LDL 3.1
Trigly 0.6

Kaikki arvot parantuneet reilusti vaikka karppaan. Itseasiassa minulla on paremmat rasva-arvot kuin siskollani joka urheilee myös aktiivisesti ja syö virallisterveellisesti :)
Loistavat arvot. Noin matalilla triglyillä ja noin hyvällä HDL/LDL -suhteella ei kannata sen kummemmin miettiä mitään kokonaiskolesterolia, sillä ei ole merkitystä.

Sinänsä ei mikään yllätys, että arvot on paeantuneet selvästi karppaamalla. Niin siinä useimmilla käy.

Loistavat arvot. Noin matalilla triglyillä ja noin hyvällä HDL/LDL -suhteella ei kannata sen kummemmin miettiä mitään kokonaiskolesterolia, sillä ei ole merkitystä.

Sinänsä ei mikään yllätys, että arvot on paeantuneet selvästi karppaamalla. Niin siinä useimmilla käy.

Samoin myös mulla. Kokonaiskolesterolissa ei paljoa muutosta, mutta HDL nousi ja triglyt laski tosi matalaks...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom