Kolesteroli... sukuvika kun suksi ei luista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei. LDL pitäis olla matalampi ja HDL korkeampi.

Eilen lääkärintarkastuksessa katsotuista labratuloksista selvisi, että mulla on kolesteroli 6 :wtf: Ihmeteltiin lekurin kanssa, että miten ihmeessä tuo voi olla noin korkea, kun syön jopa ihan yliterveellisesti ja vältän eläinrasvoja sekä liikun paljon. Tota selitti kuitenkin jonkin verran se, että mulla on aika paljon sitä hyvää eli LDL-kolesterolia (2.9) - mutta kuitenkin huonoa kolesterolia oli se 3.1 (terveellinen raja on 3). Meijän äidin isän puolelta suvussa on kyllä korkeaa kolesterolia, että kaipa tuo voi johtua ihan perinnöllisistä syistä? En tosiaan keksi omista elintavoista mitään syytä korkeaan kolesteroliin :rolleyes:

Ruisleivän ja kauran kuitu ovat hyviä laskemaan kolesterolia. Sitten suosittelen lesitiiniä ja omega-3 rasvahappoja lisäravinteista. Pitkäkestoinen säännöllinen liikunta on kans hyvä. Kannattaa välttää grilliherkkuja ja rasvaista lihaa. Lohi on kuitenkin suositeltavaa, koska siinä paljon hyvää omega-3 rasvahappoja.

Tota selitti kuitenkin jonkin verran se, että mulla on aika paljon sitä hyvää eli LDL-kolesterolia (2.9) - mutta kuitenkin huonoa kolesterolia oli se 3.1 (terveellinen raja on 3).
Tarkoitit varmaan, että Hdl:ää oli 2.9? Tuohan on kerrassaan mainio arvo, ja luonnollisesti nostaa myös kokonaiskolesterolia. Ldl:ääkin on montaa eri "lajia", joten jos hdl&triglyt on hyviä, on sekin todennäköisesti "harmittomampaa" ldl:ää. En todellakaan menisi noilla arvoilla huolestumaan, etenkin kun ilmeisesti triglyarvotkin oli matalat?

Tarkoitit varmaan, että Hdl:ää oli 2.9? Tuohan on kerrassaan mainio arvo, ja luonnollisesti nostaa myös kokonaiskolesterolia. Ldl:ääkin on montaa eri "lajia", joten jos hdl&triglyt on hyviä, on sekin todennäköisesti "harmittomampaa" ldl:ää. En todellakaan menisi noilla arvoilla huolestumaan, etenkin kun ilmeisesti triglyarvotkin oli matalat?

Juu, triglyarvot oli jotain 0.5 eli tosi hyvät :) Niin ja tarkoitin tosiaan sitä HDL (hyvää) -kolesterolia - noi menee mulla aina sekaisin :D. Sitähän se lääkärikin sanoi, ettei oo mitään syytä huoleen kun arvot on tolla mallilla... se HDL kun kuulemma ns. "kumoaa" LDL:n imeytymisen verisuoniin...

Eilen lääkärintarkastuksessa katsotuista labratuloksista selvisi, että mulla on kolesteroli 6 :wtf: Ihmeteltiin lekurin kanssa, että miten ihmeessä tuo voi olla noin korkea, kun syön jopa ihan yliterveellisesti ja vältän eläinrasvoja sekä liikun paljon. Tota selitti kuitenkin jonkin verran se, että mulla on aika paljon sitä hyvää eli LDL-kolesterolia (2.9) - mutta kuitenkin huonoa kolesterolia oli se 3.1 (terveellinen raja on 3). Meijän äidin isän puolelta suvussa on kyllä korkeaa kolesterolia, että kaipa tuo voi johtua ihan perinnöllisistä syistä? En tosiaan keksi omista elintavoista mitään syytä korkeaan kolesteroliin :rolleyes:

Sukurasite sinun tapauksessa.
Itse sain kok. kolen 5,1 kun popsin kaikkee roskaruokaa rekkalasteittain vuosia. Hdl 2,0 ja LDL 3,1 muistaakseni....

Voiko sanoa mitään yleistä suositusta minkä ikäisenä kannattas käydä tutkituttaan kolesterolit yms? Kannattaako 20-vuotiaan terveen miehen vielä edes miettiä moisia?

Mitään oireita ei ole, ihan näin mielenkiinnosta kyselen.

Voiko sanoa mitään yleistä suositusta minkä ikäisenä kannattas käydä tutkituttaan kolesterolit yms? Kannattaako 20-vuotiaan terveen miehen vielä edes miettiä moisia?

Mitään oireita ei ole, ihan näin mielenkiinnosta kyselen.

Korkea kolesteroli (tai huono rasvaprofiili) ei aiheuta mitään oireita, suonet tukkeutuvat hitaasti vuosikymmenten kuluessa. Korkea kolesteroli aiheutuu karkeasti 75% geeneistä ja 25% ruokavaliosta. Joten ruokailutottumuksesi tai ulkonäkösikään ei kerro mitään.

Oma kantani on, että kannattaa tutkia kolesterolit ajoissa. Mitään kiirettä sinulla ei tietenkään ole, mutta saisit ainakin mielenrauhan kun kerran olet asiaa pohtinut.

Ei

Ei ei ei ! hyvät ihmiset. OIkeasti.

Tiesittekö että lääkärit määritteli tämänkin vain summittain...

MIkä on sellainen TAUTI ! SAIRAUS mitä Keskimääräisesti Terveet ja hyvin voivat suomalaiset sairastavat.

jos kansalaisista
80%
On sairastunut Korkeaan kolesterooliin niin Onkohan se oikeasti sairaus ihan aikuisten oikeesti. avatkaa silmänne tältä lääkefirmojen bisnekseltä. Se on iso bisness suomessa.. Koska 80% suomalaisista sairastaa sitä.. Vakava sairaus... Paha Paha.

Kymmenet tutkiat ja tulokset sanovat että siihen voi vain vähän vaikuttaa sillä mitä syö. Mutta LÄÄKKEILLÄ SEN SAA KURIIN ! !!

HEmmeti.

sori nyt että vaahtoan tästä. Mutta en voi sulattaa tätä, Aikaisemmin jo kerroin kuinka anoppini koki ihme parantumisen ku lopetti kolesterooli lääkkeiden popsimisen...

Mainittakoon myös että kaverilleni kolesterooli Hirvittävät 5.3 lääkäri ruksasi 100e / kuukausi satsin jotain lääkettä tähän 40-50 vuoden tulevaan mahdolliseen tautiin...

Karpo tätä asiaa tutki muistaakseni ja totesi että 0,015% lääkeitä syönneistä siittä ehkäisi jotain. Jos ette usko minua niin uskokaa karpoa. ja käykää kattomassa sen pätkä kolesteroolista jostain...

Kiitos toivottavasti tämä nyt vähän pistää ajattelemaan ennen ku seuraava tulee taas kauhistelemaan arvojansa. suurempi terveys riski on kävellä pölyisellä tiellä ku tämmösillä höpö höpöillä.

Tänään käväsin työhöntulotarkastuksessa ja ensimmäistä kertaa mitattiin kolesteroliarvo(kokonais) oli 2,78. Hoitsu vähän ihmetteli ja sano että otetaan uudestaan kun tulet seuraavan kerran, jos koneessa on jotain vikaa tällä kertaa. Ihmettelen kyl sillä roskaruuan ja viinan lipityksellä jota tuli harrastettua nuorempana oikein urakalla ja vielä välilläkin(eli perussuomalaista eloa), vaikka nyt olenkin elänyt muutaman vuoden jo suhtkoht terveellisesti. Muutenkin näytti olevan kaikki arvot kohdillaan(sokerit, hemoglobiini..jne), eli ei ole punttailu mennyt hukkaan. Ja onhan tuota röllykkää vähän kertynyt.

Kyselihän se tietysti että vetelenkö lisäravinteita ja pakkohan se oli vastata rehellisesti että palkkaria aina reenin jälkeen.:D Ja toivotaan nyt että kone oli kunnossa.

Jos ette usko minua niin uskokaa karpoa.
:lol2:

Ainakin oman suvun ongelmatapausten hoitoa seuratessa on aina sanottu, että ruokavalio ja liikunta on ne ensisijaiset keinot ja vasta sitten katsotaan lääkkeitä.

Mulla on sydän- ja verisuonitauteja sekä äidin että isän suvuissa, varmaan 90% vanhemmista sukulaisista syö tälläkin hetkellä jonkilaisia lääkkeitä ko. ongelmaan...
Eräs työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että mun kannattais mittauttaa kolesteroliarvot ja verenpaine vaikkapa kerran vuodessa. Toi vuosi tuntuu aika lyhyeltä ajalta, mikäli elintavat pysyy jotakuinkin samana ehtiikö tuossa ajassa tapahtua mitään kovin radikaalia? Mites muut samanlaisen rasitteen omaavat, kuinka usein käytte mittauksessa?

Sain tänään tulokset, eli:

Kokonaiskolesteroli 3,18
HDL 1,98
LDL 1,42
Triglyarvo 0,8

Vuosi sitten:

Kokonaiskolesteroli 2,9
HDL 1,5
LDL 1,4
Triglyarvo ?

Eli hyvän kolesterolin osuus on noussu. Ruokavalio on muuttunu rasvojen osalta aika paljon, eli aiemmin söin tosi tarkasti pelkästään hyviä rasvoja ja niitäkin ihan säälittävän vähän. Nykyisin rasvaa tulee aika reippaasti, eli noin 30% kokonaisenergiansaannista. Lähteet vaihtelee: lesitiini, kalaöljy, rypsiöljy, voi.
Arvot on tällä hetkellä mitä ilmeisimmin hyvät, mutta jäin vielä miettiin tota HDL/LDL-suhdetta. Mikä ois semmonen optimaalinen, eli kuinka paljon enemmän HDL:ää pitäis olla verrattuna LDL:ään?

Liz: -Olet muuten ensimmäinen itseni lisäksi, kenellä olen nähnty/kuullut olevan isompi tuo HDL:n osuus kuin LDL:n. Yleensä ku se on toisinpäin ja vieläpä reilusti. Eli tuon voisi jo sanoa olevan sellainen varsin optimaalinen :)

Ja minkähän arvojen vuoksi se työterveyslääkäri on suositellut nuita vuosittain mitattavaksi, johan tuo oli vuosi sittenkin suorastaan loistava. Tai ainakaan en ole kuullut, että kolesteroli arvot voisivat olla liian vähäiset. Kaiketi tuo sukurasite sen sitten saa aikaiseksi, että arvot voivat mahdollisesti heikentyä nopsaankin, en tiedä...

Täytyypä käydä itsekin mittauttamassa nuo arvot. Mulla on viimeksi katsottu nuo ennen kuin aloitin saliharjoittelun ja kuntoilun täysipäiväisesti... eli näkisi hyvin miten on muuttuneet sitten sohvaperunavuosien. Ennen terveellistä elämäntapaa oli LDL 3,3 ja HDL 1,37.

liz

siis onko teillä suvussa taipuvaisuutta korkeisiin kolesteroli arvoihin? sun arvoista nyt tyhmempikin näkee että sukurasite ei kolesterolin osalta koske sua. noilla arvoilla 5v seuranta väli riittää joka on työterveydessä ihan yleinen väli. tosin jos on verenpainetta tms niin sitähän kannattaa sitten käydä mittauttamassa tai hommata oma mittari, ja jos oman mittarin hommaat niin ei ranne mittareita vaan se perinteinen käsivarsi mansetilla oleva.

siis onko teillä suvussa taipuvaisuutta korkeisiin kolesteroli arvoihin?
Juu, kolesteroli- ja verenpainelääkkeet on/oli käytössä esim. molemmilla vanhemmilla sekä heidän sisaruksillaan.

sun arvoista nyt tyhmempikin näkee että sukurasite ei kolesterolin osalta koske sua.
Mä en tiedä voinko nyt ihan tohonkaan ajatukseen tuudittautua. Itse ainakin uskon, että taipumus korkeisiin arvoihin on varmasti mun geeneissä ja tilanne voi nykyisestä muuttua. Mutta en jaksa uskoa että niitä ihan vuoden väleinkään tarvis kytätä...:jahas:
Toi sun mainitsema 5 vuotta kuulostaa paljon järkevämmältä. Tiiä sit miks lääkäri mulle ton vuoden sanoi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom