Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu

Japi

R.O.C.K
VIP
Ketäköhän tuo nyt sitten pitkässä juoksussa palvelisi? Pienituloiset juoksevat väkisin työhön kipeänä, ja tartuttavat sen kaikkiin muihin, hyvässä lykyssä tekevät vielä ruokaa työkseen niin sen saa sitten vielä isompi lauma ihmisiä nauttia siitä että ollaan kipeänä töissä.
Olen tietoinen että pinnareita on aina, olisiko kuitenkin ratkaisu savustaa pinnareita esiin eikä rangaista niitä muita jotka "voisivat" käyttää systeemiä väärin.:face:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän tuon jälkeen yhtä päivää kannata olla poissa, vaan varmuuden vuoksi kaksi kolme päivää, ettei pääse vain tauti tarttumaan muihin. Sitä saa mitä tilaa.

Jos ollaan sitten se kolme päivää turhaan niin sitä suuremmalla syyllä tulee se reippaampi työntekijä siihen tilalle. Tai sitten se pitäisi jättää yrittäjän päätettäväksi maksaako vai ei...

En minä sitä kyllä täysin ymmärrä, että miksi TA:n pitäisi maksaa palkkaa, jos työntekijä ei edes ole töissä. Ei se ole sen enempää työntekijän kuin TA:n vika, että sairastuu. Miksi siitä pitää lähtökohtaisesti työnantajaa 'rankaista'?

Varsinkin pienet firmat on helisemässä, kun porukka jää saikulle. Kyllä esityksessä ongelmiakin on, mutta lähtökohtaisesti vain tehdystä työstä pitäisi maksaa palkkaa.

Juuri näin. Työnantajat maksavat pakolliset sairasvakuutusmaksutkin mutta siitä huolimatta joutuvat maksamaan sairasloma-ajalta lisäksi palkkaa. Siinä on työnantajalle ihan tarpeeksi "rangaistusta" että saa saikulla olevan työt jotenkin hoidettua. Kappas kun ei ne työt siellä työpaikalla itsestään tule tehtyä vaikka tekijä on sairaslomalla.

Kannatan ehdottomasti.

e: harva tulee ajatelleeksi mutta työ sivukuluineen maksaa tällä hetkellä noin 1,6 kertaisesti bruttopalkan. Tunnin tehdystä työstä mun mielestä tunnin korvaus on ok, ei 1.6 tunnin.

Tuossa "lähtökohtaisesti tehdyssä työssäkin" on ongelma. Tai siis se, että duunarilla on helppo määrittää milloin työ on tehty ja milloin ei. Mutta toimihenkilöllä työ on monesti tehty, kun tulos on kunnossa. Ts. yhden päivän poissaolo toimistolta ei vaikuta millään tavalla työhön.

Tiedättekö milloin saadaan paras lopputulos? Silloin kun ei katsota yhtään mitään mistään vitun tesseistä tai ay-pamppujen punaisista vihkosista, vaan sovitaan rehdisti kaikki ehdot. Silloin voi myös olla varma, että maksetaan myös just sen verran kun oma kompetenssi riittää. Silloin ei tuu kyräilyjä kumpaankaan suuntaan.

Tuossa "lähtökohtaisesti tehdyssä työssäkin" on ongelma. Tai siis se, että duunarilla on helppo määrittää milloin työ on tehty ja milloin ei. Mutta toimihenkilöllä työ on monesti tehty, kun tulos on kunnossa. Ts. yhden päivän poissaolo toimistolta ei vaikuta millään tavalla työhön.

Meidän firmassa toimihenkilöiltä ei sairaslomalappuja kysellä (muuta kuin tapauksissa jotka ovat niin pitkiä että saa jo vakuutuksista korvauksia) ja kaikki pitävät itse työaika kirjanpidon (jos pitävät). Vapaista ollaan parin päivän tarkkuudella selvillä ja periaate on että jokainen pitää vapaitansa niin että työt ei kuse (toki kesälomat yms lomat jo sitten järjestellään myös työn puolesta) ja sopivat keskenään jutuista joita on pakko tuurata. Helvetin hyvä systeemi, hommat tulee tehtyä ja kaikki on tyytyväisiä. Ja parkkipaikka indeksin mukaan kukaan ei joudu painamaan liian pitkää päivääkään kun duuneja tasaillaan suht joustavasti keskenään ilman mitään esimies määräyksiä...

Samanlaisen systeemin kun sais toimimaan tuntipalkkalaisissakin. Harmi että siellä on jo se 10-30% kuormasta syöjiä jonka takia koko sakille pitää olla kohtuu tarkka kontrolli.

Juuri noinhan sen kuuluukin mennä. Mutta em. mallissa olisi ihan perseestä vetästä toimihenkilöltä palkkaa pois laskennallisesti päivältä, sen takia että se on kipeenä, jos hommat on muuten kunnossa. Sitä ajoin takaa.

Joku ehdotti, että ay-liikkeet maksaisi tämän menetetyn yhden päivän palkan. Mitä mieltä porukka on tästä? Mun mielestä hyvä idea.

Uskoisin, että tekemättömän työn korvaamisen historiallinen tausta on juurikin ay-liikkeiden vaatimuksissa.

Nykyinen palkka on niin alhainen muutenkin monella alalla, että muutamankin päivän tauti vaikuttaa huomattavan rankasti työntekijän talouteen. Kokoomus taas antaa ymmärtää, että porukka vaan ryyppää ja on krapulan takia poissa vaikka tutkimustieto ei puolla viikonlopun yli kestäviä "ryyppyputkia". Lieveilmiönä karenssissa on yhden päivän sijaan kolme päivää sairaslomaa, kun työntekijä päättää, että kun ollaan sairaslomalla niin ollaan sitten maksimimäärä.

Montako firmaa on kaatunut työntekijöiden sairasteluun?

Helvetin hyvä idea tuo, että Ay-liikkeet maksais sairasajan palkan. Tulis niin sanotusti niillekin muutakin hommaa kuin se ainainen pöydän takaa huutelu.

Juuri noinhan sen kuuluukin mennä. Mutta em. mallissa olisi ihan perseestä vetästä toimihenkilöltä palkkaa pois laskennallisesti päivältä, sen takia että se on kipeenä, jos hommat on muuten kunnossa. Sitä ajoin takaa.

Nojoo, tuo on perseestä jos noin toteutetaan.

Tietysti jos toimihenkilö on puhelinvaihteen hoitaja ja kuukausipalkalla niin sitten ymmärtää tämän palkan vähentämisen :)

Toki mutta tarkoittaen ihmistä jonka perimmäinen tehtävä on vastata siitä, että tietty tulos toteutuu ja hoitaa käytännön toimet sen saavuttamiseksi. Nimittäin niissä puuhissa ei voi mennä tessin taakse piiloon jos se tulos ei toteudukaan, monoa tulee pikapikaa.

edit. Vartiointialalla oli muuten ainakin muutama vuosi sitten käytössä juuri kyseisenlainen karenssi alle vuoden työsuhteissa. Kertaakaan ei tullut mentyä kipeänä töihin, vaikka palkka oli kohtuu matala.

Nykyinen palkka on niin alhainen muutenkin monella alalla, että muutamankin päivän tauti vaikuttaa huomattavan rankasti työntekijän talouteen. Kokoomus taas antaa ymmärtää, että porukka vaan ryyppää ja on krapulan takia poissa vaikka tutkimustieto ei puolla viikonlopun yli kestäviä "ryyppyputkia". Lieveilmiönä karenssissa on yhden päivän sijaan kolme päivää sairaslomaa, kun työntekijä päättää, että kun ollaan sairaslomalla niin ollaan sitten maksimimäärä.

Montako firmaa on kaatunut työntekijöiden sairasteluun?

Pk firmoissa jo yksi työntekijä sairasteluputkellaan voi aiheuttaa kohtuullisia taloudellisia harmeja. Miksi työnantajan pitää maksaa työntekijän sairastelu, varsinkin kun esim työhaastattelussa ei ole oikeus tiedustella terveydentilaa, ei ole oikeus kieltää tupakointia kokonaan, myös kotona tai määrätä lenkille ;)

Yksi hyvä esimerkki "sairastumisesta" on se kuuluisa ryyppääminen. Jos työntekijä nimittäin oikeasti on siellä ryyppyputkella, ehei, sitä ei noin vain saa laittaa laillisesti pihalle, vaan työnantajan pitää ohjata se hoitoon..

Olen kyllä itse tämän ehdotuksen kannalla, koska tiedän, että moni on omalla ilmoituksella pois maanantain sen takia, koska jäi ryyppy päälle viikonlopusta. Tämän toki työnantajakin monesti tietää, mutta Suomessa ei oikein tuon takia voi irtisanoakaan. Lisäksi mun mielestä hirvittää näissä sairauslomissa se, että pitkät sairauslomat eivät syö kesälomaa ollenkaan. On aika käsittämätöntä ja kova taloudellinen isku työnantajalle, että joku voi olla vaikka 5 viikkoa sairauslomalla ja sen jälkeen 4 viikkoa kesälomalla. Näkisin jotenkin kohtuullisena, että pitkä sairausloma vähentäisi kesälomaa edes jonkin verran. Tokihan kesäloma on ansaittu edelliseltä lomanmääräytymisvuodelta, mutta siitä huolimatta tuo tilanne on vähän outo.

Uutisissa oli tästä ehdotuksesta ja joku mainitsi, että tämä kohdistuisi pahimmin nuoriin naisiin, koska heillä on eniten sairauspoissaoloja. Mistäköhän tämäkin johtuu, kun eikös nuoret yleensä ole tervein väestönosa? Mulla on pari hyvää kaveria, jotka on omien puheidensa mukaan aika usein töistä pois yskän tai pääkivun takia. En ole oikea henkilö arvioimaan sitä, onko noi aiheellisia vai aiheettomia sairauspoissaoloja. Asenteesta kertoo kuitenkin jotain se, että jos heille toteaa tästä sairauslomapäivästä puhuttaessa, että toivottavasti paranet ja pääset huomenna töihin, niin vastaus on: "kyllä tässä vielä voisi kotona olla, kun palkka juoksee vaikkei mitään tee".

Mä olen aika työorientoitunut ihminen ja siksi inhoan laiskottelijoita ja muita vemppaajia. Täten myös olisin itse valmis olemaan ekan päivän palkatta sairauslomalla, koska enhän minä silloin mitään tuottavaa työtä edes ole tekemässä. Pidemmillä saikuilla toki toimeentulo pitää turvata sairausajan palkalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom