Olen kyllä itse tämän ehdotuksen kannalla, koska tiedän, että moni on omalla ilmoituksella pois maanantain sen takia, koska jäi ryyppy päälle viikonlopusta. Tämän toki työnantajakin monesti tietää, mutta Suomessa ei oikein tuon takia voi irtisanoakaan. Lisäksi mun mielestä hirvittää näissä sairauslomissa se, että pitkät sairauslomat eivät syö kesälomaa ollenkaan. On aika käsittämätöntä ja kova taloudellinen isku työnantajalle, että joku voi olla vaikka 5 viikkoa sairauslomalla ja sen jälkeen 4 viikkoa kesälomalla. Näkisin jotenkin kohtuullisena, että pitkä sairausloma vähentäisi kesälomaa edes jonkin verran. Tokihan kesäloma on ansaittu edelliseltä lomanmääräytymisvuodelta, mutta siitä huolimatta tuo tilanne on vähän outo.
Uutisissa oli tästä ehdotuksesta ja joku mainitsi, että tämä kohdistuisi pahimmin nuoriin naisiin, koska heillä on eniten sairauspoissaoloja. Mistäköhän tämäkin johtuu, kun eikös nuoret yleensä ole tervein väestönosa? Mulla on pari hyvää kaveria, jotka on omien puheidensa mukaan aika usein töistä pois yskän tai pääkivun takia. En ole oikea henkilö arvioimaan sitä, onko noi aiheellisia vai aiheettomia sairauspoissaoloja. Asenteesta kertoo kuitenkin jotain se, että jos heille toteaa tästä sairauslomapäivästä puhuttaessa, että toivottavasti paranet ja pääset huomenna töihin, niin vastaus on: "kyllä tässä vielä voisi kotona olla, kun palkka juoksee vaikkei mitään tee".
Mä olen aika työorientoitunut ihminen ja siksi inhoan laiskottelijoita ja muita vemppaajia. Täten myös olisin itse valmis olemaan ekan päivän palkatta sairauslomalla, koska enhän minä silloin mitään tuottavaa työtä edes ole tekemässä. Pidemmillä saikuilla toki toimeentulo pitää turvata sairausajan palkalla.