Tarkoitus olisi kehittää siis melkeinpä kaikkia lihasten ominaisuuksia. Treenaan kotona, ja olen tähän mennessä tehnyt lähinnä käsipainoilla ja omapainolla + lisäpainoilla tehtäviä liikkeitä (yj kyykky lp, pystyp. kp, kulmis kp, etunojat lp, leuat lp jne.). Seinä on tullut sillä tavalla vastaan, että kässärit ovat käyneet aivan liian pieniksi ja lisäpainojakin joutuu käyttämään niin paljon, että ei tahdo enää onnistua (esim. etunojapunnerruksissa yli 20kg repussa on aivan saatanan epäkäytännöllistä, painot painavat selkää ikävästi, reppu meinaa revetä ja kieppuu kropan molemmin puolin, järjestelyt liikkeiden välillä vievät ihan vitun kauan jne.). Olen kehittänyt jonkinlaista levytankoa jostain random metalliputkista ja autonrenkaista, mutta epäkäytännöllisempää systeemiä saa hakea.
Olenkin päättänyt ostaa ihan kunnollisen levytangon ja siihen levypainoja, mutta sitten mieleeni tuli, että kannattaako se, kun en miksikään voimanostajaksi ole ryhtymässä. Ylipäätään, miten minun kannattaa treenata? Maksimivoimanhankkimisessa tärkeintä oletan olevan suuret, kätevästi muutettavat vastukset sekä vapaat painot. Levytanko lienee paras, ehkäpä ainoakin mahdollisuus. Kestävyyteen ja etenkin funktionaalisuuteen (minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että kykenee mahdollisimman monenlaiseen fyysiseen toimintaan, eli Tarzaniksi/Ramboksi pyritään) monipuolisuus, vaihtelu ja omapainoliikkeet (leuat, dippi, etunojat, käsilläseisontapunnerrus, yhdenjalankyykyt, vatsa- ja alaselkäliikkeet, leuat kulmassa jne.) ovat varmaan omiaan. Massaa taas saanee kätevimmin kompromissilla (toistoiksi kun käy ~5-20 ja liikkeiksi kaikki masiinassa tehdyistä varvaskoukistuksista maastavetoihin levytangolla).
Kuitenkin tulee sellainen kysymys mieleen, että voiko noita kaikkia neljää ominaisuutta kehittää yhtä aikaa? Olen nimittäin lukenut sellaista, että ainakin kestävyys- ja maksimivoimatreenit on paras ajoittaa eri ajankohtiin. Jos tuota ajoitusta ei tarvitse huomioida, treenin perusta voisi olla tällainen (1-jakoinen):
Maanantai (maksimivoimapainotteinen)
Moninivelliikkeitä levytangolla
Tiistai (kestävyyspainotteinen (kuntopiirityyppisesti))
Omapainoliikkeitä ilman lisäpainoja
Keskiviikko (lepo)
Ei mitään
Torstai (maksimivoimapainotteinen)
Perjantai (lepo)
Ei mitään
Lauantai (kestävyyspainotteinen (kuntopiirityyppisesti))
Sunnuntai (lepo)
Ei mitään
Jos taas kestävyyttä ja maksimivoimaa pitää hankkia eri aikaan, niin maksimivoimakaudella voisi tehdä vaikka Starting Strengthiä (kyykky pitää korvata koska en voi tehdä sitä välineiden puutteen vuoksi), ja kestävyyskaudella jotain omaa ohjelmaa, mutta, kuinka tiheästi maksimi- ja kestävyysvoimakausia kannattaa vaihdella? Viikon, kolmen kuukauden välein?
Kiitän
Olenkin päättänyt ostaa ihan kunnollisen levytangon ja siihen levypainoja, mutta sitten mieleeni tuli, että kannattaako se, kun en miksikään voimanostajaksi ole ryhtymässä. Ylipäätään, miten minun kannattaa treenata? Maksimivoimanhankkimisessa tärkeintä oletan olevan suuret, kätevästi muutettavat vastukset sekä vapaat painot. Levytanko lienee paras, ehkäpä ainoakin mahdollisuus. Kestävyyteen ja etenkin funktionaalisuuteen (minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että kykenee mahdollisimman monenlaiseen fyysiseen toimintaan, eli Tarzaniksi/Ramboksi pyritään) monipuolisuus, vaihtelu ja omapainoliikkeet (leuat, dippi, etunojat, käsilläseisontapunnerrus, yhdenjalankyykyt, vatsa- ja alaselkäliikkeet, leuat kulmassa jne.) ovat varmaan omiaan. Massaa taas saanee kätevimmin kompromissilla (toistoiksi kun käy ~5-20 ja liikkeiksi kaikki masiinassa tehdyistä varvaskoukistuksista maastavetoihin levytangolla).
Kuitenkin tulee sellainen kysymys mieleen, että voiko noita kaikkia neljää ominaisuutta kehittää yhtä aikaa? Olen nimittäin lukenut sellaista, että ainakin kestävyys- ja maksimivoimatreenit on paras ajoittaa eri ajankohtiin. Jos tuota ajoitusta ei tarvitse huomioida, treenin perusta voisi olla tällainen (1-jakoinen):
Maanantai (maksimivoimapainotteinen)
Tiistai (kestävyyspainotteinen (kuntopiirityyppisesti))
Keskiviikko (lepo)
Ei mitään
Torstai (maksimivoimapainotteinen)
Perjantai (lepo)
Ei mitään
Lauantai (kestävyyspainotteinen (kuntopiirityyppisesti))
Sunnuntai (lepo)
Ei mitään
Jos taas kestävyyttä ja maksimivoimaa pitää hankkia eri aikaan, niin maksimivoimakaudella voisi tehdä vaikka Starting Strengthiä (kyykky pitää korvata koska en voi tehdä sitä välineiden puutteen vuoksi), ja kestävyyskaudella jotain omaa ohjelmaa, mutta, kuinka tiheästi maksimi- ja kestävyysvoimakausia kannattaa vaihdella? Viikon, kolmen kuukauden välein?
Kiitän

. Aluksi (3-4 viikkoa) ei voima - ja kestävyystreenien yhdistelyllä tunnu olevan haittaa, mutta pian (n.7 viikon kohdalla) alkaa voimien kasvu hidastua ja n. 10 viikon kohdalla alkaa maksimivoima kääntymään jo laskuun. Tämä perustuu tieteellisen tutkimukseen