Kokkausketju, reseptit

Mitäs se pekoni tekee sit sun jääkaapissa?

Joo, hyvää tää on. Senhän voi tehdä vaikka 5% "kermasta" niin, että laittaa ainoastaan yhden purkin kermaa ja loput nesteestä on vettä. Sit saattaa kyllä olla, että siihen joukkoon pitää laittaa vaaleaa Maizenaa.

Mä oon tehny monen monituista kertaa carbonaraa melkein samanlaisella reseptillä. Erotuksena sipulit ja maustekurkut pois, koska ei ne IMO carbonaraan kuulu. Lisäksi kerman sekaan sulatellaan pussillinen (100g) parmesaania ja heitellään sekaan muut ainekset. Lopuksi kaikki sekaisin spagetin kanssa ja hyvää on. Ja muna kannattaa laittaa sen verran jäähtyneeseen kastikkeeseen ettei se kypsenny. Niin varmaan Anonymity tekikin, mutta unohti mainita.

Tämä oli mukaeltu resepti eikä mulla ollut parmesania. En tiennyt, että kananmuna pitää laittaa osittain jäähtyneeseen kastikkeeseen. Kiitos vinkistä.

Keltuainen laitetaan valmiin annoksen päälle kuorenpuolikkaassa. Syöjä sotkee sen itse ruokaansa, tällöin se ei kypsy eikä kokkaroidu.
"pussillinen parmesaania" kuulostaa jo siltä että lopputulos on FAIL.
Parmesaania myydään paloina, sahajauhopussit ja purkit on sitten jotain aivan muuta. Hullut käynevät niitä ostamassa Stokkalta hulluilta päiviltä ;)

millanenkohan olis vhh/hiilariton kaalilaatikko? anonymitylle tämä kyssäri lähinnä esitettynä. kaaliruokiin on tullut yhtäkkiä himo ja vhh on päällä. any ideas?

Keltuainen laitetaan valmiin annoksen päälle kuorenpuolikkaassa. Syöjä sotkee sen itse ruokaansa, tällöin se ei kypsy eikä kokkaroidu.
Juu, perinteisesti noin. Ja lihakin on jotain ihan muuta kuin pekonia, eikä kermaa tule. Kotitekoisia vääntöjä nääkin on mitä minä teen.

Ja pussillinen parmesaania ei tosiaan ole fail. Ei tarvitse alkaa hifstelemään. Samalta se siellä kastikkeen seassa maistuu kuin itse siitä palasta raastettu.

E: Taitaa Huppe ottaa ruoanlaiton aika vakavasti? Sä varmaan ampuisit mut jos näkisit mun tekevän Chili con carnenkin jauhelihasta.

E2: Pistin muuten äsken uuniin öljyssä maustuneita lohkoperunoita. Käytin niihin valmiita mausteseoksia, kuten peruna- ja grillimaustetta. Siis mieti, valmiita mausteseoksia. Hyi saatana. Lopputulos on oltava FAIL.

Mä kävin tutkimassa uteliaisuudesta noita erilaisia keittokirjoja sekä reseptejä netistä ja niissä tota carbonaraa tehtiin monin erilaisin versioin. Joissain tuo kananmuna laitettiin "kypsymään" lämpöisen kastikkeen joukkoon. Pointti on kuitenkin kait se, että ei tehdä munakokkelia, vaan että saadaan aikaiseksi mehevä kastike. Joissain versioissa raaka keltuainen pistetään vasta lautaselle annostellun carbonara-annoksen päälle. Ja useissa parmesaani sekoitettiin jo tonne kerman joukkoon siinä vaiheessa, kun sitä kastiketta paistinpannulla vasta tehtiin. Itsellä ei ollut parmesaania tekohetkellä ja vaika syön sitä, niin se ei ole ehdotonta herkkuani.

Tässä alla olevassa kastiketta kananmunan kera kypsytetään miedolla lämmöllä max 1min. Resepti on otettu kirjasta: Suuri pastakeittokirja. Itse en ole sitä tehnyt.

SPAGETTI CARBONARA (6 annosta)

500g spagettia
8 pekoniviipaletta
4 munaa
1,25dl (50g) vastaraastettua parmesania
3dl kermaa

1. Keitä spagetti runsaassa, voimakkaasti kiehuvassa suolatussa vedessä al dente. Valuta ja kaada takaisin kattilaan
2. Poista pastan kiehuessa pekonin nahka ja leikkaa pekonit ohuiksi suikaleiksi. Paista paksupohjaisessa pannussa keskilämmöllä rapeaksi. Ota pois ja valuta talouspaperin päällä
3. Vatkaa munat, parmesaani ja kerma hyvin kulhossa. Lisää pekonit ja kaada kastike lämpimän pastan päälle. Sekoita kevyesti, kunnes pasta on täysin kastikkeen peitossa
4. Pane pannu takaisin levylle ja kypsennä hyvin miedolla lämmöllä ½-1 minuuttia tai kunnes seos on hieman saostunut. Tarjoa vastajauhetulla pippurilla mmaustettuna. Koristele halutessasi yrtinoksilla

Yhden annoksen ravintosisältö: 25g proteiinia, 30g rasvaa, 60g hiilihydraatteja, 5g ravintokuitua, 225mg kolesterolia, 2665kJ (635kcal)

Meinasin viikonloppuna kokeilla jonkinlaista liharuokaa siiderissä haudutettuna. Onko kenelläkään kokemuksia siiderin käyttämisestä kokkailussa? Tämä idea lähti uusimmasta Ääs-kaupan propagandaruokalehdestä, mutta siinä oli possua, jota en nyt just halua laittaa. Jotain kirkasliemistä olisi tarkoitus tehdä ja mahdollisimman kuivasta siideristä. En ainakaan haulla löytänyt tästä ketjusta mitään vinkkiä, mutta en jaksanut selata kaikkia sivuja joten jos sanamuoto oli jokin vekkuli niin ohi meni.

millanenkohan olis vhh/hiilariton kaalilaatikko? anonymitylle tämä kyssäri lähinnä esitettynä. kaaliruokiin on tullut yhtäkkiä himo ja vhh on päällä. any ideas?

Vaikea sanoa. En osaa miettiä hiilihydraatteja, rasvoja enkä muita.

Aloin miettimään tätä asiaa eli mitkä kaikki esim. tossa mun reseptissä ovat "liikahiilihydraattista"? Jos sen hahmottaisi, niin ehkä sitten voisi tulla jotain ideioita mieleen. Kaipaatko siis joidenkin ruoka-aineiden tilalle muita vaihtoehtoja?

Toi vhh-ruokavalio ei tekis mullekaan pahaa :)

Aloin miettimään tätä asiaa eli mitkä kaikki esim. tossa mun reseptissä ovat "liikahiilihydraattista"? Jos sen hahmottaisi, niin ehkä sitten voisi tulla jotain ideioita mieleen. Kaipaatko siis joidenkin ruoka-aineiden tilalle muita vaihtoehtoja?
Meinaatko tätä reseptiäsi?

KAALILAATIKKO

1,2 dl puuroutuvia riisisuurimoita (tai ohra-)
4,8 dl vettä (suurimoiden keittämiseen)
1-2 sipulia
n. 800g valkokaalia
suolaa
400g naudan jauhelihaa
valkopippuria
meiramia
basilikaa
3 rkl tomaattisosetta
4,8 dl lihalientä (voimakasta)
2 kananmunaa
noin 2 rkl siirappia

Vuokaan: öljyä tai voita

1) Keitä riisi- tai ohrasuurimot kypsiksi
2) Kuori ja hienonna sipuli sekä leikkaa kaali suikaleiksi. Kuullota ne pannulla
3) Paista ja mausta jauheliha
4) Sekoita suurimot, kaali + sipuli sekä jauheliha keskenään. Kaada seos voideltuun vuokaan
5) Kaada päälle vatkattu siirappi-lihaliemi-munaseos
6) Paista kaalilaatikkoa uunissa 200 asteessa uunin alatasossa runsas tunti

(P.S. Välillä olen saattanut laittaa laatikkoon lihaliemi-kermaseosta)

Tossa ei ole muuta hiilihydraattipitoista kuin riisi- / ohrasuurimot ja siirappi jotka pitäisi karsia pois. Tosin siirappiakin tulee niin vähän, ettei taida juurikaan nostaa koko satsin hiilaripitoisuutta. Eli jäljelle jää riisin korvaaminen, tai sitten jättää kokonaan pois. Ei se kamalan huonoa voi ilman sitä olla.

Eli jäljelle jää riisin korvaaminen, tai sitten jättää kokonaan pois. Ei se kamalan huonoa voi ilman sitä olla.

Itse olen aika monta kertaa tehnyt tuollaista kaalipataa missä sitten on melkein puolet ja puolet jauhelihaa + kaalia ja todella hyvää tulee ilman noita suurimoitakin. Siirapista en kyllä luopunut :D

Teinpä eilen erittäin maukasta lihakeittoa (melkein pataa), josta voisin reseptin laittaa tänne jakoon. Se on ulkonäöltään niin nättiä, että pakko ottaa ihan kuva. Oon viimeaikoina tykästynyt kunnolla tomaattipohjaisiin keittoihin. :kuola:

Ilmeisesti tarkoitit tätä reseptiä?

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/paaruoka_r_/fi_FI/siiderinen_possupata/

Mitäs jos tekisit sen muusta lihasta kuin possusta? Tosin tää ei ole kirkasliemistä.

Mulla itselläni ei ole kokemusta siiderin käytöstä kokkailussa.

Joo, tuota. Ajattelin laittaa nautaa ja aineksien suhteen muutenkin olen luova, mutta itse tuo kypsentäminen mietityttää. Liha on aika helppo pilata kuitenkin. En keksinyt oikein hyviä hakusanojakaan, suurin osa resepteistä on sen varsinaisen siiderin valmistamiselle. Samassa tohinassa löytyneitä siideriperunoita meinasin kokeilla pääsiäisen tienoilla lammas-jauhelihapullien kanssa, kun en oikein ole mintun ystävä.

^

Mä en usko, että pataruuassa lihaa voi kauheasti pilata. Itse en niitä kauheasti tee, mutta olettaisin että mitä kauemmin padassa olevia lihoja hauduttaa nesteessä, niin sitä parempaa siitä tulee.

Meinaatko tätä reseptiäsi?

Tossa ei ole muuta hiilihydraattipitoista kuin riisi- / ohrasuurimot ja siirappi jotka pitäisi karsia pois. Tosin siirappiakin tulee niin vähän, ettei taida juurikaan nostaa koko satsin hiilaripitoisuutta. Eli jäljelle jää riisin korvaaminen, tai sitten jättää kokonaan pois. Ei se kamalan huonoa voi ilman sitä olla.

Joo, just tota reseptiä tarkoitin itse ja niin ilmeisesti Karpokin.

Itse olen aika monta kertaa tehnyt tuollaista kaalipataa missä sitten on melkein puolet ja puolet jauhelihaa + kaalia ja todella hyvää tulee ilman noita suurimoitakin. Siirapista en kyllä luopunut :D

En ole itse tehnyt kaalilaatikkoa ikinä ilman lihaa, mutta uskkoisin että teidän molempien ehdotukset ovat ihan hyviä silloin, jos haluaa vähähiilihydraattista ruokaa. Taidatte meinaan tietää noista asioista enemmän kuin minä ja olisin ehkä kuvitellut itsekin ehdottavani tuota riisin poisjättämistä.

Juu, perinteisesti noin. Ja lihakin on jotain ihan muuta kuin pekonia, eikä kermaa tule. Kotitekoisia vääntöjä nääkin on mitä minä teen.

Ja pussillinen parmesaania ei tosiaan ole fail. Ei tarvitse alkaa hifstelemään. Samalta se siellä kastikkeen seassa maistuu kuin itse siitä palasta raastettu.

E: Taitaa Huppe ottaa ruoanlaiton aika vakavasti? Sä varmaan ampuisit mut jos näkisit mun tekevän Chili con carnenkin jauhelihasta.

E2: Pistin muuten äsken uuniin öljyssä maustuneita lohkoperunoita. Käytin niihin valmiita mausteseoksia, kuten peruna- ja grillimaustetta. Siis mieti, valmiita mausteseoksia. Hyi saatana. Lopputulos on oltava FAIL.
Tuosta parmesaanista voisi vääntää vaikka loputtomiin. Kukaan itseään kunnioittava kokki tai kokin apulainenkaan ei moista moskaa käytä. Itse olen tuota kyllä käyttänyt esimerkiksi kalapalojen panerointiin korppujauhojen lisänä, antaa kivan aromin siihen.

Eniten pidän siitä että toiset kirjoittavat foorumille paskapuhetta jonka väittävät toisen ehkä sanoneen. Esimerkiksi tuo jauheliha-juttusi olet keksinyt aivan itse:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2362601&postcount=371
Moisen paskanjauhannan otan vakavasti.

Mitä vikaa on valmiissa mausteseoksissa? Siinähän on valmiiksi sekaisin yhteensopivia mausteita. Ainoa miinus noissa on yleensä lisätty suola, joten maksat käytännössä vain suolasta etkä voi käyttää mausteseosta riittävästi makua antamaan kun suolan maku tulee sieltä liian vahvasti esille.
Itse suosin suolattomia mausteseoksia. Kuitenkin itse sekoittamalla saa parempia ja juuri sellaista kuin tahtoo.

No eiköhän jatketa kuitenkin. Tämä on varmasti yksi parhaista threadeista. Olisi hyvä jos laittaisitte yhteen viestiinne vain sen reseptin, niin se on helppo tulostaa talteen. Eri viestiin sitten huuhaalöpinät... :piis:

Eniten pidän siitä että toiset kirjoittavat foorumille paskapuhetta jonka väittävät toisen ehkä sanoneen. Esimerkiksi tuo jauheliha-juttusi olet keksinyt aivan itse:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2362601&postcount=371
Moisen paskanjauhannan otan vakavasti.
Mitäs tää nyt tarkoitti? En mä väittänyt kenenkään sanoneen mitään. Sanoinpa vaan, että teen chili con carnen jauhelihasta, josta sitä ei "kuulu" tehdä. Mutta niinhän säkin näköjään olet tehnyt.

Mitä vikaa on valmiissa mausteseoksissa?
Se vika, että kukaan itseään kunnioittava kokki ei niitä käytä. ;)

Mikä muuten tekee siitä pussitetusta parmesaanista huonompaa? Onko pussitettu aurajuustokin huonompaa kuin oikea pala? No, ei se ole. Samalta maistuu. Ihan oikeasti suurin syy siihen ettei pussitettua parmesaania voi käyttää, varsinkaan tollaseen ruokaan, on korvien välissä. Onhan se nyt hienompaa laittaa ihan "oikeaa".

Makuasuoista kiisteleminen on hauskinta ;)
Pussitettu aurajuusto muruina ja aurajuusto folioon käärittynä palana ovat kyllä aivan eri asia. Koitappa esim. sekoittaa tuo murusina oleva aurajuusto lihapataan, jää sellaisiksi kökkäreiksi ja saa ruskean värin pintaan. Se ei sula niin hyvin joukkoon. Mistäs luulet että muruset tehdään? Jätteistähän ne tehdään, hihnalle jää parmesanin muruja, aurajuuston muruja tai vaikkapa Marianne-karkin murusia, niitä myydään sitten ihmisille kovalla rahalla. Vähän samalla periaatteella kuin valmiiksi marinoitu liha :urjo:

Itsekin käytin tuota parmesanraastetta ja ostin sitä aina hulluilta päiviltä pahvitötterön. Sitten kuitenkin "sijoitin" ja ostin 10x kalliimpaa parmesania palana ja vuolin siitä itse pastan/salaatin/whatever päälle mahtavanmakuisia ohuita lastuja. Enpä ole sen jälkeen tuota raastetta käyttänyt. Enkä käytä, olen mieluummin ilman. Kokeile itse :thumbs:

Panerointiin voin tuota kyllä käyttää vieläkin, siihen jätteet ovat sopivia.

Aijoo: :piis:

Back
Ylös Bottom