Kokkausketju, reseptit

Mutta simppelihän on parasta!

Tein eilisiä juhlia varten lihansyöjille seuraavanlaisen salaatin:

- 500 grammaa tuorepastaa
- 1 Lidlin chorizopötkö huolellisesti pilkottuna
- Paketillinen (115 grammaa) Atrian Pepperoni Lightia
- purkillinen säilykepaprikaa
- 1 tuore paprika
- Lidlin Mozzarellajuustoa kuutioiksi pilkottuna
- Italialaista salaattikastiketta
- Majoneesia

Eli ainekset pitää pilkkoa huolellisesti riittävän pieniksi. Ostin kastikkeeksi pirkka light-salaatinkastiketta, joka kuitenkin oli aivan liian etikkaista. Vaan majoneesilla ja maidollahan se parani.

Ruoan pitää tekeytyä jääkaapissa vuorokausi, jonka jälkeen se on mielettömän tykin makuista kännisafkaa. Juustoksi kannattaa valita tosiaan jokin miedon makuinen, tekee hyvää vastapainoa chorizon tulisuudelle. Tuoreita vihanneksia voi olla enemmänkin.

Moskovanpata

Muistelin että olen tätä herkkua jo mainostanut, mutta haku ei ainakaan löytänyt reseptiä, joten tässä tulee.

500 grammaa mureaa naudanlihaa kuutioina/suikaleina (esim. naudan paahtopaisti käy hyvin)
2 myrttisen isoa valkosipulisuolakurkkua
3 sipulia
2 rkl hunajaa
2 tl mustapippuria rouhittuna
1 tl cayennepippuria
1 lihaliemikuutio
1-2 rkl vehnäjauhoa
1 purkki smetanaa
n. 150 grammaa aurajuustoa

Ruskista liha osissa pirun kuumassa valurautapadassa, laita lihat sivuun lautaselle. Ruskista sipulit ja suolakurkku kuutiointa, lisää hunaja ja lihaliemikuutio. Sekoita joukkoon myös mustapippuri ja cayennepippuri. Heitä lihat sekaan ja paistele hetki. Kaada astiaan vettä sopivasti, jotta tavarat peittyvät. Laita seos uuniin 200 astetta, 45-60 minuuttia.

Lisää veteen sekoitettu vehnäjauho sekään, lisää myös smetana ja aurajuusto murusina. Laita uuniin 175 astetta n. 45-60 minuutiksi.

Tarjoa riisin kera. Voi pojat, tämä on ehkä yksi parhaista safkoista mitä on, hyvää, halpaa ja helppoa.

Lopputulos ei näytä yleensä kovin hyvältä välttämättä mutta maku korvaa ulkonäön puutteet. Tämä on itse asiassa niin hyvää ruokaa etten ole koskaan muistanut kuvatakaan tätä, nytkin olin jo syönyt puolet kun vasta muistin ottaa kuvan:

moskovanpata.jpg

Tein tommosta kanapastaa, jossa oli about 4 erilaista juustoa, tuorejuustoista valkohomejuustoihin jne. En edes muista mitä siinä oli, lisäksi tomaattimurskaa jne. Resepti jäi kirjoittamatta ylös mutta kuva on tallessa:

tomaattikanapasta.jpg

Pitäs rueta ekaa kertaa elämässä vääntämään lihapullia alusta loppuun, emäntä yllättää iloisesti kuhan saapuu kotiin. Saa nähä mitä tulee

Tässä todella-todella helppo sekä nopea resepti peston ystäville...

PASTAA KERMAISESSA PESTOKASTIKKEESSA (n. 2-4 hengelle)

2 dl kermaa
100 gr tuorejuustoa
puolikas purkki creme fraichea
2,5 dl vettä
1 rkl kasvisliemijauhetta
3 tl vihreää Barilla-pestoa
1 rkl sitruunamehua
mustaa pippuria myllystä
1 kynsi valkosipulia hakattuna

1) Kaada paistinpannulle vesi ja lisää joukkoon liemijauhe. Kun kasvisliemi alkaa kiehumaan ja kuutio on sulanut joukkoon, kaada joukkoon kerma sekä tuorejuusto ja creme fraiche. Heitä joukkoon myös valkosipulit. Keitä kastiketta hetki kokoon niin, että se alkaa sakenemaan.

2) Lisää pesto, sitruunamehu ja mausta kastike mustalla pippurilla sekä tarvittaessa suolalla. Keitä hetki.

3) Sekoita kastike spagetin tai nauhamakaronin sekaan ja tarjoile ruoka heti

Kiitos reseptistä, hyvää tuli, lapsikin tykkäs ja se on jo paljon! Muokkasin tuota hieman, tein muokkaukset tuohon sinun quoteesi. Peston määrä kauhistutti tai sitten minulla on vain tosi vahvaa pestoa ;) Eniwei, vähempikin riittää antamaan makua. En myöskään suurustanut kastiketta vaan keitin sen vain kasaan. Karkeapintaiseen pastaan tuo tarttuu kyllä hyvin kiinni suurustamattakin.

Päälle pistin mozzarellaa kuutioina, parmesaania raasteena sekä persiljaa kuivattuna.
Lopputulos:

pestopasta.jpg

Peston määrä kauhistutti tai sitten minulla on vain tosi vahvaa pestoa ;) Eniwei, vähempikin riittää antamaan makua.

Alunperin ohjeessa taisi olla 5-10rk pestoa, mutta koska itse pidän sen mausta voimakkaampana versiona, laitoin ohjeeseenkin tuon 10rkl.

Kuvaa ei ole, mutta eiliset juuresröstit (lisukkeeksi):

- 1 omena (n.150g)
- 100g lanttua
- 100g porkkanaa
- 50g bataattia
- 50g vehnäjauhoja
- 2 kananmunaa
- valkopippuria ripaus ja suolaa maun mukaan

kasvikset raastetaan+muut aineet sekaan. paistetaan pannulla isolla teholla runsaassa öljyssä, niin että pinta ruskistuu ja sitten haudutetaan 10-15min pienellä teholla. lopuksi ympäri ja ruskea kuori toisellekin puolelle. pinnalle hieman suolaa ja avot - helppoa ja hyvää

Kaikki eivät laita lohikeittoon porkkanaa, mutta minä olen laittanut makua ja väriä antamaan. Jos sen jättää pois, niin olen sitä mieltä, että lohen määrää voisi silloin lisätä vähän. Keitosta saa myös kevyempää, kun tekee sen kevyemmästä kermasta. Itse olen yleensä tehnyt sen 15% kermasta (maidostakin sen voi tehdä, mutta silloin tuon kermaisen voi jättää tuosta lohikeiton edestä pois eikä keitto ole mielestäni niin hyvää). Voin tilalla käytän Oivariinia. Margariinista en pidä. Liemikuutioita suosittelen itse käyttämään tuon verran, kuin mitä olen reseptiin laittanut.

KERMAINEN LOHIKEITTO (noin 6 annosta)

350g lohta
6-8 perunaa riippuen niiden koosta
2-3 porkkanaa
1 sipuli
4dl kermaa
1l vettä
2 kalaliemikuutiota
2 kasviliemikuutiota
10 maustepippuria
2-3 laakerinlehteä
suolaa
sipuli- ja valkosipulijauhetta
voita
(tilliä koristeluun ja makua antamaan)

1. Kuutioi sipuli ja kuullota se paistinpannulla voissa. Kuori ja leikkaa perunat sekä porkkanat pienemmiksi palasiksi.
2. Laita kattilaan vesi, liemikuutiot, peruna- ja porkkanapalat, kuullotetut sipulit, maustepippurit sekä laakerinlehdet ja anna niiden kiehua. Kuutioi sillä aikaa lohi sopivan kokoisiksi paloiksi.
3. Kun perunat ja porkkanat ovat kypsiä, ota kattilasta kauhalla lientä pois niin paljon, että liemen pinta jää vähän juuresten alapuolelle. Tämän jälkeen kaada kattilaan kerma. Anna liemen kiehahtaa uudestaan ja lisää sekaan lohipalat.
4. Kun lohipalat ovat kypsyneet noin 10 minuutin kuluttua, mausta keitto suolalla, sipulijauheella sekä valkosipulijauheella. Voit myös halutessasi lisätä keiton joukkoon ruokalusikallisen voita. Sekoita keittoa rauhallisesti, jotta lohipalat eivät hajoa liemen joukkoon.
5. Ripottele keiton joukkoon halutessasi tillisilppua tai tarjoile se erikseen omassa kulhossaan.

Kuutioi sipuli ja kuullota se paistinpannulla voissa:
Perunasalaatti006-1.jpg
IMG_5933.jpg

Kuori ja leikkaa perunat sekä porkkana pienemmiksi palasiksi:
IMG_5925.jpg
IMG_5926.jpg

Laita kattilaan vesi, liemikuutiot, peruna- ja porkkanapalat, kuullotetut sipulit, maustepippurit sekä laakerinlehdet ja anna niiden kiehua:
IMG_5932.jpg

Kuutioi lohi sopivan kokoisiksi paloiksi:
IMG_5937.jpg

Kun perunat ja porkkanat ovat kypsiä, ota kattilasta kauhalla lientä pois niin paljon, että liemen pinta jonkun verran juuresten alapuolelle (liemen voi heittää pois tai jatkokäyttää johonkin muuhun ruokaa). Tämän jälkeen kaada sekaan kerma:
IMG_5942.jpg

Anna liemen kiehahtaa uudestaan ja lisää sekaan lohipalat:
IMG_5943.jpg

Kun lohipalat ovat kypsyneet noin 10 minuutin kuluttua, mausta keitto suolalla, sipulijauheella sekä valkosipulijauheella. Voit myös halutessasi lisätä keiton joukkoon ruokalusikallisen voita. Sekoita keittoa rauhallisesti, jotta lohipalat eivät hajoa liemen joukkoon:
IMG_5946.jpg

Koristele koko keitto tai pelkkä annos silputulla tillillä ja nauti ruisleivän kera:
kermainen.jpg

Pannukakku

Ja pannukakkua jälkiruuaksi lohikeiton jälkeen...

PANNUKAKKU

7dl maitoa (tai kerma-maitoa)
4 kananmunaa
n. 3-3,5 dl vehnäjauhoja
1tl suolaa
2tl vaniljasokeria
0,5 – 0,75dl sulatettua voita

1) Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita joukkoon muut ainekset. Anna taikinan turvota noin 1/2h
2) Kaada taikina uunipellille leivinpaperin päälle tai voideltuun uunivuokaan
3) Paista uunissa 225 asteessa noin 20-30 minuuttia
4) Tarjoile hillon sekä kermavaahdon tai vatkatun vaniljakastikkeen kera

Pannukakku.jpg

^

Vihreässä peston valmistuksessa on käytetty basilikaa ja punaisessa pestossa käytetään pääraaka-aineena aurinkokuivattuja tomaatteja.

Kyllä sen pastan voi siitä punaisesta pestostakin tehdä. Tulee vaan eri makuista.

Pesto on tunnettu tuhansia vuosia

Perinteinen vihreä pesto on kotoisin Pohjois-Italiasta, Genovan maakunnasta. Maakunnan nimestä juontuu myös vihreän peston italialainen nimi; Pesto alla Genovese. Sittemmin pestokastikkeesta on kehitetty myös punainen pesto, jossa pääraaka-aineena ovat tomaatit, ja basilikaa käytetään huomattavasti vähemmän. Pesto erilaisissa muodoissaan on ollut käytössä roomalaisten ajoista saakka. Historialliset lähteet otaksuvat sen saapuneen Italian niemimaalle Pohjois-Afrikasta.

Nimitys ”pesto” johtuu italian murskaamiseen viittaavasta sanasta ”pestare”: olennainen osa peston valmistusta on basilikan lehtien murskaaminen.

Lähde: http://www.barilla.fi/tiedote_pesto.html

Reseptejä, jos haluaa tehdä peston itse (niitä on olemassa erilaisia):

Vihreä pesto
http://www.herkut.net/resepti.php?id=516

Punainen pesto
http://www.herkut.net/resepti.php?id=515

Tulipas väännettyä tuossa lähinnä Anonymityn innostuksesta täytettyjä kanarullia. Kirjoittelen reseptin kohta. Mozzarellaa ja pestoa oli sisällä.

kanarulla1.jpg

kanarulla2.jpg

Jessus että oli hyviä. Ihan omalla reseptillä tein soossit ja kaikki.

Hienon näköinen annos. Levitit ilmeisesti pestot ja mozzarellat nuijitun broiskufileen päälle ja pistit rullalle narun avulla?

Miten muuten toi valokuvan otto? mä yritän lampulla saada lisää valoa, eli osoitan sillä annosta kohden, mutta valo ei riitä. Eli kannattaa ilmeisesti käyttää salamavaloa ja laittaa muutenkin kaikki ympärillä olevat valot päälle vai?

Mozzarella-Pestotäytteiset kanafileet BBQ-hunajakuorrutuksella sekä Timjami-Kermakastikkeella

KANAT:
Pari reilun kokoista kokonaista kanan rintafilettä, á 200gr.
4tl vihreää pestoa
yksi pallero mozzarellaa, oisko toi 125gr tai jotain
merisuolaa
mustapippuria
Hunajaa
Jim Beam BBQ-kastiketta (savunmakuinen, ei lainkaan makea)
paistonarua

KASTIKE:
2 dl Purkki kermaa, ei mitään ruokaa, kevyttä, floraa, vaan ehtaa aitoa rasvaista kermaa
1 rkl timjamia kuivattuna
1 tl sokeria
1 tl curryjauhetta
1 tl kurkumaa
ripaus valkopippuria
ripaus muskottipähkinää
ripaus cayennepippuria
ripaus korianteria
ripaus juustokuminaa
ripaus inkivääriä
merisuolaa
(vaikka kastikkeesta tuli uskomattoman hyvä juuri noin, laittaisin siihen aavistuksen tuoreesta limetistä puristettua mehua, ehkä 1-2 tl)

1. Halkaise broiskufileet varovasti keskeltä halki, jotta niistä tulee iso liuska.
2. nuiji liuskat tosi litteiksi muovisella alustalla ja tuorekelmun alla
3. ripottele liuskoille suolaa ja mustapippuria
4. levitä 2 tl pestoa kummallekin broiskulle
5. leikkele mozzarella viipaleiksi ja asettele fileen reunalle.
6. pyöritä file mozzarellan ympärille
7. sido narulla, pyörittele reilusti narua fileen päälle
8. paista fileisiin kaunis pinta TOSI-kuumalla valurautapannulla voissa ja öljyssä
9. nosta fileet uunivuokaan, sivele päälle hunajaa, ripota hieman merisuolaa ja sivele lopuksi vielä BBQ-kastikkeella
10. Laita 180 asteeseen noin 30 minuutiksi

Keittele odotellessa riisit sekä kastike:

1. kaada kermat teflonkattilaan
2. viskaa loput ainekset perään
3. keitä kasaan koko ajan sekoittaen vispilällä, kunnes se on kastikemaista.

Ota uunista kanat, anna vetäytyä hetki, leikkele pariin osaan, poista narut ja tarjoile. Päälle voit ripotella vaikkapa kuivattua persiljaa. Toisen kanan saat pysymään pystyssä kun leikkaat pienen palan "pohjasta" pois ja pistelet suuhusi.

Lopputulos:

kanarulla1.jpg

Hienon näköinen annos. Levitit ilmeisesti pestot ja mozzarellat nuijitun broiskufileen päälle ja pistit rullalle narun avulla?

Miten muuten toi valokuvan otto? mä yritän lampulla saada lisää valoa, eli osoitan sillä annosta kohden, mutta valo ei riitä. Eli kannattaa ilmeisesti käyttää salamavaloa ja laittaa muutenkin kaikki ympärillä olevat valot päälle vai?
Vastaan erikseen, koska tuosta on helppo tulostaa nyt tuo resepti.
No ei mulla mitään kikkoja ole kuvauksen suhteen. ISO800 ja F2.8 -aukolla mentiin, hieman alivalotusta ja 50mm polttovälillä kuvasin 60W hehkulampun valossa. Hieman pääsi ikkunasta mukaan myös luonnonvaloa. Ei salamaa tietenkään. Saa nähdä milloin tuon työn alla olevan palapelin saa tuosta pois kuvauksia häiritsemästä ;)

^

No just... :jahas: Mä siis en ymmärrä mitään noista sun aukoista ja valoituksista... :rolleyes:

Lähinnä hain edelleen vinkkejä omaan kuvaukseen. Eli mulla oli ihan paska taviskamera (Canon PowerShot A550), jolla pitäisi yrittää ottaa mahdollisimman hyviä ruokakuvia. Parempaan kameraan ei just nyt ole varaa.

Mä olen yrittänyt kohdentaa just jotain hehkulamppua noita annoksia kohden, mutta silti näyttää että kuvista tulee liian hämäriä tai ei ainakaan aidon värisiä. Välillä kuvat ovat kyllä onnistuneetkin. Jos käyttää salamavaloa, niin sitten tuntuu, että kuvat valottuvat välillä liikaa, oli hehkulamppu tai ei. Mä käytän yleensä sitä toimintoa, jolla otetaan lähikuvia (sellainen kasvojen kuva valikossa). Eli onko olemassa mitään taikatemppuja?

Taikatemppu on käsisäätö, käsisäätö ja käsisäätö. Toi lamppu roikkuu katosta, ei sitä ole mitenkään kohdisteltu ;)
En tiedä voiko sitä kameraa säädellä mitenkään, koitat säätää aukon vaikka 2.8, ISO100 ja valotusajaksi se mitä se tarjoaa. Kuvaus sitten jalustalta. Toi kamera kohisee liikaa jo varmasit ISO200-arvolla.

Olisko kellään mitään kermaista ja mintun makuista kastiketta pääsiäispöytään lampaalle?

Olen joskus aikoinani syönyt aivan erinomaista lammasta tämän tyyppisen kastikkeen kera Hangossa Ravintola Origossa. Kun kysyin tarjoiljalta raaka-aineista, niin hän muistaakseni mainitsi, että kastikkeeseen oli laitettu kait jotain minttulikööriä.

Sinihome-tuorejuustolevite

SINIHOME-TUOREJUUSTOLEVITE

Sekoita sinihomejuustomuruset tahnaksi maustamattoman tuorejuuston kera.
Sekaan voi halutessaan laittaa silputtua ruohosipulia tai muita tuoreyrttejä.
Levite voisi antaa kivan säväyksen jonkun hedelmäisen leivän tai vaikkapa pipareiden päällä.

IMG_5960.jpg

IMG_5969.jpg

Back
Ylös Bottom