Kokkausketju, reseptit

Kiitoksia hyvästä reseptistä Anonymitylle: vuohenjuusto-risotto oli taivaallista! Lotrasin valkkaria kyllä enemmän ku ohjeessa. ;)

Broiskufileitä oon tehny aiemminkin, laitoin tällä kertaa aurajuustoa, tuoretta basilikaa ja aurinkokuivattuatomaattia väliin. Jälkkäriksi väänsin lime-valkosuklaamoussea. Salaattina appelsiinisalaatti, jossa appelsiinia, punasipulia, jäävuorisalaattia, paahdettuja pinjansiemeniä (kastikkeenä öljyä, balsamicoa ja hunajaa, pikkasen mustapippuria)

Oon meinannu tehä pitkään tuota Kukkoa Viinissä, nyt vois ottaa sen seuraavaksi. Risottoa tein usein Espanjassa, ku ostin euron valkkaripönikän sitä varten. Täällä se on sit jäänyt ku yleensä tulee ne valkkarit juotua. Se euron pöytäviini oli niin pahaa, että ylijäämät meni aina viemäristä alas! :D

Tohon viinisafkaan kannattaa valita joku stydi viini. Vaikkapa Tinta De Toro tai Sunrise Carmenere.

Sitten pitäisi funtsia miten tohon kanaan saisi hyvän maun mutta siitä ei tulisi kuivaa. Tuo pitkään uunissa pitäminen tekee siitä aina hieman kuivahkoa, hyvää silti. Itse kun duunaan aasialaisia kanaruokia niin paistan kanafilettä vain noin minuutin ja haudutan toisen. Lihasta tulee uskomattoman pehmeää, aivan kuin banaania pureskelisi.

Tuo pitkään uunissa pitäminen tekee siitä aina hieman kuivahkoa, hyvää silti. Itse kun duunaan aasialaisia kanaruokia niin paistan kanafilettä vain noin minuutin ja haudutan toisen. Lihasta tulee uskomattoman pehmeää, aivan kuin banaania pureskelisi.

Kiitos vinkistä! Täälläkin ollaan pähkäilty kanan kypsyyden ja kuivuuden kanssa. Liian raaka kanakaan ei hirveästi nappaa näinä lintutautien vaivaamina aikoina. Toisaalta umpikuiva uunikana tyyliin "mummon resepti", vieläpä mustaviinimarjahillon kanssa tuo mieleen lapsuuden traumoja. :curs:

Kevätkääryleet

Rafloissa noi on yleensä pahoja, samoin kuin pakastealtaiden valmiskääryleet. Jokunen vuosi sitten opettelin tekemään noikin itse, tulee hyviä.

Ensin hommataan jostain aasiakaupasta näitä taikinakuoria, näitä on turha koittaa tehdä itse, siitä ei tule mitään. Ei kannata myöskään käyttää riisijauhoista tehtyjä pohjia koska ne ovat lähinnä dimsum-tyylisempään safkaan tarkoitettuja, eivätkä esim. ruskistu nätisti. Olen käyttänyt joka kerta näitä samoja kuoria, ei hajuakaan onko muut hyviä, nämä ovat.
kevat1.jpg

Paketissa on pieni ohjeentynkäkin kuinka noita voi taitella ja ton pitää antaa sulaa 45min ennen valmistamista. Odotellessa voi tehdä vaikkapa täytettä. Täytteeseen laitoin seuraavia aineita:

Kypsäksi haudutettuja vermisellinuudeleita (todella ohuita pyöreitä läpinäkyviä papunuudeleita)
Sipulia
Valkokaalia raasteena
Valkosipulia
Porkkanaa raasteena
Valkopippuria jauheena
Soijakastiketta
Ripaus suolaa
Kalakastiketta hieman
-nämä ainekset paistellaan todella nopeasti kuumalla wokilla, niitä EI hauduteta, vihannesten pitää olla rapsakoita. Lopuksi mukaan heitetään silputtuja katkarapuja sekä iso kourallinen silputtua tuoretta korianteria. Tuore korianteri on näiden valmistamisen A ja O, kuivattua ei kannata käyttää koska se tehdään kuivatuista korianterinsiemenistä, eikä niillä ole mitään tekemistä tuoreiden korianterin lehtien kanssa.

Valmis täyte:
kevat2.jpg

Taikinat revitään sitä mukaa irti pinosta kun niitä käytetään, hieman täytettä alareunaan:
kevat3.jpg

Ja pyöräytetään kirjekuoren muotoon rullalle, reunoja kannattaa hieman kastella märällä sormella jotta kestää kiinni:
kevat4.jpg

Käärityt kääryleet:
kevat5.jpg

Noita paistellaan sitten upporasvassa, öljyssä sopivasti jotta tulee ruskeita. Pakastamisen voi suorittaa ennen paistamista, noi on kätevä heittää ton paperin päällä pakkaseen ja pussitella kun ovat jäätyneet. Sieltä sitten muutama aina tarpeen tullen pikkunälkää rauhoittamaan.

Lopputulos:
kevat6.jpg

Nautitaan makean chilikastikkeen kera dippaillen.

tuosta kanasta. ite olen nykyisin alkanut keittämään kanat kastikkeisiin. tykkään enemmän mausta ja koostumuksesta. esim. green currya tms aasiahässäkkää tehdessä en edes ruskista, vaan heittelen saksilla rintafileistä leikkamani kimpaleet suoraan kiehuvaan kastikeliemeen.

Mua on jo pitkään mietityttänyt, että eroaako vermiselli jotenkin tavallisesta nuudelista ja miten se eroaa?
Tuossahan minä sitä hieman tarkensin. Nuudeleita voidaan tehdä vehnästä, riisistä, pavuista, tapiocasta ja vaikka sun mistä. Tietenkin väri, maku ja koostumus vaihtelee. Toi vermiselli ei maistu yksinään yhtään millekään.
tuosta kanasta. ite olen nykyisin alkanut keittämään kanat kastikkeisiin. tykkään enemmän mausta ja koostumuksesta. esim. green currya tms aasiahässäkkää tehdessä en edes ruskista, vaan heittelen saksilla rintafileistä leikkamani kimpaleet suoraan kiehuvaan kastikeliemeen.
Juu, itse olen huomannut että curryyn kannattaa laittaa raakoja kanapaloja kiehuvaan liemeen.
Pitänee koitella samaa myös tuohon punaviinipataan ensi kerralla.

Tuossahan minä sitä hieman tarkensin. Nuudeleita voidaan tehdä vehnästä, riisistä, pavuista, tapiocasta ja vaikka sun mistä. Tietenkin väri, maku ja koostumus vaihtelee. Toi vermiselli ei maistu yksinään yhtään millekään.

Olen mä vermiselliä maistanut, mutta kun se eimun mielestä eroa mitenkään tavisnuudeleista. Siksi mä olen ihmetellyt tätä asiaa. Mun syömät vermisellit (tai ainakin niitä myytiin sillä nimellä kinkissä) eivät olleet läpinäkyviä eivätkö ohuita. Eli mikä on se tuntuvin ero siihen tavisnuudeliin? Mä en siis tajua vieläkään.

Tänään tuli tehtyä tuhti setti inkkarisafkaa. Kuvia en valitettavasti ehtinyt räpsiä. Ohjeet löytyivät kaikki netistä:

Palak Paneer ja korianteri Rai
Garam Masala perunat
Kanaa Korma
Naan leipää
Mango lassi
ja basmati riisiä tietty.

Eihän nää mitään autenttisia reseptejä olleet, mutta olen Suomessa syönyt "intialaisessa ravintolassa" monta kertaa huonompaa pöperöä. Intiassakin on tullut sen verran monta kertaa syötyä viime vuonna ettei nämä nyt ihan metsässä olleet maun suhteen verrattuna aitoon asiaankaan.

Hienoa, tulostinpas noi talteen ja pitänee tehdä joku päivä. Inkkarisafka on hyvää.

Niin täysin offtopic, kuin voi olla, mutta n. 16-vuotiaana kun luin yhtä kirjaa, jossa oli lause "raivostui ja heitti raitakastikkeensa miehensä kormaan." Niin luulin aina (siihen asti, kunnes sain tietää, mitä on korma), että siinä oli kirjoitusvirhe ja olisi pitänyt lukea korvaan :D
Mut mulle ei oo vielä selvinny, mikä on raitakastike. HUOM! En aiokaan googlettaa, odotan, että se selviää odottamattomalla tavalla ;)

Tossahan Dopey heitti reseptin raitaan ja kertoi sitä tehneensä :jahas:

Tossahan Dopey heitti reseptin raitaan ja kertoi sitä tehneensä :jahas:

En klikannu ku kaks noista linkeistä auki, enkä osannut yhdistää sanaa Rai raitakastikkeeseen. Me noob, sry.

En klikannu ku kaks noista linkeistä auki, enkä osannut yhdistää sanaa Rai raitakastikkeeseen. Me noob, sry.
No sittenhän tämä tilanne oli odotetustikin odottamaton :D

Hienoa, tulostinpas noi talteen ja pitänee tehdä joku päivä. Inkkarisafka on hyvää.
Joo varsinkin tuo Palak Paneer oli erinomaista. Juustona käytin Ingmanin munajuustoa kun Valion kotijuusto oli päässyt loppumaan. Jos juuston haluaa väsätä itse, niin tässä helpoin vastaantullut ohje: Intialaiset tytöt tekevät paneer juustoa.

Jos ruoanlaitto tuntuu hankalalta niin tässäpä olis kurssia tarjolla:

Kurssi: 090794 Purkkiruokaa, taso 1

Kurssin kesto: 16.03.09 - 16.03.09
Kokoontumisajat:
Maanantai 17:00 - 20:00

Kevätlukukaudella 1 opetuskertaa 4 tuntia

Opetuspaikka: Mäkelänkatu 45
Mäkelänkatu 45
00550 HELSINKI
Luokka: opetuskeittiö

Opettaja: Ovaskainen Elina

Kurssin hinta: 12.00 €

Osallistujamäärä: vähintään 10, enintään 12, nettikiintiö 8
Hyväksytyt: 5

Opetusohjelma: Purkkiruoat ovat hyvä hätävara kaapissa ja niitä voi käyttää myös ruoanvalmistuksessa monipuolisesti. Purkeista löytyy niin papuja, vihanneksia, lihoja, kaloja kuin valmiita aterioitakin, kukapa ei olisi joskus maistanut purkkihernekeittoa! Purkkiruoka on mainio apu kiireiselle kokkaajalle ja kesämökkeilijälle, sillä kaikkea ei tarvitse eikä ehdi aina tehdä alusta alkaen.

Yleiskuvaus: Kurssilla käytetään erilaisia purkkiruokia sekä puolivalmisteita ruoanvalmistuksessa.

http://haku.opisto.hel.fi/kurssi.php?kk=090794

Karjalanpaisti

Laitoin tossa joutessani karjalanpaistin uuniin. Syödään pottumuusin, suolakurkkujen ja punajuurten kera, ruokajuomaksi Hartwallin 1836 Classic Gourmet Tumma ruokaolut.

1,4 kg valmiiksi paloiteltua karjalanpaistilihaa
2 sipulia
5 porkkana
6 maustepippuria
1 tl pippurisekoitusta
3-4 tl suolaa
kiehuvaa vettä
lopuksi tilkka kermaa

Kuori sipulit ja leikkaa lohkoiksi. Pese, kuori ja leikkaa porkkanat paloiksi. Aseta pataan kerroksittain lihapaloja, sipulia, porkkanaa ja mausteita. Kaada pataan kiehuvaa vettä niin, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Kypsennä uunissa ensin 225 asteessa puoli tuntia ja peitä pata sitten kannella. Laske lämpötila 150 asteeseen ja anna hautua 2–3 tuntia, lisää ihan loppusuoralla tilkka kermaa.

Back
Ylös Bottom