Kokkausketju, reseptit

Jos haluan suurustaa kastikkeen niin pitääkö sitä kiehauttaa maizenan lisäämisen jälkeen sellaisenaan vai voinko heittää etukäteen paistetut kanapalat sekaan ja kiehauttaa vasta sitten?

Ajattelin suurustaa ruokakerman, joka tulee kanan kastikkeeksi..

Noita humoristisia kokkauskirjoja tuntuu olevan. Uusin lisäys kirjahyllyyn on Nuoren Miehen Keittokirja, joka minusta ainakin on ihan mukava kirja, jossa on hyviä reseptejä ja vinkkejä alkuun. Kirjoitettu selkeästi opiskelija-näkökulmasta (paljo puhetta kanikonttoreista) Ja innostaa kokkaamaan: kirjassa on pari ohjetta, joita voisi koittaa männäviikoilla

Pitää vähän suositella keittokirjaa kiinalaisen ruuan ystäville:

Liu Xiang - Kiinalaista ruokaa suomalaisessa keittiössä

https://secure.amk-kustannus.fi/product_info.php?products_id=113

helppoja ruokia ja ainekset valittu sillai, että pitäisi löytyä ihan normi prismasta. En ole ennen pahemmin kiinalaista tehnyt, mutta hyvin on onnistunut :thumbs:

Jos sattuu asumaan Tampereella, niin esim. TAMKin kirjakaupasta tuon saa 8e hintaan.

Kiinalaisesta tuli mieleen, että onko pakastekasviksista mahdollista saada sellasia rapsakoita?

Pussista jos kaataa vähän öljyiselle pannulle ja täysillä paistelee muutaman minuutin, niin aika löysiä ovat rehut.

Pitäskö saada kosteutta pois ennen paistoa vai mitä tehdä eri tavalla?

Jos haluan suurustaa kastikkeen niin pitääkö sitä kiehauttaa maizenan lisäämisen jälkeen sellaisenaan vai voinko heittää etukäteen paistetut kanapalat sekaan ja kiehauttaa vasta sitten?

Ajattelin suurustaa ruokakerman, joka tulee kanan kastikkeeksi..

Ei se niitä kanoja pilaa, jos suurustat vasta niiden lisäämisen jälkeen. :) Kummin vain. Se maizenahan vaatii jonkun minuutin kiehuttamisen.

Oisko mitään vinkkejä mitä tekis hirven jauhelihasta? Ei mitään kauheen monimutkaista vaan joku kohtuu yksinkertainen ruoka. Vois välillä tehdä tosta jotain muutakin kun spagetti kastiketta, makaroonilaatikkoo tai lasagnea. :D Keittoihin meitsi ei lämpene mutta periaatteessa kaikenlainen muu kävis.

Kokeile piirakkaa...

Lehtitaikina levitetään paperille sulamaan ja kaulitaan sulattuaan yhtenäiseksi levyn kokoseksi. Siihen levitetään voissa paistettu ja maustettu hirvenjauheliha pääle. Hieman pekonia jauhelihan seassa harvoin pahentaa tuota :) Sitten sieniä (metsäsieniä mieluiten, mutta herkkusienetkin käy) ja sipulia kuutioina pannulle ja paistellan voissa niitä hetki. Lisätään hieman vehnäjauhoja ja tehdään maidon/kerman avulla kastike. Levitetään tämä paksuhko kastike niiden jauhelihojen päälle ja pintaan juustoraaste. Siitää uuniin 250 asteeseen n.20 min. Kannattaa hetkinen antaa seisahtaa ennen ahmimiseen siirtymistä.

Helppo tehdä, ruokasa ja maistuu hyvälle. Soveltamisen mahdollisuus rajaton mausteiden ja kastikkeen sisällön osalta.

Oisko mitään vinkkejä mitä tekis hirven jauhelihasta? Ei mitään kauheen monimutkaista vaan joku kohtuu yksinkertainen ruoka. Vois välillä tehdä tosta jotain muutakin kun spagetti kastiketta, makaroonilaatikkoo tai lasagnea. :D Keittoihin meitsi ei lämpene mutta periaatteessa kaikenlainen muu kävis.
Kokeile vorschmackia (Marskin herkkua)?
Eka resepti jonka google anto:
http://personal.inet.fi/taide/viitasusi/vorschmack.html

Googleta ite lisää ja valkkaa paras. Hirvi taitaa olla aika vähärasvaista, joten dumppaa vaikka pekonisilppua kaveriks tonne... Tietty jos oot muslimi niin sit ei sikaa...

Kuulostaa kyllä varsin hyvältä! :kuola: Ei ehkä paras vaihtoehto ihan pelkkänä ruokana mutta semmosena välipalana varmaan tosi jees. Täytyykin käydä vanhemmilta vohkimassa kuivattuja suppilovahveroita tohon kastikkeeseen niin ei tarvii herkkusienillä pilata. :D

E: Tämä kommentti siis tuohon risumiehen vinkkiin. Tuosta worshmackista täytyy lienee guuglettaa jotain ennen kun osaa sanoa yhtään mitään.

POROKÄRISTYS PERUNAMUUSSILLA (4-5 hengelle)

noin 500g poronkäristyslihaa
voita (suht reilusti)
1 sipuli
mustapippuria myllystä
suolaa
(tarvittaessa vettä noin 1dl)

1) Kuutioi sipuli ja kuullota kuutiot paistinpannulla voissa. Laita kuullotettu sipuli kattilaan
2) Ruskista voi paistinpannulla ruskeaksi ja käristä käristysliha paistinpannulla kahdessa erässä. Siirrä ruskistettu käristysliha kattilaan kuullotetun sipulin sekaan. Lisää kattilaan reilusti voita
3) Hauduta lihaa ja sipuleita kattilassa kannen alla miedolla lämmöllä (lieden lämpö: 1-2) noin pari tuntia välillä lihaa sekoittaen. Jos liha tarttuu kattilan pohjaan, lisää joukkoon vettä (sen on tarkoitus haihtua haudutuksen aikana) sekä/tai voita
4) Mausta liha lopuksi mustapippurilla sekä suolalla
5) Nauti perunamuussin sekä puolukkahillon kera

Huom! Itse teen perunamuussin perunoista, voista, kermasta/punaisesta maidosta ja voimakkaasta kasvisliemestä (1 kuutio ja 2,5dl vettä). Maustan perunamuussin suolalla ja sipulijauheella. Sipulijauhon tilalla voi käyttää kuullotettua sipulia.

Huom!Huom! Itse käytin kokonaisuudessaan voita käristyksessä sekä muussissa noin 250-300g (ihan oikeasti). Resepti on Lapista kotoisin olevan ystäväni äidin ja ruoka oli suussasulavan hyvää, nam!

Kuullota sipuli, käristä liha:
IMG_5253.jpg
IMG_5249.jpg

Sekoita sipuli ja liha kattilassa, lisää voi ja hauduta niitä kannen alla parisen tuntia:
IMG_5255.jpg

Nauti poronkäristys perunamuussin ja puolukkahillon kera:
IMG_5269-1.jpg

Huom!Huom!Huom! Koska keittiö ei ollut oma ja olosuhteet eivät olleet otolliset kuvaamiselle, ei noista kuvita tullut ihan niin hienoja, kuin mitä Hupen mielestä olisi pitänyt... ;)

Ja jälkiruoaksi...

LÄMMINTÄ LEIPÄJUUSTOA KERMAN JA LAKKAHILLON KERA

Leipäjuustoa
Kuohukermaa
Lakkahilloa

1) Kuutioi tai viipaloi leipäjuusto ja laita se voideltuun uunivuokaan
2) Kaada päälle kermaa
3) Laita vuoka uuniin 200 asteeseen niin pitkäksi aikaa, että pinta on saanut kauniin ruskeapilkullisen värin
4) Nauti lakkahillon kera

IMG_5261.jpg
IMG_5274.jpg

IMG_5279-1.jpg

ETANOITA SINIHOMEJUUSTOLLA JA VALKOSIPULI-PERSILJAVOILLA (30-35kpl)

2prk säilyke-etanoita (yhdessä purkissa noin 15 etanaa?)
150g voita
1 ruukku persiljaa
4-6 kynttä valkosipulia
1rkl sitruunamehua
ripaus suolaa
ripaus valkopippurijauhetta
sinihomejuustoa (esim. Aura Gold tai Roquefort)

1) Silppua persilja veitsellä tai tehosekoittimella pieneksi silpuksi, lisää sekaan murskatut valkosipulin kynnet
2) Pehmitä voi mikrossa (älä sulata) tai huoneenlämmössä ja sekoita joukkoon valkosipuli-persiljaseos, sitruunamehu, suola sekä valkopippurijauhe
3) Huuhtele etanat hyvin juoksevan veden alla
4) Laita nokare valkosipuli-persiljavoita sekä sinihomejuustomurusia etanapannun kuppeihin ja niiden päälle etanat. Laita levitä etanoiden päälle vielä valkosipuli-persiljavoita sekä sinihomejuustomurusia. Sinihomejuustomuruset voi toki sekoittaa valkosipuli-persiljavoin sekaan jo aikaisemmin
5) Laita etanat uuniin noin 225 asteeseen 10-15 minuutiksi
6) Nauti etanat tuoreen patongon ja punaviinin kera. Alkuruoaksi riittää noin 6 etanaa per henkilö

Sekoita silputtu persilja, murskattu valkosipuli sekä pehmennetty voi keskenään:
IMG_5281.jpg
IMG_5283.jpg

IMG_5286.jpg

Lisää joukkoon sitruunamehu sekä mausteet:
IMG_5290.jpg
IMG_5296.jpg

Huuhtele säilyke-etanat hyvin juoksevan veden alla:
IMG_5297.jpg
IMG_5300.jpg

Laita etanapannun kuppeihin nokare valkosipuli-persiljavoita sekä sinihomejuustoa ja etanoita. Lisää etanoiden päälle valkosipuli-persiljavoita sekä sinihomejuustoa. Paista uunissa 225 asteessa noin 10-15 minuuttia:
IMG_5303.jpg

IMG_5305.jpg
IMG_5314.jpg

Nauti etanat tuoreen patongin ja punaviinin kera:
IMG_5329-1.jpg

Olin kyläilemässä ystäväni luona, joka teki seuraavanlaista ruokaa (minä kuvasin)...

PAPRIKA-KANAVUOKA (6-8 hengelle)

800-1000g maustamattomia broilerin fileitä (minuuttipihvejä)
2-3 paprikaa (esim. keltainen, vihreä ja punainen)
2-3 Digestive –keksiä murskattuna
150g Musta leima –emmentalraastetta
1 sipuli
oliiviöljyä

Kastike:
400g tomaattimurskaa (esim. chili- tai valkosipuli)
0,5-1dl soijaa
0,5-1dl HB-juicyfruit , makeaa chilikastiketta tai Spice up-dippikastiketta (mango&chili)
3 kynttä valkosipulia

*Halutessa mausteita oman maun mukaan, 1rkl sokeria pehmentämään kastikkeen makua (kannattaa laittaa) sekä ananaspaloja

1) Sekoita kastike tomaattimurskasta, soijasta, hedelmäisestä HB- / makeasta chili- / Spice up-kastikkeesta sekä murskatusta valkosipulista. Lisää halutessasi kastikkeen sekaan muita mausteita oman makusi mukaan, fariini- tai tavallista sokeria ja ananaspaloja

2) Voitele vuoka öljyllä, lado broilerinfileet vuoan pohjalle ja kaada kastike fileiden päälle. Anna marinoitua muutaman tunnin (voi marinoitua myös yön yli)

3) Kuutioi sipuli pieniksi kuutioiksi ja kuullota kuutiot paistinpannulla öljyssä, leikkaa paprikat sopivan kokoisiksi siivuiksi, murskaa Digestive-keksit ja raasta juusto

4) Levitä kuullotetut sipulikuutiot tasaisesti vuokaan ja ripottele keksimurska fileiden sekä kastikkeen päälle. Tämän jälkeen lado päälle paprikasiivut sekä ripottele lopuksi juustoraaste

5) Laita vuoka uuniin 175 asteeseen noin 40 minuutiksi

6) Nauti riisin kera

Voitele vuoka, lado fileet vuoan pohjalle ja kaada kastike fileiden päälle:
Paprika-kanavuoka.jpg
Paprika-kanavuoka-1.jpg
Paprika-kanavuoka2.jpg

Kuullota sipulikuutiot, leikkaa paprikat siivuiksi, murskaa keksit ja raasta juusto:
Paprika-kanavuoka7.jpg
Paprika-kanavuoka3.jpg

Paprika-kanavuoka5.jpg
Paprika-kanavuoka12.jpg

Levitä kuullotetut sipulikuutiot, ripottele keksimurut ja lado paprikasiivut fileiden sekä kastikkeen päälle. Lisää lopuksi juustoraaste. Paista uunissa noin 40 minuuttia 175 asteessa:
Paprika-kanavuoka13.jpg
Paprika-kanavuoka15.jpg

Paprika-kanavuoka16.jpg
Paprika-kanavuoka21.jpg

Nauti riisin kera:
IMG_5336.jpg

Olin kyläilemässä ystäväni luona, joka teki seuraavanlaista ruokaa (minä kuvasin)...

PAPRIKA-KANAVUOKA (6-8 hengelle)

Jaahas tämä odottaa uunissa testimaistoa!

^

En tiedä miten itse teit tuon, mutta mä kyllä maustaisin sitä vähän enemmän kuin mitä tossa ohjeessa. Sit mä tosiaan laittaisin sokeria hiukan pehmentämään makua sekä ehkä ananasta. Se oli ihan hyvä, mutta musta siitä pikkaisen ehkä jäi uupumaan joku juttu.

Kerropa sitten miten onnistui ja olisiko siinä ohjeessa ollut sun mielestä jotain muutettavaa? Ja mistä kastikkeesta teit itse sen? Voi sitten muokkailla sitä reseptiä, jos sitä joskus tekee itse.

^
^
^
Hyvännäköisiä sneilejä. Voisikohan noita pihamaalla toisinaan kirmaavia etanoita muuten pannutella?

Kokeile piirakkaa...

Lehtitaikina levitetään paperille sulamaan ja kaulitaan sulattuaan yhtenäiseksi levyn kokoseksi. Siihen levitetään voissa paistettu ja maustettu hirvenjauheliha pääle. Hieman pekonia jauhelihan seassa harvoin pahentaa tuota :) Sitten sieniä (metsäsieniä mieluiten, mutta herkkusienetkin käy) ja sipulia kuutioina pannulle ja paistellan voissa niitä hetki. Lisätään hieman vehnäjauhoja ja tehdään maidon/kerman avulla kastike. Levitetään tämä paksuhko kastike niiden jauhelihojen päälle ja pintaan juustoraaste. Siitää uuniin 250 asteeseen n.20 min. Kannattaa hetkinen antaa seisahtaa ennen ahmimiseen siirtymistä.

Helppo tehdä, ruokasa ja maistuu hyvälle. Soveltamisen mahdollisuus rajaton mausteiden ja kastikkeen sisällön osalta.

Tämän ohjeen mukaan tein muuten paitsi laitoin lisäksi vielä pepperoni siivuja tuohon pinnalle. Sieninä toimi tällä kertaa herkkusienet kun en vielä ehtinyt hakemaan niitä kuivattuja suppilovahveroita. Vielä ei pääse maistamaan kun on tulikuumaa mutta tuoksuu ainakin namille. :kuola:

20090127-IMG_8490.jpg

^

En tiedä miten itse teit tuon, mutta mä kyllä maustaisin sitä vähän enemmän kuin mitä tossa ohjeessa. Sit mä tosiaan laittaisin sokeria hiukan pehmentämään makua sekä ehkä ananasta. Se oli ihan hyvä, mutta musta siitä pikkaisen ehkä jäi uupumaan joku juttu.

Kerropa sitten miten onnistui ja olisiko siinä ohjeessa ollut sun mielestä jotain muutettavaa? Ja mistä kastikkeesta teit itse sen? Voi sitten muokkailla sitä reseptiä, jos sitä joskus tekee itse.

Lisäsin tuohon tosiaan sokeria hieman ja habanero tabascoa jonkun verran. Kyllä tuo omaan makuun oli todella maukasta! Tein tuosta puolikkaan annoksen kanojen suhteen, joten valkosipuolien, keksien ym. osuus oli hieman suurempi mitä tuossa reseptissä.

Kiitos vinkistä!

Back
Ylös Bottom