Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen tässä yrittänyt keksiä jotain mahdollisimman nopeita suht vähähiilarisia aamiaisia. Tavallinen setti on munakas ja siihen kylkiäiseksi rucolaa, mutta tuokin alkaa pikkuhiljaa vähän tökkiä. Onkohan paikallisilla kokeilla jotain ehdotuksia maukkaiksi aamiaisiksi? Tyypillisesti mulla on noin 30min aikaa aamulla syödä puntin jälkeen ennen töihin lähtöä. Ennen puntille lähtöä vedän vain sheikin tyhjään vastaan ja salilla olen aina noin 10min herätyskellon soimisen jälkeen.

Onkohan kukaan yrittänyt esim. kylmistä leikkeleistä, juustosta tai vastaavasta loihtia jotain joka ei vain maistu siltä, että vetää paketin keittokinkkua naamaan?

Kokeiles juustopannaria: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=9776&highlight=juustopannari
Itse teen tuon puolikkaalla ohjeella (ja ilman chilejä) jolloin pannarista tulee sopivan rapea/jämäkkä ja syön sitä kylmänä leivän korvikkeena, helppo tehdä edellisenä iltana ja riittää muutamaksi aamuksi.

Ai että kun ei ole kuvia, mutta tässä on kahteen kertaan välipalaksi tullut tehtyä aivan uskomattoman hyvä oma "hamppari".

-Leikkaa juusto
-Paista kananmuna
-Laita kananmuna juuston päälle (juusto ehtii pehmetä ja vähän sulatakin)
-Paista ruisleipäpuolet perään pannulla
-voitele sinapilla
-Mausta (itse laitoin kolme valkosipulin kynttä murskattuna)
-Laita leipien päälle valitsemasi liha (kinkkua, makkaraa, kalaa, kanaa tms)
-Laita kananmuna ja osin sulanut juusto leipien väliin
Nauti lämmin hamppari :D

Tulen kulisseista esille ja täräytän teille todella hyvän piiraan. Tuo pohja on todella hyvää. Paljon parempaa kuin normi voitaikina.

Eilen kokeilin tätä reseptiä hieman muunneltuna, eli itse käytin kinkun tilalla kanaa ja tuli kyllä hyvää :thumbs:

Uuniherkkuleivät

Paahtoleipää
Juustoraastetta
Chilitonnikalaa (Pirkka)
Kreikkalaisia mietoja pepperoneja
Sipulia
Oliiveja
Basilikaa
Mustapippuria myllystä
Paprikajauhetta
Ketsuppia
Tomaattia viipaleina

Laita leivät pellille
Voitele
Levitä ketsuppi
Laita sipulirenkaita päälle
Laita tonnikalat päälle
Laita tomaatit päälle ja pepperonit viereen
Muutama oliivi per leipä
Basilikaa, mustapippuria
Juustoraastetta
Päälle paprikajauhetta

250 astetta noin 8-10 min.

Lopputulos:

P1020601.jpg

Maksalaatikko

1 paketti Saarioisen perinteistä maksalaatikkoa (sisältää rusinoita)
1 lusikka

Ohje:
Ota paketti jääkaapista, aukaise, lusikoi suuhun. Hyvää. Älä lämmitä, maksalaatikko menee pilalle jos sen lämmittää. Muista ettet voi syödä alumiinivuoasta ruokaa teräslusikalla. Käytä muovista tai kippaa sapuska lautaselle. Alumiini reagoi teräksen kanssa ja saa aikaan pahan maun.

Maksalaatikko

1 paketti Saarioisen perinteistä maksalaatikkoa (sisältää rusinoita)
1 lusikka

Ohje:
Ota paketti jääkaapista, aukaise, lusikoi suuhun. Hyvää. Älä lämmitä, maksalaatikko menee pilalle jos sen lämmittää. Muista ettet voi syödä alumiinivuoasta ruokaa teräslusikalla. Käytä muovista tai kippaa sapuska lautaselle. Alumiini reagoi teräksen kanssa ja saa aikaan pahan maun.

Kuullostaa ihan raksaruualta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
40g kaurahiutaleita
2,5dl vettä
ripaus suolaa
vanilian makusta vehnäprotskua 10-15g maun mukaan
päärynä

Leikkaa päärynästä kuutioita. Lyö kulhoon kaurahiutaleet, vesi ja suola. Lämmitä ohjeen mukaan mikrossa. Heitä päärynä sekaan. Anna jäähtyä. Heitä proteiini sekaan.

Tää on ihan loistava! Ite tykkään vetää tätä teen kanssa. Päärynän maku ois ku sokeria vetäs paljaaltaan ja proteiini antaa kaurapuurollekki kaivatun maun.

Tollasen ostin ja voin sanoa että terävä on. Perinteiseen tapaan hipelöin terää ennen kuin kokeilin tomattiin ja kas, haava tuli mutta onneksi ei syvä. Materiaalina zirkonium on muovista ja kevyttä, ja tästä johtuen vaikuttaa hieman lelulta. Mutta leikkaamaan kun alkaa niin ei tarvitse kyllä paljoa painaa kun menee läpi. Mihinkään makkaraa kummempaan lihatuotteeseen en ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta huomenna pätkin broilerin ohutleikkeet pannulla paistettavaan kokoon

edit: suomeksi

Kampasimpukat limetti- ja korianterivoikastikkeessa:

Kastike:

1 salottisipuli hienonnettuna
1 tl sambal oelekia
½ valkosipulinkynsi siivuina
1 dl valkoviiniä
½ limetin mehu
5 rkl vispikermaa
100 g voita huoneenlämpöisenä
2 rkl tuoretta korianteria ohuina suikaleina
suolaa
valkopippuria

1. Mittaa ja esivalmistele ainekset.

IMG_0964.jpg
IMG_0965.jpg

IMG_0967-1.jpg
IMG_0968.jpg

2. Sekoita kattilassa kaikki muut ainekset kermaa, voita ja korianteria lukuun ottamatta. Keitä, kunnes nestettä on enää pari ruokalusikallista.
IMG_0972.jpg
IMG_0977.jpg

IMG_0978.jpg
IMG_0980.jpg

3. Lisää kerma ja kiehauta.
IMG_0982.jpg

4. Ota kattila liedeltä ja vatkaa voi seokseen nokare kerrallaan. Lämmitä tarvittaessa kastiketta varovasti, jos se jäähtyy liiaksi niin ettei voi enää sula siihen, mutta älä anna kastikkeen kiehua. Mausta suolalla, pippurilla ja korianterilla.
IMG_0984.jpg
IMG_0988.jpg

Kampasimpukat:

12 kampasimpukkaa
(katkarapuja)
(sinisimpukoita)
suolaa
pippuria

1. Sulata pakastekampasimpukat (ja katkaravut sekä sinisimpukat) ja kuivaa ne taloupaerilla. Kuumenna paistinpannu, jossa on hieman voita ja paista kampasimpukat (ja katkaravut sekä sinisimpukat) molemmilta puolilta, suolaa ja pippuroi.
IMG_0957.jpg
IMG_0963-1.jpg

Jaa kastike neljälle lautaselle. Laita simpukat (ja katkaravut) lautasille. Koristele korianterin lehdillä ja tarjoa limettilohkon kanssa.

IMG_0991-1.jpg

Valitettavasti mulla toi kastike juoksettui ja kampasimpukat jäivät vähän liian vaaleiksi, joten annos ei siksi näytä kuvassa kovin hyvältä. Onneksi maku oli kuitenkin kohdillaan. Muokkasin vähän alkuperäistä reseptiä, eli käytin vähän enemmän kermaa ja paiston kampasimpukoiden kera myös katkarapuja sekä sinisimpukoita. Täällä alkuperäinen resepti: http://www.pernod-ricard-finland.com/tuotteet/viiniisiruoka/resepti/id=13843818)

Resepti löytyy myös mun blogista:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/search/label/KOKEILEVIA KOKKAUKSIA

Miksi ei Huppe ole päivittänyt ruokablogiaan? :kippis1:

Katsele raksablogiani niin tiedät syyn? Syön eineksiä, pizzaa, kebabia ja fazerin karjalanpiirakoita. Ei noita toinna bloggailla. Katsellaan ensi kesänä taas kokkailuja.

KAMPASIMPUKOITA JA PESTOPASTAA

8-10 kampasimpukkaa
300g tuorepinaattipastaa
100g vihreää pestoa
valkosipulia
aurinkokuivattuja tomaatteja
100g suolattuja cashew –pähkinöitä
tuorebasilikaa
sitruunaa
suolaa, valkopippurijauhetta

1.) Paahda cashew –pähkinät kuumalla ja kuivalla paistinpannulla
2.) Keitä tuorepasta kattilassa suolalla ”al dente”
3.) Pilko valkosipuli pieneksi silpuksi ja kuullota silppu paistinpannulla öljyssä
4.) Lisää paistinpannulle keitetty pasta ja sekoita muutamai ruokalusikallinen pestoa joukkoon
5.) Lisää pieneksi silputut aurinkokuivatut tomaatit ja paahdetut cashew –pähkinät paistinpannulle pastan joukkoon sekä lopuksi silputtu tuorebasilika. Tarvittaessa voit ripotella suolaa pastan joukkoon
6.) Kuivaa kampasimpukat talouspaperilla ja purista niiden päälle sitruunamehua
7.) Mausta kampasimpukat suolalla sekä valkopippurijauheella
8.) Levitä kampasimpukoiden päälle loput pestot
9.) Paista kampasimpukat kuumalla paistinpannulla öljyssä noin minuutin verran (tai hiukan alle) peri puoli
10.) Tarjoile kampasimpukat heti paistamisen jälkeen pestopastan kera

IMGP8572-1.jpg

BLANKON LAMMASPASTA

(n. 4 hengelle)

400g lampaan sisäfilettä
2 rkl oliiviöljyä
3 valkosipulin kynttä hienonnettuna tai 1 yksikyntinen
suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta
4dl villirucolaa silputtuna
3dl punaista pestoa
500g tagliatellea tai muuta pastaa
1dl parmesaanilastuja
3 rkl paahdettuja pinjansiemeniä
tuoretta basilikaa

1.) Viipaloi fileet ja paista ne kypsiksi pannulla öljyssä valkosipulin kera. Mausta suolalla ja pippurilla sekä halutessasi paprikajauheella ja siirrä apulautaselle lämpimään paikkaan odottamaan
2.) Revi villirucolat samaan pannuun ja freesaa rasvassa, joka jäi pannuun
3.) Keitä pasta suolalla maustetussa vedessä ja valuta
4.) Sekoita lämmin pasta ja pesto samalla pannulla nopeasti
5.) Laita pasta keoksi lautaselle, nosta sen päälle rucolat ja fileet. Voit myös sekoittaa pastan rucolat ja fileet keskenään
6.) Koristele parmesaanilastuilla, paahdetuilla pinjansiemenillä ja basilikanlehdillä

IMGP8584-2.jpg

Internettiä selatessani päädyin siihen tulokseen, että tämä pasta on taitaa olla nimetty Turussa toimivan Ravintola Blancon (www.blanko.net) lammaspastan mukaan, jota on kehuttu taivaalliseksi. Kehut pitivät paikkansa. Oletan, että pasta on joko kokonaan kopio heidän pasta-annoksestaan tai sitten mukaeltu versio.

Itse en mukannut reseptiä sen kummemmin. Käytin ainoastaan reseptissä olleen kolmen valkosipulikynnen tilalla yhtä kokonaista yksikyntistä. Lisäksi maustoin filettä paistamisen jälkeen suolan ja mustapippurirouheen lisäksi paprikajauheella, koska halusin lihan pintaan vähän väriä. Mustapippurirouhetta käytin runsaasti. Väriä saa, kun lihaan paistaa kuumalla pannulla kauniin värin. En paistanut lihaa aivan kuivan läpikypsäksi, vaan jätin lihaan vähän mehevyyttä.

Pasta voi olla tagliatellea tai jotain muuta pastaa. Itse tulin siihen tulokseen, että pastaa on ”siistimpi” syödä, mikäli se ei ole pitkänomaista vaan ”pienemmässä” muodossa olevaa pastaa. Saamassani alkuperäisessä reseptissä pasta käskettiin laittamaan keoksi ja sen päälle rucola sekä fileet. Itse tulin siihen tulokseen, että on ehkä parempi, jos kaikki ainekset sekoitetaan pastan joukkoon.

Tässä reseptissä peston ja lihan laadulla on erittäin tärkeä osa siinä, kuinka hyvää pastasta tulee. Tämän takia suosittelen ehdottomasti käyttämään hyvälaatuista ja hyvänmakuista pestoa eikä ihan mitään halvinta versiota. Itse käytin Barilla Pesto Rossoa, jota saa ihan tavallisista ruokakaupoista, mutta joka on maultaan minun mieleeni. Lisäksi suosittelen ehdottomasti käyttämään lampaan sisäfilettä, jonka ansiosta pastasta tulee hintansa arvoinen.

Kaiken kaikkiaan tämä pasta oli todella maukkaan makuista ja sopii mielestäni tarjoiltavaksi vähän ”parempana” pastana tuon lihan laadun vuoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom