Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuli kesällä syötyä eräässä italialaisessa raflassa jälkkäriä, joka koostui mansikoista, balsamicosta ja ilmeisesti mascarponevaahdosta. Olen yrittänyt etsiä ohjetta tuolle, mutta en ole löytänyt. Eli pitääkö mascaponen sekaan laittaa esim kermaa ja mitähän tuo balsamico on; niitäkin kun on monentyyppisiä? Onko jollain tietoa?

Joo, kermaa sekaan ja vaniljaa. Tätä voi käyttää monissa eri jälkiruu'issa. Itse olen syönyt sitä esim. lettujen, amerikkalaista pannukakkujen, merennettujen keksien sekä marjojen kera ja just noitten mansikoiden sekä balsamicon kanssa jne... Googlettamalla löytyy paljon ehdotuksia.

MASCARPONEVAAHTO

250 g mascarponejuustoa
1 dl kermaa
puolikkaan tuoreen vaniljatangon sisus
ripaus sokeria

Vaahdota kerma. Sekoita kaikki ainekset keskenään.

Tässä reseptissä näillä määrillä (mä olen thnyt ton ylemmän mukaan):

150 g mascarponejuustoa
1 dl kuohukermaa
2 rkl sokeria
1 tl vaniljasokeria

Oliko Powerhousulla joku keittiöalan koulutus? Muistanko oikein? Tai onko jollain muulla?

Kertokaa mulle, kuinka mä esikypsennän risoton, jotta saan sen nopeasti valmiiksi siinä vaiheessa, kun vieraat tulevat? Siis "oikean" italialaistyyppisen".

Kertokaa mulle, kuinka mä esikypsennän risoton, jotta saan sen nopeasti valmiiksi siinä vaiheessa, kun vieraat tulevat? Siis "oikean" italialaistyyppisen".

Sama. Miten ravintoloissa esivalmistetaan risotto? Mieleen tulee lähinnä: kuullotetaan sipuli&valkosipuli, riisit sekaan - lisää kuullotusta, valkoviini - kun valkkari imeytynyt - yksi annos kanalientä - ehkä vielä 1-2 kertaa lisää kanalientä - nopea jäähdytys.

Mutta miten tosta voisi jatkaa valmistusta ilman että risotto jämähtää liikaa?

Joten täälläkin odotellaan ammattilaisten ohjeita innokkaasti.

Tuli tänään kokeiltua tuota edelliseltä sivulta löytyvää rekkamiehen voileipää, mutta vähän jalostetulla reseptillä:

- Vaasan ranskanleipä 350 g
- broilerin hunajamarinoidut paistisuikaleet 300 g (Atria)
- Amerikan Pekoni 120 g (HK)
- Cheddar sulatejuustoviipale 4 kpl (Rainbow)
- ½ punasipuli
- mustapippurisekoitus

Aluksi leikkasin leivän pitkittäissuunnassa kahtia. Hienonsin ja ruskistin sipulit, ja paistoin myös broilerin sekä pekonisuikaleet. Levitin sipulisilpun, broilerin sekä pekonin leivän pohjapalalle em. järjestyksessä, jonka jälkeen asettelin juustoviipaleet ja leivän kansipalan muun komeuden päälle. Loppusilauksena grillailin koko komeuden vielä kuultavan ruskeaksi mikron grillitoiminnolla, aikaa tähän kului noin 6 minuuttia.

Melkoinen mötkälehän tuosta tuli. Otin kuviakin, mutten saanut kaapattua niitä Nokialaisestani tähän läppärille.

- broilerin hunajamarinoidut paistisuikaleet 300 g (Atria)
Noi kun vaihdat vielä filesuikaleisiin, niin koko leipä parani 100%. En ymmärrä ihmisiä, jotka paistisuikaleita ostaa. Niissä ja filesuikaleissa on ihan hirveä ero. En ole mikään kulinaristi, niin kuin Huppe, mutta noita paistisuikaleita ei vaan voi vetää. Ne maistuu ihan kumiselta perseeltä. Ero hinnassa ja maussa johtuu siitä, että filesuikaleet on raapaistu rintafileestä ja paistisuikaleet on jotain koipea. Yllättävää, kun makukin on ihan eri.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sama. Miten ravintoloissa esivalmistetaan risotto? Mieleen tulee lähinnä: kuullotetaan sipuli&valkosipuli, riisit sekaan - lisää kuullotusta, valkoviini - kun valkkari imeytynyt - yksi annos kanalientä - ehkä vielä 1-2 kertaa lisää kanalientä - nopea jäähdytys.

Mutta miten tosta voisi jatkaa valmistusta ilman että risotto jämähtää liikaa?

Joten täälläkin odotellaan ammattilaisten ohjeita innokkaasti.

Jep tohon tyyliin itse ainakin teen ja ei se mielestäni pahemmin jämähdä (taisi sen pari h viimeksi "hautua" kannen alla valmistuksen jälkeen). Ei kyllä mitään hajua ole miten tuo ravintolassa tehtäisiin. Lieneekö jippo tosiaan tuo, että lisää sitä nestettä vähän kerrallaan jolloni sitä riisiä ei tule keitettyä. Kanalientä tosiaan saa kauhoa ihan kunnolla koska se on viinin lisäksi ainoa neste.Tässä vielä Santerin (se oikea ammattilainen) versio esim. sienirisotosta mikä on melko maukas kunnon sienillä: http://santerivuosara.tumblr.com/post/199014654/kiitos-metsa-kiitos-taaskin-marjoista-ja-sienista

Noi kun vaihdat vielä filesuikaleisiin, niin koko leipä parani 100%. En ymmärrä ihmisiä, jotka paistisuikaleita ostaa. Niissä ja filesuikaleissa on ihan hirveä ero. En ole mikään kulinaristi, niin kuin Huppe, mutta noita paistisuikaleita ei vaan voi vetää. Ne maistuu ihan kumiselta perseeltä. Ero hinnassa ja maussa johtuu siitä, että filesuikaleet on raapaistu rintafileestä ja paistisuikaleet on jotain koipea. Yllättävää, kun makukin on ihan eri.

Joo, mikä lie ajatuskatko tuota postia kirjoittaessa tullut, fileesuikaleitahan nuo nimittäin olivat. Hunajamarinadi oli kyllä ihan passeli, ei paremmasta väliä.

Oliko Powerhousulla joku keittiöalan koulutus? Muistanko oikein? Tai onko jollain muulla?

Kokiksi opiskelleena ja lapsesta asti ruokaa rakastaneena, jos haluat kokata "oikean italialaistyyppisen" risoton niin et esikypsennä sitä :). Pilkot kaikki ainekset valmiiksi ja aloitat kokkaamisen kun vieraat tulee, tai hieman etukäteen jos vierailla ei ole tapana myöhästellä. Laita pöytään jotain pientä naposteltavaa niin vieraitakaan tuskin haittaa odotella.

Ravintoloissa usein tapana on valmistaa perus risottopohjaa ja kypsentää se lähes kypsäksi ja jäähdyttää nopeasti, niin että risoton tekemisessä menee tämän jälkeen vain muutamia minuutteja. Suosisin kuitenkin itse tuota ensiksi mainittua tapaa, ellei jostain syystä ruualla ole mega kiire. Sillon tosin en suosittelisi risottoa alunperinkään ;)

Tuohon kanan suikale keissiin vielä, filesuikaleet biittaa paistisuikaleet lähinnä vain sen takia että paistisuikaleet on vain kätevä tapa naamioida kaikki myyntiin kelpaamattomat osat kanasta myyntikelpoiseen pakettiin. Periaatteessa kun kanasta on ensin otettu kaikki myyntiin kelpaava irti (rinnat, koivet, siivet jne) loput puristetaan teollisesti luista irti, lätkäistään oranssi marinaadi päälle ja myydään paistisuikaleina :). Muutenhan kaikki luuta lähempänä olevat lihat on yleensä maukkaampia kuin rintafilee, mutta näitä hyviä lihoja on hankala saada ellei lähde kokonaisesta kanasta itse leikkelemään.

Uunilohi

Faija kertoi loistavan vinkin miten uunilohesta saa mehukasta:

1.Uuni täysille (300 astetta oli meirän hellassa)
2.Lohifilee uuniin kolmeksi minuutiksi
3.Uunista lämpö pois ja annetaan lohen hikoilla uunissa 30minuuttia

Ehanaa! Mausteeksi heittelin pinnalle vain kalamaustetta.

Tuohon kanan suikale keissiin vielä, filesuikaleet biittaa paistisuikaleet lähinnä vain sen takia että paistisuikaleet on vain kätevä tapa naamioida kaikki myyntiin kelpaamattomat osat kanasta myyntikelpoiseen pakettiin. Periaatteessa kun kanasta on ensin otettu kaikki myyntiin kelpaava irti (rinnat, koivet, siivet jne) loput puristetaan teollisesti luista irti, lätkäistään oranssi marinaadi päälle ja myydään paistisuikaleina :). Muutenhan kaikki luuta lähempänä olevat lihat on yleensä maukkaampia kuin rintafilee, mutta näitä hyviä lihoja on hankala saada ellei lähde kokonaisesta kanasta itse leikkelemään.
Tää nyt ei kyllä mun puolesta ainakaan pidä paikkaansa. Fileesuikaleet biittaa paistisuikaleet sen takia, kun ne maistuu vitusti paremmalta kuin mikään muu osa kanasta. Olen kanan suhteen niin nirso etten syö muuta kuin rintafilettä. Koivet ja siivet sun muut maistuu mun suussa kyllä ihan kamalalta, on sitten läheltä luuta tai ei. Niille ehdoton ei.

E: Ja käsittääkseni paistisuikaleet ei kuitenkaan ole niitä jämiä vaan ihan koipireisilihaa.

Mun on pakko laittaa vastustava mielipide. Paistisuikaleet maistuu paremmilta kuin fileesuikaleet. Samoin koipi on rintaa parempi ihan isonakin palana. Mutta mulle uppoo erittäin mainiosti myös rintafileet, -suikaleet ja -leikkeet. Eikä haittaa vaikka saankin paistisuikaleet kaupasta fileesuikaleita halvemmalla. :)

Mun on pakko laittaa vastustava mielipide. Paistisuikaleet maistuu paremmilta kuin fileesuikaleet. Samoin koipi on rintaa parempi ihan isonakin palana. Mutta mulle uppoo erittäin mainiosti myös rintafileet, -suikaleet ja -leikkeet. Eikä haittaa vaikka saankin paistisuikaleet kaupasta fileesuikaleita halvemmalla. :)

Minun ongelmani paistisuikaleiden kanssa ei ole ollenkaan maku, vaan koostumus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom