Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oho!!! Mitä mitä!! Huppe käyttää Pirkan tuotteita! Ja ettei olutkin olis cittarin tarjouslaarista. -Probably the worst beer in the world-

Laivakokin currykastike?

"Hernekeittohan on aina kuulunut torstain lounaalle laivoilla. Edesmennyt huippukokki Matti Salonaho Haminasta jalosti hernekeiton jäämät lauantaille; siilasi sopasta lihat pois ja jalosti "kasviskeiton" pohjasta lauantaiksi upean currykastikkeen kanan seuraksi...se väri ja maku !"

Yllämainitusta kastikkeesta kyse. Onko kellään reseptiä tai edes onko kukaan päässyt maistamaan?

Tiedoista kiitollinen.

Tuli kesällä syötyä eräässä italialaisessa raflassa jälkkäriä, joka koostui mansikoista, balsamicosta ja ilmeisesti mascarponevaahdosta. Olen yrittänyt etsiä ohjetta tuolle, mutta en ole löytänyt. Eli pitääkö mascaponen sekaan laittaa esim kermaa ja mitähän tuo balsamico on; niitäkin kun on monentyyppisiä? Onko jollain tietoa?

Tuli kesällä syötyä eräässä italialaisessa raflassa jälkkäriä, joka koostui mansikoista, balsamicosta ja ilmeisesti mascarponevaahdosta. Olen yrittänyt etsiä ohjetta tuolle, mutta en ole löytänyt. Eli pitääkö mascaponen sekaan laittaa esim kermaa ja mitähän tuo balsamico on; niitäkin kun on monentyyppisiä? Onko jollain tietoa?

http://www.lacasa.com.au/balsamicvinegarstrawberrieswithsweetmascarponerecipe.htm

http://www.rajamaen.fi/rajamaen.nsf/sivut/TuotesivuTemp-2?OpenDocument&cid=Content7741D

balsamiviinietikka siirappia ainakin itse nähnyt käytettävän jälkkäreissä. omasta kaapista löytyy aceto balsamico di modena. mikä maistuu samalle mitä joskus yhdessä raflassa sain.

1,5kgn härän sisäfile köntti jääkaapissa, nyt sellaista ohjetta kaivataan että ei edes meikäläinen saa tehtyä sitä lihaa vituralleen kiitos! Aina kun olen pihvejä kyseisestä värkistä valmistanut niin epäonnistunut olen, ravinteleissa AINA 100x parempaa

1,5kgn härän sisäfile köntti jääkaapissa, nyt sellaista ohjetta kaivataan että ei edes meikäläinen saa tehtyä sitä lihaa vituralleen kiitos! Aina kun olen pihvejä kyseisestä värkistä valmistanut niin epäonnistunut olen, ravinteleissa AINA 100x parempaa

Paista se kokonaisena. Paistolämpömittarin kanssa ei voi mennä pieleen kunhan sen mittarin vain pistää lihaan oikein, eli siten, että kärki on lihan paksuimman kohdan keskikohdassa.

Sisäfilee: Hiero lihan pintaan ruokaöljyä ja ruskista se kauttaaltaan kuumalla paistinpannulla. Mausta filee hyvin suolalla, mustapippurilla ja tuoreella timjamilla. Pistä paistolämpömittari lihan paksuimpaan kohtaan ja paista fileetä 200 asteisessa uunissa kunnes sen sisälämpö on 54-56 astetta. Ota filee pois uunista ja kääri se folioon vetäytymään. Tässä vaiheessa lihan sisälämpötila vielä nousee muutaman asteen, jolloin liha on kypsyysasteeltaan medium. Leikkaa liha viipaleiksi ja ripottele leikkuupinnalle sormisuolaa

http://www.ruokala.net/resepti/kokonainen-naudan-sisafilee-uunissa-punaviinikastike-pikkusipulit-ja-perunagratiini-1

Riippuu vähän mistä tykkää. Mie laittelisin ~3cm viipaleiksi, paistasin tosi kuumalla pannulla minuutin tai max kaks per puoli ja maustasin suolalla ja pippurilla. Tulee just miun maun mukasta, suhteellisen raakaa ja mehevää lihaa. Siihen vielä ite tehtyjä lohkoperunoita tai valkosipulikermapottuja ni avot. Tietty jos haluaa pihviä ni luultavasti myös ostaa pihviä, eli kannattanee noudattaa muiden ohjeita tässä. :) En ikinä oo härän fileitä paistanu kokonaisena joten en tiedä siitä mitään.

Jos pihvejä haluaa paistaa niin oleellisinta pannu jossa sen paistaa, eli omistaa valurautaisen parilapannun. Jos sellaista ei omista, ei teflon pannulla kannata yrittää paistaa pihviä (ei ainakaan tasapohjaisella) vaan tehdä sitten suosiolla uunissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rekkamiehen eväs leipä

1 ranskanleipä
1 pkt (300 g) marinoituja broilerisuikaleita
100 g juustoraastetta
50 g voimakkaan makuista sulatejuustoa
1 rkl pizzamaustetta
½ rkl pippurisekoitusta
½ sipulia

Ruskista broilerisuikaleet pannulla. Hienonna sipuli, raasta juusto ja kuutioi sulatejuusto. Halkaise ranskanleipä pitkittäin kahtia. Levitä sipulisilppu leivän pohjapuolelle ja lisää broilerisuikaleet sipulin päälle. Levitä sitten päälle sulatejuusto, mausteet ja lopuksi juustoraaste jonka päälle leivän toinen puolikas. Lämmitä leipää pellillä/foliossa 225-asteisessa uunissa 10-15 min.

IMO. Pippurisekoituksen sijasta käy tosi hyvin myös curry

45825_1289046481305_1684507519_597364_2393044_n.jpg

Kertokaas joku hyvä, halpa (opiskelijabudjetilla toteutettu;)), ravinteikas ja terveellinen ruoka, jota vois tehä kerralla reippaasti ja laittaa loput vaikka pakkaseen säilytykseen. Makaronilaatikko alkaa jo tökkiä ja pahasti. Kaikki kelpaa keitosta pataruokiin..

Tosielämässä noihin pihveihinkin otetaan vain se pinta kuumalla valurautapannulla ja loppukypsennys uunissa. Ja lihan pitää olla mahd. lähellä huoneenlämpöä ennen paistamista, eli vähintään 90min ennen paistamista pois jääkaapista.

Jos haluaa paistaa pihvin kypsäksi pannulla voi opetella kypsyyden testaamiseksi helpon testin. Kun painaa paistuvaa pihviä ja sen tuntuu samalle kuin painaisi oman nenänsä päätä on pihvi medium - kypsä. Jos pihvi tuntuu samalle kuin oma poski (ei siis mikään kisakireän bodarin poski :) on se vielä melko raaka, kypsyy mediumiksi kun seisotetaan foliossa.

Eihän tota kokkausta opi kuin kokeilemalla, niitä sisäfilepalojakin menee muutama ennen kuin oppii oman lieden ja pannun käyttäytymisen.

Tosielämässä noihin pihveihinkin otetaan vain se pinta kuumalla valurautapannulla ja loppukypsennys uunissa.

Kyllä minä en loppukypsennyksiä uunissa tee. Jos tarttis laittaa pihvit kymmenelle hengelle niin ehkä sitten mutta parille hengelle kyllä kokkaa ihan pannullakin :)

Vituiks meni mun loppukypsennys uunissa pihvit kun kerran koitin. Pitäs ostaa joskus tarjouksesta sisäfilettä pari kiloa ja testata noita ihan pihvi kerrallaan. Tuo on semmoinen asia mitä en hallitse en lainkaan ruoanlaitossa....
Lupaan opetella sen, heti kun saan itse suunnittelemani keittiön valmiiksi.

Kyllä minä en loppukypsennyksiä uunissa tee. Jos tarttis laittaa pihvit kymmenelle hengelle niin ehkä sitten mutta parille hengelle kyllä kokkaa ihan pannullakin :)

Ai sen jälkeen kun olet tehnyt ne tonnikala risotot? (ei hymiöitä, toi pitää ymmärtää ystävälliseksi naljailuksi ilmankin)

Siis tossa aikaisemmin puhuttiin ravintoloiden pihvien kypsyysasteista, viittasin siihen. Uunin kanssa kypsyysaste on helpompi hallita. Saahan ne hiton pihvit tehdä ihan niin kuin itse haluaa.

Itse toimin siis näin: huonelämpöiset pihvit todella kuumalle valurautapannulle jolla voita ja rypsiöljyä. Ruskistus n. 20s/puoli. Tämän jälkeen pihvit uuniastiaan (sopivan kokoinen, ei liian laaja). Uunin lämpötilä meillä 175, pihvit uunissa noin 5min. Sen jälkeen pihvit ulos, kääritään folioon ja annetaa asettuan n. 10min.

Lämpötila ja aika riippuu todellakin uunista, selviää vain kokeilemalla.

Ai sen jälkeen kun olet tehnyt ne tonnikala risotot? (ei hymiöitä, toi pitää ymmärtää ystävälliseksi naljailuksi ilmankin)

Siis tossa aikaisemmin puhuttiin ravintoloiden pihvien kypsyysasteista, viittasin siihen. Uunin kanssa kypsyysaste on helpompi hallita.

Jätin mainitsematta että teen tonnikala risoton aina tonnikala pihveistä jotka paistan valurautapannulla :)

Joo ajattelinkin kyllä että kyse on varmaan ravintoloista. Itse kun tykkään raaka-medium välillä pihvistä niin jälkikypsentämisen pois jättö syy on kuin Hupella, liikaa liikkuvia osia ja pihvistäni sen kerran kun olen kokeillut on tullut ylikypsää.

Jätin mainitsematta että teen tonnikala risoton aina tonnikala pihveistä jotka paistan valurautapannulla :)

Mutta eihän tota risottoa voi pakastaa? Ei risottoa muutenkaan voi pakastaa. Jos siis puhutaan risotosta, eikä siitä mitä suomalaisissa kouluissa nimitetään risotoksi.

No joo, turhat keulimiset pois. Toi kysymys pakastettavasta edullisesta ruoasta on itse asiassa aika hyvä. Mieleen tulee: lihapullat, lihakeitto, jauhemaksapihvit, siskonmakkarakeitto, lihaperunasoselaatikko,

Ei mitään uuneja. Kokeilkaa sous vide, niin onnistuu aivan takuuvarmasti. Tosin vaatii säätämistä ja on melko aikaavievää. Tällä menetelmällä siitä pihvistä saa läpeensä juuri sellaisen kuin itse haluaa, kunhan tietää mikä on oikea lämpötila. Pihvit siis tyhjiöpakataan ja lillutellaan vaikkapa noin 60 asteisessa vedessä (tulee medium) sen verran kauan, että koko pihvi on saman lämpöinen. Paksuudesta riippuen kai yleensä tunnista kahteen. Tosi ohuille vähemmän. Tämän jälkeen kuumalle pannulle ja valmis. Tuli takuuvarmasti se mitä piti, eikä mene pilalle.

Tuolla muuten on ihan homona taulukoita ja aikoja ja lämpötiloja. Sieltä lisätietoja.
http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom