Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä jonkinlainen kastikkeen tynkä. Tarvittaessa joukkoon voi laittaa esim. oliiveja ja/tai herkkusieniä...

TOMAATTINEN

½ prk tomaattimurskaa (noin 370g, yrttistä tai valkosipulista)
n. 2 dl kermaa
1 lihaliemikuutio
1 sipuli
valkosipulia oman maun mukaan
oliiviöljyä
tuorebasilikaa
n. 3-4rkl ketsuppia
1-2rkl sokeria oman maun mukaan
mausteita, esim. suolaa, mustapippurirouhetta, paprikajauhetta, sipuli- ja valkosipulijauhetta, kuivattua basilikaa ja meiramia

1. Hienonna sipuli ja valkosipuli. Kuullota sipulit paistinpannulla oliiviöljyssä.
2. Lisää joukkoon tomaattimurska sekä lihaliemikuutio, anna hautua hetki
3. Lisää joukkoon ketsuppi ja mausteet
4. Lisää joukkoon kerma ja anna hautua hetki
5. Lisää joukkoon sokeri. Sokerilla on tarkoitus pehmentää tomaattimurskan kitkerää makua
6. Lisää joukkoon hienonnettu tuorebasilika

^

No ei oon pakko laittaa. Noi mausteet ovat tossa nyt vaan esimerkkinä, kun monet jättää tuoreen usein pois. Mä saatan laittaa samalla kertaa tuoretta ja kuivaa. Ei kait se niin väliä ole?

^

Saa ihmetellä :D "Oikeat" kokit käyttävät varmaan vaan tuoreita eivätkä varmaan sekoita tuoreita ja kuivia. Mä käytän mitä sattuu ja miltä tuntuu, kun olen pelkkä harrastelija :D

^

Saa ihmetellä :D "Oikeat" kokit käyttävät varmaan vaan tuoreita eivätkä varmaan sekoita tuoreita ja kuivia. Mä käytän mitä sattuu ja miltä tuntuu, kun olen pelkkä harrastelija :D

Itse asiassa jossain Jamie Oliverin kirjassa oli tästä juttua, osa kuivana, osa tuoreina.

Mun makuun kuivat yrtit kannattaa laittaa hautumaan jo alkuvaiheissa patoihin/kastikkeisiin ja lisäillä tuoreet sitten loppussa kun ei enää juuri kuumennella tai tieten ihan vain lopuksi pintaan väriksi ja mauksi.

edit. Ja vielä vinkiksi hieman erillasille kastikkeille, toimii myös ns. alkupalakeittona.
Keittelee haluamiaan hetken voissa kuulotettuja rehuksia (mm. parsakaalta/kuorittuja tomaatteja/sipuleita/yrttejä/haluamiaan yhdistelmiä) kohtalaisen vähässä vedessä ja kun rehukset alkaa hajoaan, kaataa osan vedestä pois ja soseuttaa sauvasekottimella ne kasvikset siihen maustettuun keitinveteen tasaiseksi soosiksi. Saostus sitten tuore/sulatejuustoilla tai tilkalla kermaa/smetanaa kokoon keitellen. Toki suurustejauhotkin käy, mutta makosampia nuilla.

JUUSTOINEN KUKKAKAALISOSEKEITTO (n. 4-6 annosta)

500 g kukkakaalia
1 sipuli
1-2 kynttä valkosipulia
8 dl vettä
3 kasvis- tai kanaliemikuutiota
100-200 g sulatejuustoa (maustamatonta tai esim. kevätsipuli-, viherpippuri-)
n. 100 g Aura -sinihomejuustomurusia
2 dl kermaa
n. 4-6 rkl vaaleaa Maizenaa
mustapippuria myllystä, muskottipähkinäjauhetta, suolaa (tarvittaessa)
tuorebasilikaa

Huom! Kukkakaalisosekeiton voi tehdä pelkästä sulatejuustosta tai sinihomejuustosta oman maun mukaan. Itse käytin molempia. Keitto on ihan hyvää sinihomejuustonkin kanssa, mutta kieltämättä se peittää ehkä liikaa kukkakaalin makua. Keitosta saa kermaisempaa ja paksumpaa, mitä enemmän sitä keitossa käyttää (vähentäen keitosta saman määrän vettä) ja mitä rasvaisempaa kermaa keiton joukkoon laittaa. Keittoon voi laittaa myös tuorepersiljaa basilikan tilalla.

Valitettavasti kuvat ovat väritykseltään vähän huonoja, kun toi valokuvaaminen ei oikein luonnistu vieläkään...

1. Laita pilkotut kukkakaalit, sipuli ja valkosipuli kattilaan. Kaada päälle vesi ja laita joukkoon liemikuutiot. Kun kukkakaalit ovat kypsiä, soseuta keitto tasaiseksi
IMG_1290.jpg
IMG_1294-1.jpg

IMG_1295.jpg
IMG_1302.jpg

2. Sulata sosekeiton joukkoon sulatejuusto ja/tai sinihomejuustomuruset
IMG_1305.jpg
IMG_1311.jpg

3. Lisää joukkoon kerma ja Maizena ja keitä keitto kasaan
IMG_1316-1.jpg
IMG_1323.jpg

4. Lisää mausteet sekä silputtu tuorebasilika ja soseuta keittoa vielä niin pitkään, että siitä tulee sametinpehmeää
IMG_1329.jpg
IMG_1334.jpg

5. Tarjoile keitto tuoreyrttisilpun tai krutonkien kera
Kukkakaali.jpg

^^

Mä en eilen ehtinyt korjaamaan tota juustoisen kukkakaalisosekeiton ohjetta. Liemikuutiot ja sinihomejuusto ovat aika suolaisia, joten liemikuutioita voi käyttää vain kaksi kappaletta, jos siihen tulee sinihomejuustoa. Ja jos ei halua kauheasti sitä sinihonejuuston makua ja haluaa vältellä sitä suolaisuutta, voi sitä sinihomejuustoa laittaa vähemmän. Oman maun mukaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitän kokkeja resepteistä:thumbs: Pitää laittaa näitä kokeiluun lisää. Todella maukkaan vähärasvaisen pippuri kastikkeen ohjeita kaipailen, eri pihveille(härkä,nauta ja hirvi lähinnä). Monen sortin laadukkaita pippureita on hylly täysi, vaan ei osaa oikein järkevästi hyödyntää.

Tepe83: -Kuullottele suolalla ja pippureilla maustettuja pilkottuja herkkusieniä ja sipulia hetkinen vähäisessä rasvassa ja lisää ruokalusikallinen tai pari vehnäjauhoja siihen. Anna jauhojen imeytyä kunnolla rasvaan ja lisää sekaan maitoa ohuesti loruttaen sen verran, että saat kastikkeesta haluamasi paksuisen. Anna keittyä kasaan ja tarkista maku. Pippureita voi lisätä vielä kasaan keittamisen jälkeenkin.

Hyvä ja vähärasvainen soossi. Toimii myös muilla sienillä, juureksilla taikka rehuksilla tehtynä, mutta tuo herkkusieni-sipuli toimii piffeile oikeen maukkaasti.

HOX! Jos käytät tuoreita herkkusieniä, paistele hetkinen niitä kuivalla pannulla jotta ylimääräinen neste lähtee niistä ja lisää sipuli ja rasva vasta sitten pannulle.

Grillikylkeä ja vihanneksia sekä leipää

Leipä:

Artesaani maalaisleipä(?)
Herkkusieniä
Voita + valkosipulia + persiljaa

Ensin grillaillaan herkkusieniä jatkuvasti valkosipuli-persiljavoilla valellen ja kun sienet alkavat olla valmiita grillataan myös leipiä vähän. Seuraavaksi sienet leivän päälle ja syömään! Leivän päälle voi vielä laittaa vaikka oliiviöljyä ja jossain ohjelmassa samantyyppisiin leipiin taidettiin laittaa vielä rucolaa.

full

Vihannekset:

Esikeittämätöntä maissia
Kesäkurpitsaa
Paprikaa

Maissia grillaillaan melko matalalla lämmöllä koko ajan valkosipuli-persiljavoilla sekä grillikyljen paistorasvoilla sivellen. Kesäkurpitsalle tehdään samat temput. Paprikat on ensin laitettu erittäin kuumalle grillille niin, että kuori palaa. Tämän jälkeen kuori raaputetaan irti ja paloitellaan paprika pienemmäksi.

Grillikylki:

Porsaan grillikylkeä
Suolaa
Pippuria
Valkosipulia
Paprikajauhetta
Fariinisokeria
Chiliä

Ensin mausteet hierotaan kunnolla kylkeen kiinni. Paistaminen meni muistaakseni jotenkin näin: 10 min 200 C, jonka jälkeen 2 tuntia 125 C. En muista tarkkaan lämpötiloja, mutta jotain tonne päin. Lihan kypsyttyä voi sen vielä laittaa folioon vetäytymään, jonka jälkeen liha paloitellaan ja grillataan vielä mukavan väriseksi. Lihaa kuten kaikkia muitakin grillissä olevia asioita on suotavaa valella grillikyljestä uunissa tirisseellä rasvalla

Grillausta ja voitelua:

full

Lopputulos:

full

Kaikki kasvikset olivat erinomaisia. Maissi oli hieman liikaa grillissä ja pääsi vähän kuivumaan, mutta ei onneksi pahasti. Grillikylki oli erinomaista. Aluksi olin hieman pettynyt kun maistoin lihaosuutta kyljestä. Seuraavassa palassa ymmärsin, että grillikyljen paras kohta on luun vierestä raaputettu rasva. Kun pääsin yli siitä, että syön rasvalla voideltua ihraa niin huomasin, että grillikylkihän on erittäin hyvää!

Tätä aion tehdä vielä uudestaan!

Tepe83: -Kuullottele suolalla ja pippureilla maustettuja pilkottuja herkkusieniä ja sipulia hetkinen vähäisessä rasvassa ja lisää ruokalusikallinen tai pari vehnäjauhoja siihen. Anna jauhojen imeytyä kunnolla rasvaan ja lisää sekaan maitoa ohuesti loruttaen sen verran, että saat kastikkeesta haluamasi paksuisen. Anna keittyä kasaan ja tarkista maku. Pippureita voi lisätä vielä kasaan keittamisen jälkeenkin.

Hyvä ja vähärasvainen soossi. Toimii myös muilla sienillä, juureksilla taikka rehuksilla tehtynä, mutta tuo herkkusieni-sipuli toimii piffeile oikeen maukkaasti.

HOX! Jos käytät tuoreita herkkusieniä, paistele hetkinen niitä kuivalla pannulla jotta ylimääräinen neste lähtee niistä ja lisää sipuli ja rasva vasta sitten pannulle.

Pistetään testiin. Juuri tuli ulkomailta pari purkkia gourmee mustapippuria ja yksi purkki gourmee punapippuria, joilla voisin kokeilla vinkkiäsi.

Kookos-kanakeitto

Tässä kehittelin taas jääkaapin jämistä jotain keiton tapaista, joka onnistui ihan hyvin. Aika ruokaisa keitto ja helppo tehdä. Tänne sopisi hyvin joukkoon esim. lime, sitruunaruoho tai/ja thai-basilika.

KOOKOS-KANAKEITTO (noin 4 hengelle)

250g broilerisuikaleita tai broilerinrintafileetä (pieneksi suikaleiksi leikattuna)
½-1 sipuli
valkosipulia
öljyä
6-7dl vettä
2 liemikuutiota (kasvis- tai/ja kana-)
1tlk tomaattimurskaa
2dl pastaa
1-2dl maissia (pakaste- tai säilyke-)
1 punainen paprika kuutioina
1 porkkana suikaleina
2dl kookoskermaa
currya, paprikajauhetta, mustapippurirouhetta, suolaa
tuorebasilikaa
(juoksevaa hunajaa)

1. Kuullota kattilassa sipulikuutiot ja valkosipulisilppu öljyn kera
IMG_2677.jpg

2. Lisää joukkoon kanasuikaleet, paista ja mausta ne
IMG_2679.jpg

3. Lisää vesi, liemikuutiot ja tomaattimurska. Anna kiehahtaa
IMG_2681.jpg

4. Lisää joukkoon pasta sekä kasvikset ja keitä niitä kypsäksi noin 10-15 minuutin ajan
IMG_2682.jpg
IMG_2685.jpg

5. Kaada joukkoon kookoskerma ja tarkista maku. Lisää mausteita tarvittaessa. halutessasi voit lisätä joukkoon noin ruokalusikallisen verran juoksevaa hunajaa
IMG_2690.jpg
IMG_2693.jpg
IMG_2695.jpg

6. Lisää tuorebasilika ja tarjoile
IMG_2697.jpg

Nauti!
IMG_2707.jpg

Hemmetti ku näyttää hyvältä :kuola: Olisko jollain hyviä lihapata reseptejä kunnon tai jotain kunnon ranskalaista maalaisruoka settii.

Tein keväällä mutu-tuntumalla tomaattipohjaista pataa/keittoa ja mun piti laittaa resepti ja kuva siitä tänne. Unohtu. :nolo:

Lihakeitto Ratatouillesta inspiroituneena :D

n.500g naudanlihaa paloina
4 porkkanaa
puolikas lanttu
4 perunaa
vihreitä papuja (tämän tilalla voi käyttää myös vihreää paprikaa tai kesäkurpitsaa)
iso sipuli (tavallinen tai punasipuli)
laakerinlehtiä pari
mustapippureita muutama
tomaattipyrettä reilusti
suolaa
lihaliemikuutio ja vettä

1. Paista naudanliha pannulla ja laita syrjään hetkeksi.
2. Keitä vettä kattilassa (määrä oman mielen mukaan) ja lisää lihaliemikuutio.
3. Pilko juurekset reilun kokoisiksi paloiksi ja lisää kattilaan. Keitä juureksia n. vartti ja lisää mukaan lihat, mustapippurit, runsaasti tomaattipyrettä (itsellä mennyt aiemmin melkein kokonainen tuubi), laakerinlehdet ja suola. Varovaisesti suolan kanssa, koska liemikuutiosta tulee jo suolaa jonkin verran.
4. Keitä hiljalleen kannen alla miedolla lämmöllä kunnes juurekset täysin pehmeitä ja liha mureaa.

Riippuen veden määrästä saat itse päättää haluatko keittoa tuosta vaiko enemmän pataversion. Keittoversioon sopisi myös makaroninpätkiä.
Alla kaksi kuvaa valmiista tekeleestä eri valoituksilla. Herkkua oli.

Liitteet

• DSCF1955.webp
    DSCF1955.webp
    477 KB · Katsottu: 188
  • DSCF1973.webp
    DSCF1973.webp
    339,3 KB · Katsottu: 176
Tein tämän Valion reseptin (http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Keittokirja/Hakutulos/Ruokaohje?p_tunnus=1848) pohjalta tällaisen alla olevan kastikkeen. Olen aiemmin kokeillut tuota Valion reseptiä, mutta mun mielestä siitä puuttuu ”se jokin”. En sitten tiedä, löysinkö minä ”sen jonkun” tässä reseptissä, mutta ihan syötävää tuli.

Kastiketta voi tarvittaessa ohentaa vedellä. Kastikkeen joukkoon sopii hyvin esim. ananas, persikka tai joku muu vastaava hedelmä. Aura-juuston voi halutessaan jättää pois.

HEDELMÄINEN BROILERI-AURAJUUSTOKASTIKE (noin 4 hengelle)

250g broilerin fileesuikaleita
oliiviöljyä
½–1 sipuli
valkosipulia
keltaista currya, paprikajauhetta, mustapippurirouhetta
1½rkl maizenaa (vaalea)
4dl kanalientä (vesi + 1 kanaliemikuutio)
½ pkt paprikasulatejuustoa (Koskenlaskija)
Aura-juustoa
125g mangososetta (1 pieni Piltti-purkki)
1 kypsä banaani
½rkl sokeria
½dl tuoreyrttiä (esim. timjami tai persilja)

1. Kuullota sipulikuutiot ja valkosipulisilppu oliiviöljyssä
IMG_2731.jpg

2. Lisää joukkoon broilerisuikaleet
IMG_2732.jpg

3. Mausta kypsennetyt broilerisuikaleet currylla ja paprikajauheella
IMG_2733.jpg

4. Lisää joukkoon kanaliemi ja saosta maizenalla
IMG_2735.jpg
IMG_2736.jpg

5. Sulata joukkoon kuutioitu paprikasulatejuusto sekä Aura-juusto
IMG_2738.jpg
IMG_2746.jpg