Kokkausketju, reseptit

Nyt tuli kokeiltua pizzakiveä ensimmäistä kertaa ja nyt vituttaa niin paljon ettei ole vähään aikaan vituttanutkaan. Tein kaksi pizzaa ja kumpaakaan en saanut kivelle asti edes. Ja siinä kun niiden kanssa leikit, niin molemmat meni tietysti vituiksi. Toi lapio on niiiiiiiin vitun huono, että ei mitään järkeä. Ihan vitun surkea paska saatana! Lapion tajusin liian paksuksi jo ennen pizzan vääntöä, joten keksin, että teen pizzan siinä lapion päällä. Näin tein ja kun koitin laittaa ensimmäistä uuniin, niin se ei lähtenyt vitullakaan lapiosta irti. En siis laittanut kivelle, vaan koitin siirtää pellille. Tuli tosi rujon näköinen pizza ja täytteet ja kaikki ihan sekaisin, mutta sain sen pellille. Toisen pizzan pohjan jauhotin vielä paljon paremmin ja jauhotin lapionkin hyvin. Ja ei kun uunia kohti. Pieni kallistus, vähän lisää kallistusta, 45 astetta ja täytteet valuu pizzan päältä, mutta pohja istuu lapiossa kuin liimattuna. Nyt paloi hermo viimeisen kerran ja oli millistä kiinni etten heittänyt koko vitun lättyä seinään. Tästä kun selviän, käyn katkomassa ton paskalapion takapihalla. Ellei verisuoni katkea päästä ennen sitä.

E: sekin vielä, että tein tänään parhaan pizzapohjani ikinä. Se oli niin täydellinen, että meinasin tirauttaa pari pientä kyyneltä. Onneksi silti jokin meni vituiksi, niin ei tarvitse olla liian iloinen. Murphy ei pettänyt tälläkään kertaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt tuli kokeiltua pizzakiveä ensimmäistä kertaa ja nyt vituttaa niin paljon ettei ole vähään aikaan vituttanutkaan. Tein kaksi pizzaa ja kumpaakaan en saanut kivelle asti edes. Ja siinä kun niiden kanssa leikit, niin molemmat meni tietysti vituiksi. Toi lapio on niiiiiiiin vitun huono, että ei mitään järkeä. Ihan vitun surkea paska saatana! Lapion tajusin liian paksuksi jo ennen pizzan vääntöä, joten keksin, että teen pizzan siinä lapion päällä. Näin tein ja kun koitin laittaa ensimmäistä uuniin, niin se ei lähtenyt vitullakaan lapiosta irti. En siis laittanut kivelle, vaan koitin siirtää pellille. Tuli tosi rujon näköinen pizza ja täytteet ja kaikki ihan sekaisin, mutta sain sen pellille. Toisen pizzan pohjan jauhotin vielä paljon paremmin ja jauhotin lapionkin hyvin. Ja ei kun uunia kohti. Pieni kallistus, vähän lisää kallistusta, 45 astetta ja täytteet valuu pizzan päältä, mutta pohja istuu lapiossa kuin liimattuna. Nyt paloi hermo viimeisen kerran ja oli millistä kiinni etten heittänyt koko vitun lättyä seinään. Tästä kun selviän, käyn katkomassa ton paskalapion takapihalla. Ellei verisuoni katkea päästä ennen sitä.

E: sekin vielä, että tein tänään parhaan pizzapohjani ikinä. Se oli niin täydellinen, että meinasin tirauttaa pari pientä kyyneltä. Onneksi silti jokin meni vituiksi, niin ei tarvitse olla liian iloinen. Murphy ei pettänyt tälläkään kertaa.

Tiedän tunteen :D Parasta on se kun pohja irtoaa muuten täydellisesti, mutta valahtaa hieman jauhottamattomalle reunalle, ja jää kiinni. Seurauksena tietenkin täytteet on suoraan kivellä ja pizza revennyt.

Jos kestää mahdollisen pienen rapeuden menetyksen, niin kantsii tehdä pizza leivinpaperin päällä ja työntää uuniin paperin kanssa. Tässäkin väärinpäin käännetty uunipelti toimii. Sitten tietysti metallinen pizzalapio voisi toimia myös ilman leivinpaperia.

Näitä Powerhousun päivityksiä on oikeasti ilo lukea, vaikka olisikin kyseessä kunnon vitutus. Ei millään pahalla, tunnelma vain välittyy ruudun tälle puolelle. :D

Näitä Powerhousun päivityksiä on oikeasti ilo lukea, vaikka olisikin kyseessä kunnon vitutus. Ei millään pahalla, tunnelma vain välittyy ruudun tälle puolelle. :D
Teen parhaani. Kumma juttu, kun jos menette katsomaan saamiani tykkäyksiä, niin kaikki negatiivisen sisällön omaavat postini ovat saaneet kai eniten tykkäyksiä.

Powerhousulla on melko pakkomielteinen tarve tehdä maailman parhain pizza :D Mutta ei hätää, täydellisyyteen pitääkin pyrkiä. Jään seuraamaan tilanteen kehittymistä.

Toisen pizzan pohjan jauhotin vielä paljon paremmin ja jauhotin lapionkin hyvin. Ja ei kun uunia kohti. Pieni kallistus, vähän lisää kallistusta, 45 astetta ja täytteet valuu pizzan päältä, mutta pohja istuu lapiossa kuin liimattuna. Nyt paloi hermo viimeisen kerran ja oli millistä kiinni etten heittänyt koko vitun lättyä seinään. Tästä kun selviän, käyn katkomassa ton paskalapion takapihalla. Ellei verisuoni katkea päästä ennen sitä.

Voi raukkaa :DD Ite syön pizzasta yleensä vaan ne täytteet ja ehkä pohjan, reunat on aina liian kuivat ni syötän ne tolle jätemyllylle (lue mies).. Kokeile nikkaroida leivinpaperi siihen lapion mikä lie päälle, siis siten et se paperi pysyy siinä kiinni, jauhota pohja hyvin ja kokeiles sit uudestaan :) Mä kyllä teen meijän pizzat tos hervottomassa leivinuunissa jahka vaan putsaa kunnolla tuhkat siitä edestä pois.. Harmittaa ku menee kämppä myyntiin, siinä sai monet hyvät leivät ja pizzat tehtyä.. :/ Tosin en tie voiko mun pizzaa sanoo enää pizzaksi ku on 7 cm korkee läjä täytteitä :D

Mua risoo kun nyt ku oon innostunu sali harrastuksesta ni mun blogin kirjottaminen on jäänyt, lisäksi oon ollu niin pa nyt, etten ole edes ravintolaan päässyt.. Ihan hirveetä ku tottunu syömään ulkona vähintään muutaman kerran kuussa.. :(

Älkää sitten ikinä hairahtako noihin silikonisiin vuokiin ja muihin juttuihin, ellette ole sitä jo tehneet.-- Ihan kamala paska ja todella epäkäytännöllinen. Miten käsittelet sellaista vetelää paskaa, joka on koko ajan tippumassa käsistä ja valuttamassa taikinat reunan yli? Miten? Kysynpä vaan. Lisäksi reunan vetelyyden takia se ei pysy edes kiinni, kun siirtelet sitä. Oli katastrofi aika lähellä monta kertaa.

Ahhaha, sun ostokset nyt ei oikee tunnu menevän putkeen :D Tää + pizzalapio.. En oo ehtiny viel lukemaa vanhempia... :D

Mikä on nyt se hyväksi koetuin pizzapohjan ohje? Ajattelin viikonloppuna lämmittää uunin ja paistaa parit pizzat. Kaikki kotitehdyt pizzat mitä olen maistanut, ovat aina maistuneet joltain limpulta. Varmaan tästä syystä en ole kokeillut itse tehdä pizzaa n-vuoteen.

Nyt alkoi tekemään mieli pizzaa.. Mä olen tehnyt pizzat Jamie Oliver -tyyliin folion päälle ja laittanut folion suoraan uuniritilälle. Voisi testata tuota jonkun mansikkakeiton uunipelti väärinpäin -metodia.

Onko se edes niin reseptistä kiinni? Mä ainakin olen saanut ihan perus internetistä revityllä reseptillä täysin kelvollista pizzaa aikaiseksi. Tarpeeksi korkea lämpö ja paistaa sen pizzan alatasolla, niin ihan hyvää on tullut. Plussaa vaan, jos käytössä on uuni, jossa lämpötilan saa todella korkeaksi, tai jos käytössä on tommonen kivi jne.

Pohjan ainekset varmasti tuo oman lisänsä, mutta ei kai peruspizza siitä jää kiinni?

edit. mä ehkä painottaisin kunnollista tomaattikastiketta ja oikeaa paistamista ton pohjan kanssa hifistelyn sijaan.

Mun mielestä kaikki on kiinni siitä pohjasta. Sen verran monta pizzaa on syöty ja jokainen kotitekoinen jota olen maistanut on ollut epäonnistunut sen pohjan takia. Hyvä pizza on taidetta ja keskinkertaisuus ei käy päinsä taiteessa :D

Mulla ei ole pitsalapiota, mutta vähän tän tapainen leivinpelti. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10196662/
Joku tarttumanton pinta siinä eli siihen jauhoa ja sen päälle pitsan rakennan ja tuolla leivinuuniin liu'utan.
Yhden kerran vain jäänyt kiinni kun pistin liikaa tomaattikastiketta niin pohja kostui läpi ja jämähti kiinni.
Survoin "kasan" uuniin kuitenkin ja söin paistoksen. :lol2:

Mikä on nyt se hyväksi koetuin pizzapohjan ohje?
No tein kolmen desin taikinan ja muuta kuin veden en sitten mitannutkaan. Tosta tuli kaksi just sopivan läskiä pohjaa, jotka oli kyllä tarpeeksi ohuita, mutta reunoillekin jäi jotain. Eli kolme desiä vettä, suolaa, kuivahiivaa, ihan perusjauhoja ja öljyä. Jotenkin koen, että öljy antaa tolle muokattavuutta. En ole kyllä varma onko se kiinni korvien välistä.

Kaikki sekaisin, viiden minuutin lepo peitettynä ja vaivaamaan. Vaivataan niin perkeleesti kymmenen minuuttia, jaetaan taikina kahtia ja vaivataan taas oikein huolella pari minuuttia kumpaakin palloa. Jauhotetaan ja jätetään pyyhkeen alle puoleksi tunniksi. Sitten vääntämään lättyä. Taikinassa oli sen verran jauhoa, että se oli kiinteää, mutta vaivatessa ihan vähän meinasi tarttua sormiin kiinni, mutta ei tarttunut. Siinä on hyvä koostumus. Ja vaivatessa huomaa, kun taikinan rakenne alkaa pehmetä, niin siitä tietää, että vaivaus tepsii.

Tomaattikastike on musta myös tärkeä ja sen teen ihan heittämällä kattilaan purkillisen paseerattua tomaattia, tomaatin makua lisää pikku määrällä tomaattipyreetä ja sekaan suolaa ja sokeria taittamaan tomaatin happamuutta. Vaihtoehtoisina lisämausteina sinne voi viskoa valkosipulia, oreganoa, basilikaa ja timjamia. Näitä multa sieltä yleensä löytyykin. Tosta tulee about kolmeen pizzaan kastike. Yli jääneen voi pakastaa.

No tein kolmen desin taikinan ja muuta kuin veden en sitten mitannutkaan. Tosta tuli kaksi just sopivan läskiä pohjaa, jotka oli kyllä tarpeeksi ohuita, mutta reunoillekin jäi jotain. Eli kolme desiä vettä, suolaa, kuivahiivaa, ihan perusjauhoja ja öljyä. Jotenkin koen, että öljy antaa tolle muokattavuutta. En ole kyllä varma onko se kiinni korvien välistä.

Kaikki sekaisin, viiden minuutin lepo peitettynä ja vaivaamaan. Vaivataan niin perkeleesti kymmenen minuuttia, jaetaan taikina kahtia ja vaivataan taas oikein huolella pari minuuttia kumpaakin palloa. Jauhotetaan ja jätetään pyyhkeen alle puoleksi tunniksi. Sitten vääntämään lättyä. Taikinassa oli sen verran jauhoa, että se oli kiinteää, mutta vaivatessa ihan vähän meinasi tarttua sormiin kiinni, mutta ei tarttunut. Siinä on hyvä koostumus. Ja vaivatessa huomaa, kun taikinan rakenne alkaa pehmetä, niin siitä tietää, että vaivaus tepsii.

Tomaattikastike on musta myös tärkeä ja sen teen ihan heittämällä kattilaan purkillisen paseerattua tomaattia, tomaatin makua lisää pikku määrällä tomaattipyreetä ja sekaan suolaa ja sokeria taittamaan tomaatin happamuutta. Vaihtoehtoisina lisämausteina sinne voi viskoa valkosipulia, oreganoa, basilikaa ja timjamia. Näitä multa sieltä yleensä löytyykin. Tosta tulee about kolmeen pizzaan kastike. Yli jääneen voi pakastaa.

Kiitoksia tästä. Pitää lauantaina kokeilla. Huomenna jo uuni lämpenemään ja lauantaina sitten paistamaan. Pitää kokeilla erilaisia fetajuustoja ja hakea paras vaihtoehto pizzaan.

Tossa on muuten ehdoton pointti. Jos se tomaattisoosi on scheissea niin koko pizzan yleismaku ja fiilis jää latteaksi vaikka olisi millä herkulla tahansa täytetty. Ja kun tomaattia käytetään niin sokeria ei tosiaan sovi unohtaa. Periaatteessa moni ketsuppimerkki toimii sopivien täytteiden kanssa, mutta voi toki olla että Heinz jää ainakin liian makeaksi ja sokeriseksi ja ylipäätään valmiin ketsupin/kastikkeen käyttäminen jättää väärän fiiliksen itsetehtyyn nähden.

P.S. Chez Marius on ihan loistava kauppa... kävin tällä viikolla hakemassa kunnollisen digitaalisen ruokalämpömittarin, kunnolliset atulat, kuorintaveitsen, munaleikkurin, limepuristimen ja kunnon puhalluslampun. Kyllä ihmisen nyt kelpaa :)

Kiitoksia tästä. Pitää lauantaina kokeilla. Huomenna jo uuni lämpenemään ja lauantaina sitten paistamaan. Pitää kokeilla erilaisia fetajuustoja ja hakea paras vaihtoehto pizzaan.

Kastike riippuu aika paljon siitä millaista tyyliä hakee. Itse käytän yleensä kokonaisena purkitettuja hyviä tomaatteja, jotka pilkotaan pieneksi. Tähän lisätään ainoana mausteena suolaa. Sokerin ja yrtit jätän aina pois. Taikinoissa taas suosin hitaasti kohotettavia taikinoita, joissa on hyvin vähän hiivaa, ja joita ei vaivata ollenkaan.

Hyvä ohje varmasti. Less is more.
Öljyksi ei oliiviöljyä, se jotenkin kitkeröityy kovassa lämmössä. Itse en useimmiten pistä öljyä lainkaan.

Tässä toi mun pitsalapio. Puuseppä teki mittojen mukaan, maksoiko toi nyt 18 euroa tai jotain.

katso liitettä 81017

Sivusta:
katso liitettä 81018

Hyvin tolla menee leivinuuniin pitsat, kannattaa käydä katsomassa miten ählyt tekee ton kebumestoissa, saa hyviä neuvoja :thumbs:

Tässä toi mun pitsalapio. Puuseppä teki mittojen mukaan, maksoiko toi nyt 18 euroa tai jotain.

katso liitettä 81017

Sivusta:
katso liitettä 81018

Hyvin tolla menee leivinuuniin pitsat, kannattaa käydä katsomassa miten ählyt tekee ton kebumestoissa, saa hyviä neuvoja :thumbs:

Eeei näy kuvat! Juu hyvä vinkki varmasti, karvakädelle oppiin. Tilaa parit pizzat ja kattoo miten homma hoituu. Sit kotiin reenaan!

Oon kans kuolannut tota Chez Mariuksen pizzakivee jo yli vuoden. Päätin, että kun keittiöremontti valmistuu menee kivi tilaukseen. Pitäis varmaan siis tilailla, ainakin talveks. Nyt kun alkaa olla grillauskelit ja uudet kujeet, kun grillin saa partsille sopiin. Lauantaina tekeen pöytää grillille ja siitä se kesä starttaa.

Saatan olla vääräuskoinen, mutta kokeilkaapa laittaa tomaattipyreen/ketsupin sijasta pizzataikinan päälle bbq kastiketta. Itse kokeilin huvikseen Sweet Baby Ray's kastiketta ja tästä lähin en aio enää pyrettä käyttää. Tähän saattaa tietysti vaikuttaa se, että mielestäni ainoa oikea tapa syödä tomaatti on tuoreena. Ketsuppi on niille jotka ei mitään ruuan päälle ymmärrä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom