Kokkausketju, reseptit

Yhdessä jutussa olen havainnut silikonivuokan olevan ihan hyvä. Semmoisen helpon ja nopean vuokaleivän olen siinä monesti tehnyt. Jäähtynyt leipä on kätevä pullauttaa siitä silikonista ulos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kokosilikoninen kakkuvuoka, muffinsi'pelti' ja leipävuoka, kaikki oikein loistavia. Kakkuvuoka toimii isosta koostaan huolimatta oikein hyvin, ei lerpu eikä valuttele taikinoita pitkin kyliä, mutta onkin melko paksua ja jämäkkää matskua. Tuotoksen saa helposti ja nätisti ulos. Sen toimivuuden huomaa jo kaupassa, jos se siellä tuntuu vetelältä ja lerpulta se on sitä kotonakin, terhakkaammassa versiossa laidat pysyy kyllä pystyssä täydessä lastissa siirrellessä.

Parhaimmillaan tuo vuoka on jäädykkeiden teossa, niitä ei tavisversiosta meinaa saada nätisti ulos itkemälläkään. Silikonisen voi vaikka rullata irti pinnasta.

Riisin voi maustaa melkeen millä tahansa mausteella. Yrtit (kuivatut ja tuoreet), jauheet, paprika, korianteri, kurkuma, fenkoli, chili, yms. Reilusti vaan kokeilemaan ja yhdistelemään makuja! :)

Taikina (2 pizzaa):

454g jauhoja
340g vettä
8g suolaa
6g hiivaa
(1 tl sokeria helpottamaan taikinan mustumista)

Noin 8h huoneenlämmössä, ja 24 h jääkaapissa. Lopuksi vielä 3h huoneenlämmössä.

Hieman taas huonot kuvat (ei oikeasti varsinkaan eka pizza näytä noin epämääräiseltä). Kosketus alkaa kuitenkin taas viimein löytyä. Täytyy ehkä koittaa hieman enemmän vettä laittaa taikinaan. Maku oli hyvä tai jopa loistava.

Campagnolo-mozzarella:

_big.jpg

Pancetta-ricotta-rucola:

_big.jpg

Pancetta-ricotta:

_big.jpg

Mä en ole ikinä pahemmin käyttänut porkkanaa missään leivonnaisissa. Sain viime viikolla hyvän porkkanakakun ohjeen ja leivoin viikonloppuna, kun kaveri tuli lastensa kans kylään. Syötiin koko kakku. Oli ihan älyttömän hyvää.
En olisi uskonut, että porkkana kakussa pääraaka-aineena voisi maistua noin hyvältä.

Mä en ole ikinä pahemmin käyttänut porkkanaa missään leivonnaisissa. Sain viime viikolla hyvän porkkanakakun ohjeen ja leivoin viikonloppuna, kun kaveri tuli lastensa kans kylään. Syötiin koko kakku. Oli ihan älyttömän hyvää.
En olisi uskonut, että porkkana kakussa pääraaka-aineena voisi maistua noin hyvältä.

Kiva juttu. :jahas:

Hotelleissa on usein aamupalalla sellaista "munakasta", joka on hyvin kuohkeaa ja paksuhkoa. Siis ei sellainen lätty kuin pannussa tehty munakas vaan näyttäisi ennemmin uunissa tehdyltä mutta haulla uunimunakas ei löydy moista. Sattuuko kukaan tietämään, että mitä tuo on?

Hotelleissa on usein aamupalalla sellaista "munakasta", joka on hyvin kuohkeaa ja paksuhkoa. Siis ei sellainen lätty kuin pannussa tehty munakas vaan näyttäisi ennemmin uunissa tehdyltä mutta haulla uunimunakas ei löydy moista. Sattuuko kukaan tietämään, että mitä tuo on?

lyö googleen "munakokkeli uunissa", pitäis löytyä useampikin resepti

En tiedä onko ollut juttua aikaisemmin, mutta sain työkaverilta vinkin kokeilla yhdistää basilikaa ja vaniljajäätelöä.

Eli ostin litran vaniljajäätelöä lidlistä, annoin sen hetken sulaa ja leikkasin 8 osaan ja laitoin kulhoon pehmentymään. Tällä välil otin yhden ruukullisen basilikaa ja revin tästä lehdet irti, ja silpuin vähän pienemmäksi saksilla. Yrtin varsia ei kannata käyttää koska ne ovat aavistuksen jämeriä tähän tarkoitukseen.

Tämän jälkeen heitin basilikasilpun jäätelön sekaan ja vedin sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi, kaikki basilika ei hajoa joten sinne tänne jää houkuttelevia basilikan jämäsiä jotka jäätyessään tuntuu suussa varsin mukavilta makupommeilta. Kun seos on tasainen massa laitetaan se takaisin omaan jäätelökeppoonsa, tai johonkin muuhun astiaan ja heitetään pakastimeen joksikin aikaa jotta se vähän kohmettuisi.

Kun tuota jäätelöä sulattelee niin ei kannata päästä liian juoksevaksi, vaan jättää sen sellaiseksi mäkkärin sundaen kaltaiseksi koostumukseltaan.

Uskomattoman hyvää, ja todella keväisen raikasta. Oiva ja elegantti jälkkäri, hyvä tarjoiluvaihtoehto on kaapaista pari kolme palloa kulhoon ja päälle koristeeksi pari basilikan lehteä. Varmasti uppoaa kaikille herkkusuille, suosittelen!

Kiva juttu. :jahas:

Niin, mä vähän niinku vihjailin että reseptiä olisi kiva saada. Kaikki muut meistä varmasti ties jo entuudestaan että porkkanakakku on herkullista.

Menisköhän mansikkakeitto naimisiin mun kanssa....

Jos mokoma kieltäytyy tuosta herkuttelun ylistyksestä, niin oon seuraava jonossa. :D

Jottei mene tyhjän puhumiseksi, niin tein tuossa jokunen aika sitten paellaa. Kuva alla ja resepti oli: http://www.olivialehti.fi/Ruoka/Ruokablogi/tabid/229/Post/1762/Default.aspx.

Tuosta ohjeesta poiketen käytin itse 2 punaista paprikaa, enemmän sipulia, hunajaa, vähän sambal oelekia, herneet ei (niitä en oo koskaan käyttänyt) ja vihreät pavut unohtui (kantsii käyttää, sopivat hyvin). Lisäksi käytin tiikerikatkiksia, jotka olivat nopeassa marinadissa ja pirkan savusimpukoita, joiden öljyn käytin paistamiseen. Puntti persiljaa, sahramia ja paljon valkkaria kuuluu myös mun paellaan. Kantsii panostaa kunnon risottoriisiin, huomasin valtavan eron risellaan, jota oon käyttänyt aiemmin.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...113275429_510480428_11895017_1804870928_n.jpg

Uskomattoman hyvää, ja todella keväisen raikasta. Oiva ja elegantti jälkkäri, hyvä tarjoiluvaihtoehto on kaapaista pari kolme palloa kulhoon ja päälle koristeeksi pari basilikan lehteä. Varmasti uppoaa kaikille herkkusuille, suosittelen!

Varmasti hyvää, mutta mitä järkeä on syödä vain pari palloa jäätelöä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom