Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Aloitetaan aivan alusta. Olen 18-vuotias, 182,5cm / 68kg. Vuonna 2004 juoksin edellisen virallisen Cooperini, tasan 2000 metriä. Sen jälkeen kuntoilussa oli taukoa, kunnes tänä kesänä innostuin jälleen, ja tarkoitus onkini tehdä treenaamisesta osa jokapäiväistä elämää. Nykyinen tavoitteeni on nostaa Cooper-tulos 3000 metriin helmikuuhun mennessä. Lisäksi tavoitteita on lihaskuntoharjoitteissa, kuten leuanvedoissa ym. Huomenna alkavalle uintitekniikkakurssillekin olen ilmoittautunut.

Kesän alussa aloin tekemään Fitness-lehdestä lukemaani intervallityyppistä juoksuharjoittelua, joka hieman muokatusti toteutettuna tapahtui kahdesti viikossa, kestäen ensimmäisillä viikoilla 18, ja viimeisillä 30 minuuttia. Kestävyyskunto on nyt kasvanut roimasti. Nyt jaksan juosta suhteellisen kevyesti yli 6km lenkkejä (Viimeksi 6,3km meni aikaan 42:20), kun ennen kesää en jaksanut juosta edes 2km matkaa yhteen putkeen, vaan oli pakko kävellä joitakin minuutteja välissä. Tästä kehityksestä olen erittäin ylpeä.

Tänään lähdin kaverin kanssa kokeilemaan Cooperia. Pahalta tuntui koko matkan, ja matkaa kertyi 2270 metriä. Eli kestävyyskuntoni kehittyminen ei näkynyt Cooper-tuloksessani lähes ollenkaan. Jalat eivät juoksun jälkeen olleet kipeät lainkaan, joten suurimmat ongelmat ovat siis hengityselimistössä, kun juoksutekniikkanikin on mielestäni ihan hyvä ja taloudellinen. Sanon jo valmiiksi, että lämmittely ja alkuverryttely tuli tehtyä ennen juoksua, eli kylmiltään lähtemisestä ei ollut kyse. Myöskään minulle turhan tuttua alavatsaan pistämistä ei tapahtunut lainkaan, koska olin järkeillyt ravitsemukseni järkevästi.

Hieman täytyy tuota aikaa puolustella sillä, että aamulla kun heräsin niin kurkku oli kipeä ja nenä on iltaa kohti vuotanut lähes tauotta. Onnistuin siis vilustuttamaan itseni jollain tapaa juuri ennen sovittua juoksupäivää. Toinen ongelma oli se, että kierrosaikoja en saanut tietää lainkaan, minulle ilmoitettiin vain viimeisen minuutin alku ja juoksun päättyminen. En kuitenkaan usko, että tulos olisi ollut kuin korkeintaan 2400m, vaikka olisin ollut virkeässä kunnossa ja kierrosajat olisi ilmoitettu.

Käyn punttisalilla kaksi kertaa viikossa ja juoksuharjoituksia pyrin tekemään kolme viikossa. Jalkani ovat yleisesti kestäneet koko treenaamiseni erinomaisesti, kun osasin aloittaa rauhallisesti alkukesästä, joten en pelkää lainkaan penikkatautia, eikä minulla ole ollut ongelmia jalkojeni kanssa koskaan.

Tämänpäiväisen perusteella ajattelin, että pitäisi yhden treenin pitkänä peruskestävyysharjoituksena, ja kaksi muuta lyhyempinä ja nopeampina, tai sitten tehdä toista intervallityyppisesti. Myös reppujuoksua 10kg taakan kanssa ajattelin tehdä jossain vaiheessa, mahdollisesti pk-harjoitteluun liitettynä.

Haluaisinkin nyt neuvoja kokeneemmilta, että kuinka voisin kehittää Cooper-tulostani kaikista tehokkaimmin seuraavan viiden kuukauden aikana. Tavoittelemani kehitys 2400m -> 3000m, tekee sellaiset 120 metriä kehitystä kuukautta kohti.

Toivoisin, että viestiini vastattaisiin henkilökohtaisesti sen sijaan, että ehdotellaan Searchin tai Googlen käyttämistä.

(Joku voi viestistä arvailla, että laskuvarjojääkäriksi olen hakeutumassa. Realistiset mahdollisuudet on tosiaan vasta -08 erään. Olen kuitenkin menossa nyt tammikuussa testeihin kokeilemaan rääkkiä, että tietää sitten etukäteen mitä odottaa.)

Suuret kiitokset jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa näin ei ole. Olen ollut aktiivinen nuori, harrastanut niin jääkiekkoa kuin pesäpalloakin. Olen aina ollut hyvä koululiikunnassa, etenkin pikajuoksussa, mutta kestävyyskunto on aina ollut naurettavalla tasolla.

Jos vaan motivaatiota löytyy niin luulen että 120m cooperissa kuukautta kohden on mahdollista. Itselläni ainakin kehitystä tuli 100-150m kuukaudessa, aina 3000m cooper tulokseen asti. Tuon 3000m jälkeen kehittyminen on ollut reilusti hitaampaa.

Suosittelen saliharjoittelun jättämistä reilusti vähemmälle. Ja jos ljk:n treenaat nii pelkkä kuntopiiri kotona riittää.

En nyt satu löytämään omaa treenivihkoa kahden vuoden takaa, mutta voin suurinpiirtein selvittää omaa ohjelmaani. Uskon, että kehitykseni olisi ollut huomattavasti nopempaa, mikäli en olisi treenannut nii kovaa. Pitää siis tajuta liian treenauksen raja.

Aluksi kohottaisin kuukauden ihan perus juoksukuntoa. Pitkiä lenkkejä siis vain. Hiljalleen mukaan voi ottaa vauhtikestävyys harjoittelunkin ja intervallit. Suosittelen myös uinnin ottamista treeniohjlemaan mukaan. Uinti on hyvin palauttavaa treeniä ja tarvitaanhan ljk:n kokeissa uintitaitoakin. (Hylkäävän ajan raja on muuten tiukentunut)

Jos ljk:n treenaat niin harjoitteluun ja tavoitteeseen pitää sitoutua 100%:sti.

Jos jotain treeni ohjleman poikasta pitäisi kyhätä niin ohjelma voisi olla ensimmäisen kuukauden esimerkiksi tällainen:

NORMAALI VIIKKO

Ma: 1h 30 min sauvakävely. Syke yli 130.
Ti: 45 min juoksua vähän kovemmalla temmolla. Syke 140-150
Ke: Uintia 45 min ja kuntosalilla punnerruksia, leukoja, selkää, vatsaa
To: 1h30min sauvakävelyä. syke 130
Pe: Palauttava lenkki 20 min kävelyä, hölkkää verryttelyä. Sitten 20 min venyttelyä, että paikat aukeaa viikonlopun lepoa varten.
La: lepoa
su: lepoa

KOVA VIIKKO

Ma: 1h 45 min sauvakävely syke 130
Ti: 1h hölkkää syke 150-160
Ke: 50 min uintia + salilla kuntopiiriä
to: lepo
Pe: 2h sauvakävely syke 130+
La: 1h juoksua syke 150+
su: Uintia 45 min + venyttelyä

KEVYT VIIKKO

Ma Lepoa
ti: 20 min hölkkää ja verryttelyä + hyvä venyttely.
Ke: Sauvakävely 1h 20min syke 130+
to: uintia 45 min
Pe: sauvakävely 1h30min syke 130+
La: lepoa
Su: 45 min juoksua niin etät on MUKAVAA

NORMAALI VIIKKO

Ma: Lepoa
Ti: Sauvakävelyä 1h45min Syke 130+
ke: Uintia 45min + salilla kuntopiiri
to: Sauvakävelyä 1h30 min syke 130+
pe: lepo
la: Ensimmäinen hölkkäämis lenkki 1h20 min kevyesti. syke 130
Su: Lepo

Seuraavan 4 viikon aikana ohjelmaan vauhtikestävyyttä!

Vaikea vähä tehdä toiselle treeni ohjelmaa. Luulen, että ohjelma voi olla liian kova joten kuuntele elimistöäsi jos tuolla ohjelmalla treenaat. Sykemittari olisi ehdoton.

Jokaisen harjoittelun jälkeen kuuluu heti 15 sekunnin venytykset jokaiselle lihakselle ja 2h jälkeen pitempiä venytyksiä (1min ?? joku korjatkaa?? ). Lihashuolto on erittäin tärkeää koko ohjelman läpiviennin kannalta !!!!!

Katsellaan tällä foorumilla treenauksesi kehitystä. Olisi myös mukava kuulla aina viikon jälkene kommenttia yms...

Treeniohjlemat kannattaa tehä itse. On kuitenkin aluksi helpomi alkaa edes vähän treenaamaan toisen ohjlemalla ja tätä kautta päästä treenamisessa jyvälle.

Suuret kiitokset. Tuo ohjelma vaikuttaa aika hyvältä, mutta pääsen aloittamaan noin aktiivisen liikkumisen vasta noin kuukauden päästä, kun ylioppilaskirjoitukset ovat ohi. Pyrin nyt kuitenkin kolmeen pitkään lenkkiin viikossa, joista yksi vähän kovempaa. Peruskestävyyttä kun ei koskaan ole liiaksi. Sitten kuukauden päästä, kun alan täyspainoisesti treenaamaan, niin otan samantien yhden tai kaksi vauhtikestävyysharjoitetta parin pidemmän lenkin rinnalle.

Uskon kyllä, että pystyn kehittämään tulosta tuon 120m kuukaudessa, sillä pitkän matkan kestävyyteni on tosiaan kesässä noussut huonosta hyvän alarajalle, mutta varmasti se vaatii työtä. Motivaatiota on, joten pystyn pakottamaan itseni lenkille ihan hyvin. Pitäisi vaan saada kestävyysharjoittelusta enemmän rutiininomaista.

Venyttelyt olikin hyvä mainita. Olen kyllä tehnyt niitä juuri noin kun ehdotit. Mitäs mieltä olet, voisiko sauvakävelyä korvata reippaalla kävelylenkillä tai rauhallisella juoksulenkillä? Muuten olisi sauvojen hankinta edessä.

Saliharjoittelusta sen verran, etten pyri keräämään salilla kymmentä kiloa lisää massaa, vaan tarkoitus on treenata lihasryhmiä tasaisemmin kuin kotitreenillä. Puntilla käymistä on kyllä tarkoitus rajoittaa minimiin kunhan saan lihaskuntoni ensin sopivalle tasolle. Tämä siksi, ettei minulla ole varaa saada huonoja pisteitä lihaskuntotesteissä, koska juoksun maksimista saatan jäädä paljonkin.

Uimassa on tosiaan tarkoitus alkaa käymään. Ongelmana on lähinnä se, että uimahallit ovat kaukana, eikä omaa autoa ole. Kuitenkin oikein aikatauluttamalla tämäkin pitäisi hoitua helposti. Uintitekniikkakurssi jäi tällä kertaa väliin, koska olen nyt niin tukkoisessa kunnossa, että liikunnasta tulee vaan keuhkokuume. Onneksi sairastelen sentään vain kerran vuodessa.

Hmm.. nyt tuntuu kaikki menevän persiilleen.:curs:

Kävin Torstaina vetämässä treenikauden avausjuoksut pururadalla n.5km 30min + päälle n.1km reipasta kävelyä ja venyttelyt. Perjantaina puntti ja vähän nyrkkeilyä + uinti. Eilen huomasin oikeassa polvessa kireyttä? mistä johtuu, tuntuu kuin olisi vetännyt siteen polvenympärille joka puristaa polvea kun menee kyykkyyn. Lähteekö tuo kireys ihan venyttelemällä (lämpimänä) vai pitääkö odottaa että katoaa itsekseen ajan myötä.

Luulen, että ketään ei oteta sisään ljk:n joiden juoksupisteet alle 14.. Panosta Mehustin siihen juoksuun ihan pirusti. Kannustan tekemään nyt kirjoutstenkin alla 4 juoksulenkkiä viikkoon. Se on hyvää vastapainoa lukemiselle. Ainakin itselläni oli kirjoutusten alla paljon energisempi olo kun juoksin 4-5 lenkkiä viikkoon. Yksikeino on herätä aamulla 15 min aikaisemmin ja tehdä vähän punnerruksia, vatsoja, selkiä ja leukoja. Nousee pienellä vaivalla lihaskunto ja on koulussakin heti energinen olo.

Juu, ja kyllähän sauvakävelyn voi korvata kävelyllä tai hölkällä, mutta kun testeissähän on myös hiihtoa :D

Hiihtämistä on tosiaan tarkoitus harrastaa juoksun ohella kestävyysharjoitteluna heti kun lunta on maassa. Joulun tuntumassa onkin tarkoitus painaa jo kolme juoksulenkkiä ja kaksi hiihtolenkkiä viikossa, joiden lisäksi uintia ja lihaskuntoa rentouttamiseksi. Uintikurssinkin sain siirrettyä alkamaan 22.10, joten pääsen sittenkin hiomaan tekniikkaani ammattilaisten kanssa.

Hauska sinänsä, että alunperin kun aloin treenaamaan asetin tavoitteekseni pärjätä kohtuullisesti testeissä 2008. Kuitenkin nyt tiedän, että minulla on kaikki potentiaali tulla valituksi jo 2007, ellen riko paikkojani ja jos treenaan optimaalisesti. Sinänsä minua ei siis harmita, vaikken nyt pääsisikään, kun 'kokeilemaanhan' sitä mennään, vaikka veren maku suussa tietenkin.

Olen myös harkinnut, että alkaisin kreatiinikuurille tammikuun alulla niin, että testipäivä osuisi viimeiselle ylläpitoviikolle. Olisiko tässä järkeä? En ajattele sitä niinkään harjoittelun tehostamiseksi, vaan nopeammaksi palautumiseksi tositilanteessa, eikä tietenkään sarjakestävyyden parantuminen tekisi pahaa. Saan lihaskunnon kyllä siihen, että läpäisen testit kolmella pisteellä, mutta eikö silti kannattaisi käyttää hyväkseen kreatiinin tuoma etu, kun se kerran on mahdollista?

Se 120m cooperiin ei todellakaan tule sillä 3 lenkillä viikossa. Jos 120m meinaa jokaisena kuukautena saada parannusta niin puhutaan jo huipputuloksesta. Lähde nöyrällä, mutta päättäväisellä asenteella liikkeelle. Seuraa ohjelmaasi 100% tunnollisesti. Hierojalla käymistäkään en pitäisi pahana todella kovan viikon jälkeen.

Kreatiini kerää nestetettä todella reilusti. Itselläni paino nousi 4kg. Mikäli leuanveto ei ole helppoa niin 4kg leuanvedossa "lisäpainona" on aika paljon. Ennemmin suosittelen vaikka 2-3päivän hiilaritankkausta ennen testejä. Tuo 120m Kuukaudessa vaatii oikeasti aivan HELVETISTI työtä, panostusta ja motivaatiota.

Edellisestä viestistäni saattoi tosiaan saada kuvan, että olen melko itsevarmalla asenteella liikkeellä. Asia on niin, että annan kaikkeni, mutta en herätä liikaa toiveita. Pyrin tavoitteeseeni täysillä, enempää en voi.

Tuo painonnousu ei kyllä käynyt mielessä. En uskonut, että ihan noin paljoa keräisi nestettä. Taitaa jäädä väliin, kun leukoja menee nyt sellaiset kuusi kevyesti, kahdeksan työllä ja kymmenen pakottamalla. Tarkoitus ois viiteentoista saada menemään suhteellisen helposti. Ajattelinkin alkaa vetämään leukoja 10kg lisäpainolla, kunhan flunssasta tervehdyn.

Juoksua koitan pitää ohjelmassa mahdollisimman paljon, kuitenkin niin etteivät paikat kipeydy. Tarkoitus on käydä kokeilemassa Cooperia kolmen viikon päästä uudestaan, jolloin olis tarkoitus mennä sellaset 2500 metriä. Ajattelin myös, että juoksua opettelisi vetämään 10kg lisäpainolla, kuten testeissäkin sitten vedetään. Kuitenkin yli puolet juoksukerroista on tarkoitus vetää ilman painoja, peruskestävyysharjoitteluna, vaikka onhan se niin, että vaihtelu virkistää.

En ole kokenut, mutta muutaman coopperin perusteella suosittelen juoksemaan n. 2,5-4km kova tempoisia lenkkejä. Kuluta noihin aikaa 12-23min. Itse juoksin muistaakseni 27minuuttiin 5km ja cooper tulos oli tuollaisien reenien jälkeen vähän yli 3k. Tsemppiä reeneihin :)

Sanoisin että jos haluat tulosta niin kannattaa tehdä alkuun tehdä pitkiä lenkkejä maastossa josta löytyy mäkijä ja laskuja.Sitten kun peruskunto tuntuu olevan noussut mukavasti, niin sen jälkeen anaerobista treeniä. Cooper testi kuitenki käydään yleensä siinä aerobisen ja anaerobisen välillä, anaerobinen vaatii
enemmän totutteluakuin aerobinen, koska anaerobisessa keho saattaa käymään vastaan. Hyviä treenejä anaerobiseen on 60m, 100m, 200m, 300m, 400m juoksut. 60m ja 100m ovat hyviä nopeuden kasvattajia, jolloin vähän täydestä vauhista jääminen ei väsytä niin paljoa. 200m, 300m ja 400m oppii kestämään kovaa juoksua kun maitohapot alkavat painaa jaloissa. Näillä saa anaerobista kestävyyttä parannettua kummasti. Sitten kun alkaa olemaan testit siinä parin kuukauden päässä niin alkaa juoksemaan itsensä "piippuun" juoksua semmoisella 4000m matkalla ja kun alkaa olemaan testit siinä parin viikon päässä niin voi tehdä kevyitä treenistä palauttavia lenkkejä, jotta saisi parhaan mahdollisen suorituksen. Muita tärkeitä asiota ovat myös ruokavalio, joka auttaa treenaukseen ja terveellinen ruoka pitää hereillä. Kova treeni vaatii myös paljon syömistä 6-8 ruokailua päivään treeniin kovuudesta riippuen. Unirytmi kannattaa pitää treenin aikana kokoajan lähes samanlaisena.
Treenitkin kannattaa laitaa säännölliseen järjestykseen. Kuitenkin oman kehon kuunteleminen on tärkeintä treenissä ja jos tietää että tavoite on kova niin ei kannatta kuitenkaan ruveta vetämään kovempaa treenausta jos tuntuu jäävän tavoitteesta. Pahin virhe on kuitenkin liian tiukka tavoitteen seuraus, se on stressaavaa ja vaikuttaa harjoitteluun. Kuitenkin tavoitteita on aina hyvä olla ne motivoivat harjoittelua mukavasti. Pitää muistaa ettätoiselle sopii toisenlainen treenaus ja toiselle toisenlainen. Tuloksien parantavien treenien hyöty on yksillöllistä.

Lyhyesti:
-Peruskunnon nosto(pitkät lenkit)
-Anaerobinen treenaus aerobisen harjoittelun kanssa(esim. 100m ja 400m)
-Oman kehon kuuntelu
-Palauttavat treenit(kevyet lenkit, reippaat kävelyt)
-Uni, ruokavalio, päivä rytmi.(kehoi voi hyvin)
-Kevyempi treeni viikko(välillä hyvä muistaa pitää vähän kevyempi treeni viikko
pelkkä kova treeni ei auta jos ei ehdi palautua)
-Kova treeni viikko(2-3 kuukaudessa(3 parempi) ihan tunteen mukaan)
-Asenne
-Motivaatio treenaukselle

Tsemppiä vaan treenaukselle, parhaiten neuvoja saa kun kertoo vähän mitä päivänä on tehnyt(treenannut) ja jos on askarruttava asia niin kysyy.

Kiitos vinkeistä Albatrossi. Tulin juuri ekalta lenkiltä flunssan jälkeen. 38 minuuttia ja viitisen kilometriä. Ei hyvin, mutta kuitenkin. Peruskestävyyslenkin pituutta pitäisi venyttää johonkin tuntiin ainakin, koska jaksaisi vielä ihan hyvin. Huomenna voisi ehkä kokeilla yli tunnin lenkkiä.

Lapioin tänään 10kg hiekkaa reppuun, että voisi reppujuoksua harjoitella, mutta en kyllä tiiä mitä siitä sitten tulee. 10 kiloa on paljon, kun reppu on huono ja paino tulee pääasiassa alaselän kohdalle. Toisaalta, ois kuitenki tosi tärkeä harjotella repun kanssa liikkumista, ettei se sitten testeissä ihan yllätä. 3-litrainen CamelBaki mulla on lenkillä mukana, eikä sen kanssa juokseminen tunnu yhtään tavallista kummemmalta.

Ruokavalion pyrin pitämään hyvänä, kuten proteiinin saanninkin. Tänään tullut syötyä Ehrmannin rahkaa ja nyt on menossa Mass Blasti. :)

Liikaa en aio treenata, mutta pyrin silti neljään juoksukertaan viikossa. Kevyempi viikko tulee varmaan aika luonnostaan kerran kuukaudessa, mutta pidän kyllä huolen, että se sisältyy ihan ohjelmaankin.

Jatkuvasti kyllä pelottaa enemmän, että ei ole mahdollisuuksia sitten testeissä. Pyrin kuitenkin lähinnä pääsemään läpi kaikista, ja kun 3km reppujuoksun pääsee läpi 14:30 ajalla, niin ei se vastaa kuin 2500m Cooper-tulosta.

Leuanvetoon jos löytyy kovia vinkkejä, niin tervetulleita ovat. Ajattelin kokeilla monien kehumaa monesti päivässä -tekniikkaa, eli pitkin päivää vetelee maksimeita esim. kolmena päivänä viikossa. Miltä kuulostaa? Tällä tyylillä ainakin monet kaverit ovat saaneet hyviä tuloksia, ja kyllä minäkin parhaisiin tuloksiin olen tuolla yltänyt joskus aiemmin. Nyt menee kevyehkösti 7, joten 15 ei pitäisi olla ihan hirveän kaukana, vai?

Hmmm. Kävin tänään vetämässä elämäni pisimmän yhtenäisen juoksulenkin, noin 9 - 10 kilometriä. Aikaa meni 59 minuuttia. Matkalla on mukavasti ylämäkiä ja alamäkiä, joten kunnon pohjetreenistä tuo käy.

Kuitenkin huomasin jotain, mitä en ole koskaan enemmin lenkkeillessäni havainnut. Nimittäin huomasin usean kerran matkan aikana, ettei juoksuvauhtini ole kiinni hapensaannista tai tähtitieteellisistä sykkeistä, vaan yksinkertaisesti siitä, että pohkeet väsyvät. Joka kerta, kun tämän huomasin, kiristin tahtia. Kannattaisi varmaan treenata pohkeita salilla, sillä jos juoksuni on paljonkin kiinni vain pohjelihaksista, niin tuloksia on paljon nopeampi saada, kuin jos ongelma olisi keuhkoissa. Onko muilla ollut vastaavaa?

Ihan alkaa itseäkin huolestuttaa oma aiempi kunto, kun kesän alussa jaksoin hädin tuskin juosta kaksi kilsaa yhteen menoon. Nyt meni kymmenen suhteellisen kevyesti ja lisää menisi aika paljon ja aika helposti.

Tuo pohjeiden kipu on aika luonnollista. Se voi johtua siitä ettei ole pajloa juossut tai on treenannut kovasti, ettei kannata pelästyä moista. Kannattaa treenata pohkeiden kestovoimaa jos haluaa niiden kestävän paremmin mutta kannattaa katsoa että ei tee silloin kun pohkeet ovat väsyneet. Leuanvedon tulos nousee nopeasti jos vaan jaksaa säännölisesti treenata niitä. Siinä vaiheessa kun leukoja rupeaa saamaan yli 15 niin kehitys alkaa hitaantumaan kovalla vauhdilla mitä enemmän yli 15 saa tehtyä. Tuo mitä sanoit kavereittesi leuanveto treenistä voi olla ihan hyvä, mutta itse yleensä treenaan niitä, että teen 3-4 sarjat puolen minuutin tauolla. Toistoja voi tässä treenissä lisätä siten että jos vaikka saat 6 toistoa tehtyä 3 sarjaa niin seuraavalla kerralla yrität 7 jne. Jos et saa menemään sitä määrää johon tavoittelet niin yrität seuraavalla kerralla samaa niin kauan kunnes onnistuu. Treenisikin kuulostavat lähteneet mukavasti käyntiin.

Kiitos. Täytyykin koittaa leuanvedoissa tuota sinun ehdottamaa systeemiä.

Tossa pohkeiden kipeytymisessä eniten ihmettelin sitä, että se on ikäänkuin ohittanut hapensaannin lenkin rajoittimena, kun aiemmin minulla oli ongelmana se, ettei saanut henkeä juostessa kovempaa. Noh, täytyy tehdä pohjeliikkeitä vaan enemmän, koska onhan se aika erikoista, jos lenkkeily käy enemmän lihaskunnolle. :D

Positiivisista vaikutuksista vielä, että olen huomannut, kuinka se kaikkien vihaama alavatsaan pistäminen on vähentynyt, kun on käynyt enemmän lenkillä ja treenannu.

Uskoisin että tuo sinun pohje kipusi tulee siitä, että olet ruvennut juoksemaan enemmän ja pohkeesi eivät ole vielä täysin tottuneet juoksemisen aiheuttamaan rasitukseen. Lihaskunto treenillä ja juoksemisella sen pitäisi alkaa helpottamaan pikkuhiljaa. Alavatsan kipu yleensä ei iske jos liikkuu tarpeeksi, mutta se voi iskeä jos on syönyt tai juonut jotain ennen juoksua, joka ei sovi mahalle.

Itse olen saavuttanut seuraavanlaisia tuloksia: vuonna 2004 2650 (olisi varmaan mennyt enemmän, mutta olin flunssan jälkimainingeissa), vuonna 2005 2950m ja tänä vuonna 3290m. Lenkkiä olen juossut aktiivisesti viime vuoden alusta, aloitin ihan peruskunnon rakentelulla - eli sellaisia 6-8km lenkkejä 2-3 kertaa viikossa kohtuullisen alhaisella sykkeellä, itselläni siinä 150-160 on sopiva. Reilut 5-6kk sitten tällaista (tuolloin en vielä tiennyt niin paljoa juoksuharjoittelusta:rolleyes: ).

Tämän vuoden puolella on ollut vähän järjestelmällisempää tämä touhu. Uskoisin, että parhaat korotukset juuri cooperiin on tullut intervalliharjoittelusta. Yksi hyvä on seuraavanalainen:
10-15min kevyttä hölkkää, sen verran, että lihakset lämpiävät kunnolla. Kannattaa pysähtyä venyttelemään koipia hiukan tässä vaiheessa.
Sitten 1min täysillä (syke maksimiin lopussa)
1min kävellen
2min täysillä
1min kävellen
3min täysillä
1min kävellen
4min täysillä
ja sitten alas taas - eli 3 - 2 - 1 ja 10-15min kevyttä hölkkää päälle.

Olen myös joussut 2000m intervalleja, eli lämmittely 10min ja venyttely päälle. Sitten 2000m täysillä ja 5min kevyttä hölkkää ja taas 2000m täysillä ja 10min kevyttä hölkkää päälle.

Kerran viikossa sellainen pitkä ja rauhallienn lenkki (itselläni n. 15km) ja yksi pidempi lenkki kovalla sykkeellä (keskisyke yli 170).

Tuohon mun kuuppeirtulokseen on osaltaan kyllä varmaan vaikuttanut mun uintitreenit, niitäkin on ollut 3 viikossa. Ja 4-6 kertaa punttista:nolo: Mutta luulisin että noilla juoksuhommeleilla saa jo ihan asialliset korotukset tuloksiin.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom