Kopioin tänne juttuni, jonka kirjoitin eräälle yrittäjäpalstalle hakeakseni mielipiteitä yrittäjien näkökulmasta. Mutta mielestäni ihan hyvä että muutkin tietävät hieman minkä kanssa ovat tekemisissä. Suomi24:sta osui yksi ketju silmään jossa ei kovin kauniisti juteltu sielläkään. Kyse on Puistolan Activesta. Ja komppaan että tylyintä asiakaspalvelua ikinä. Aivan käsittämättömän luokatonta. Ihan vain päällimmäisenä mielessä kun viimeksi kävin maksamassa pari kuukautta etukäteen Smartum kulttuurikortilla niin ensimmäinen kysymys oli: Onko sulla sitten maksuja rästissä vai? Siis mitä!?.. Luulisi että maksavia asiakkaita kohdellaan hyvin.. luulisi joo.
>>>>
Kyllä ärsyttää tällä hetkellä erään pääkaupunkiseudulla toimivan kuntosaliketjun toiminta. Heillä on iso juliste seinällä että tuo kaverisi meille jäseneksi niin saat 8 viikkoa ilmaista treeniaikaa. Mitään muuta asiasta ei mainita ja asiakas luonnollisesti jää mielikuvaan että tuodessaan kaverin paikalle ja kaverin kirjoitettua jäsensopparit itselle ropsahtaa n. 2kk ilmaista treeniaikaa. Olinpa vielä mukanakin kun kaverini tuli tekemään sopparia, mainitsin että hän tulee minun kauttani niin varmaankin saan tuon mainostamanne ilmaiset 8 viikkoa. Vastaus oli että `juujuu` ja otti hetkeksi korttini ja ainakin olevinaan näpytteli jotain tietokoneelle. No yllätyin kun seuraavassa kuussa lähti kuitenkin suoraveloitus tililtäni. Lähetin saliketjulle mailia ja tiedustelin että eikö minulla pitäisi olla kaksi seuraavaa erää ilmaisia. Vastauksena tuli että saan ilmaiset kuukaudet kun he ovat tarkastaneet että kaverini on maksanut viisi ensimmäistä kuukausimaksuaan ja kehottivat palaamaan asiaan tammikuussa. No tuo jo alkoi vituttamaan, kun ei mistään tuommoisesta ole missään mainintaa ja vaikutti ihan päästä vetäistyltä jutulta. Lähetin vastauksena kiitokset tiedosta ja pienen palautteen että eikö tuommoisesta seikasta olisi hyvä olla maininta jossain kohti.. Yllättäin tuo 5kk ajanjakso menee myös juuri siihen missä minulla loppuu jäsensopimus. Eli vaikuttaa että tuolla tavalla yrittävät saada minut jatkamaan sopimustani.
No mainitsin asiasta myös kaverilleni ja naureskeltiin että semmoista peliä tällä kertaa. No kaverini tuumasi että hän voi kyllä käydä ihan paikanpäällä maksamassa 5kk ennakkoon salimaksujaan. No hän kävi ja muutama päivä sen perään laitoin uutta mailia jossa kerroin taas omani ja kaverini nimen ja että kaveri on nyt maksanut mainitut 5kk salimaksuja, joten saisinko ilmaiset treeniviikkoni, kiitos. Tähän ei ikinä vastannut. Laitoin viikko siitä uuden mailin samoilla sanoilla ja toivoen kuittausta että asia etenee johonkin suuntaan. No siitä on nyt taas viikko eikä vastausta.
En yhtään ihmettele että ketjun liikevaihto näkee laskeneen kuin lehmän häntä, jos asiakaspalvelupolitiikka on tätä luokkaa. Pitääkö tässä alkaa pienyrittäjänä läksyttämään miksi minun käyräni on vahvasti nouseva kun heillä taas laskeva.
Mielestäni tuossa olisi jo ainekset pistää viestiä kuluttajasuojavalvojallekin. Eipä kyse ole kuin n. sadasta eurosta, mutta periaatteesta ärsyttää niin paljon. En varmasti jatka tuossa ketjussa jos niitä ilmaiskuukausia pitää sinne tammikuulle odotella sen takia että saavat minut vaan jatkamaan lafkassaan. Nimenomaan viestissä mainitaan että saan ilmaisen treeniajan kun kaverini on maksanut 5kk maksujaan. Näin on nyt tapahtunut, vaikka jo tuo 5kk perioodi tuntui oudolta kun siitä ei missään mainita. Ymmärtäähän sen siten tietenkin että salilla on riskinsä jos joku ei maksakaan jäsenmaksujaan ja sitten jakavat ilmaista treeniä eteenpäin.