Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä käytännön etua tuolla Femtolasikilla saadaan verrattuna normaaliin Lasik -leikkaukseen? Tiedän että ensin mainitussa myös läppä tehdään laserilla, kun taas jälkimmäisessä mekaanisella "terällä". Mutta mitä tästä siis hyödytään, nopeampi ja miellyttävämpi leikkaus/toipuminen? Näön tarkkuuteen kaiketi tällä ei ole vaikutusta, koska itse taittovirhettä korjaava operaatio tehdään molemmissa laserilla? Kyselen koska normi Lasik -leikkaus on kuitenkin useamman satasen halvempi...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tehtiin operaatio Femtolla, kaveri taas kävi Lasikissa. Mä koin leikkauksen helppona toimenpiteenä, mutta kaveri sanoi kokemuksen olleen niin epämiellyttävä, että harkitsisi uusintaleikkausta todella tarkkaan. Kaverin kertoman mukaan hän ei saanut silmiään juuri ollenkaan auki leikkauspäivänä, mulla silmiä karvasteli ainoastaan pari tuntia ronklaamisen jälkeen. Kaverille ilmestyi myös mojovat mustelmat silmien ympärille, eikä hän voinut koskea useampaan viikkoon silmäluomiinsa, koska ne oli niin arat. Noita mainittuja ongelmia mulla ei ollut ollenkaan. Että jos tuosta on jotain pääteltävissä, niin eroja selvästikin on. Tosin siitä en voi mennä takuuseen, onko kyse ainoastaan henkilöiden välisistä eroista, menetelmien välisistä eroista vai molemmista.
 
Nonniin, itsellä tuli leikattua silmät 9.12 elikkäs nyt kuudes päivä leikkauksesta menossa (tai viides, kuinka vaan haluaakaan laskea).

Leikkauspäivä oli aikamoista tuskaa, silmät vetisti ja kirveli aiva jumalattomasti ja punotti, pari ekaa päivää meni lasit silmillä maaten ja musiikkia kuunnellen ja nukkuen melkein koko päivän....

Nyt tämä vasta ensimmäinen päivä että avasin tietokoneen.

Näkö on parempi kuin rilleillä, vielä ei elämä mielestäni helpompaa ole kuin rilleillä tai piilareilla, näön sumentuminen noin pariksi minuutiksi 30-60min välein laittaen kosteustippoja eivät mielestäni ole sen helpompaa kuin laittaa lasit päähän aamulla tai 5sek piilareiden laitto....

Silmät väsyvät paljon helpommin.

Reenit alkaa vasta viikonloppuna, viikon hikikiellon mennessä ohi...

Molemmissa silmissä aivan jumalattomat verenpurkaumat silmien yläosassa (luultavasti joku läpän kääntö kohta tai jotain...?)

Vasemmassa silmässä verenpurkautuma ylettyy myös silmän sivulle, paljon ohuempana viivana.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen leikkaukseen. Silmäni leikattiin +0.5 asti (ennemmin molemmissa -4.25 D) Johtuen nuoresta iästäni (19v, -4.00 ollut 29.2.2009 asti jo.)

Uudestaan en pakosta menisi, mutta jos tämä nyt parantuu niinkuin pitäisi ja näkö pysyy tälläisenä niin no problem, menisin uudelleen.

HALO ilmiötä minulla ei ole. En huomaa valojen leviämistä pimeällä tai mitään. Autoa ajaessa melkein kokoajan on pimeää kumminkin näin joulukuussa.

Uusintaleikkaus EI tulisi kyseeseen, oli se sen verran pelottava kokemus ja on tää niin vitullista tää paranteleminen suoraansanoen :D

Hämäränäkö on silti huonompi.

Anteeksi sekava viesti, toivottavasti auttoi leikkaukseen menijöitä :)
 
Omat simmut leikattiin 11.10, Femto-Lasikilla Eiran Sairaalassa. Eka päivä oli hetken hankala, kun puudutus silmistä hävisi, niin silmät karsasti niin pirusti ja vesi valui solkenaan.
Silmiä ei oikein pystynyt pitämään auki kuin 5-10 sekuntia.

Vaan kun pääsin kotiin ja makasin pari tuntia silmät kiinni, tilanne parani huomattavasti.
Toki roskan tunne silmässä oli edelleen, sitä jatkui parikin viikkoa, mutta se karmee karsastus oli poissa.
Tilanne normalisoitui noin kolmessa viikossa, silmien kuivuus, jota kuulemma voi esiintyä puoli vuotta leikkauksen jälkeen, palasi normaaliksi, eli silmät ovat kuivat vain aamuisin.
Näkö on nyt parempi kuin ennen lasien kanssa, molemmat silmät olivat silloin -6.

Näkö on ikään kuin kääntynyt, ennen näin vain tosi lähelle, nyt en näe tosi lähelle tarkasti, vaan esim jonkin lääkepurkin teksti pitää siirtää kauemmaksi, kuin vanhoilla ihmisillä ikään.
Mutta eipä mun mitään niin hirveen läheltä tartte kattella, tämä on parempi näin.

Minulla kun ei ollut oikeastaan mitään harrastuksia, joissa laseista olisi ollut haittaa, niin nyt tuntuu että ei tämä niin kauhean suuri apu ollut...mutta on kuitenkin mukava olla ilman laseja.
Kun vetää pipon päähän niin on kiva kun lasit ei painu, ja nyt talvella on kiva kun ei mene rillit huuruun kun nouseen bussiin tai niistää :D
Uimahallissa tietty voi teinejä tiirailla ihan eri malliin. Pitääkin alkaa käymään.
 
Pitikö Eirassa silmät paineistaa toimenpiteen aikana? Ja joudutko jo nyt hankkimaan eläkeläisten lasit nähdäksesi lukea kirjaa? Olen samaa ikäluokkaa ja siksi kiinnostaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Laserleikkaus edessä, paljon on pohdittavaa ja vain vähän aikaa tehdä päätöksiä. Ilmeisesti ainakin Eiran sairaalassa ja Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa on uusimmat laitteet, jolla paineistusta ei tarvitsisi tehdä ainakaan samassa mittakaavassa kuin muualla. Tallinnassa KSA keskuksessa olisi käytössä ilman yhtään viiltoa tehtävä leikkaus, joka on kai vielä uudempi ja hinta noin 1 200e vähemmän (sisältäen matkat ja majoituksen) kuin femtolasikilla tehtynä Helsingissä.

Jälkihoito kyllä vähän epäilyttää, jotenkin tuntuisi mukavammalta hoitaa asia täällä ja mielellään muutaman tietyn lääkärin toimesta, mutta ilmeisesti monet käyvät Tallinnassa hyvin tuloksin ja siellä on myös kolmen vuoden takuu, jota en täällä en nähnyt missään. Onko kellään kokemusta tuosta paineistamattomasta lasermenetelmästä tai Tallinnassa tehdystä operaatiosta? Suosituksia?
 
^ Mä kävin nimenomaan siinä paineistamatta tehtävässä operaatiossa Helsingin Yksityisessä Silmäsairaalassa (jossa on mun mielestä ihan hyvät takuut: kahden vuoden ajan ensimmäisen leikkauksen jälkeen korjaus on ilmainen, sen jälkeen 505 €/silmä). Lainaankin siispä itseäni tuonnempaa tästä ketjusta:

Tänään sai sarveiskalvot kyytiä. Itse operaatio oli yllättävän helppo homma. Ikävin vaihe oli ehkä heti alkuun vuorossa ollut puudutustippojen laitto silmiin, nimittäin se aine kirveli ihan perkeleesti. Sen jälkeen silmiin kammettiin luomenlevittimet (mikä ei tuntunut yhtään niin pahalta kuin ajatuksena ehkä kuulostaa) ja silmän pintaan kiilattiin semmoinen tötterö. Käsittääkseni silmänpainetta nostettiin vähän, mutta koska käytössä oli no-blackout -menetelmä, ei siitäkään seurannut mitään epämiellyttäviä tuntemuksia. Sitten veisteltiin läpät laserilla valmiiksi ja vaihdettiin konetta. Ensin kirurgi siirsi läpät sivuun (tuntui silmän liikutteluna, muttei sattunut tms.), minkä jälkeen laser nakutteli taittovirheiden korjaukset. Nenään kävi vähän palaneen käryä, mutta se ei tule silmistä, vaan kuulemma jostakin hiukkasista, joita imuroidaan nenänpieleen asetetulla imurilla ja jotka hajoavat imuun joutuessaan. Jännittävintä oli ehkä tuijotella laitteissa näkyviä valoja, joita käskettiin katsoa hievahtamatta. Siinä vaiheessa mietitytti, että tapitankohan mä nyt varmasti oikeaan kohtaan ja pysyyköhän silmä riittävän jämptisti paikoillaan. Kirurgi antoi kyllä jatkuvasti palautetta silmän liikkumattomuuden ja katseen suuntaamisen suhteen sekä muistutti valon keskelle tähtäämisestä, joten eipä siinä senkään asian kanssa yksin ja neuvottomana tarvinnut olla.

Silmät on luonnollisesti vielä aika sumuisat, mutta puudutuksen häviämisen jälkeen ilmaantunut kirvely ja roskan tunne silmässä on mennyt jo enimmäkseen ohi. Vasen eli alunperin huonompi silmä on nyt selvästi tarkempi kuin oikea, mutta lääkäri sanoi, ettei tämänpäiväisten näkemisten ja näkemättömyyksien perusteella kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä lopputuloksen suhteen. Huomenna pitäis alkaa kirkastua, joten sitä odotellessa. Maanantaina käyn vielä tarkastuksessa lääkärin luona ja siellä ilmeisesti sitten arvioidaan, minkälaisen näön saivat mulle aikaiseksi ainakin näin alustavasti.

Mitään ongelmia mulla ei ole uusien silmien kanssa ollut ja nykyään näkö on parempi kuin piilareilla/rilleillä aikoinaan.
 
^ Mä kävin nimenomaan siinä paineistamatta tehtävässä operaatiossa Helsingin Yksityisessä Silmäsairaalassa (jossa on mun mielestä ihan hyvät takuut: kahden vuoden ajan ensimmäisen leikkauksen jälkeen korjaus on ilmainen, sen jälkeen 505 €/silmä). Lainaankin siispä itseäni tuonnempaa tästä ketjusta:



Mitään ongelmia mulla ei ole uusien silmien kanssa ollut ja nykyään näkö on parempi kuin piilareilla/rilleillä aikoinaan.

Paljon tuo kustanti?
 
Paljon tuo kustanti?
Leikkaus oli 1670 €/silmä + lisäksi ottivat muistaakseni 195 € esitarkastuksesta ja ~60 € jälkikontrollista. Jonkun roposenhan noista tarkastuksista sai takaisin Kelalta, mutta ei se lysti ilmaiseksi toki jäänyt.
 
Kävin leikkauttamassa. Toisena yönä olin ottanu suojalasit pois, huomasin aamulla. Ei kai tossa mitää vaarallista tapahtunu toivottavasti. Eikö joskus ammosina aikoina ihmiset vaan pitäny jotain tumppuja käsissä ettei kynnellä pääse sorkkii. Tosin ne ei ollu läppäleikkauksia sillon, vaa PRK.

Mitään kipuja ei koko prosessissa oo ollu. Vaikein vaihe esitarkastukset pupilleja laajentava aine. Itse leikkauksesa en tuntenut mitään. Tunti vuoti silmät leikkauksen jälkee ja tärisit pakottavasti. Mikään valo ei ole häikäissyt tai muutakaan sellaista, mitää roskan tunnetta ei ole ollut. So far so good. Toivottaan nyt etten läppiä irrottele öisin. Silmiäkään ei edes kuivaa. Ikävämpi piilarit päässä on nukkua oikeastaan.
 
Itsehän kävin viime perjantaina Vaasan Mehiläisessä Femto-Lasik leikkauksessa.
Ensimmäiset 3h silmät vuosivat, kotona torkkujen jälkeen rauhottu ja nyt näkee ihan hyvin, pientä sumeutta vaan ollut..

Sanoivat että noin viikko menee että näkö on tarkka ja ei sumeahko, sitä odotellessa :P
Elämäni parhaiten käytetyt 3200€ :D Ainoastaan ketuttaa kahden viikon urheilukielto :p
 
Itsehän kävin viime perjantaina Vaasan Mehiläisessä Femto-Lasik leikkauksessa.
Ensimmäiset 3h silmät vuosivat, kotona torkkujen jälkeen rauhottu ja nyt näkee ihan hyvin, pientä sumeutta vaan ollut..

Sanoivat että noin viikko menee että näkö on tarkka ja ei sumeahko, sitä odotellessa :P
Elämäni parhaiten käytetyt 3200€ :D Ainoastaan ketuttaa kahden viikon urheilukielto :p

Päivittelehän tänne miten tuo toipuminen edistyy ja millä "tuloksilla".
 
Oli muuten jäätävän kova idea käydä leikkauttamassa silmät. Leikkauksesta 6kk jälkeen tehdyssä tarkastuksessa optikko totesi näön olevan parempi kuin mitä se silmälaseilla ikinä oli (ja oli niilläkin tosi hyvä) ja totesi että kaiken kaikkiaan näon olevan erinomainen. Ja kieltämättä, nämä asiat olin huomannut itsekin...

...nyt odotellaan sitten päivää että kostutustippojen käytön voi lopettaa kokonaan. Tällä hetkellä (n. 7kk) leikkauksesta silmät kuivuvat vielä jonkin verran olosuhteista riippuen.

Hyvää leikkauksessa on myös se että nyt voi vaivatta käyttää räyhäkkään näköisiä aurinkolaseja kun tuntuu tuo aurinkokin paistavan :)
 
Yllättävän kauan noita tippoja joutuu käyttämään...
 
Quote CanizSelaa postia
Itsehän kävin viime perjantaina Vaasan Mehiläisessä Femto-Lasik leikkauksessa.
Ensimmäiset 3h silmät vuosivat, kotona torkkujen jälkeen rauhottu ja nyt näkee ihan hyvin, pientä sumeutta vaan ollut..

Sanoivat että noin viikko menee että näkö on tarkka ja ei sumeahko, sitä odotellessa :P
Elämäni parhaiten käytetyt 3200€ Ainoastaan ketuttaa kahden viikon urheilukielto :p

Jännä, et antavat erilaisia urheilukieltojen kestoja. Itselle määrättiin viikko. Kaverille 5 päivää. Femtolasik molemmilla.

Juu, voisin sanoa todella upeaksi leikkaukseksi. Leikkasin tammikuussa oman -1 näköni. Nyt on täydellinen näkö. Kosteustipat toki addiktoi, niitä on yllättävän hauska käyttää.

Kannattaa leikata, sanon minä. Ikää mulla 18 - saan parhaan hyödyn.
 
Jees, eli ilmottelenpa nyt. Eilen kävin tosiaan pienellä lenkillä, ihan vaan kävellen ettei hiki pukannu pintaan.
Huomenna loppuu antibiootit, ne on silmää vähän tosiaan kuivanneet, itellä ei erityisemmin muuten oo silmä kauhean kuiva ollu,
vaikka niin sanoivatkin että todennäköisesti on. Huomenna tarkotus ottaa rennosti vähän punttitreeniä, ihan vaan testailla hitusen.
Ihan hyvin on nää parantunu, näkökin alkaa olemaan tarkka =P
Myöskin sanoivat että 2kk pitäs päivittäin käyttää ja päivän mittaan tiputella välillä.
 
J
Kannattaa leikata, sanon minä. Ikää mulla 18 - saan parhaan hyödyn.
Tuli tästä maininnasta mieleen, että toivottavasti todella sulle riittää yksi leikkaus. Mulla ainakin on vielä näkö muuttunut 18 vuoden jälkeen jonkin verran heikommaksi, enkä sen takia itse ainakaan suosittelisi leikkausta ikäiselleni. Ehkä joku 25-30 v voisi olla optimaalinen ikä tuolle, niin näön muuttumisen riski olisi varmaankin pienin.
 
Todennäköisesti ei yksi leikkaus riitä, jos 18 vuotiaana käy, mutta yleensä uusintaleikkauksen pystyy kyllä tekemään, joten ei siinä mielessä huolta. Itsellä on ainakin näkö huonontunut hieman hidastuvalla tahdilla aina nykyiseen ikään saakka.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom