Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Hieman offtopic: En tiiä laserista mut oon kokenu 2 karsastusleikkausta samaan silmään, jossa yhteensä kahta silmälihasta on lyhennetty n. 0.5cm.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen päättänyt mennä leikkaukseen tänä keväänä. Kohta on toivon mukaan rahat kasassa ja sitten mennään. Lasit mulla on ollu 12 vuotta enkä ole ikinä niihin tottunut ja haittaavat työssäkin nykyään. Lasien vahvuudet on -5.0 ja -5.25 ja samassa on pysyneet jo ainakin 7 vuotta. Välillä on ollu -5.5 mutta nyt tuossa.
 
Onkos täällä monet käyneet laseroinnissa 20-vuotiaana? Itsellä kyllä pysynyt tuo näkö samoissa lukemissa melkein 2 vuotta, mutta vähän mietityttää pitäisikö lyktätä vielä leikkausta hieman. Rahat on kyllä jo kasassa ja leikkauspaikaksi valittu Tampereen Mehiläinen ja Juhani Pietilä, ajankohta on vielä vähän epäselvä :)

Itse kävin noin 6 kk sitten, eli 22-vuotiaana. Varmasti kuitenkin vertailtavissa. Paikkana oli Eiran sairaala ja leikkauksen suoritti Harri Koskela. Silmälasit olin omistanut 15- vuotiaasta asti ja miinusta noin 1.50/silmä.

Minulle silmähoitaja kertoi, ettei ole todennäköistä, että näkö alkaisi uudelleen huonontua. Tosin minun tapauksessa samat lukemat olivat pysyneet jo noin 4 vuotta. Uskoisin kuitenkin, että sinulla on kanssa pysähtynyt näön huonontuminen, eikä huonone vaikka odottaisit vielä pari vuotta. Tietenkään ikänäköön laserilla ei voida auttaa, mutta siihen meillä on vielä "hetki" aikaa :)

Summa summarum... Varaa aika ja hommaudu eroon laseista, tulet varmasti olemaan tyytyväinen! :kippis1:
 
Niin. Fish tuossa kertoi kortin toisen puolen, mikään muu kuin sataprosenttisen varma ei ole sataprosenttisen varmaa. Omalla kohdalla ei mikään varoittelu olisi estänyt leikkaukseen menoa, uhkapeluriluonne ja näkövamma oli jo vituttanut 20 vuotta. Olisin varmaan huonommillakin prosenteilla lähtenyt pelaamaan.

Sitä olen joskus miettinyt että mistä likinäköisyys johtuu ja oma täysin epätieteellinen mielipiteeni on se, että silmien "väärä" käyttö kasvuiässä voi olla yksi syy. Eli "miksi nörteillä on silmälasit-teoria". Liika lukeminen ja monitorin tuijottaminen ei harjoita silmää katsomaan kauas, ja harjoituksen puutteessa kaukonäkö surkastuu. Arkijärjellä ajatellen loogista. Ja onhan likinäköä yritetty, en tiedä onko myös onnistuttu, korjata silmäharjoituksilla. Tri Batesilla on metodi:
http://www.ivillage.co.uk/health/ghealth/dental/articles/0,,181038_182664,00.html

Ja ettei aivan täysin lasik-leikkauksen ylitykseksi mene, myönnän että hämäränäkö siinä huononee. Jos ajatte autoa paljon tai ammatiksenne, miettikää monta kertaa. Kaikkein pahin on hämärävaihe ennen pimeäntuloa ja katuvalojen syttymistä. Itse en omista autoa ja kun liikun pimeällä olen useimmiten juovuksissa, joten minua ei pieni sumeus juuri haittaa.
 
Onkos täällä monet käyneet laseroinnissa 20-vuotiaana?
Itse kävin ~2 kk sitten parikymppisenä. Riittää vain, että näön heikkeneminen on pysähtynyt (ainakin mun kohdalla sanottiin näin). Ja aika samanlaiset lähtäkohdat mullakin oli kuin tazilla.
 
Nyt se sit toteutuu

Huomenna nyt sitten menossa esitutkimukseen ja perjantaina klo 11.40 on varattu aika leikkaukselle. Sen jälkeen taitaa rillit lentää rekan alle tai johonkin... :dance:
 
meikä oli tänään leikkaukses,eikä siinä kauaa nokka tuhissu ku oli silmä operoitu.
Vain toinen silmä oli kuralla,lievästi miinusta ja hajataittoa. PRK-leikkauksella tehtiin eli odotettavissa muutaman päivän kipu,mutta ei nyt ainakaa aiva paha ole. Leikkaus oli 800€.
Toivottavasti pian on kaikki näkyy full-HD:nä... Itse leikkaus tuntui aika ällöltä,siis ei ihanin tunne kun silmää sörkitään.
 
Hyvin on simmut pelanneet lasikin jälkeen. Näkee kirkkaasti ja sillai. Ainut kääntöpuoli on silmien kuivuminen, mutta joka toinen tai kolmas päivä kun pistää pari tippaa, niin sillä pärjää...

Oon vissiin jankannut tätä jo aiemmin muutamaan otteeseen? Anyway, kannatti käydä operaatiossa.
 
pelottava operaatio. :( pitäis kyl mennä. sen verran huono näkö...
 
Ei siinä mitään pelottavaa oo. Kipeintä mulla kävi tuossa operaatiossa ne puristimet, joilla silmä pakotettiin auki. On silmät niin syvällä kuopissa ja on isot kulmaluut, joten oli vaikeuksia saada silmät pysymään auki. Vähän aikaa tuijottelee valoon vaan ja se on siinä.

Niin ja lasik tosiaan tehtiin reilu 2 vuotta sitten. Näkö ehkä hitusen huonontunut, mutta edelleen kyllä hyvä.
 
Kävin femtolasikissa mehiläisessä pari viikkoa sitten. Leikkauksen jälkeisenä iltana näkö oli sumea. Seuraavana päivänä ok. Hämärässä ympäristössä kirkkaiden valonlähteiden ympärillä näkyy "sumupallot". Muuten hämäränäkö on samaa luokkaa kuin silmälaiseilla ennen leikkausta.

Suojakilpiä sekä antibioottitippoja käytin viikon ajan. Hikoilua, saunomista ja fyysisiä ponnistuksia tuli välttää ensimmäisellä viikolla. Viikon verran olen jo treenannut punttia ja lenkkeillyt.

Ennen leikkauksia otin lääkärin kanssa puheeksi kamppailulajien harrastamisen. Siitä huolimatta hän suositteli femtolasikkia. Vahvuudet mulla oli luokkaa -1.5 sekä hajataittoa 1.5.

Nyt jälkeenpäin vähän huolestuttaa tuo läpän paikoillaan pysyminen. Lääkäri suositteli odottamaan 2kk ennen kamppailutreenien jatkamista. En kyllä tiedä onko se järkevää vielä silloinkaan. Otan asian puheeksi jälkikontrollissa tämän kuun lopussa.

PRK tai lasek olisi siis voinut olla paljon fiksumpi valinta. Tunnen yhden kaverin jolla läppä oli päässyt siirtymään kuukauden sisällä leikkauksesta. Tämä huomattiin vasta jälkikontrollissa 1kk leikkauksen jälkeen ja läppä siirrettiin takaisin paikoilleen.

Miettikää näitä juttuja.
 
Kyselin myös paljon tuosta, että miten silmä kestää osumia ja kuten jo aikaisemmin matte sano niin hyvin kestää nyrkitystä. En enää oo kyllä samallalailla lyöttänyt itteeni, mutta esimerkiksi vapaaottelijana tunnettu Toni Valtonen on leikkauttanut silmänsä ja jakelee pusuja oikealta sekä vasemmalta.

Onko Valtosen silmät leikattu lasik-menetelmällä? Jos on niin tämä rauhoittaa mieltä kummasti.
 
Kävin juuri viimeisessä jälkitarkastuksessa ja näkö edelleen parempi kuin ikinä laseilla. Kaikki mennyt aivan putkeen. Jos joku on menossa sairaala laseriin leikkaukseen tai esitarkastukseen niin mulla pitäisi olla jossain 100€ "kaverilahjakortti", joka taitaa olla voimassa kesäkuun loppuun.
 
Mä otin tuossa noin kuukausi takaperin yhteyttä omaan silmälekuriin koskien tuota läppien irtoamista tärskyn seurauksena, ja hän sanoi, että huoletta voi noin 2-3 kk leikkauksen jälkeen aloittaa esim. nyrkkeilyn, koska läpät ovat jo asettuneet niin hyvin paikalleen.
 
Mä otin tuossa noin kuukausi takaperin yhteyttä omaan silmälekuriin koskien tuota läppien irtoamista tärskyn seurauksena, ja hän sanoi, että huoletta voi noin 2-3 kk leikkauksen jälkeen aloittaa esim. nyrkkeilyn, koska läpät ovat jo asettuneet niin hyvin paikalleen.

Tuo silmien kuivuminenkin on kovin yksilöllisä. Itse käytin tippoja aamuisin ja illalla jos muistin n. puolitoista kuukautta, jonka jälkeen loetin seunään. Ei kuivanut silmätenää vaan kyynelkanavat toimivat normaalisti. En tiedä olisiko toiminut jo aikaisemminkin kun ei ehtinyt silmät kertaakaan kuivamaan.
 
Laserissa mäkin kävin maaliskuun 14 ja viime tiistaina oli tarkastus. Molemmilla silmissä näen paremmin kuin ennen lasien kanssa. Ei ole ollut kuivumis ongelmaa, käytin n. 2 viikkoa tippoja säännöllisesti sen jälkeen kun tuntuu että on tarvetta, ehkä kerran viikossa. Pimeässä on valojen ympärillä hieman halo ilmiötä, mutta niin oli lasienkin kanssa itseasiassa aina.
Elämä on kaikin puolin helpompaa ja mukavampaa, töiden tekeminenkin helpottui huomattavasti. Suosittelen lämpimästi.

Mullakin löytyy tuommoinen 100e lahjakortti jos joku haluaa, itelläni menee se hukkaan kun ei ole kavereita joille antaa.
 
Ajattelin jatkaa vanhasta topicista...
Oon nimittäin itse menossa kesäkuussa silmien laserointiin (Zyoptik lasik) Tampereen Medilaseriin.
Olis kiva kuulla siellä käyneiden kokemuksia. :)
Mietityttää se kun menen näin nuorena siihen leikkaukseen niin tuleeko miinusta taas vuosien myötä. Näkö on pysyny nyt kolmisen vuotta samana. Lukulaseja tuun varmaan tarviamaan keski-ikäisenä mutta mitäs sen väliä. On niin mahtavaa päästä eroon näistä piilareista ja laseista. Lasit haittaa tosi paljon liikkumisharrastusta ja piilarien kanssa ei jaksa koko ajan pelata eikä se oo terveellistäkään pitää niitä lähes joka päivä. Kyllä tässä vuosien saatossa tulee varmasti piilarien ja lasien hinta takaisin kun ei tarvi enää ostaa niitä. :hyvä:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom