Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Mikälaisia kokemuksia teillä on silmien laser-leikkauksista ja varsinkin Helsingissä sijaitsevista laser-klinikoista?

Onko joku klinikka mitä voit suositella / klinikka johon et missään nimessä menisi? Miksi näin?

Kuinka olet toipunut leikkauksesta? Oliko tulos odotusten mukainen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon ollut tyytyvainen. Nako oli n. -5 per silma ja nyt ei laseja tartte! Mut leikattiin Meilahdessa ja laakarini oli Vannas se oli vuonna 2000-2001. Kuukauden valein leikattiin ja toipuminen oli aika nopeaa, eli pari kolme paivaa joutuu pitamaan rasvalappua ja kipuja oli jonkun verran. Aika villi tunne vaan ekan leikkauksen jalkeen kun sai simmun kunnolla auki,kun toinen oli kunnossa ja toinen ei...
 
nykyhinnoista en osaa sanoa mutta siihen aikaan oli 4500mk/ silma...eikohan ne oo tullu alas jonkun verran siita
 
Mariachi sanoi:
Ite oon ollut tyytyvainen. Nako oli n. -5 per silma ja nyt ei laseja tartte! Mut leikattiin Meilahdessa ja laakarini oli Vannas se oli vuonna 2000-2001. Kuukauden valein leikattiin ja toipuminen oli aika nopeaa, eli pari kolme paivaa joutuu pitamaan rasvalappua ja kipuja oli jonkun verran. Aika villi tunne vaan ekan leikkauksen jalkeen kun sai simmun kunnolla auki,kun toinen oli kunnossa ja toinen ei...

Onko ollu mitään haittapuolia? esim. hämäränäkö huonontunu tms.

Muut leikatut kans kokemuksia, varmasti monia aihe kiinnostaa...
 
Minulla leikattiin silmät keväällä 1999. Molemmissa oli näkö noin -2 (en muista tarkkaan). Leikkausten väli oli noin kuukausi ja menetelmänä PRK. PRK:ssa laserilla ns. viilataan linssiä. Toimenpide tehdään pelkällä silmän puudutuksella, siitä tulee jännä palaneen käry.

Leikkauksen jälkeen noin puolen tunnin kuluttua puudutusaineen vaikutus loppui, silloin oli paras olla jossain pimeässä huoneessa lepäämässä. Parina seuraavana päivänä ei oikein muuta voinut tehdä kuin nukkua, silmää ei pystynyt pitämään auki kuin 15 minuuttia kerrallaan. Parin lepopäivän jälkeen silmää ei enää särkenyt, näkö oli vielä hieman utuinen, kuitenkin selvästi entistä parempi. Viikon päästä tarkastuksessa näköni olikin jo erinomainen.

Itse en voi muuta kuin suositella toimenpidettä. Tosin nykyään taitaa löytyä kehittyneempiä menetelmiä kuten esimerkiksi LASEK. Hintaa omalle operaatiolleni tuli tuolloin n. 8000 mk per silmä.
 
Mielenkiintoinen aihe! Olen menossa 19.2. esitutkimukseen ja olen kaavaillut PRK-leikkausta. Lasik olisi ehkä parempi, mutta myös kalliimpi. Laskeskelin, että Oulussa Laser-Poruksella maksaisi PRK-operaatio kaikkineen noin 1800€ ja Lasik 2700€ molemmat silmät. Kallista on, mutta toisaalta pääsisi eroon rilleistä ja piilareista. Eivät nekään ilmaisia ole ja varsinkin piilareiden kanssa leraaminen tympii. Kokeilisin mielelläni niitä paljon kehuttuja yötäpäivääpiilareita, mutta kun optikko sanoi, ettei minun näölleni sellaisia ole olemassakaan (koska mulla on hajataittoa).

Tunnen neljä jannua, jotka ovat leikkauksessa käyneet (vissiin kaikki PRK:lla). Yhdellä oli tullut samentavaa arpikudosta ja oli joutunut käymään jälkileikkauksissa, jossa sitä oli poistettu, muilla oli mennyt täydellisesti putkeen koko homma. Ovat nykyään erittäin tyytyväisiä ja näkevät hyvin.

Mielestäni ei ainakaan kannata minnekään halpisklinikalle tätä operaatiota mennä teettämään. Silmät ovat niin tärkeät elimet, että on syytä minimoida kämmien mahdollisuus. Arvelen, että tunnetuilla klinikoilla ja kokeneiden lekureiden suorittamana riskit ovat niin vähissä, kuin mahdollista (vaikka leikkaus on aina leikkaus ja riskejä on).
 
Mulla tökkii eniten se että se hyväksyttävä onnistuneen leikkauksen tulos ei ole varmuudella sama kuin se mihin mun näkö on laseilla nyt korjattu. Eli leikkaus lasketaan onnistuneeksi vaikka näön tarkkuus ei ole lähelläkään sitä optimaalista. Jos jollain leikkauksessa käyneellä on parempaa tietoa niin jakakoon.

Mulla on stabiloitunut näkö niin hyvin teini-iän jälkeen että laseilla sen saa korjattua moneksi vuodeksi suunnilleen niin hyväksi kuin yleensä ihmisen silmällä näkee, koska mulla ei ole mitään ihmeellistä taittovirhettä. Jos leikkaus ei varmuudella päädy samaan lopputulokseen niin jätän mielummin käymättä...

Sitten on vielä sekin että pitkäaikaistietoa (siis tosi pitkältä ajalta) ei leikkauksista ole.
 
Mulla leikattiin silmät samana syksynä kun olin täyttänyt 18v. Molemmat leikattiin samalla kerralla. Leikkaus meni aivan ok ja olen ollut oikein tyytyväinen. Kallistahan tuo silloin ainakin oli, onneksi löytyi sponsori :)
Tampereella,taisi olla joku Koskiklinikka tms, leikattiin.
 
Joo itsellä on kanssa silmälasit ja joskus on tullut mietittyä leikkausta. Mutta rehellisesti sanottuna suurin syy ajatuksesta luopumiseen on ollut pelko siitä että jotain menee leikkauksessa tai leikkauksen jälkeen pieleen näön suhteen. Lisäksi mietityttää että millaisia vaikutuksia leikkauksella on näköön esim 30 vuoden kuluttua...
 
Itellä on -6.5 molemmat simmut ja on kyllä tullu mietittyä tota leikkausta moneen otteeseen. Kun tulee uituakin, niin tarttee siinäkin hommassa vahvennetut lasit ja siihen päälle vielä normilasit niin kyllähän sitä hintaa kertyy. (varsinkin kun tulee oltua aika holtiton kännissä lasien kans...
:brokenfewtimes:)

Semmosta oon miettiny, että parantuukohan ne sitte täysin vai voiko ne jäädä esim -1.5 jolloin tarttis vielä pitää laseja...? Raha asia mietyttää kans sillä onhan se kuiten aika hyvä summa mitä pitää maksaa. Kyllä itekki menisin porukseen jos tulis mentyä johonki. Ei ole semmonen asia millä alkaisin "leikkimään".
 
Hola,

silmäni leikattiin LASIK-menetelmällä kohta 2 vuotta sitten. Näköni oli molemmissa silmissä -6.25 ja nyt näkö on lähes täydellinen. Elikkäs olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Leikkauksen suoritti:

http://www.laseri.fi/silmafreimit.html

Hintaa taisi olla siihen aikaan 2300 euroa. Pystyin katsomaan telkkua pari tuntia leikkauksen jälkeen, tosin aurinkolasit päässä :D

Jos vain rahaa löytyy, niin ehdottomasti suosittelen. Tuohon aikaan nääs harrastin vielä kamppailulajeja, joten silmälaseista/piilareista oli todellista haittaa.
 
Itselläni leikattiin Lasikilla toukokuussa 2003 Kuopiossa. Kummatkin leikattiin yhtäaikaa, lähtötilanne oik -10 vas -9,5. Lääkäri sanoi, ettei täysin nollaan päästäis eli oikeaan jäisi -1 ja vas -0,5. Leikkauksen jälkeen ei näköäni ole tarkastettu, mutta olen ollut tyytyväinen ja laseja en ole tarvinnut. Hintaa tuli noin 2 500 e. Sairaslomaa sain kaksi päivää, autoa ajoin leikkauksesta seuraavana päivänä.
Taloudellisesti paras sijoitukseni, mitä olen koskaan tehnyt.
 
Eikös viimeviikolla ollut ajankohtaisessa 2 noista leikkauksista juttua. Joillain oli mennyt leikkaukset täysin päin mäntyä. Jos oikein muistan, oli -2 ja leikkauksen jälkeen -6.5.
Joku HYKS:n lääkäri siinä vertasi joitain silmälääkäreitä käytettyjen autojen kauppiaaseen, koska kalliit laitteet hommattu niin pakko saada asiakkaita.
 
Tämä viesti sisältää jonkinverran mutu-tietoa johtuen siitä, että en enää muista kaikkia yksityiskohtia:

Silloisen tyttökaverin silmät leikattiin v. --99-00 Helsingissä, menetelmän nimeä ja lääkäriasemaa en muista, mutta mesta oli siinä makkaratalossa.

Lähtötasoa en enää muista, mutta ei mitenkään mielettömän huono ollut.

Silmät eivät tulleet ainakaan parissa vuodessa kuntoon. Hän ei selvästikään nähnyt tarkasti vielä 2v leikkauksen jälkeen, silmiä siristeltiin telkkaria katsottaessa ja ajaessa. Ampuessa ihmettelin huonoja tuloksiaan, hän sanoi ettei näe taulua selkeästi yms. Pitkäkestoisen päänsäryt alkoivat leikkauksen jälkeen ja jatkuivat vielä 2v leikkauksen jälkeen.

Aivan selvästi silmät eivät tulleet kuntoon. :( Käsittääkseni niitä ei voi leikata uudestaan korjaukseksi?

Itsekin haluaisin silmäleikkaukseen, mutta tämä oli mielestäni sen verran pelottava esimerkki, että en tahtoisi pilata silmiäni.

Toinen on esimerkki(tosi paljon mutu-muisteloa:), kun isäni serkun silmät leikattiin, muistaakseni oulussa. Hänen verkko(vai mikäli sarveis-)kalvonsa irtosivat melko pian leikkauksen jälkeen ja hänestä tuli käytännössä sokea.

En tiedä miten siinä sitten kävi, ainakin leikannut taho ilmoitti että leikkaus ei ole voinut aiheuttaa tuota. Mutta tuosta isän serkun silmistä en enempää tiedä, joten jätetään sanomatta lisää.

Joka tapauksessa x-muijan tapaus on saanut minut jättämään silmäleikkauksen väliin, vaikka varaa olisikin. Silmät ovat kuitenkin se aisti, jota yritän varjella viimeiseen asti.
 
Mulla leikattiin ensin eximer menetelmällä,parin vuoden sisällä näkö huononi ja sitten leikattiin lasikilla ja tulos oli hyvä.Uuden leikkauksen sai 1000mk.Olen tyytyväinen.Paikka oli "tampereen kirurgi keskus" tai joku sinne päin.
 
Hmmm..

Silmäklinikan lääkärit, jotka tekee noita leikkauksia on sanonut mun sukulaiselle, että eivät itse menisi leikkauttaa silmiään.

Enkä tiedä miten paljon seuraavaa tapausta voi soveltaa ns. tavallisiin näönparannuslaserleikkauksiin.

Minulla on sukulaislapsi, joka syntyi keskosena. Hän sairastui keskosen verkkokalvosairauteen, joka laseroitiin. Leikkauksen jälkeen toiseen silmään tuli arpikudosta, jolloin verkkokalvo oli irrota. Tämän takia silmä leikattiin ihan perinteisesti (silmäpohjaleikkaus tms) ja silmään laitettiin silikonia pitämään verkkokalvoa paikallaan. Myös lasiainen poistettiin. Tämän jälkeen tilanteen piti parantua. Kuitenkin silmä oireili aika paljon. Viime lääkärikäynnillä todettiin harmaakaihi, joka leikataan pian. Harmaakaihin syyksi epäillään laserointia ja silikonia.

En tosiaan tiedä voiko tota soveltaa näihin, mutta miksipä ei.. Toinen silmä voi ihan hyvin, vaikka siinäkin on näkö huono.
 
Minä kävin Lasik-Zyoptic -leikkauksessa syyskuussa 2002 Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevassa Silmälaserissa (www.laseri.fi). Lääkäri oli Mustonen.

Kyseessä siis 'läppäleikkaus' eli ensin höylätään silmän pintaan läppä ja sitten laseroidaan sen alla olevaa kudosta. Muuten sama kuin Lasik-leikkaus, mutta tuo Zyoptic toi siihen semmoisen "lisän", että leikkaus on entistä tarkempi, sillä siinä on mukana tietokoneohjaus, joka ohjaa että laite laseroi yli 200 eri pistettä ja tietokone pitää myös huolen että lasersäde osuu oikeaan kohtaan vaikka silmä liikkuisi toimenpiteen aikana (silmä ei aina pysy täysin liikkumatta vaikka yhtä punaista pistettä tuijottaisikin). Lienee edelleen paras mahdollinen leikkausmuoto mitä on saatavilla.

Voin kyllä suositella. Näkö aikaisemmin molemmissa silmissä miinus 5.75 ja nyt toisessa +0.3 ja toisessa +0.15. Tämä on käytännössä optiminäkö sillä harvoin tasan nollaan päädytään = tavallinen hyvä näkö heittää yleensä jompaan kumpaan suuntaan.

Silmälaserin yksi etu oli sairaalan tarjoama koroton maksuaika: leikkaushinta jaettiin 12 kuukauden jaksoon jolloin reilu 2000 euron hinta ei enää tuntunutkaan niin hirveältä.

Leikkauksen jälkeen näki maailman 'sumuverhon' läpi ja tavallinen valo tuntui hurjan kirkkaalta. Pari päivää sairaslomaa, pientä kipuilua ekana vuorokautena ja silmätippoja vajaan kuukauden + aurinkolasien käyttöä. Silmien näkökyky tasoittui ensimmäisen kahden viikon aikana - ekalla viikolla näkö oli sen verran huono, että en autolla viitsinyt ajella. Tietokonetta saattoi kuitenkin käytellä. Toisella viikolla uskalsin sitten jo auton rattiin. Hämäränäkö heikkeni todella paljon pariksi kuukaudeksi - koin monet kerrat mielenkiintoisia halo-ilmiöitä motarilla illan suussa. Hämäränäkö alkoi kuitenkin pikkuhiljaa parantua. Puolisen vuotta se oli kuitenkin selvästi heikentynyt. Tämä oli tietenkin odotettavissa, eikä mitenkään erityisen häiritsevä juttu.

Aurinkolasien käyttö muuttui tavaksi ja nykyisin pistän lasit päähän aina kun vähänkin valosampaa. Sinänsä ihan fiksua...

Moottoripyöräileville suosittelen laserleikkausta syksylle. Kerkeää simmut parantua hyvin ennen uutta ajokautta. Ekan kuukauden aikana silmät eivät välttämättä tykkää kypärän sisällä vellovista ilmavirroista (silmät valuu herkemmin).
 
Silmät "höylättiin" laserilla joskus -97 siinä makkaratalossa. Toinen silmä leikattiin kuukauden kuluttua ensimmäisestä, että edes toinen säästyy, jos jotain menee vikaan.
Viikko /pari leikkauksesta näkö oli jo normaali.
Aluksi oli pientä sameutta, eli pimeässä valojen ympärillä näkyi sellanen samea kehä.
Ei haitannut autolla ajamista, kun toinen silmä oli kokoajan normaali.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom