Kokemuksia nilkkavammasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noin 2 vko sitten kun olin dokaamassa satutin nilkkani.Seuraavana aamuna sillä pystyi linkuttaen kävelemään.Alotin kylmähoidot (10min/vrk) ja tulehduskipugeelin kaytön.Nyt 2 vko päästä pystyn normaalisti kävelemään mutta siinä on vielä sen verran "tuntemuksia" etttä esim juokseminen ei onnistu.Onko kenelläkään mitään omakohtaisia kokemuksia nilkan nyrjähdyksistä ja siitä toipumisesta?

Eiköhän kaikilla ole noista jutuista kokemuksia. Mikäli sieltä ei ole mitään nivelsiteitä p****:na (oletko käynyt lekurilla?), ja se on kunnolla mennyt ympäri, sanoisin mutu-tuntumalta että kuukausi-pari menee kivun loppumiseen.

Huono puolihan tuossa on se että se menee aina helpommin uudestaan. Tasapainolautatreeniä kantsii tehdä, ja ehdottomasti teipata sitä nilkkaa / käyttää nilkkatukea. Itte oon tullu niin vainoharhaiseksi 100 kertaa murjotun nilkan kanssa että teippaan sen aina, vaikkei ole nyrjähdelly varmaan pariin vuoteen..

Eli ilmeisesti nivelsiteet revenny? Turposko se kuinka paljon? Jos nivelsiteet tosiaa repes ni sellasen reilun kuukauden se ottaa ennenku pystyt kunnolla kävelee. Ainaki puoli vuotta kannattaa odottaa ennenku rupeet esim sählyä tms pelailee sillä. Se ei ole nyt yhtä jämäkkä kuin ennen ja jatkossa nivelsiteet pettää helpommin.

edit. Hidas

Eli ilmeisesti nivelsiteet revenny? Turposko se kuinka paljon? Jos nivelsiteet tosiaa repes ni sellasen reilun kuukauden se ottaa ennenku pystyt kunnolla kävelee. Ainaki puoli vuotta kannattaa odottaa ennenku rupeet esim sählyä tms pelailee sillä. Se ei ole nyt yhtä jämäkkä kuin ennen ja jatkossa nivelsiteet pettää helpommin.

edit. Hidas

Siis mä pystyn jo nyt normaalisti käveleen.No mutta vois lähtee siitä että tuo paranee?

paranee varmasti.. itsellä pari kertaa pyörähtänyt nilkka. aina se vähä jäykistyy, ilmeisesti arpikudosta sinee jäänyt. n. 1kk mennyt että on parantunut. kannataa se kuitenki käydä aina lekurilla tutkituttaan.

paranee varmasti.. itsellä pari kertaa pyörähtänyt nilkka. aina se vähä jäykistyy, ilmeisesti arpikudosta sinee jäänyt. n. 1kk mennyt että on parantunut. kannataa se kuitenki käydä aina lekurilla tutkituttaan.

Ei sinne pääse.

Ei kuulosta ollenkaan pahalta. Mulla repesi nivelsiteet kokonaan ja puoleen vuoteen ei ollut edes siteen kanssa tosipeleihin asiaa...

E: Dextrassa tartti odottaa 10 min vastaanotolle lauantai-alkuillasta ja röntgeniin jonotin alle 5 minuuttia kun ei ollut jonoa ollenkaan. Yksityiselle vaan jos haluaa kunnon hoitoa!

E: Dextrassa tartti odottaa 10 min vastaanotolle lauantai-alkuillasta ja röntgeniin jonotin alle 5 minuuttia kun ei ollut jonoa ollenkaan. Yksityiselle vaan jos haluaa kunnon hoitoa!

Joo mut ei viitti tuhlata 50 e siihen et joku kattelee sitä hetken ja sanoo "et joo älä nyt rasita sitä vähään aikaan".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä nivelsiteet korjaantuu mutta ne löystyvät ainakin mun tapauksessa. Jos menee siteet niin käyttää tukisidettä tai Aircastia siinä niin se on ihan pelikunnossa tai jos ne on vaan niin löystyneet niin voihan ne aina leikata mut siinä on sitten se että on nilkka kipsissä muutaman viikon ja juoksemaan pääsee kunnolla noin kolmenkuukauden päästä jos on hyvä tuuri ja se on parantunut kunnolla mutta sanotaanko että noin puolivuotta menee veitsen jälkeen että se ei turpoa juoksusta jne. Kyllä ne paranaa itestäänkin mutta kannattaa käyttää tukea.

teippaukset ynnä muut

Ok, eli jos korvien väli teippiä tarvitsee niin ilman muuta saa laittaa. Tutkimusten mukaan teippaus löystyy noin 10 min urheilun aloittamisen jälkeen niin paljon, että tukemiseen siitä ei ole mitään hyötyä. Korvien väliin sen sijaan on.

Nämä kaikki nilkkatuet ovat ihan ok, mutta mikäli pelaa jatkuvasti näillä kovilla tuilla niin voin sanoa sen verran, että seuraava nivel onkin sitten polvinivel, johon sitten rasitus kertyy. Nim. kokemusta on:)

Tästä johtuen polviongelmat voivat lisääntyä.

Paras tapa parantaa nilkan olotilaa on käyttää alussa sitä kylmää paljon. 20 min kerrallaan muutaman tunnin välein. Teippausta jos käyttää niin sitä pitäisi siis kiristellä sen 10 minuutin välein, mikäli siitä haluaa KONKREETTISEN hyödyn nilkan tukemiseen.

Tsemppiä vain kaikille, kova kuntoutus käyntiin vaan!

Mulla meni nilkasta nivelsiteet noin 9 vuotta sitten futiksessa ja silloinen arvauskeskuksen lääkäri määräsi hoidoksi lepoa. No jalkaa tutkittiin sitten muutaman vuoden päästä oikean lääkärin voimin joka sanoi, että se olisi pitänyt leikata heti. Futista pystyn pelaamaan nilkkatuen (mcdavid) kanssa ilman turpoamista ja kipuja, mutta jos koitan pelata kunnon peliä ilman tukea niin ei meinaa mitään tulla. Mitään polvi- yms. ongelmia ei minulle nilkkatuen käyttö ole aiheuttanut. Tasapainolauta on myös kova sana kuntoutuksessa ennen futiskauden alkua.

Aikaisemmin otettiin kantaa lähinnä juoksuun, mutta mites muut hieman lempeämmät lajit, kuten pyöräily, hiihto, muita ? Onnistuuko niitten treenaaminen mitenkään järkevästi, ennen ku nilkka alkaa kestämään juoksua kunnolla ?
Jalka ollut jo 3 vko kipsissä ja vielä ois 3 vko jäljellä. Lääkärit puhu niin ristiin rastiin, ettei hyvä päivä. Toisen mukaan 8kk päästä ja toisen mukaan keväällä voi jo kirmailla laitumilla mielin määrin.
Mutta kestävyyttä pitäis päästä reenamaan heti kun mahdollista :whip:

Nilkka siis meni ja vähän muutakin samalla, mutta veikkaisin, että nivelsiteitten parantuminen ottaa eniten aikaa ja samalla pitää pisimpään käsijarrua päällä..

Onko kenelläkään ollut nilkasta jänne tulehtunut? Lääkäri tänään veikkaili tuollaista, mutta jotenkin oon vähän skeptinen diagnoosin suhteen. Onko tulehtunut jänne kosketusarka? Kävely sattuu, samoin kosketus. Levossa särkyä ei juurikaan ole, ellei nilkka ole sisäänpäin kääntyneenä. No, ei kait täs oo kuitenkaan muuta tehtävissä ku lepuuttaa jalkaa ja syödä toi tulehduskipulääkekuuri... =/

Nilkan teippaus > jos tahdaan oikein niin ei loysty. en tia sanooko esim. Riikka lehtonen mitaan, pelaa lentopalloa. Han joutui yhden kauden teippailemaan nilkkansa joka harjoituksiin ja peleihin, ilman teipausta ei kuulemma voinut edes kayda lenkilla, jos joutui juoksemaan kovempaa kuin holkka.

Itsella mennyt molemmat nilkat ympari monta kertaa. Lentopalloa pelasin nuorempana, myohemmin onnettomuus viela moottoripyoralla...

fiona onko nilkka jaykka aamulla ? lepo auttaa, mutta kylla tuolla jo kannattaa kaveleskella. Varo etta ei mene uudestaan, voi olla etta nivelsiteen on loystyny jonkun verran.
Jos siita on janne tulehtunut, niin se on aamulla ihan helevetin kipea.
Itse toivon etta nilkka ei enaa nyrjahda silla mita useammin se on mennyt niin sen kauemmin menee parantumiseen. Edellisella kertaa meni 6 kuukautta ennen kuin kivut lahti.
Loysilla nivelsiteille tulee sitten kaikenlaisia ongelmia. esim akilles saatta kipeytya...

Mites toi teippaus, teippaanko koko jalan tyyliin niin ettei nilkka pääse pahemin liikkellee mihinkään suuntaan? Tärkeitä pelejä tulossa ni ei voi lomaa pitää vaikka nilkka onkin turvoksissa. Tämän viikon pidän lomaa ja sit on pakko yrittää.

fiona onko nilkka jaykka aamulla ? lepo auttaa, mutta kylla tuolla jo kannattaa kaveleskella. Varo etta ei mene uudestaan, voi olla etta nivelsiteen on loystyny jonkun verran.
Jos siita on janne tulehtunut, niin se on aamulla ihan helevetin kipea.

Kipu on tosiaan pahimmillaan aamulla. Samoin jos istuu pitemmän aikaa, niin liikkeelle lähtiessä vihlasee ja lujaa :curs: Toivottavasti kyseessä ois vaan se tulehdus, eikä mitään vakavampaa.

Loysilla nivelsiteille tulee sitten kaikenlaisia ongelmia. esim akilles saatta kipeytya...

Jooh... Mulla sojottaa nilkat ihan minne sattuu ja lisäksi ne on muljauteltu useampaan kertaan salibandyssä :rolleyes: Tukipohjallisetkin löytyy, mutta silti koko ajan jotain ongelmaa. Täytyy alkaa heti kiinnittämään huomiota tohon akillesjänteeseen, se nimittäin tuntuu myös kipeältä (ja kireältä). Tällä hetkellä toi venyttely on vaan niin kivuliasta, ettei oikein kykene.

Mites toi teippaus, teippaanko koko jalan tyyliin niin ettei nilkka pääse pahemin liikkellee mihinkään suuntaan? Tärkeitä pelejä tulossa ni ei voi lomaa pitää vaikka nilkka onkin turvoksissa. Tämän viikon pidän lomaa ja sit on pakko yrittää.

Itseni mielestä ainakin vaikea selittää kuinka pitäisi teipata oikein mutta voin sanoa että silleen et verikiertää ja tuntuu mukavan tukevalta eli ei löysältä mutta ei sellaisselta että varpaat eivät tunnu. Lähet miettimään mihin suuntaan ja miten siteet menee nilkassa http://www.healthsystem.virginia.edu/internet/orthopaedics/images/ankle.JPG
Niin voit saada paremmin selvää. Tässä on kuva http://www.muellersportsmed.com/images/4566b.jpg Aircast nilkkatuesta saattaa mennä mainostuksen puolelle mutta jotkut kehunut tukena itse en osaa sanoa kun tuntuu niin homolta se tossa nilkassa ettei uskalla edes syödä kunnolla mut sen pitäs tukea nilkkaa ja vähentää turvoitusta. Sen Pitäisi estää sivuttaisliikkeet mutta en tiedä uskonko moista :D Pitäisi varmaan kokeilla itse ennenkuin kehuu tai haukkuu liikaa :rolleyes: Mutta jos jollakin on kokemuksia kyseisesta tuesta enemmän kuin allekirjoittaneella niin kertokaa ihmeessä :worship:

Back
Ylös Bottom