Kokemuksia nilkkavammasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloin hinkkaamaan tota hevosille tarkotettua tensolvet geeliä nilkkaa,tuntus olevan aika tehokasta.

Haluaisin tiedustella seuraavaa:

Itseltä repesi viime vuonna nivelsiteet oikean nilkan sivusta ja keppien kanssa paineltiin pari viikkoa, jonka jälkeenkin sai hyvän aikaa nilkutella nilkkatuen kanssa eikä liikunta tullut kysymykseenkään moneen kuukauteen. Lääkäri antoi siteiden itse arpeuta kuntoon eikä sen enempää puuttunut asiaan.

Elikkä välillä esim. sählyssä tai maastossa liikkuessa tuntuu hieman olevan tuo nilkka jäykkä eikä se taivu aivan yhtä hyvin eri suuntiin kuin vasen. Pystyykö nilkkaa aktiivisesti venyttelemällä saamaan suuremmat liikeradat vai onko se nyt jämähtänyt tähän mikä se nyt on arpeutumisen jälkeen?

Toinen kysymys on kun olen saman nilkan kerran aikaisemminkin tyylikkäästi venäyttänyt/reväyttänyt (kuitenkin nilkuttaen mentiin seuraava viikko ainakin), niin onko lääkärin puheissa mitään perää kun sanoi, että kannattaa olla varovainen nilkan kanssa kun voi ensi kerralla vituiksi mennessään aiheuttaa elinikäisen nilkuttamisen? Eli siis kerran jo mennyt kohtalaisen huonosti tuo nilkka ja kerran sitten kunnolla paskaksi.

p.s. sattui muuten aivan helvetisti tuo nivelsiteen repeäminen :itku:

Haluaisin tiedustella seuraavaa:
Elikkä välillä esim. sählyssä tai maastossa liikkuessa tuntuu hieman olevan tuo nilkka jäykkä eikä se taivu aivan yhtä hyvin eri suuntiin kuin vasen. Pystyykö nilkkaa aktiivisesti venyttelemällä saamaan suuremmat liikeradat vai onko se nyt jämähtänyt tähän mikä se nyt on arpeutumisen jälkeen?

Toinen kysymys on kun olen saman nilkan kerran aikaisemminkin tyylikkäästi venäyttänyt/reväyttänyt (kuitenkin nilkuttaen mentiin seuraava viikko ainakin), niin onko lääkärin puheissa mitään perää kun sanoi, että kannattaa olla varovainen nilkan kanssa kun voi ensi kerralla vituiksi mennessään aiheuttaa elinikäisen nilkuttamisen? Eli siis kerran jo mennyt kohtalaisen huonosti tuo nilkka ja kerran sitten kunnolla paskaksi.

Kyllähän se tuntuu jäykemmältä jo ihan siitäkin että alitajuisesti koitat jännittää sitä ns. suojaat sitä. Kyllä sen saa takas siihen kuntoon venyttelemällä että se liikkuu missä toinenkin jos ei jopa paremmin jos uudestaan saat ne paskas :down: .

Nivelsiteet reväytit? En usko että joutuisit nilkuttamaan niitten takia postilaatikolle ja takas eläkkeellä jos vain nivelsiteet ovat revähtäneet koska itse olen saanut ne 8 kertaa paskas ja vielä painetaan eteenpäin. Kylläkin kävin kiristämässä ne lekurissa kerta vakuutukseen sain ja nyt on tollanen hieno tuki siinä vielä muutaman viikon ;) mutta en ite huomannut muuta kuin että ne meni helpommin sijoiltaan ja tuli varottua niitä enemmän.

Nyt on pakkolepoa takana 2 viikkoa, lääkekuuria viikko ja jalka alkaa osoittaa parantumisen merkkejä :thumbs: Jes!! On se jänne vieläkin hieman arka koskettaessa ja erityisesti yöllä, jos nilkka on huonossa asennossa, mutta kävely onnistuu jo ihan normaalisti. Toivottavasti paraneminen jatkuu samaa tahtia eikä tulehdus uusiudu...

Tasapainoilulauta on paras lääke noihin nilkkavammoihin. Siteet löystyvät eivätkä palaudu entiselleen.
Jos jatkuvasti paukkuu ni leikkaukseen vaan.

Nyt on pakkolepoa takana 2 viikkoa, lääkekuuria viikko...

Jep jep, 10 päivän tulehduskipulääkekuuri takana ja eilen ekaa kertaa spinningissä yli kahden viikon tauon jälkeen. Nilkka oli jo tosi hyvä viikonloppuna, mutta nyt taas näyttäisi menevän huonompaan suuntaan... :( Ei sovi kyllä suunnitelmiin tämmöinen!

Ootko koittanut teippailla urheilun ajaksi ja tehdä siihen kylmä hoitoja?
En ole teipannut, mutta tuollaista neopren-tukea olen siinä pitänyt. On siitä jotain apua, on on :D Kylmähoitoakin käytin pahimmassa vaiheessa 2-3xpv 20 min kerrallaan.

Tällä hetkellä tilanne on se, että jänne on edelleen tulehtunut ja siihen pistettiin eilen kortisonia. Sain toisen tulehduskipulääkekuurin (Naprometin 500 mg) popsittavaksi. 10 päivää lepoa, niin pitäis helpottaa. Jänne on ilmeisesti ärtynyt siitä spinningin aloittamisesta.

Kaaduin 1,5 viikkoa sitten ja loukkasin nilkkani. Se oli alkuun tosi turvonnut, tuli mustelmaa, mutta olen kokoajan pystynyt kävelemään. Portaiden alaspäin kävely sattuu. Nyt se alkaa kipuilla myös rasituksessa ja sen jälkeen leposärkyä. Kuinka aktiivisesti kannattaa tehdä esim. kävelylenkkejä? Kun pakkohan sitä nilkkaa on kuitenkin kokoajan käyttää. Turvotusta on vielä.
En siis ole käynyt lääkärissä, onko siitä enää edes mitään hyötyä? Olis kyllä kiva tietää mitä siellä jalassa on tapahtunut...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kivasti. :) Parin päivän kuluttua pystyi kävelemään lyhyitä matkoja ilman kipua ja nyt pystyy kävelemään jo pitempiäkin lenkkejä. Mutta syön vielä Naprometinia 2xpv, huomenna vikat tabut.

Jaa pitääpä itekin lämästä tollanen tohon akilesjänteeseen,on vielä 2kk jälkeen kipee et eiköhän ala oleen jo aika.

Mulla meni nilkka painiessa ympäri ja jokin siellä rusahti ja lääkäri sanoi hiusmurtumaa mutta luulen että ei kovin iso hiusmurtumakaan ollut. Olen kyllä sen jälkeen kk:n treenannut ihan normaalisti painia ja kisoissa kävin buranan ja tuen avulla..:down:

Nyt alkaa tuntua (1,5kk) että alkaa paranemisen merkkejä näkyä vaikkakin kun jokin nilkkaan tai jalkapöytään osuu niin tekisi mieli amputoida itseni kaulasta alaspäin:wall:

Kylmägeeli on yhtä tyhjän kanssa ja lääkäri joka juuri ja juuri osasi puhua suomea sanoi että lepoa ja määräsi burana 600sta. Eli yhtä tyhjän kanssa...:kuola:

Aikaa se ottaa. Itellä meni nilkka futistreeneissä 2005 lokakuussa ja vieläkin oireilee.

Kannattaa muistaa venyttää sitä, koska muuten nivelsiteet korjautuu pahimmassa tapauksissa tosi paljon lyhyemmiks.

Nilkka meni nyt kolmannen kerran juhannuksen jälkeen. Monesti on menny mutta oon kerenny astuu pois päältä nopeesti, 3 pahempaa ja nyt oon miettiny onko leikkauksesta mitään hyötyä? Vituttaa jos loppuelämän nilkat menee tappavan tasasesti.

edit. poikki ei siis ole mikään mennyt, mutta revähtäneet. Turpoaa sikana ja kävely tekee kipeetä ekat 2 päivää, ja pari viikkoa menee minimissään että pystyy kunnolla urheilemaan.

Nilkka meni nyt kolmannen kerran juhannuksen jälkeen. Monesti on menny mutta oon kerenny astuu pois päältä nopeesti, 3 pahempaa ja nyt oon miettiny onko leikkauksesta mitään hyötyä? Vituttaa jos loppuelämän nilkat menee tappavan tasasesti.

edit. poikki ei siis ole mikään mennyt, mutta revähtäneet. Turpoaa sikana ja kävely tekee kipeetä ekat 2 päivää, ja pari viikkoa menee minimissään että pystyy kunnolla urheilemaan.

Aikaisemmin mainittuja tasapainolauta-treeniä ja nilkan vahvistusta esim vastuskuminauhalla kannattaa tehdä ihan säännöllisesti. Jokainen "pyörähtäminen" lisää "tuhoa" nilkan alueella ja sen toiminta sekä voima heikkenevät koko ajan. Eli tasikselle ja kuminauhan kimppuun mars! :whip:
Jos niillä et saa nilkkaa pysymään kuosissa, vaihtoehtona on puukko.. Eipä sitä juurikaan silti tarvita, jos KKK-tehdään riittävän tehokkaasti ja sen jälkeen maltetaan tehdä kuntoutus loppuun asti ennen normaalin lajitreenin aloittamista.

osku: -Pyöreä n.30-50cm halkaisijaltaan oleva lätyskä, jonka keskellä pohjaa on kohouma, jonka varassa lauta kelluu ja pääsee taittumaan joka suuntaan. Sillä voidaan vahvistaa jalkojen lihaksistoa käytännössä jokaiseen liikesuuntaan. Myös muita kudoksia voidaan tuon avulla totuttaa kaikkiin liikesuuntiin tapahtuviin liikkeisiin.

Oliko tarpeeksi epäselvän selvästi kerrottu?:)

viime sunnuntaina hyppäsin motocross radalla hypyn pitkäksi ja vasen jalka oli huonosti jalkatapilla siinä vaiheessa kun tulin maahan(tasaiselle). nilkka sai aika kovan iskun ja se käytiin kuvaamassa. arvauskeskuksessa epäiltiin murtumaa ja lähettivät kirurgille. kirurgi sanoi että kuvia on nyt kolmen miehen voimin tutkittu ja kyseessä ei oo murtuma. huh.:)
syy miksi nilkka on kipeä, on nivelsiteen venähdys.

venähdys sattui siis sunnuntaina. onko normaalia että jalka on yhä turvoksissa ja kävelemisestä ei puhettakaan? luulisi että, jos kyseessä on venähdys niin pystyis jo varata jalalla? ikinä ennen ei oo ollu nivelsiteiden kans ongelmia enkä kirveelläkään muista mitä lääkäri sanoi toipumis ajasta..

Back
Ylös Bottom