kohtuullinen alkoholinkäyttö ja miten siihen päästään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Ajattelin avata tälläisen keskustelun, kun vastaavaa ei haulla löytynyt.

Eli, itse olen oikeastaan aina kuulunut siihen Suomessa hyvin yleiseen ryhmään, jonka alkoholinkäyttö ei ole kovin järkevää. Tällä en tarkoita mitään alkoholiongelmaa tms. vaan sitä, että silloin kun tulee juotua niin tulee lähes poikkeuksetta juotua liikaa. Tästä on sitten seurauksena seuraavan parin päivän väsymys, vitutus ja muuta mukavaa.

Tässä on jo pidemmän aikaa kytenyt sellainen ajatus, että mitä jos yrittäisi opetella sellaisen kohtuullisen alkoholinkäytön. Ihan tyystin absolutistiksi en halua ryhtyä, mutta ei kai se voi olla niin vaikeaa, että joisi baari-iltana vain muutaman bissen ja lopun aikaa sitten vaikka jäävettä...

Nyt kiinnostaisi kuulla kommentteja etenkin ihmisiltä, jotka juovat vain vähän tai eivät lainkaan, että miten te esim. baarissa viihdytte? eikö se rupea ärsyttämään, kun about kaikki muut ovat sellaisessa "vhittu, että shä olset shittten hyvä thyyppi" humalassa ja itse on selvinpäin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai siihen paljoa muuta tarvita, kuin sen, että muistuttaa itseänsä seuraavasta päivästä. Oikeasti.

Mä en ainakaan enää (kuten joskus kakskymppisenä) ole valmis antamaan sitä ainoata viikon rauhallista/laatuajan päivää hyväntekeväisyyteen.

Ite ainakin vedän sillein tasasesti koko ajan ku oon ravintolassa.. tosin välillä vettä tuoppi pari, niin pysyy kohtuudessa..

Kait se pitää vaan tehä selväks itelleen jotenkin, ettei vedä mitään maxikoomaa... Itekkin aina joskus muinoin olin ihan nakit, mutta nykyään ku lähtee, niin muisti pelaa koko illan.

Tosin käyn ravintolassa muutaman kerran vuodessa :D

Itel sama juttu.Lopuks mennää lattioita myöten ;) Itel se on vaan niin että parempi olla juomatta ollenkaan,kun aina se ampuu yli. Muija sanoo aina että miks ei voi ottaa kuin ihmiset eikä olla aina juodessa räkäposkella :D Vittu mä en opi kyl mitään :lol2:

Sama vika. Jos juon ni sitten juodaan ja paljon. Ja se yleensä vielä venyy aamuun asti. Enmä osaa tissutella eikä se edes ole _oikeesti_ hauskaa. Sitten voi olla kokonaan juomatta. Joko tai. :D Muutama bisse vaan vituttaa ja ne muut örisijät vituttaa vielä enemmän eikä niitten juttuja ymmärrä eskokaan.

Onneks juon niin paljon harvemmin nykyään. Mut sitten kun juodaan ni tulee vedettyä niin että tuntuu.

EDIT: pomppas posti ylös vaik piti vikaks. :david:

Itsekin olen myoskin ihan opettelemalla opetellut "oikeanlaisen" juomatavan, kun en tykkää siitä, että naiset (tai miehetkään) ympäripäissään sönkkäävät menemään. Lisäksi miehen kanssa pitää silloin tällöin "edustaa", joten pakkohan sitä on asiallisesti osata nauttia alkoholia jottei ukkoparka joudu häpeämään :D

Mulla toimii just toi veden juonti illan mittaan, samoin syön ennen kuin alan mitään alkoholia nauttimaan.

Se, jos muut sönkkää ei haittaa niin paljon kuin että joutuisi seuraavana päivänä omia sönkkäämisiään häpeämään.

Kyllähän sitä on vedenjuontia yms. tullut kokeiltua, silti pystyn juomaan liikaa :) tosin, harvoin multa muisti menee tms. eikä yleensä tule muutenkaan hölmöiltyä, krapulat vaan iän myötä tuntuu pahenevan niin, että pitää alkaa juomista vähentämään. Ehkäpä se tästä kun nyt pidän vähintään parin kk:n selvän putken, sen jälkeen voisi kokeilla sitä varovaisempaa juomatyyliä...

Baarissa viihtyy hyvin pikku sievässä, siis sellaisessa 6 kaljan kunnossa, hyvinkin. Itse ainakin otan ilon irti juuri näiden "Tsathana, ku eih irthoo phesää"-känniääliöiden seuraamisesta. Itse melkein selvänä on mukavampi tutustua ihmisiin ja kertoimet saada piparia ovat moninkertaiset, verrattuna viereisen pöydän lattialle syljeskelevään, piereskelevään ja kaljat ohi suun kittaavaan kohtalotoveriin.

Selvin päin = Olet illan ehdoton kuskisuosikki, piparia 30% todennäköisyydellä, baarimikko kantaa eteesi 10litran ämpärin puolillaan vettä ja puolillaan jäitä, kysyen, että "Ottaako maitopoika pillin?"

Pikku sievässä = Tilannekomiikka halussa, tanssi luistaa, piparia 60% todennäköisyydellä. :kippis1:

Kännissä = Kaikki karttavat pöytääsi, dj saa myötähäpeä halvauksen tanssitaitojen johdosta ja piparia 5% chäänsillä. Turpaan saanti 80%

Vaiheet on opeteltu kantapään kautta totta kai. Kännit loppui, kun kävi soittelemassa räkälöissä dj:nä pari vuotta ja tajusi miltä se humalapäissään riekkuminen näyttää selväpäisen mielestä. :david:

Ei mulla kivaa ole ravintolassa jos juon vaan pari tai menen selvinpäin. Silloin huomaan miten huonosti siellä viihtyy. Sitä juo vain sen takia humalassa lisää että saa ajan kulumaan nopeammin ja kestää sitä ympäristöä ja muita jurrisia.
Eri asia on sitten se on kun on tarkoitus juhlia/ottaa ja on hyvää porukkaa=ei siis joka perjantai/lauantai.
Parasta on silloin kun muutkin menee muutamalla, tai otetaan muutama safkan kanssa. Kyllä ravintolassakin voi viihtyä selvinpäin tai vain muutaman juomalla jos seura on samanlaista ja puhe kuuluu.
Järjestää jotain aktiviteettiä seuraavalle päivälle tai tosiaan muistelee miten sen seuraava päivä menee taas hukkaan. Ravintolaan jos lähtee niin ajoissa vaan kotiin sieltä. Kylmästi vaikka klo. 00.30 taksilla himaan vaikka muut jää ottamaan soppaa.

Mjaa. Yksi mahdollisuus on tietysti lähteä sellaisessa seurassa, jossa kukaan ei vedä perseitä ja silti on kivaa. Kyllä, näin voi tapahtua! :)

Itseltä irtoaa ihan yhtä väsynyttä läppää, oli sitten vaikutuksen alaisena tai ei. Kännisiä kanssaihmisiä on tottunut katselemaan työnkin puolesta, ei ne haittaa ja kivahan sitä on ihmisten kanssa jutella vaikka ei samalla promilletasolla oltaiskaan. Ja jos alkaa ottamaan pahasti pannuun, niin ainahan sitä voi poistua. Jos ei ole siinä fiiliksessä että haluaa baarissa olla, niin mitä siellä väkisin olemaan.

Kuten näköjään monella muullakin, "loppuilta" jäävettä - linja ei päde mullakaan. Killittelen sitä vettä tai jotain muuta non-alkoholia pitkin iltaa oluitten välissä. Se on kiva vielä kolmen aikaan pystyä tilaamaan jotain hyvää ja tajuta edelleen miltä se maistuu :kippis1:

Äitini kysyisi siulta training day varmasti että ahdistaako sinua jokin jos on pakko tintata aivot kankaalle joka kerta. Ahdistaako? :) Vai yliarvioitko toleranssin ja vedät överiksi vahingossa?

Menee se itselläkin joskus yli, mutta ne tilanteet on aika harvassa. Silloin kyse on yleensäkin joko siitä että vituttaa ja hälläväliä kaikelle tai sitten jostain työpaikan tmv juottoillasta missä viinasta kieltäytyjä vedetään kölin ali.

Aimo sanoi:
Ei kai siihen paljoa muuta tarvita, kuin sen, että muistuttaa itseänsä seuraavasta päivästä. Oikeasti.

Tämä on minullakin pääasiallinen syy siihen, miksi nykyään mieluummin tissuttelen kuin tinttaan (minulle six-packin verran alkoholia illan aikana on vielä tissuttelua). Eikä hirveässä kännissä ole sitäpaitsi mitään kivaa. Baarissa tulee käytyä nykyään todella harvoin, koska inhoan tupakansavua, ja aika harvassa baarissa soitetaan minun makuuni hyvää musiikkia.

Siitä huolimatta, joskus tulee edelleen otettua enemmän, jos seura on hyvää ja tilanne otollinen :kippis1: EDIT: En kuitenkaan silloinkaan lähde hakemaan mitään konttauskuntoa, kuten todettua siinä ei ole mitään a)järkeä b)kivaa. Siitä huolimatta c)seuraavana aamuna olotila on luokkaa kuolema... vähemmän viinaa mutta pahempi darra, vanhuus ei tule yksin :jahas:

training_day sanoi:
Nyt kiinnostaisi kuulla kommentteja etenkin ihmisiltä, jotka juovat vain vähän tai eivät lainkaan, että miten te esim. baarissa viihdytte? eikö se rupea ärsyttämään, kun about kaikki muut ovat sellaisessa "vhittu, että shä olset shittten hyvä thyyppi" humalassa ja itse on selvinpäin?
Rukoilit, etten tulisi antamaan neuvoja, mutta annanpa silti :lol2:

Itse ainakin hoksannut, että onko juopottelussa edes mitään järkeä? Kitataan hirveällä vauhdilla 12-pack naamariin ennen baariin menoa,sitten alennutaan herättelemään kaverit "Heittäsixä mut kaupunkiin?". Tässä vaiheessa jokainen kuvittelee olevansa maailman hauskin ihminen. Snägäreiden kautta majoneesit rinalla sitten baariin, vittuillaan portsarille tottakai, ja taas päästään juomaan kilpaa valomerkin kanssa. 3%promillen jälkeen estot häviää täysin, voi heitellä mautonta läppää kusilavuaarilla ja piereskellä kimpassa. Hienoa eikö totta?

Valomerkin jälkeen 45asteen etukenossa snägärille, ja sieltä sitten kiihdytetään Michael Johnsson tyylillä 45asteen takakenossa kämpille.
Aamulla sitten miettii - Olipa hyvä reissu! Ne naiset oli aivan saletteja, mutta...

Mikäs se kysymys edes oli? :lol2:
Niin joo, ei siellä baarissa viihdy pienessä humalassa.

...työpaikan tmv juottoillasta missä viinasta kieltäytyjä vedetään kölin ali.

Kosteeta on siis joka tapauksessa :lol2:

En usko että ite ikinä saavutan tuon "kohtuullisen alkoholikäytön" rajan. Eikä edes ole tavoitteena. Olen mielummin juomatta kun se että juon 2-3. Sitten kun on aihetta ja juhlaa ni ryypätään niin että perse irtoo.

Elsa sanoi:
Äitini kysyisi siulta training day varmasti että ahdistaako sinua jokin jos on pakko tintata aivot kankaalle joka kerta. Ahdistaako? :) Vai yliarvioitko toleranssin ja vedät överiksi vahingossa?

Ei ahdista ja jotta ei tulisi väärää kuvaa niin ei tuo meikäläiselle mitään joka viikkoista touhua ole (ainakaan yleensä, kesällä tulee ehkä vähän useammin, talvella normaalisti about kerran kuukaudessa).

Eiköhän se tule juotua vähän niinkuin puolivahingossa, itsellä kun viinan sietokyky on suhteellisen hyvä, eli varsin kovan juomisenkin jälkeen olen vielä ihan tietoinen siitä mitä ympärillä tapahtuu ja pystyn muodostamaan suunnilleen järkeviä lauseita :) Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että seuraavan päivän olotila on aivan järkyttävä ja sitä seuraavankin vielä kaikkea muuta kuin hyvä.

Mun on pakko peesata Aimoa mun omassa vastauksessa, eli jossain vaiheessa tajusin sen, miten tyhmää on viettää edes puolikas päivästä darrassa, pienessäkin. Kyllä se mulla ainakin pysyy mielessä vaikka tulisikin alkoholia nautittua. Mulle itselle on muodostunut aika selkeät rajat omille juomatottumuksille, eli tämä kuuluisa "muutama". Aika hyvin pystyy lopulta ennustamaan sen juomisen/valvomisen vaikutukset, eikä sen takia ole ongelmia.

Ymmärrän kyllä, että kaikilla näin ei ole. Eikä mulla ole antaa mitään mitään selkeitä ohjeita kenellekään, vaikka päihdetyöhön olenkin erikoistumassa :) Ongelma on mun käsityksen mukaan osa iänikuista psyykkinen-fyysinen-sosiaalinen -kokonaisuutta: kun on psyykkinen "malli" - vahvat mielikuvat humalatilan ihanuudesta, fyysinen tunne alkoholin rentouttavasta vaikutuksesta (esim. otettu yksi kalja alla) sekä sosiaalinen hyväksyntä/paine/tms. eli esimerkiksi kaveriporukka, joka istuu pitkään baarissa ja juo paljon. Tässä tilanteessa on aika vaikeaa olla "erilainen" ja käydä taisteluun tätä omaa kokonaisuuttaan vastaan.

Ehkä olisi alkoholin(kin) suhteen syytä käydä välillä itsetutkiskelua, että miksi juon ja saavutanko käytännössä juomisella niitä asioita, minkä vuoksi mukamas juon. Mun mielestä alkoholinkäytössä sinänsä ei ole mitään pahaa, mutta jokainen ihminen joutuu luomaan siihen henkilökohtaisen suhteensa. Suhteessa on mukama oma käyttö, läheisten käyttö ja myös erilaiset alkoholinkäyttöön kohdistuvat muut paineet. Yleensä jonkun ihmisen suhde alkoholiin ei ole vain hänen oma henkilökohtainen ratkaisunsa, jonka hän tekee tyhjältä pöydältä, vaan siihen vaikuttavat myös vanhempien alkoholinkäyttö ja esim. kaverit. Tämän verkoston hahmottaminen omalla kohdalla kannattaa.

training_day sanoi:
Eiköhän se tule juotua vähän niinkuin puolivahingossa, itsellä kun viinan sietokyky on suhteellisen hyvä, eli varsin kovan juomisenkin jälkeen olen vielä ihan tietoinen siitä mitä ympärillä tapahtuu ja pystyn muodostamaan suunnilleen järkeviä lauseita :) Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että seuraavan päivän olotila on aivan järkyttävä ja sitä seuraavankin vielä kaikkea muuta kuin hyvä.
Sama vika. Viinan sietokyky on mullakin melko kovaa luokkaa; pystyn melko hyvässä humalassa muodostamaan vielä lauseita, joissa on jopa pronominit ja substantiivit.

Joskus on ollut maanantainakin vielä maha sekaisin perjantain juopottelusta, että olisi kyllä kiva oppia juomaan kohtuudella..

Itsellä sama vika kuin threadin aloittajalla eli aina kun tulee otettua niin menee yli koko touhu, lähinnä ongelmia viinan kanssa. Kaljan kanssa ei pääse niin railakkaisiin tunnelmiin ja silloin yleensä pysyy hanskassa, mutta käyn niin harvoin ottamassa niin silloin juon kunnolla. Loppuillasta ei yleensä ole paljoa muistikuvia ja rahaa palaa liikaa.

ite oon oppinu ottamaan silleen miedosti että on sellasessa pienessä mukavassa sihneessä ja kokoajan hauskaa. Käytännössä tämä tarkoittaa että yleensä juon vain mietoja, joskus sitten jos menen tanssimaan tms. niin sitten kossubatteryt on rautaa.

Kovin kovassa kännissä ei ole mielestäni erityisen hauskaa olla enkä tykkää olla edes sellaisessa seurassa jossa porukka "syleskelee lattialle". Mielestäni se ei todellakaan ole viinanjuonnin tarkoitus.

mulla on humalassa aina ihan helvetin hauskaa, juttu lentää kavereiden kanssa jne. siinä vaiheessa kun kännissä ei ole enää hauskaa, lopetan juomisen kokonaan.

tuohon kysymykseen pitää todeta, että kuppiloissa jne. viihdyn ihan ok kahvikupinkin kanssa, mutta sellaisissa täysissä ja tunkkaisissa tanssipakoissa joissa ollaan kuin sillipurkissa, niissä pitää olla tosi kännissä. Aika harvoin nykyään edes jaksan käydä ko. paikoissa, mieluummin vietän iltani jossain viihtyisässä olutravintolassa tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom