Kohta pääsee taas kalaan!

Kokemuksia hyvistä kellunta/pilkkihaalareista. Nyt tarttis ostaa udet ja mietin että minkämoiset kannattaa hommata ja kellä täällä on jostain merkistä hyvät kokemukset. 1-osanen vai 2-osanen? Käyttö on syksystä kevääseen aina jäiden lähtöön asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostellaanpa varovaisesti ketjua. Viikon verran ollut tälle talvea verkot jäiden alla ja tänään pääsinkin toteamaan sen, mitä olen kaikki edelliset talvet pelännyt: verkko jäätynyt jäähän kiinni. Piti nopeasti käydä noukkimassa verkot tyhjiksi, mutta kiireet loppui siinä vaiheessa, kun verkko ei liiku mihinkään suuntaan. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut paukuttaa tuuralla kuin 10metrin matkalta jäätä, joka oli noin 30-35cm vahvaa. Mieltä ylensi lisäksi tarpeeksi kylmä tuuli. Hauskaa, kun monta päivää odottelee, että pääsee verkoille ja sais jotain kalaakin, mutta tuon operaation jälkeen lähinnä vitutti, kun nyppi muutaman hauen, kuhan ja mateen kotiin.

Hop, pitäiskö tätä jo nostaa? Pilkkijäät alkaa hupenemaan, siikaa ongitaan jo paikoittain. Mikä on eri paikkakuntien ja kalapaikkojen jäätilanne tällä hetkellä? Pääseekö kohta heittokalastamaan?

Eilen just kävin kattelee lähipaikan jokee ja jäistä ei tietookaan. Tosin vesi aika sakeeta. Kait se täytyy koht lähtee viskelee.

Kyllä vituttaa. Ensimmäinen talvi, kun oikeasti innostun pilkkimisestä kunnolla ja sitten on tällaset kelit.
Normaalistihan juuri maaliskuun loppuun ja huhtikuun alkuun ajoittuu nuo mahtisyönnit. Noh, tulipahan keskitalvella muutama ahven viimalla nypittyä .

Tuossa huvikseen kuva yhdeltä reissulta, isoimmat noin 350 g, yhteensä tuli monta kymmentä. Pieneltä metsäjärveltä.

IMG_1090.jpg

Mä oisin kans halunnu pilkkimään, mut jotenkin se jäi kun ei talvea eka kuulunu ollenkaan. Ens talvena hankin kaikki vermeet ja meen kyllä pilkille vähintään kerran viikkoon. Onhan toi vaan huikeeta touhua :)

Mä oisin kans halunnu pilkkimään, mut jotenkin se jäi kun ei talvea eka kuulunu ollenkaan. Ens talvena hankin kaikki vermeet ja meen kyllä pilkille vähintään kerran viikkoon. Onhan toi vaan huikeeta touhua :)

On. Ite jäin täysin koukkuun tohon hommaan, mm. yhtenä lukulomaviikkona tuli oltua joka päivä pilkillä .

Harmi, että ensi talvi menee intissä.

Merellä olivat tällä viikolla suojaisimmat paikat vielä jäässä mutta avonaisista löytyi aktiivisesti tankkaavaa haukea. Tässä kenties yksi ahneimmista?
DSC_0009 2 (450x640).jpg
Jotenkin tuonne mahtui vielä yksi 4-play sekaan.

Laitetaan fiilistelymatskuksi vielä liikkuvaa kuvaa viime keväältä...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siinä on hauki ollu nälissään... :D

Pitäis pikkuhiljaa löytää tältä Porvoo-Koskenkylä/Pernaja-Loviisa alueelta kalapaikkoja. Eilen kävin Ahvenkoskella ihmettelemässä, mutta siellä ei kiskalla(kiinni) mitään infoa ollut mistään ja työmaa oli vallannut ja raiskannut paikan aika pahasti. En tiedä pääseeköö/saako tuonne edes mennä kalastamaan tänä vuonna, vaikka luvan hankkisi.

Porvoonjoki alkaa pikkuhiljaa aukeamaan ja Emäsalo on käsittääkseni jo jäätön. Mikähän on tilanne merellä noin muuten? Loviisassa ainakin keskustan alueella näkyisi vielä olevan meri jäässä, vaikkakin sulaa hiljalleen.

Merellä viedään viimeisiä jääkannen rippeitä ja haukien hurja tankkausjakso sen kun jatkuu:

Sehän ei ole tavatonta, että vieheeseen tarttuneeseen pikkuhaukeen iskee kesken väsytyksen isompi, mutta tämä suurhauki oli siis ensin kiinni perhossa, jonka jälkeen vielä pienemmän kimppuun:wtf:

Eikä tässä vielä kaikki, sillä minä sain tuon saman kalan uudelleen saaliiksi eilen. Ilman lisähaukea tosin...

Kaverini päivittää tiheään uutissivujaan, joilta voi seurata lounaissaariston pidennetyn kevätsesongin etenemistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tää kausi on alkanut omalta osalta paljon paremmin kuin aikaisemmat. Tosiaan luovuin viime vuonna syksyn alussa "normivieheistä" ja siirryin jerkkaukseen, ja oon enemmän kuin tyytyväinen tähän päätökseen. Saaliskalojen koko kasvanut selvästi sekä myös määrä.
Tossa kuva viimeviikonlopun reissun suurimmasta kalasta. Itselle toi on ison kokonen hauki, toisille ei. Vieläkin hyvä mieli tosta hetkestä ja kaveri pääsi tottakai takaisin vedenalaiseen valtakuntaansa.

Hauki_539_1399827052_1.jpg

Miten ja millä vehkeillä kannattaisi alottaa perhoharrastus? Kovasti kiinnostaisi ostaa perhovehkeet ja kokemusta perhostelusta nolla.

Olisko pakkiksen kalamiehillä/naisilla jotain vinkkejä tai suosituksia, kun tarttis kahluuhousut ja kengät hommata?

Itse tilasin paikasta nimeltä rialinna.

Paketti makso 200€ mutta siihen tuli housut ja kengät erikseen etteivät oo toisiinsa kiinnitetyt.
Paikassa on jäljellä sitä settii merkki scierra.

viimeviikonloppuna tuli katiskalla vaan n.20 ahventa ja ihan liian pieniä, joten päästin takasin uiskentelemaan :D viikonloppuna vois saada paremman kalasaaliin...

Miten ja millä vehkeillä kannattaisi alottaa perhoharrastus? Kovasti kiinnostaisi ostaa perhovehkeet ja kokemusta perhostelusta nolla.

Itse olen samassa tilanteessa alottelemassa perhoilua ja mielestäni parasta apua saa kun menee kalastusliikkeen myyjiltä kyselemään. He ainakin osaavat kertoa, minkä hintaluokan vehkeillä alottelija pääsee alkuun =) Myyjiltä varmasti saa neuvoa myös vapaluokan ja siimojen valitsemisen suhteen.

Ei ole tuo perhokalastuksen aloittaminen halvimmasta päästä :D vapa, kela, siima, kahluuhousut, liivi/takki, ja ne perhonsidontavehkeet + reissut pohjoiseen :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom