Kohta pääsee taas kalaan!

toi on meidän mökin pieni järvi ja tossa kauempana näkyy tollanen kaislikon edessä oleva väylä missä on syvänne kun tulee isoja ahvenia ja kuhaa siitä kun osuu oikeella hetkellä mestoille.

Vsäsytys kesti noin 5-6min

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisi kahluuvehkeet hommata ei aivan jokapäiväiseen käyttöön, ja mietin että olisiko alla oleva setti kohtuullinen?
Housut
Keeper kahluuhousut - Kahluuvarusteet - Tekstiilit - Hong Kong Verkkokauppa

Jos jollain on kokemusta tai tieto noista niin olisin kiitollinen

Vähän myöhäinen vastaus mutta itselläni on Keeperin kalastushousut ja hyvin ovat pelittäneet. Ei valitettavaa. Toki noissa ei ole etutaskua vaan ainoastaan se pussi siinä sisäpuolella.

kaladl.jpg

Hmmmm, 3,5 vuoden takainen hauentumppi..

kylläpä oli taas kala syönnillaan viimeviikon la olin mökillä taas narraamassa kalaa niin silloin sain yksisteen sen 8 kalaa 3h, nyt oli kaveri mukana ja samassa ajassa tuli se 13 kalaa joista isoin 3.8kg hauki. Sääli että kuhat jäi tulematta pitää alkaa päästään päiviltään noita haukia kun niitä on jo liikaa...

Nyt on pakko hehkuttaa kun on niin fiiliksissä. Eilen renkaalla aamusta haukikalassa perholla, ja kävi tilanne mistä kuullu vaan legendaa tai nähny kuvia;

Vedin semmosta jotai 1.5-2kg puikkoa sisään ja ihmettelin ku paino niin paljo ja tuli ihan oudossa asennossa. Sain lähemmäs niin näin et perkele pyrstössä oli toinen isompi gädda kiinni. Hetkeä myöhemmin isompi päästi irti kun varmaan näki mut. Tsiisus mitkä purujäljet jäi siihen pienempään ku nostin ylös sitte. Harmittaa niin vietävästi kun ei kauemmin pysyny kiinni et olis kuvan saanu napattua. On ne petoja...

Mitenhän taimenen perhokalastus onnisttuu näin syksystä koskilla missä ei ole rauhotusta? Sulkevatko kaikki taimenet suunsaa kudun ajaksi? Pohdin reissua puolakankoskelle, sillä sielä ei näyttäisi rauhotusta olevan.

Viime toukokuussa keli muuttui illan suussa sikses tukkoiseksi, että heitettiin yksi haukireuna ennen kuhalahteen työntymistä.

Minä toimin tässä enimmäkseen kameratelineenä:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Komia! Huomenna aattelin käyä heittämässä syksyn viimeiset venereissut virvelin kera, ennenku paukahtaa järvi jäähän. Jäi vähän vähemmälle kalastus ku oli tarkoitus tänä vuonna:(

Ei voi helvetti ymmärtää catch&release meininkiä. Se kala haavottuu ku koukku menee poskesta tai nielusta läpi. Ei ne lekuriin pääse. Meilläpäin kaikki kalat joko syödään itse, annetaan koirille tai jätetään linnuille ja muille metsän elukoille. Hauki varsinkin pitää saada vedestä, kun syö muita kaloja. Enkä jaksa uskoa, että alueen kalakanta lisääntyy, kun vanhojakaan ei kalasteta enää nykyisin pois. Ainakin moni täälläpäin sanoo paikoista, joista kalat on hävinny kokonaan, että kun ei oo kalastatettu ollenkaan.

Ei voi helvetti ymmärtää catch&release meininkiä. Se kala haavottuu ku koukku menee poskesta tai nielusta läpi. Ei ne lekuriin pääse. Meilläpäin kaikki kalat joko syödään itse, annetaan koirille tai jätetään linnuille ja muille metsän elukoille. Hauki varsinkin pitää saada vedestä, kun syö muita kaloja. Enkä jaksa uskoa, että alueen kalakanta lisääntyy, kun vanhojakaan ei kalasteta enää nykyisin pois. Ainakin moni täälläpäin sanoo paikoista, joista kalat on hävinny kokonaan, että kun ei oo kalastatettu ollenkaan.

On aivan tutkittua faktaa, että kala selviää hyvin vaikka se vapautetaanki koukutuksen jälkeen. Toki täytyy muistaa kalan oikeanlainen käsittely, mikäli se vapautetaan ja katsoa miten koukku on kiinnittynyt. Eihän tuossa oo mitään järkeä, että heitetään metsään tai jätteeksi kalan, joka voisi olla vedessä jatkamassa sukuaan.

On kyllä niin luonnosta vieraantunut mikäli ajattelee, että hauki täytyy saada vedestä sen vuoksi pois, että se syö muita kaloja. Suuret hauet pitävät särkikannat ja huonokuntoiset kalat poissa vesistöistä. Lisäksi se estää kalojen kääpiöitymistä. Suomessa on paikkoja, jossa "hoitokalastetaan" järvestä haukia ja istutetaan tilalle kirjolohta ja taimenta. Ei vain voi ymmärtää tuota logiikkaa. Otetaan luontoon kuuluva pois ja lisätään lisääntymiskelvoton pullalohi tilalle. Eikö olisi hienompaa, että järvet olisi luonnonmukaisia ja kalakannat kestäviä?

Tuo nyt on vanhojen jäärien paskapuhetta, että kalat on hävinneet sen takia että kalat olisi sen takia hävinneet kun ei olla kalastettu. Jos tiedetään, että siellä ennen on ollut kalaa, niin varmaan siellä on kalastettukkin? Onko sitten kalastettu tyhjäksi tai harvennettu kissoille ja koirille, sukulaisille, naapureille, oravalle ja myyrille niin ahkerasti, että kalaa ei enää ole?

Olin yksi päivä eräällä Länsi-Suomen koskella kalastamassa, ja sain noin 3,5 kg hauen tärppäämään. Hauen epäonneksi mulla ei ollut paksua peruketta, niin se onnistui puremaan siiman poikki. Kerroin tästä kalastuksenvalvojalle, kun hän kyseli että onko ollut tapahtumia. Kalastuksenvalvoja kyseli tarkkaan, että mistä nappas ja sanoi perään, että ne pitäisi saada ylös ja kurkku auki ja jokeen. Oli kyllä aivan pakko hieman pistää tossa vaiheessa vastaan.

Kalakantojen ja ympäristön puolesta on hyvä, että vanhan liiton kalastajat ovat katoava luonnonvara. Ei tarvitse katsoa kuin Ruotsin puolelle, niin huomataan miten paljon paremmin asiat voisi olla.

Hauki selviää pyyntirasituksesta hyvin: http://www.turkuamk.fi/public/default.aspx?contentid=130254&nodeid=7563
Suurhauet vapaaksi: http://www.suomenhaukiseura.com/14

"Aktiivikalastajana" vituttaa kyllä huolella tämmöset jutut. Suakin varmaan vituttaa jollain tasolla esim. salilla laitteesta toiseen päättömänä väärillä tekniikoilla sinkoileva naisihminen, jolla ei ole aavistustakaan mitä siellä kuuluisi tehdä. Silti kehuskelee töissä kahvipöydissä miten hän on salillakävijä ja hän ei halua lihaksia mutta haluaa kiinteytyä jne. muuta sontaa. En tarkoita että sä kehuisit itseäsi kovaksi kalamieheksi, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Tekstistäsi huokuu, ettei esim. sitä ensimmäistään kalastukseen liittyvää nykyaikaista lehteä ole selailtu läpi. Silti auotaan totuuksia julkisesti, kuten tämä haukien poisottaminen vedestä. Haukia nimenomaan EI pidä ottaa pois vesistä.

Kalastuskulttuurimme Suomessa on vielä kaukana siitä mitä sen pitäisi olla, ja mitä se on esim. Ruotsissa. Tällaiset ajatusmaailmat ja ihmisten totuudet vain huonontavat kalakantojamme. Lue ihmeessä nuo xplofmn:n laittamat linkit läpi ja unohda ne vanhojen jäärien puheet.

Tuli varmaan aika sekavaa tekstiä, muttei jaksa keskittyä nyt enempää. xplofmn:lle kiitokset ettei tarvitse enempää kirjoittaa asiasta :)

Joo kyllä, ei kiinnosta "urheilukalastus" missään määriin. Kalat haetaan pannulle, eikä pahemmin kiinnosta tilailla jotain kalalehteä, josta voi katsoa millaisella vieheellä se hauki tuli. Sitten on pari sivua kuvia ja tekstiä kuinka hieno saalis oli. Ei oo ihan mun juttu.

Tehkää miten parhaaksi näette toimia, mua tommonen vähän hiertää, mutta en kyllä ala tappelemaankaan.

Joo kyllä, ei kiinnosta "urheilukalastus" missään määriin. Kalat haetaan pannulle, eikä pahemmin kiinnosta tilailla jotain kalalehteä, josta voi katsoa millaisella vieheellä se hauki tuli. Sitten on pari sivua kuvia ja tekstiä kuinka hieno saalis oli. Ei oo ihan mun juttu.

Tehkää miten parhaaksi näette toimia, mua tommonen vähän hiertää, mutta en kyllä ala tappelemaankaan.

Jep, ehkä parempi ettei tästä enempää aleta vääntämään :) Ja kyllä itsekin otan kalaa tietyssä määrin pannulle, mutta en vie niitä "metsän elukoille".

Ymmärrän hyvin, enkä halua itsekkään alkaa vänkäämään. Helppo muistisääntö voisi kuitenkin olla, että ottaa vain sen minkä tietää syövän. Jos epäilyttää, että tuleeko tätä syötyä niin on parempi päästää jatkamaan matkaa.

Tämä tästä aiheesta. Pahoittelut, jos turhan kärkkäästi asiat ilmaisin.

huomenna karhuluodon alueelle jahtaamaan sitä 10kg mölliä, taistelumme on kestänyt jo 20 vuotta ja tilanne on 0-0 :D neljäpäivää pörrätään ympäriinsä, saas nähdä onko meri jäähtynyt jo riittävästi että olisi syönnillä.

huomenna karhuluodon alueelle jahtaamaan sitä 10kg mölliä, taistelumme on kestänyt jo 20 vuotta ja tilanne on 0-0 :D neljäpäivää pörrätään ympäriinsä, saas nähdä onko meri jäähtynyt jo riittävästi että olisi syönnillä.

Rymättylän Karhuluoto?

Torstaille ja perjantaille tekee kyllä ison kalan keliä...

Taivassalossa vietetty 4 päivää saldona ryhmällä noin 120kpl haukia, isoimmat 6.3kg 6.1kg 6kg ja 5.8kg. Kuvasin pätkää varten videoo pistän tänne kelan jahka saan jossain välissä tehtyä sen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom