Kohta pääsee taas kalaan!

no viime vuonna oltiin kokonaiscupissa kolmas.Kuhauistajassa viime vuonna viides ja kuhauistelussa toinen.muissa kisoissa sitten sitten siinä kymmenen paikkeilla.Tänä vuonna on alkanut vielä paremmin ku viime vuonna...jos tänä vuonna jo taistelis kokonaiscupin voitosta ;)

Hyvihä te ootte nuoriksi poikiiksi uistellu ja vanhoiksiksi.:rock:
näyttäkäähä et ossaa ne nuoretki poijat kalastaa:hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kukaan sattus ensviikolla olemaan sevettijärvellä kalassa? Onko kokemuksia ko. järvestä? Minkälaisia vieheitä kannattaa käyttää? Minkä kokoisia kaloja ootte saanu? Ite oon menossa ensviikoksi sinne kalastamaan...

Hyvät on olleet kalailmat - ainakin siikojen osalta. Mökkijärvestä löytyi tuurilla hyvät siika-apajat, hyvin tuntuu vaaput kelpaavan. Tosin kohtahan siiat taitaa painua syvälle takaisin... Tämän kesän vetouistellut taimenet ja kuhat odottavat vielä pyytäjään, taidankin painua nyt niitä yrittämään. :)

Tuli ostettua uusi vapa tuohon pikkuseen avokelaan kun vanha meni poikki kun nostin sitä vähän laiskana kärjestä. Samalla vaihdoin .16 siimat, että noi kevyet vaaput ja lipat lentää pitkälle. Toi on tosi kätevä peli kun on niin pikkunen, että menee missä vaan mukana. Täytys varmaan huomenaamuna mennä kukonlaulun aikaan kokeilemaan joko tulisi vaikka ahvenia, sekin tossa on hyvää, ettei tarvi olla mikään kymmenen kolin mörkö siiman päässä, että pääsee tunnelmaan.

Hyvät on olleet kalailmat - ainakin siikojen osalta. Mökkijärvestä löytyi tuurilla hyvät siika-apajat, hyvin tuntuu vaaput kelpaavan.

Mites toi siian virvelipyynti käytännössä tapahtuu? Mihin aikaan ja millä? Moottorilla vai airoilla? En tuota ole aikaisemmin hoksannut kokeilla, vaikka mökkijärvessä siikaakiin löytyy. Kerran sain lipalla muuta kalaa pyytäessä 42cm siian. Siihenpä se sitten kokemus jääkin.

Huomenna lähen heti aamusta mökille kalaan. Melkoiset täpinät jo päällä, kun luotettava viidakkorumpu kertoo paikallisen saaneen yli kiloisen ahvenen verkolla. Viime kesän rekortti jäi itellä kyseisessä järvessä vähän yli 800 grammaan, mutta aiempina vuosina 400 grammaa on saanut jo isoksi sanoa. Liekkö ruoppaus parantanut ahvenien oloja. Pieniähän nuo silti etelän kyrmyniskoihin nähden ovat...

Mites toi siian virvelipyynti käytännössä tapahtuu? Mihin aikaan ja millä? Moottorilla vai airoilla? En tuota ole aikaisemmin hoksannut kokeilla, vaikka mökkijärvessä siikaakiin löytyy. Kerran sain lipalla muuta kalaa pyytäessä 42cm siian. Siihenpä se sitten kokemus jääkin.

Mikrovaappuja ohuen (alle 0.20) siiman perässä. Ite ainakin löysin paikan tyynen ja tuulen rajalta, paikasta jonka vieressä on syvääkin vettä. Vesiperhosten kuoriutumisaika tuntuu olevan se must -juttu. Eli silloin kun niitä pörrää siinä pinnassa, niin siiat tuntuu napsivan niitä pahimpaan nälkäänsä... Kuulema veden lämmetessä liikaa, siiat menevät takasin syvälle. Sama efekti toistuu, kun vesiperhoset lopettavat kuoriutumisensa.

Mä olen vetänyt ihan sillä sähkömoottorilla, TOSI hitaalla vauhdilla. Kiemuroita paljon, niin vaaput nousee välillä kohti pintaa, jolloin siika tuntuu nappaavan. :)

Joku viisas kertoi mulle taannoin, että täällä päin Itä-Suomea siian uistelut rajoittuu kaksi viikkoa juhannuksen molemmin puolin, riippuen tietysti veden lämpötilasta.

Savusiika on muuten syntisen hyvää... :evil:

Edit. Olipa muuten aika upeet ilmat uistella - liki tyyntä ja lämmintä about 26 varjossa. Nahka vaan palaa...

Kannatta koettaa myös pieniä mustia perhoja siian uistelussa vaappujen seassa, toimivat hyvin.Seniori-vaappu on vissiin parhaita vehkeitä siian uisteluun, värilläkään ei tunnu olevan väliä.

Nuo mun käyttämät siikavaaput ovat about samankokoisia Senioreiden kanssa. En vaan enään muista nimeä millään... Kirjohommissa helteiden aikaan ihan lyömättömiä pelejä. :rock: Verrokkina kuvassa Räsäsen Seiska.

Ohessa myös kuva klassikosta, jos kalalle mukaan pitäisi ottaa vain yksi uistin, niin se olisi tuo.

Liitteet

• DSCF0012.JPG
    DSCF0012.JPG
    167,2 KB · Katsottu: 342
  • DSCF0013.JPG
    DSCF0013.JPG
    168,6 KB · Katsottu: 433
Nyt tuli sitten kokeiltua siian uistelu :D

Hauskaa puuhaa, vaan siioillani oli raitapaidat päällä. Isoin 910g...

Eli kävi niinkuin appiukolle, kun vaihtoi muikkuverkkonsa naapurijärven "apajille". Kovin olivat punasilmäisiä muikut. ;)

Hommasin UL setin. Ihme että noissa on jo täys hiilikuituisia vapoja. Perkele ku meni katkeamaan liitoksen alta kun revin johonkin kiinni jäänyttä uistinta. Ehkä tuosta opimme, että siimasta kannattaa vetää.

Kävin eilen hakemassa Salmo vaappuja. Netissä niitä kehuttiin maasta taivaaseen, joten oli pakko kokeilla. 3cm versio vatkaa minusta kuitenkin ihan liikaa. 2.5cm versio on ihan täydellinen. Ainoa, että se on pakko solmia siimaan kiinni muuten sitä ei saa uimaan. Lisäksi se on pakko solmia lenkillä, koska edes 0,20mm siimalla se ei ui, jos sen sitoo tavallisella uistinsolmulla.

Suosittelen noita pienimpiä ehdottomasti.

Ite kävin tossa ostamassa jonkun Abun UL-Setin. Maksoi joku 50euroo(alennuksessa) ja on tosi hyvä hintaisekseen. Kelassakin kuus kuulalaakeria ja takaliikkeetön kampi. Kolmen vuoden takuunkin siihen sain. Siimaksi löin .12 Firelineä, ja hyvin on kalaa noussut. Vilppulan- ja Kotalankoskilla oon nyt kalastellu viimeset neljä yötä. Oon heitelly sellasta pientä punahopeista Salmon tapaista. On mulla jokunen Salmokin, mutta jostain syystä niistä aina katkeaa turpalevyt mun käytössä =/ Lisäk heittelin Rapalan neonkeltaista minijointedia. Kyl tuli isoja säynäviä, ahvenia ja jokunen haukikin. Yksi uistin mitä suosittelen ehdottomasti kokeilemaan koskella on Rapalan Skitter Pop. Sen vaihdoin siiman päähän ja tokalla heitolla tuli 400g ahven, vaikka muuten oli ollut hiljaista. Uistimessa ei ole turpalevyä, vaan siinä on imukupin muotoinen kuppi suun kohdalla. Se ui pinnassa pärskyttäen vettä, ja sillä kalastetaan nykimällä sitä sykäyksittäin pintaa pitkin :)

Kävin eilen hakemassa Salmo vaappuja. Netissä niitä kehuttiin maasta taivaaseen, joten oli pakko kokeilla. 3cm versio vatkaa minusta kuitenkin ihan liikaa. 2.5cm versio on ihan täydellinen. Ainoa, että se on pakko solmia siimaan kiinni muuten sitä ei saa uimaan. Lisäksi se on pakko solmia lenkillä, koska edes 0,20mm siimalla se ei ui, jos sen sitoo tavallisella uistinsolmulla.

Kyllä kannattaa käyttää tota viehesolmua(lenkillistä) ihan minkä tahansa uistimen kanssa kun koskella kalastaa. Lohikalat ovat melko herkkiä tästä :/ Kuitusiimani kesti hauenkin taltuttamisen ilman peruketta ;)

Ravunpyynti alkoi tänään. Siitä saan ihan mukavan lisätienestin kesässään. Alkaa vaan olla järvi täynnä mertoja hyvä, että mahtuu sekaan. Onks muita ravunpyytäjiä?

Mites ötökkätilanne Sallan korkeudella... onko itikat ja mäkärät aikataulussa, vai mikä on meininki...

Eli ötökkä"sää"tiedotusta kaipaan, niiltä jotka ovat lapissa esim. nyt viikolla tai edellisellä viikolla olleet.

Joidenkin tuntien päästä pitäs lähtee kohti naruskaa ajeleen :rock:

Mites ötökkätilanne Sallan korkeudella... onko itikat ja mäkärät aikataulussa, vai mikä on meininki...

Eli ötökkä"sää"tiedotusta kaipaan, niiltä jotka ovat lapissa esim. nyt viikolla tai edellisellä viikolla olleet.

Joidenkin tuntien päästä pitäs lähtee kohti naruskaa ajeleen :rock:

Jos et ehtinyt jo menemään...

Olin maanantaina ja tiistaina Sallassa ja Kemijärvellä lakkasuolla. Tiheimmissä ja kosteimmissa pusikoissa ötököitä oli jonkinverran, mutta kyllä niiden kanssa toimeen tuli. Sallassa piti vähän ruikkia hyttysöljyäkin iholle.

Kalassa tykkään käydä, vaikka se kalastus onkin jäänyt harmillisen vähälle tänä vuonna. Olen minä kuitenkin tänä vuonna yli kiloosen ahvenan saanu :P

Jos et ehtinyt jo menemään...

Olin maanantaina ja tiistaina Sallassa ja Kemijärvellä lakkasuolla. Tiheimmissä ja kosteimmissa pusikoissa ötököitä oli jonkinverran, mutta kyllä niiden kanssa toimeen tuli. Sallassa piti vähän ruikkia hyttysöljyäkin iholle.

Joo ku aattelin ku noita hallojakin on jo ollu, mutta kait sitä vois varulta ottaa hieman myrkkyvä mukkaan :D

Just pakkaan kamoja, eli kohta menox

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom