Kohta pääsee taas kalaan!

John R sanoi:
Pistä vaikka kaveri vetämään siimaa ja itse löysäät sitä varovasti puolalta. Koko siima puolalta vaan suoraksi esim. jossain sivutiellä tai pellolla ja kelaat sen vapaana takaisin siten että siima kulkee sormien välistä siihen puolalle. Poistuu kierteet siimasta, eikä tule linnunpesiä.

Suosittelen tuota todellakin ennen ekaa kalareissua :D ei oo mukava rueta siimaa selvittelee heti ekan heiton jälkeen :( itse suosin juuri tämän takia mieluummin fireline tyylisiä punottuja siimoja, harvoin sotkussa ja vetolujuus sekä hankaus kestävyys aivan omaa luokkaansa :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä pieni tilitys illan ratoksi viinilasillisen äärestä:
Olen viime aikoina huomannut melkoisen epäsuhdan pääkaupunkimme kalastusmahdollisuuksien sekä yleisen kalastuskulttuurin välillä. Samalla kun esimerkiksi Vantaanjoen suualue on kalastuspaikkana valtavasti parantunut, ovat myös lieveilmiöt lisääntyneet. Luvaton kalastaminen ja rokastus (=kalojen ulkopuolelta tartuttaminen), jota pidetään kai jo unohtuneena pyyntitapana, ovat voimissaan edelleen, erityisesti pimeän aikaan syksyllä. Sen sijaan valvonta tuntuu Liikuntaviraston osalta vain vähentyneen. Tietoa tarvittavista luvista kalojen alamitoista puhumattakaan ei tunnu suurella osalla kalastajista olevan lainkaan. Vantaanjoelle kulkeva nousuväylä Vanhankaupunginlahdella ja Kulosaaren ympäristössä tuntuu ajoittain olevan vahvasti verkotettu, kielloista huolimatta.
Oman kokemukseni mukaan rikkomuksiin syyllistyvät myös kalastuksen tietyissä piireissä arvostetut puuhamiehet. Ne, jotka asioista ovat selvillä tietävät varmasti mistä puhun. Kalastuksenvalvojien osuudesta tässä toiminnassa olen kuullut epämääräistä juttua, joka toistaiseksi on melko vahvasti mutu-pohjalla. Fakta on kuitenkin se, että vähintään jonkinlainen hiljainen siunaus täytyy laittomalla verkottamisella olla, muuten homma ei voisi toimia nykyisessä laajuudessaan.
Onko muilla pääkaupunkiseudulla kalastavilla samanlaisia kokemuksia? Entä mikä on tilanne kalstuslain ja -säännösten noudattamisen osalta muualla Suomessa? Näistä asioista harvemmin Erä-lehdestä pääsee lukemaan... ;)

:curs: :curs:

Onhan se ihan kiva kun taas kalaan pääsee, vaikka en koskaan mitään saakkaan. :) Tai aika harvoin kuitenkin.

Viime kesänä (suunnilleen vuosi takaperin) mentiin parin kaverin kanssa oikeen veneellä uistelemaan kaverin mökille. Sillä asenteella, että kalaa tulee. Vaan eipä tullut. Tunti istuttiin vesisateessa veneessä ja sen jälkeen mentiin mökkiin nukkumaan. ...ttu. :)

Sahaaja sanoi:
Jotain kaloja... :D Eli pari särkeä ja yks ahven.

:D

Sinne päin.. perjantaina meen lastukoskelle kikkaileen aamun tunneille asti ja sitten pitää kahtoo jos kävis viannalla perhoja viskelemässä lauantaina jos kerkee ku tulloo vieraita ja on vielä vähän duunia muuton jäljiltä...

Pakkohan tätä on nostaa... Perjantaina en lastulle kerenny, mutta lauantai-iltana siellä pari tuntia käväsin. Tuloksena kaksi lohta... toinen 31 senttiä, eli takas kasvamaan ja toinen 51 senttiä ja ruokapäytään :D

Viimeksi muokattu:
Täytyy itsekin hehkuttaa tän kesän saaliita.

Eilen sain ennätyskuhani, 6,3 kilosen. Otti harmaaseen Tail Danceriin iltahämärissä. Pari viikkoa sitten taas sain aika pulskan hauen, pituutta oli vaan 95 senttiä, mutta painoa silti yli seitsemän kiloa...

Kuvia kalajuttujen höysteeksi. :D

Liitteet

• Kuha2.JPG
    Kuha2.JPG
    122,5 KB · Katsottu: 1 967
  • Hauki7,2.jpg
    Hauki7,2.jpg
    158,3 KB · Katsottu: 299
Ihan onnistunut perhosteluilta takana.Kolme tuntia kalastelin ja sain 54 ja 40 cm taimenet ylös asti.

Eipä ole kalaan päässyt kolmeen viikkoon kun tuli perkele olles pamautettua auto ihan pillunpäreiks metsään. Mutta jospa tuossa huomenna käväisisi hakemassa toisen auton niin pääsisi taas kalaan :)

Pientä yhteenvetoa kaudesta tähän mennessä:

- 8,2 kg hauki oli kevään isoin, tuli toukokuussa, vieheenä kromisininen iso suspi Zalt.

- Kaksi yli kaksikiloista säynettä (alle kaksikiloisia ei lasketa ;)), vieheinä bilteman sininen Jämtland -kopio ja 5 cm Tormentor.

Muuta huomionarvoista: Hammar-paukkuliivit ovat aivan ehdoton kapistus kesäkalastuksessa ja niistä saa myös lisäturvaa kelluhaalareiden päälle kevään ja syksyn melskeissä.

Ps. Onnittelut komean kuhan saajalle, itselläkin Juhannuksen tavoitteena saada jokunen mittakuha uusien perunoiden seuraksi lautaselle :)

Tuli tuosta kuhasta mieleen. Mites muilla on ajatukset sensuhteen, että kesäkuu oli vanhaan aika rauhoitettu kudulle ja nyt voi vapaasti pyytää? En vuosiin ole ollut kuhaa uistelemassa, mutta siihen aikaan kun vielä ehdin, kunnioitin silloinkin jo edesmennyttä rauhoitusaikaa. Nyt on moraalinen dilemmä päällä... hinku olisi kova juhannuksena, varsinkin kun pääsen uusille vesille kokeilemaan, lähteä hiukan uistelemaan. Yhdellä vavalla soutamalla jos parit ruokakalat edes saisi, riittäisi hyvin. Mutta mutta... rauhoituspeikko kuiskailee toiseen korvaan, että kuturauha oli aikoinaan ihan syystä: eivät syö nälkäänsä, vaan iskevät turhankin helposti kutureviiriä puolustaessaan.

hgw sanoi:
Tuli tuosta kuhasta mieleen. Mites muilla on ajatukset sensuhteen, että kesäkuu oli vanhaan aika rauhoitettu kudulle ja nyt voi vapaasti pyytää? En vuosiin ole ollut kuhaa uistelemassa, mutta siihen aikaan kun vielä ehdin, kunnioitin silloinkin jo edesmennyttä rauhoitusaikaa. Nyt on moraalinen dilemmä päällä... hinku olisi kova juhannuksena, varsinkin kun pääsen uusille vesille kokeilemaan, lähteä hiukan uistelemaan. Yhdellä vavalla soutamalla jos parit ruokakalat edes saisi, riittäisi hyvin. Mutta mutta... rauhoituspeikko kuiskailee toiseen korvaan, että kuturauha oli aikoinaan ihan syystä: eivät syö nälkäänsä, vaan iskevät turhankin helposti kutureviiriä puolustaessaan.

Tuskinpa tuosta kannattaa suurta moraalista dilemmaa ottaa. Itse aion mennä lakien ja asetusten mukaan, kohtuudella maustettuna. En itse ainakaan koe suurta mielentuskaa, jos otan ruuaksi pari-kolme mittakuhaa ja keskityn sen jälkeen oluenjuontiin. Mutta kannattaa varmaan tehdä niin että tulee itsensä kanssa toimeen :)

Kiitos vaan onnitteluista, kyllä tuo kuhanvonkale laittaa vieläkin hymyilyttämään.

Iso kuha on kyllä harvinaista herkkua vapavälineillä. Edellinen ennätyskuhani oli n. 12 vuotta sitten saatu viisikiloinen. 1-3 kilon kuhia tulee kyllä useampia kesässä, mutta siitä isommat voi laskea yhden käden sormilla.

Kun tietää, että ison kuhan tärpit ovat harvassa ja koukut lipsuvat luisista leuoista helposti, arvostaa veneen pohjalle saatua suurkuhaa todella paljon. En vaihtaisi kymppikiloiseen haukeen.

Tänään taas koittamaan onnea... :hyper:

AJ Styles sanoi:
Ihan onnistunut perhosteluilta takana.Kolme tuntia kalastelin ja sain 54 ja 40 cm taimenet ylös asti.

Sidotkos AJ perhosi itse? Omalla kohdalla perhokalastus on vielä opettelematta, pelkästään heittämisessä ja perhon valinnassa olisi vuosiksi harjoittelemista... Koskilla käyn satunnaisesti UL-virvelin kanssa. Jalokalaennätys ei päätä huimaa, mutta 1,4-kiloinen luonnontaimen kevyillä välineillä sai silti suun messingille.

Routa sanoi:
Tuskinpa tuosta kannattaa suurta moraalista dilemmaa ottaa. Itse aion mennä lakien ja asetusten mukaan, kohtuudella maustettuna. En itse ainakaan koe suurta mielentuskaa, jos otan ruuaksi pari-kolme mittakuhaa ja keskityn sen jälkeen oluenjuontiin. Mutta kannattaa varmaan tehdä niin että tulee itsensä kanssa toimeen :)

Kyllä ne ruokakalat meinaan lähteä soutamaan. Juuri laminoin vesialueen karttaa.. :)

Natu79 sanoi:
Sidotkos AJ perhosi itse? Omalla kohdalla perhokalastus on vielä opettelematta, pelkästään heittämisessä ja perhon valinnassa olisi vuosiksi harjoittelemista... Koskilla käyn satunnaisesti UL-virvelin kanssa. Jalokalaennätys ei päätä huimaa, mutta 1,4-kiloinen luonnontaimen kevyillä välineillä sai silti suun messingille.

Joo ite sidon.Kahdeksan vuotta oon jo perholla kalastanut ja joskus myös UL-vehkeet on koskella mukana.Perhostelun kun alottaa kerran niin siihen jää helposti kiinni.Loppupeleissä se ei kuitenkaan ole niin monimutkaista kun luulisi.Perhostelulla saa koskikalastukseen ihan uusia ulottuvuuksia, joten ei muuta kun perhovehkeiden ostoon!

AJ Styles sanoi:
Joo ite sidon.Kahdeksan vuotta oon jo perholla kalastanut ja joskus myös UL-vehkeet on koskella mukana.Perhostelun kun alottaa kerran niin siihen jää helposti kiinni.Loppupeleissä se ei kuitenkaan ole niin monimutkaista kun luulisi.Perhostelulla saa koskikalastukseen ihan uusia ulottuvuuksia, joten ei muuta kun perhovehkeiden ostoon!

Kuittaan tämän. Viime kesänä ostin perhovehkeet ja virveli tuntuu kädessä nykyään melkein vastenmieliseltä. Toki UL-vehkeet on mukana tuulisilla keleillä jolloin ei perhostelu mun mielestäni ole kovin makoisaa. Perhonsidonta-harjoittelu alkoi talvella kavereiden opastuksella ja ensimmäiset kalatkin on saatu jo itse sidotuilla! Ja mikäs sen makeampaa pimeänä talvi-iltana kun sitoa perhoja kavereiden kanssa olutpullosten kera.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom