Kohta 2 vuotta treeniä... miten tästä eteenpäin?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro.

Pistetäänpä tämä mun ensimmäinen viesti omaan ketjuunsa, kun en tiedä miten tämä noihin muihin threadeihin olisi sopinut.

Niin, tilanne on nyt sellainen, että olen treenannut vähän alle 2 vuotta enemmän tai vähemmän vakavasti. Ikää on 16, kokoa 177/64. Treeni on tapahtunut pääasiassa kotona, ja pitkään se olikin aika köyhää kun ainoana apuvälineenä oli levytanko. Mutta kyllä niinkin sai lihaksia kehitettyä. Myöhemmin juttu sitten muuttui kun hankittiin punttipenkki, jossa on erilaisia variaatiomahdollisuuksia sekä jalkalaite. Sen avulla treenin laatu onkin parantunut selvästi. Lisäksi käytössä on säädettävät käsipainot.

Ohjelma on ollut 1-jakoinen eli koko kroppa kerralla, kaksi kertaa viikossa (lisäksi aerobista kerran pari viikossa). Sarjoja per liike en ole usein tehnyt kuin yhden tai kaksi, ihan sen mukaan miltä on tuntunut. Ei siis mitään hirveän rankkaa treeniä, kun on ollut kasvukin vähän kesken...

Ravintopuolesta en sitten oikein tiedä. En ole koskaan laskenut mitään kaloreita tai proteiinin ja hiilareitten osuuksia tms. Tuntuu siltä, ettei oikein jaksaisi, ja sitten on esimerkiksi kouluruuat... Sen verran kyllä voin sanoa, että yleisesti ottaen ruokavalioni on keskimääräistä terveelisempää, roskaa tulee syötyä harvoin jos ollenkaan.

Ihan turhaa ei mun treeni ole kyllä ollut. Sarjapainoissa ja peilikuvassa on tapahtunut parantumista.

Niin... miksikö kerron kaiken tämän? Kokeneet konkarin voisivat vaikka kommentoida hieman ja antaa neuvojakin siitä, miten tästä eteenpäin. Jatkanko samalla tavoin, vai olisiko alettava esim. tarkaailemaan enemmän ravintoa, kannattaisiko muuttaa treenisysteemiä tai jotain? Itse olen tällä hetkellä kuitenkin aika tyytyväinen kehitykseen.

Sanoisin näin että niitä kaloreita on tossa iässä,turha tuijottaa,kun hormonitoiminta on kovimmillaan, jos läskiä ei kerry.Eli aika perusmeiningillä voisit mennä,eli lisää proteiinin saantia,ja hyvien rasvojen saantia(kalaöljy/oliiviöljy yms)ja sitten joku sali missä on kyykkytelineet,taljat yms(sen ei tarvitse sitten olla se kylän hipo sali vaan kunnalisia vaihtoehtoja kannattaa myös harkita niiden edullisuuden puolesta) jaat treenin esim 3lle päivälle viikko ja tietysti se riittävä lepo.Ja mikä ehdottoman tärkeää,ne oikeat puhtaat toistot.Voi kun olisin itse noudattanut näitä silloin kun olin vielä nuori.

Treenaa enemmän ja syö sen mukaan= paljon. Kouluruoka on hyvää bulkki ruokaa joka terveellisen ruokailun lisänä tuo tarvittavia kaloreita Paljon IMO. 2 vuotta on pitkä aika, mutta jos haluut kasvaa oikeen isoks se on vasta hyvä alku. Pidä treeneissä progressio kasvavana joko painojen, sarjojen, tai toistojen muodossa. Tee vuoden mittaisia suunnitelmia ja pysy niissä. Älä kuitenkaan rehki ns. liikaa ja keskity liikkeeseen, jotta ei paikat hajoa (ehkä pysyvästi) tai ylikunto ja kyllästyminen lajiin pääse kurkkimaan olan takaa..

Aika kukkatäti neuvoja, mutta niissä piilee totuus... LOL

Sanoisin näin että niitä kaloreita on tossa iässä,turha tuijottaa,kun hormonitoiminta on kovimmillaan,
HÖPÖHÖPÖ!!!:curs:

Toki pitää teitää aika paljon jos nyt kaloreita alkaa kyylää mun tyylisesti ja tietty syy miksi niitä kyylää niin paljon. Itselläni tulee kekkosesti läskii jos en kyylää ja halu olla pikkasen HC:mpi. :D

Edit: Pihvvin kasvatuksen perus teoria: train, eat, sleep and reapet.

Kiitosta vastauksista.

Sanoisin näin että niitä kaloreita on tossa iässä,turha tuijottaa,kun hormonitoiminta on kovimmillaan, jos läskiä ei kerry.Eli aika perusmeiningillä voisit mennä,eli lisää proteiinin saantia,ja hyvien rasvojen saantia(kalaöljy/oliiviöljy yms)ja sitten joku sali missä on kyykkytelineet,taljat yms(sen ei tarvitse sitten olla se kylän hipo sali vaan kunnalisia vaihtoehtoja kannattaa myös harkita niiden edullisuuden puolesta) jaat treenin esim 3lle päivälle viikko ja tietysti se riittävä lepo.Ja mikä ehdottoman tärkeää,ne oikeat puhtaat toistot.Voi kun olisin itse noudattanut näitä silloin kun olin vielä nuori.

Tuosta läskin kertymisestä itselleni en oikein tiedä. Aika laihassa kunnossa olen viime vuodet ollut. Joskus kyllä tuntuu siltä, että ihan viimeaikoina olisi tuohon vatsan tienoille olisi kertynyt enemmän jotain ylimääräistä lihasten päälle. Mutta vielä ei huolta. Katotaan ny, miten asia kehittyy.:)

Jos vaihtaisin 3:een treenipäivään viikossa, niin olisiko systeemi edelleen 1-jakoinen? Kuulostaa ehkä vähän rankalta.

Treenin olen pitänyt progena lähinnä sarjapainojen suhteen. Toistomäärän kasvettua tarpeeksi lisään painoa. Sarjamäärää ei ole tosiaan tullut kasvatettua, se edelleenkin 1-2 sarjaa/liike.

Ja onhan tää 2 vuotta tietysti aika pitkä aika ja siinä pitäisi jo kehittyä paljon, mutta alussa ei mun treeni ollut niin laadukasta. Mutta onhan sitä kehitystä tullutkin, penkissä maksimi (vaikken pääasiassa maksimivoimaan olekaan keskittynyt) on kasvanut vuoden alusta 16 kg. En sitten tiedä, kuinka hyvin toi on, kun ei ole oikein vertailukohdetta.

Mutta alkuahan tämä vasta on ;)

Jos kerrot tavoitteesi olisi varmasti myös helpompaa kommentoida kuinka kannattaa jatkaa eteenpäin.

itse suosittelisin, että ryhtyisit bulkille (syöt enemmän mitä kulutat) tarkkailisit ainakin proteiinien, ja hyvien rasvojen saantia. prodea sillanen 2,0 - 2,5g per rasvaton painokilo. syö 4-6 kertaa päivässä, joka kerralla prodea sillanen 20-30g ja muutenki mättäät kunnolla vaan. kun olet kerta 2v jo pumppaillut, voit hyvin ottaa vaikka nelijakosen reenin käyttöön. MA rinta,olkapäät TI jalat TO kädet LA selkä. saat varmasti tuloksia nopeammin, ja alat käymään ihan yleisellä salilla niin saat monipuolisempaa reeniä :) varmasti tulee tuloksia nopeasti, kunhan muistat levätä kanssa riittävästi. Itse olen reenannut sillasen alle vuoden kunnolla, ja tuo penkin 'ygönen' on kohonnut about ~40kg. paino noussut sinne 52kg - 70kg. ei nämä tulokset mitään pankkia räjäytä, mutta jos oikeasti tavoitteet löytyy korkealta niin treenaa kovaa, äläkä pelkää ;) puhtaat toistot ja kunnon lepo, jos pelkäät paikkojen menevän rikki, tai kasvun hidastuvan ym.

tulipahan kirjotettua taas iha unen pöpperössä, ottakaa tosta sitten selvää :whip:

itse suosittelisin, että ryhtyisit bulkille (syöt enemmän mitä kulutat) tarkkailisit ainakin proteiinien, ja hyvien rasvojen saantia. prodea sillanen 2,0 - 2,5g per rasvaton painokilo. syö 4-6 kertaa päivässä, joka kerralla prodea sillanen 20-30g ja muutenki mättäät kunnolla vaan. kun olet kerta 2v jo pumppaillut, voit hyvin ottaa vaikka nelijakosen reenin käyttöön. MA rinta,olkapäät TI jalat TO kädet LA selkä. saat varmasti tuloksia nopeammin, ja alat käymään ihan yleisellä salilla niin saat monipuolisempaa reeniä :) varmasti tulee tuloksia nopeasti, kunhan muistat levätä kanssa riittävästi. Itse olen reenannut sillasen alle vuoden kunnolla, ja tuo penkin 'ygönen' on kohonnut about ~40kg. paino noussut sinne 52kg - 70kg. ei nämä tulokset mitään pankkia räjäytä, mutta jos oikeasti tavoitteet löytyy korkealta niin treenaa kovaa, äläkä pelkää ;) puhtaat toistot ja kunnon lepo, jos pelkäät paikkojen menevän rikki, tai kasvun hidastuvan ym.

tulipahan kirjotettua taas iha unen pöpperössä, ottakaa tosta sitten selvää :whip:

Tuota nelijakoista pitää harkita. Mitenkä tuollaiseen ohjelmaan sovittaisi aerobisen harjoittelun? Ilmeisesti noille välipäiville? Ei ainakaan jalkapäivälle :)

Mutta kyllä täällä 'kotisalillakin' saa aika monipuolista treeniä, ehkä ainoat mitä kaipaisi on joku vatsateline ja pohjelaite. Ehkä taljakin, mutta monet liikkeet voi kyllä tehdä levytangolla.

Ravintojutut tuntuu aina vähän hankalalta. Pitäisi alkaa tarkkailla niin paljon omia jokapäiväisiä toimintoja... Joka tapauksessa, läskiä en haluaisi kerätä. Siksi toi bulkki vähän mietityttää.

Jos kerrot tavoitteesi olisi varmasti myös helpompaa kommentoida kuinka kannattaa jatkaa eteenpäin.

Niin, mutta ensiksi pitäisi asettaakin jotain tavoitteita. Minkä asioiden suhteen noi tavoiteet yleensäkin kannattaa laittaa? Maksipainot, oman paino, hauiksen tai muun ympärys, vai..?

Itse kun aikanaan aloitin en tiennyt mitään ruokavaliosta, treenaamisesta tai mistään muustakaan. Käytiin vain kokoajan salilla ja todellakin siinä jo kehittyi! 5 kertaa viikossa treenattiin ja viikonloput oli taukoa. Paino nousi ja voimaa tuli ja näytti lihaksikkaammalta ihan normaalilla kotiruoalla yhdistettynä kouluruokaan. Eli tästä päätellen voisin sanoa että treenaat aivan liian vähän. 2 kertaa viikossa ei riitä jos haluat kasvaa ja saada lihaksia/voimaa. Mene salille ja treenaa kuin raivopää 5 kertaa viikossa niin lupaan sulle että 2 vuoden kuluttua näet paljon enemmän kehitystä mitä olet nyt tähän mennessä itsessäs nähnyt. Tämä kaikki vain vaatii valtavaa halua kasvaa ja kehittyä.

Bisley sanoi:
Itse kun aikanaan aloitin en tiennyt mitään ruokavaliosta, treenaamisesta tai mistään muustakaan. Käytiin vain kokoajan salilla ja todellakin siinä jo kehittyi! 5 kertaa viikossa treenattiin ja viikonloput oli taukoa. Paino nousi ja voimaa tuli ja näytti lihaksikkaammalta ihan normaalilla kotiruoalla yhdistettynä kouluruokaan. Eli tästä päätellen voisin sanoa että treenaat aivan liian vähän. 2 kertaa viikossa ei riitä jos haluat kasvaa ja saada lihaksia/voimaa. Mene salille ja treenaa kuin raivopää 5 kertaa viikossa niin lupaan sulle että 2 vuoden kuluttua näet paljon enemmän kehitystä mitä olet nyt tähän mennessä itsessäs nähnyt. Tämä kaikki vain vaatii valtavaa halua kasvaa ja kehittyä.
Bisley teidän pitää muistaa, että kaikilla ei ole yhtä hyviä geenejä kuin teillä.:jahas:
Eli kyllä ruokavalioon kannataa satsata ihan alusta lähtien ja mitä treeneistä tulee niin 2 on 1off, ei kukaan jaksa 5 kovaa treeniä putkeen veivata paitsi ehkä te.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bisley teidän pitää muistaa, että kaikilla ei ole yhtä hyviä geenejä kuin teillä.:jahas: te.
Ja sun pitäs tajuta että kaikilla ei ole yhtä huonoja geenejä kuin...sä ajattelet olevan. Tartte joka tredissä huudella geenejä

Turha tosiaan noista geeneistä länkyttää jokasessa ketjussa. Ei sitä huippugeenejä tartte että saa mukavasti lihaa kroppaansa. Kaikkien tavoite ei kuitenkaan ole sinne lavalla aseti kiivetä, eikä sinnekään niillä pelkillä geeneillä mitään asiaa ole.

Timba79 sanoi:
Turha tosiaan noista geeneistä länkyttää jokasessa ketjussa. Ei sitä huippugeenejä tartte että saa mukavasti lihaa kroppaansa. Kaikkien tavoite ei kuitenkaan ole sinne lavalla aseti kiivetä, eikä sinnekään niillä pelkillä geeneillä mitään asiaa ole.
Lähinnä tarkoitin sitä, että pitää laittaa ruokailut kuntoon vaikka olisikin aloittelija ja siitä huolimatta, että Bisley sai oikoinaan hyvää kehitystä normaalilla kotiruualla, tosin en tiiä sitten oliko ne Bisleyn "normaalit kotiruuat" ihan normaaleita vai 1,5kg rahkaa/reajuustoa/lihaa/kanaa etc.

Paljon pätevää lukemista kaksi vuotta reenanneelle, ole hyvä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=38537
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40913
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=50632
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=38828 (varsinkin alkaen suunnilleen sivujen 8-9 paikkeilta, ensin vähän pöljää, mutta viihdyttävää kinailua, mutta sitten juttu päätyi todella pätevään reenikeskusteluun)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44559

Iivilin linkkien takaa löytyy kyllä melkoinen tietopaketti. Nuo kun jaksaa ajatuksella lukea läpi, aukeaa varmaan monta uutta näkökulmaa treeniin. Ei muuta kun antoisia lukuhetkiä ja uusia ulottuvuuksia treeniin!

Siinähän sitä lukemista on. Eikä ihan vähänkään. Pitääpä yrittää lukaista. :)

Läskin geenejä itselläni tuskin on, ainakaan jos vanhempia ja sisaruksia katsoo. Mutta menen nyt aluksi ihan kotiruualla. Meillä on kuitenkin tapana syödä aika terveellisesti, ettei läskiä välttämättä ala heti kertyä. Proteiinin riittävyyttä olen vähän miettinyt, mutta kyllähän liika proteiinikin on pahasta, vaikka lihasten rakennusainetta onkin.

Ja lavalle en ole tähtäämässä.

Ehken nyt ala ihan viittä kertaa viikossa treenaamaan, mutta hieman voisi kyllä harjoittelua rankentaa. Nyt mietinkin kuinka. Kun treenaa koko kropan kerralla, ei sarjamääriä voi kovin paljon nostaa. Jos vaihtaisin 2-jakoiseen, niin kuinka harjoittelu kannattaisi rytmittää? Kuitenkin kroppa olisi ilmeisesti hyvä käydä 2 kertaa viikossa läpi, mitä nyt noista muista threadeista olen ymmärtänyt.

mutta kyllähän liika proteiinikin on pahasta

No aika paljon saat protua mättää, että siitä haittavaikutuksia kehollesi ilmenisi. Elä huoli, käytännössä et voi saada sitä liikaa normaalista koti/kouluruuasta, syö vaan niin paljon kuin jaksat ja tsemppiä treeneihin. :)

No aika paljon saat protua mättää, että siitä haittavaikutuksia kehollesi ilmenisi. Elä huoli, käytännössä et voi saada sitä liikaa normaalista koti/kouluruuasta, syö vaan niin paljon kuin jaksat ja tsemppiä treeneihin. :)

Joo, en nyt tuosta asiasta olekaan enemmin huolinut, kyllähän se määrä varmaan aika iso pitäisi olla, että haittaa olisi. Tietysti jos pelkkää lihaa koulussa lautaselle mättää, se on jo vähän toinen juttu... :) Liiallisena proteiini aiheuttaa veren happamoitumista, joka taas johtaa esim. kalsiumin liukenemiseen.

Mutta paljon tulee kyllä syötyä, eihän sitä muuten jaksa. :)

Bisley teidän pitää muistaa, että kaikilla ei ole yhtä hyviä geenejä kuin teillä.:jahas:
Eli kyllä ruokavalioon kannataa satsata ihan alusta lähtien ja mitä treeneistä tulee niin 2 on 1off, ei kukaan jaksa 5 kovaa treeniä putkeen veivata paitsi ehkä te.

En nyt usko mulla olevan mitään ihme geenejä. (Mieti nyt että olen kuitenkin jo 15 vuotta painanut treeniä ilman pidempiä taukoja enkä tämän isompi ole kuitenkaan.) Treenattiin kavereitten kanssa ihan täpötäysillä ja haluttiin tosissaan olla lihaksikkaita. Kaikki jannut siinä kehitty, kunhan vain jaksoi käydä salilla. Ei siihen geenejä tarvittu vaan työtä ja kärsivällisyyttä.

Nyt kun on taas tullut pohdittua asioita, olen alkanut kallistua 2-jakoiseen. Ja ehkä 4 kertaa viikossa, että tulisi käytyä kroppa kahdesti viikossa läpi, kuten tähänkin asti. Vaan mitenkähän treeni-/lepopäivät rytmittäsi? 1on 1off vaiko 2on 1off?

Ja kun aerobistakin haluaisin edelleen harjoittaa, niin mille päiville sitä sitten tunkisi? 1-jakoinen 2 krt viikossa olisi sen kannalta parempi vaihtoehto. Tietysti on mahdollista pitäytyä siinäkin, mutta jos vähän rankuutta haluaa, olisi ehkä treenin jakaminen aiheellista.

Mitäs sanotte?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom