Kofeiini !?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyin tuosta kofeiini jutusta Matti Haloselta ja Veikko Vallinilta, että onko se imeytymistä estävä ainesosa kahvissa juuri kofeiini, vai joku muu -eivät osanneet vastata.

Itse nappasin joskus 4-5 pilsua, nykyisin 2-3 riittää. Hyöty on kahdella pilsullakin ihan selkeä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varoitus

Älkää vaan menkö vetämään yliannostusta noita nappeja. Meikä meni heittämään siinä kokeilunhaluisena 10 kerralla alas ja sen jälkeen ei voinut tehdä yhtään mitään koska tuli niin hirveä päänsärky jota jatkui koko päivän ja seuraavan yön (ei tullut nukuttua). Tuon jälkeen oon pysyny tehokkaimmaksi toteamassani 5-6 napin annostuksessa.

Olo oli sanoinkuvaamattoman huono kun veti yliannostuksen joten älkää edes kokeilko.

Mulle tulee ikävän tuntusia rytmihäiriöitä treenatessa jos otan enemmän kuin 200mg kofeiinia ennen treeniä, 300mg on jo aika rajoilla....

Mulla on kyllä ECA stackki kokanaisuudessaan käytössä, mutta E ei edes 150mg tee samaa efektiä kuin kofeiini yli 200mg annoksilla...ihme juttu..

Re: Varoitus

Originally posted by Gogen Yamaguchi
Älkää vaan menkö vetämään yliannostusta noita nappeja. Meikä meni heittämään siinä kokeilunhaluisena 10 kerralla alas ja sen jälkeen ei voinut tehdä yhtään mitään koska tuli niin hirveä päänsärky jota jatkui koko päivän ja seuraavan yön (ei tullut nukuttua). Tuon jälkeen oon pysyny tehokkaimmaksi toteamassani 5-6 napin annostuksessa.

Olo oli sanoinkuvaamattoman huono kun veti yliannostuksen joten älkää edes kokeilko.

No ei voi sanoa, kuin notta tyhhmyydestä oppii. Eihän kukaan ota kymmentä kofi tabsia kerralla paitsi ehkä:david:

Tämä on ollut täällä jo aiemminkin, mutta laitetaan se nyt vielä kerran, faktaa kofeiinitableteista:

"4.8. Haittavaikutukset

Kofeiini voi aiheuttaa pahoinvointia, vapinaa, virtsanerityksen lisääntymistä, takykardiaa ja sydämen lisälyöntejä. Kofeiini voi aiheuttaa nukahtamishäiriöitä, jos sitä nautitaan ennen nukkumaanmenoa. Kofeiini saattaa lisätä vapaiden rasvahappojen ja kolesterolin määrää veressä. Suuret annokset kofeiinia voivat aiheuttaa levottomuutta ja päänsärkyä sekä lisätä mahdollista kouristustaipumusta.

4.9. Yliannostus

Selvästi toksiset kofeiiniannokset per os ovat 0,6-1g, jotka tuottavat plasmaan 20-30 mg/l kofeiinipitoisuudet. Yliannostusoireita ovat levottomuus, kouristukset, takyarytmiat, hypotensio, hyperglykemia, ketoosi ja metabolinen asidoosi.

Yliannostuksen hoito on oireenmukaista ja elintoimintoja tukevaa. Erityistä vasta-ainetta ei ole. Lääkehiiltä annetaan imeytymisen ehkäisemiseksi. Mahahuuhtelu voidaan suorittaa harkinnan mukaan. Oksennuttamista ei suositella."

Lähde: Lääkelaitos

Itse olisin kuullut että ainakin kahvi,jossa on kofeiinia,(kuten kaikki tietää),vaikuttaisi tohon Kreatiinin imeytymiseen,jonka tähden olen miltei lopettanu kahvin juonnin,vai onko se vaikutus niin vähäinen ettei kahvista kannata luopua???

Kuinka pian / vähemmän pian ennen treeniä otatte kofeiinitablettinne? Kahvia juomallahan piristävän vaikutuksen - ainakin minulla - huomaa jo ennenkuin muki on tyhjä (mistä ainakin osa saattaapi olla lumevaikutusta). Mutta mites nuo tabut?

Itse päätin juuri vaihtaa kahvinlitkimisen tabuihin. Otin äsken 300mg, ja treeni alkanee n. 30-40 minuutin päästä.

Otan juuri ennen salille lähtöä, eli about 20-25 minuuttia ennen varsinaisen treenin alkua. Pureskelen tabut murskaksi ja nielen. Huono juttu noiden käytössä on toleranssin kasvamisen lisäksi se, että jos annosta ei joku kerta otakkaan, niin tulee henkisiä vaikeuksia kun ei ole kofea tiskissä.

Kofeiini ja kreatiinin imeytyminen

Vitamiinien imeytymiseen kofeiini ei ehkä vaikuta, mutta kofeiinin vaikutuksesta kreatiinilisän tehoon on ollut monia artikkeleita eri lehdissä. Asiaa ei sen kummemmin ole tieteellisesti selitetty, mutta se on todettu monilla testiryhmillä. Mutta kyllä mä ainakin oon huomannu saavani kreatiinin avulla pari kiloa painoa ja n. 10kg kiloa lisärautaa voimanostoliikkeisiin, vaikka ilman kofeiinia/kahvia en ikinä salille lähde. Ehkä se sitten on nautitusta kreatiinimäärästäkin kiinni. Pienen määrän teho ehkä kofeiinilla latistuu enemmän kuin suuren.
Joskus välttääkseni liian suurta toleranssia kofeiinille otan potkun salille reilulla määrällä mustaa teetä. Siinä jonkin verran kofeiinia, mutta myös paljon toista piristettä teofylliiniä (astmalääke). Siihen kun en ole tottunut, niin saan usein efedriinin kaltaisen vaikutuksen. Korostan, reilusti mustaa teetä. Eli tarkoitan 4-5 isoa mukillista. Vakituisesti teetä juovat tuskin huomaavat mitään vaikutusta. Mä juon 1-2 kertaa kuussa ja vain pikkuhiljaa 2 tunnin ajan ennen treeniä. Eikä tule pahoinvointia, niinkuin suurista kahvi/kofeiini määristä.

Edgar sanoi:
Kuinka pian / vähemmän pian ennen treeniä otatte kofeiinitablettinne? Kahvia juomallahan piristävän vaikutuksen - ainakin minulla - huomaa jo ennenkuin muki on tyhjä (mistä ainakin osa saattaapi olla lumevaikutusta). Mutta mites nuo tabut?

Itse päätin juuri vaihtaa kahvinlitkimisen tabuihin. Otin äsken 300mg, ja treeni alkanee n. 30-40 minuutin päästä.

Hjyyyyh. Perjantaina otin 400mg kun olin edellisenä yönä saanut nukuttua niin vähän. Tuo määrä lienee monelle aika paljon, itselleni - kovana kahvinlitkijänä - arvelin sen olevan sopivan paljon. Mutta jumalauta että pani närästämään. Koko treenin ajan sai varoa ettei röyhtäysten - mitä riitti - mukana tule muutakin kuin ilmaa. Ja tätä jatkui koko loppupäivän. Kahvin kanssa moisesta ei ole ollut merkkiäkään, vaikka sitä tosiaan välillä on tullut melkoisia määriä juotua.

Mutta rauta tuntui tosi kevyeltä vaikka piti siinä vääntäessä sitä georgea varoa.

v-selkä76 sanoi:
Joskus välttääkseni liian suurta toleranssia kofeiinille otan potkun salille reilulla määrällä mustaa teetä. Siinä jonkin verran kofeiinia, mutta myös paljon toista piristettä teofylliiniä (astmalääke). Siihen kun en ole tottunut, niin saan usein efedriinin kaltaisen vaikutuksen. Korostan, reilusti mustaa teetä. Eli tarkoitan 4-5 isoa mukillista. Vakituisesti teetä juovat tuskin huomaavat mitään vaikutusta. Mä juon 1-2 kertaa kuussa ja vain pikkuhiljaa 2 tunnin ajan ennen treeniä. Eikä tule pahoinvointia, niinkuin suurista kahvi/kofeiini määristä.

Kiitos vinkistä, menee testaukseen tuo Black Tea tänään.

En tiedä onko täällä jo mainittu, mutta uusimmissa tutkimuksissa on saatu viitteitä, että kofeiini olisi lihasproteiineille antikatabolinen :)

jhulmi sanoi:
En tiedä onko täällä jo mainittu, mutta uusimmissa tutkimuksissa on saatu viitteitä, että kofeiini olisi lihasproteiineille antikatabolinen :)

Näissä pitäis aina mainita, onko tämä antikatabolisuus täysin marginaalista ja onko sillä mitään käytännön merkitystä.

Paras ja sivuvaikutteeton piristys keino on oikeenlainen venyttely ja pieni kävely virkistävässä talvi ilmassa kun aurinko paistaa. aamulla kuudelta ja yöllä käviät ovat sitten erikseen, mut sillon on yleens vähän muitakin mömmöjä käytös( kun ilmeisesti aamu treeni on päivän ensimmäinen ja yö treeni päivän 5.) ettei yhet kofeiini tabut pal paina.

Musta tee? Miksei mielummi vihreä tee , missä on teejuomista eniten kofe.. tai teeiiniä eli sitä piristävää ja muita terveys vaikutteita?

Mike sanoi:
Näissä pitäis aina mainita, onko tämä antikatabolisuus täysin marginaalista ja onko sillä mitään käytännön merkitystä.

Jos tuota vaikutusta on niin kyllä se marginaalista varmasti on. Halusin vain silti mainita tällaisen uuden tiedon.

Am J Clin Nutr. 2004 Jan;79(1):40-6.
Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?

Tuossa tutkimuksessa kofeiinin (10 mg/kg) vaikutuksesta proteiinien käyttö energiaksi väheni. Tämän perusteella siis voisi em. päättelyn tehdä...Mutta voi olla, että myöhemmin tilanne taas kääntyy päinvastaiseksi...Tuskin tuota nyt kannattaa siis soveltaa, mutta varmasti tulevaisuudessa tiedetään enemmän...

Power: Vihreässä teessä on vähiten kofeiinia.

jhulmi sanoi:
Jos tuota vaikutusta on niin kyllä se marginaalista varmasti on. Halusin vain silti mainita tällaisen uuden tiedon.

Am J Clin Nutr. 2004 Jan;79(1):40-6.
Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?

Tuossa tutkimuksessa kofeiinin (10 mg/kg) vaikutuksesta proteiinien käyttö energiaksi väheni. Tämän perusteella siis voisi em. päättelyn tehdä...Mutta voi olla, että myöhemmin tilanne taas kääntyy päinvastaiseksi...Tuskin tuota nyt kannattaa siis soveltaa, mutta varmasti tulevaisuudessa tiedetään enemmän...

Power: Vihreässä teessä on vähiten kofeiinia.

Miten pitkällä aikajaksolla tuo 10mg/kg otettiin. Olisi meinaan täysin järjetöntä ottaa antikatabolisessa mielessä minunkin päivässä gramma kahvia. Vai mitä tuolla 10mg/kg tässä tarkoitettiin. Kenties 10mg kofeiinia kilossa jauhoa, mikä olis jo aika vitun vähän.

Gramma kahvia vuorokaudessa toisi niin valtaisan määrän suurempia negatiivisia vaikutuksia, että jo pelkkä levon väheneminen kyllä veisi miinukselle koko homman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom