Kitaristit hoi!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kaikkein paras treenata kaikkia down stroket ja alternatet ni niitä on sit kiva yhdistellä... millähän keikalla hetfield pelkillä downstrokeilla ois vetäny :jahas:

Aleley sanoi:
Kiitos. Rajoittuuko tuo alternate picking vain sooloihin, vai tulisiko sitä käyttää myös sointujen soittamiseen? Onko downstrokella(googlasin termejä) mitään paikkaa soittamisessa?
Kannattaa myös koittaa ja treenata välillä economylla. Eli lyöt plektralla ylös tai alas riippuen seuraavasta sävelestä. (Jos sama kieli niin alternatea koko ajan) Periaatteessa sama idea, kuin sweeppauksessa. Olen huomannut tuon itselle luontevimmaksi tavaksi vetää sooloja, kun soitellut vasta n. vuoden.

Hei (hölmö) kysymys mutta (kopio) Stratossa kun haluan NOSTAA kieliä väännänkö kaulan sisällä olevan putken ruuvia myötä vai vastapäivään, ja mikä suurinpiirtein on välitys, nykytänkö vai vedänkö kerralla reippaasti tyyliin puoli kierrosta? Vedin sitä kokeeksi joku sentti myötäpäivään enkä huomannut mitään eroa.

Hei (hölmö) kysymys mutta (kopio) Stratossa kun haluan NOSTAA kieliä väännänkö kaulan sisällä olevan putken ruuvia myötä vai vastapäivään, ja mikä suurinpiirtein on välitys, nykytänkö vai vedänkö kerralla reippaasti tyyliin puoli kierrosta? Vedin sitä kokeeksi joku sentti myötäpäivään enkä huomannut mitään eroa.

Älä ainakaan kaularautaan ekaksi koske kun haluat kielten korkeutta säätää! Tallaa ja lapaa säätämällä saat aika hyvin jo korjattua kielten korkeutta.
Kaularautaa säätämällä maksimissaan 1/8 kierrosta kerrallaan liikuttamalla myötä-, tai vastapäivään. Tän jälkeen ootat vähintään seuraavaan aamun ennen kuin tarkistat miten kaulan kuperuus/ koveruus muuttui. Kaularautaa liikaa vääntämällä saatat helposti rikkoa koko kaulan.

Moro vaan.
Onhan sitä noin kymmenen vuotta tullu soiteltua. Iron Maidenin, Judas Priestin ja Metallican riffeillä opettelin. Vanhoihin klassikoihin jääpi hevin kuuntelu osaltani, koska sillä puolella ei oo hyviä bändejä tullu vuosikymmeneen. Punkkia ja vanhoja synkkisbändejä tulee kuunneltua. Ei taida muuten paljoa punkkareita olla tällä foorumilla? Enpä kyllä sellaiseksi itseänikään laske.
Kitaroina mulla on japsi Fender Stratocaster, Pete Revon tekemä Strato Nevalaisen Sound of Blues-mikeillä ja vielä Squier Jagmaster.
Vahvistimena Marshall Jubilee 100w ja 4X12 kaappi samaa sarjaa. Transistorivehkeitä ei käytetä.
Eikä liikaa efektejä, mieluiten vain piuha väliin, sormista se soundi lähtee eikä laitteista.

Olen nyt ahkerasti harjoitellut tuota alternate pickingia, ja kyllä ne sormet alkaa vähitellen hakemaan sitä ylösalas soittoa automaattisesti. Normi riffit ja säestykset olen vetänyt sitten downstrokella suosiolla.

Mutta sitten itse kysymykseen: Onko kielien vaihtaminen mutkikas operaatio? Nuo nykyiset alkavat olla jo niin raiskatut että olisi varmaan syytä uusia... Varmaan pitäisi uusia koko kitara mutta so not.

Kitaraa soiteltu jotain 1 vuosi ja 2 kuukautta todellisella otteella. Aikaisemmin vain otti selvää lähinnä siitä miten tabulatuureja luetaan ja miten kitaralla soitetaan sointuja. Viime kesäkuussa sitten ensimmäinen kunnon kitara ja siitä se sitten lähtikin. Nautin kitaran soittamisesta vaikka samalla myös vihaan sitä. Vitutus on suuri kun kaikki naapurin penikatkin oppiin nanosekunneissa tiluttaan sooloja, joiden kanssa ite saa käydä kulutussotaa jossa minä olen se jolla loppuu voimavarat. Toki korjaan asian sanomalla itselleni, että "ei se nopeus tai se tekniikka, vaan se tatsi ja sydän". Tottahan se on, mutta tatsia ja sielukkuutta ei meikän soitosta löydy. Olen ilmakitaristi, jolla on kädessään käsintehty Gibson. Helmiä sioille.

No, laitteet on kuitenkin seuraavanlaiset:

Jackson Dx10-d
Marshall MG100 Dfx

Tarkoituksena ois vaihtaa tuo jaska toiseen, hieman parempaan (DXMG) jaskaan, joka olisi käytettynä tarjolla ja johon olisi vaihdettu EMG:n 81/85 mikkisetti.

Aleley sanoi:
Mutta sitten itse kysymykseen: Onko kielien vaihtaminen mutkikas operaatio? Nuo nykyiset alkavat olla jo niin raiskatut että olisi varmaan syytä uusia... Varmaan pitäisi uusia koko kitara mutta so not.

Ei, ja kannattaakin tehdä aina parin kuukauden välein vähintään. Periaatteessa pitäisi vaihtaa yksi kieli kerrallaan, voit aloittaa alhaalta tai ylhäältä, ei juurikaan väliä. Löysäät kielen, katkaiset sen noin puolesta välistä sopivilla pihdeillä, pujotat uuden kielen stratossa kitarasta läpi ja kiinnität viritystappiin katsoen mallia muista kielistä. Virität noin suunnilleen vireeseen ja seuraavan kimppuun. Yleensä vaihto-operaation jälkeen kannattaa venyttää kielet, eli venytät kieltä ihan reippaasti jolloin se menee epävireeseen, ja virität uudelleen, ja toistat niin kauan kunnes viritys ei enää putoa. Kannattaa myös kokeilla eri paksuisia kielisettejä, kunnes löytää itselle sopivat, ohuilla on aluksi merkittävästi helpompi soitella, mutta paksuista lähtee jotenkin "hevimpi" ääni.

Aluksi siinä menee aika paljon aikaa, itselläni menee nykyään reilu vartti, ammattiroudarit vaihtavat-venyttävät-virittävät koko setin alle viidessä minuutissa.

Itse vaihdan siten että nappaan koko vanhan setin irti kerralla ja uudet kiinni, kun kaikki on kohdallaan alan virittelemään. Ensin koko kitara vireeseen sitten venytellään ja kiristellään lisää. Menee noin vartti myös.

Tuosta että olen ottanut kaikki kielet kerralla irti ei ole ollut koskaan mitään haittaa, eli kaula ei ole taipunut eikä muuta ihmeellistä, toki voi olla että jotkut huonolaatuiset letku kaulat vähän vääntyykin mutta aika harvinaista luulen sen olevan.

Tuosta sooloilusta, treenata vaan skaaloja että menee puhtaasti niin nopeus kasvaa ajallaan itsestään.

Mieki vaihan koko setin kerralla. Vaihtovälillä ei oo mun mielestä merkitystä, koska toiset tykkää soittaa vanhemmalla setillä.
Mut jos kitarassa on vaikkapa kelluva talla niin sillon se helpottaa jonku verran jos vaihtaa yhden kerrallaan.
Kitarassa ei ehdi vääntyä kaula vaikka ottaa kaikki kielet kerralla pois. Siitä pitää mm. kaularauta huolen. About vuorokaudessa sen vääntymisen vasta huomaisi. Tietty halpis kepit saattaa olla oma asiansa erikseen.
Yleisesti kannattaa piettää mielessä että jos sulla on vaikka joku tonnin Gibsoni niin ei siihen kannata alkaa laittaan tosi paljon paksumpaa / ohuempaa kielisettiä, koska sen hintaluokan skeboissa on jo vähän suunniteltu sitä "optimaalia" kielen paksuutta ja näin ollen samalla myös mm. kaulan paksuus ja jännite on laskettu sille tietylle kielen paksuudelle sopivaksi. Kielisetin vaihtaminen paksumpaan/ ohuempaan tässä tapauksessa vaikuttaa kaulan intonaatioon. Tietty kaulan voi säätää uudelle setille sopivaksi, mut se onkin jo ihan oma lukunsa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Peppe Halti sanoi:
mutta paksuista lähtee jotenkin "hevimpi" ääni.

Paksumpia kieliä pystyy runnomaan vähän kovemmin --------> enemmän munaa. Ohuita kieliä ku vähän rämpäyttää, ni ne on niin letkua että nuotit ja soinnutkin on epävireisiä.

Pehvanssi sanoi:
Kitarassa ei ehdi vääntyä kaula vaikka ottaa kaikki kielet kerralla pois. Siitä pitää mm. kaularauta huolen. About vuorokaudessa sen vääntymisen vasta huomaisi. Tietty halpis kepit saattaa olla oma asiansa erikseen..

Mutta ekaa kertaa kun vaihtaa, on hyvä , että on malli mistä katsoo, kun uusia kieliä kiinnittää. Eihän se tietenkään mitenkään monimutkaista ole, mutta silti.

Pehvanssi sanoi:
Yleisesti kannattaa piettää mielessä että jos sulla on vaikka joku tonnin Gibsoni niin ei siihen kannata alkaa laittaan tosi paljon paksumpaa / ohuempaa kielisettiä, koska sen hintaluokan skeboissa on jo vähän suunniteltu sitä "optimaalia" kielen paksuutta ja näin ollen samalla myös mm. kaulan paksuus ja jännite on laskettu sille tietylle kielen paksuudelle sopivaksi. Kielisetin vaihtaminen paksumpaan/ ohuempaan tässä tapauksessa vaikuttaa kaulan intonaatioon. Tietty kaulan voi säätää uudelle setille sopivaksi, mut se onkin jo ihan oma lukunsa.

Tuo on kyllä totta, mutta .010stä .008an ei vielä juurikaan vaikuta, ja aloittelijan mielestäni kannattaa kokeilla erilaisia kielisettejä että löytää itselleen sopivat. Tietenkin .008n vaihtaminen .014an aiheuttaa juuri noita intonaatio-ongelmia.

-edit, typoja pois

Kertokaas, mistä löydän Kummeleiden Tuomiopäivän tabulatuurit..
Ja vielä parempi jos löytyis guitar pro:olle, eli gp-tiedostona. Mutta tabulatuurina kelpaa myös. Kiitos. :)

Jaahas. Kait se on itekin ilmottauduttava.

Ensimmäisen kitaran sain vuonna -95, eli soittoa on takana about kymmenisen vuotta. Tällä hetkellä kitara on Ibanezin RG7-620 seiskakielinen ja vahvistimena toimii Laneyn TF320 combo.

Onkos kellään kokemusta Craten GT212 kombovahvarista? Pitäs joku vaffari hommata, mutta ei oikeen tiedä minkä tilais. Sinänsä paikallisesta musiikkiliikkeestä en tahdo hakea mitään, koska siellä on hinnoissa mukavat "lapinlisät".
Line6 Spider II 212 on ollut myös mielessä, mutta se on tippunut toiselle sijalle huonojen käyttökokemuksien takia.

Pehvanssi sanoi:
Line6 Spider II 212 on ollut myös mielessä, mutta se on tippunut toiselle sijalle huonojen käyttökokemuksien takia.

Mulla on spider II 212, ja oon kyllä ollut oikein tyytyväinen. Nykyään en enää tosin sitä juuri käytä, kun nauhoittelen tietokoneelle suoraan rifftrackerillä soittamiseni.

Ostin tällä viikolla kitaran ja vahvistimen, yamaha pacifican ja roland cube 15. Bassokin löytyy jota soitin kesän, mutta halusin kitarankin, niin pitihän se ostaa. Kitaran sain vasta tänään ja metallicaa, black sabbathia ja iron maidenia tullu soiteltua aamusta asti :rock:

edit: galluppia, minkä paksusilla plektroilla porukka soittelee? Ite soitellu 1,5mm paksusella.

Voisiko joku valaista oikean tekniikan tavan soinnuilla säestämiseen? Siis niitä joita käytetään leirinuotiobiiseissä. Soitan siis sormilla. Kynsilläkö niitä kieliä pitää lyödä vai miten? Rämpytys on siis tavan ylös/alas soittoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom