Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikäs tossa, ihan asiallista menoa. Se alku- tai pääriffi rullasi oikein hyvin, tosin samaa on kierrätetty ties kuinka monessa biisissä :D Kahden ja puolen minuutin tienoilla kanssa ihan maukasta riffittelyä. Heh, laulaja on varmaan Metallicansa kuunnellut, sen verran tunnistettavaa Hetfield-soundia oli pelissä, mutta ihan asiallista sekin osasto.

Rummuissa oli jotain omituisia pysähdyksiä ja kompin kääntelyitä, joille en oikein nähnyt virkaa, ja jotkut fillit meni aika puuroksi, mutta jos noita on muun ohessa koneella nikkaroinut, niin menköön sen piikkiin. Kitaristi olet varmaan pääsääntöisesti?

Mulle tuli sen alun tuplabasarirunttauksen ja huudon aikana fiilis, että perkele, nythän on kova meininki, mutta se vähän laski, kun biisi asettui uomiinsa. Nää jotkut maukkaat kohdat siellä seassa siis poikkeuksena.

Ensimmäiseksi pisti korvaan soundit ja miksaus jotka on hoidettu hienosti! Millä hoidit äänityksen ja miksauksen? Cubase? Kuten edellä kerettiin jo mainita, pääriffi on kierrätystavaraa eikä riffipolitiikassa muutenkaan ole mitään kauhean mullistavaa, mutta se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa etteikö riffittely olisi hyvää. Kokonaisuutena idea toimii ja etenee turvallisen kaavan mukaan loppuun asti. Nostan pointseja myös laululle, josta tietty Metallica henkisyys paistaa muttei kuitenkaan pisteitä rokottavan tärkeästi. Itse kyllä pidin tietyn välein rumpukompeissa olevista pienistä kikkailuista. Lisää matskua vain kehiin!

Kiitos palautteesta.
Äänitys ja miksaus on tehty Studio Onessa ja kaikki instrumentit on äänitetty suoraan DI-signaalina ja sitten plugineilla veivattu lopulliseen muotoonsa
Olen pääsääntöisesti kitaristi, joten rumpusovitusten tekeminen ei ole ominta alaa, riittää kun saan sen siihen muotoon että se muistuttaa edes etäisesti oikeaa.
Projektin tarkoitus on tuottaa tuollaista 80-90's thrash osastoa hieman modernimmalla otteella, lähimmät vaikuttajat erinäisiä skandinaavisen melodisen metallin edustajia.

Pitääpähän vähän mainostaa täälläkin, eli biisi omaa tuotantoa alusta loppuun (kitarat, bassot ja ohjelmoidut rummut) - vokaalipuolen hommat hoitaa Soundcloudin kautta projektiin mukaan eksynyt olohuonemuusikko.
Kertokaahan upposko?

Upposi. Hyvää matskua, ja äänenlaatu on riittävä kotikuunteluun. Ei muuta ku öljyä koneistoon ja lisää musaa!

Sain haavan plektrakäden kämmeneen töissä viime viikolla, ja vaikka palkeenkieli heti liimautuikin kiinni, ni totta kai se seuraavan illan keikalla heti repes auki:
img_2693-vi.jpg

Onneks ei oo kertaakaan käyny niin, että sormenpäihin ois mitään pahempaa käynyt, pikkunaarmuja lukuunottamatta. Tai jos jotain on käynyt, ni ei just sillon oo ollu keikkaa soitettavana. Monesti on kyllä käynyt mielessä, että koneistajan ammatti ja soittelu vois olla huono yhdistelmä. No, lähtihän Iommiltakin sormenpäät, eikä se luovuttanut...

Just sattui jossain video silmiin, missä Hammet selitti sitä, miksi teippaa sormiaan sillä, että muuten ne on soittaessa verillä. Mullahan on aika hentoinen soittotyyli, liiankin, mutta en ymmärrä, että mihin ihmiset repii käsiään auki? Kieliin vai johonkin tohon tallan reunaan?

Just sattui jossain video silmiin, missä Hammet selitti sitä, miksi teippaa sormiaan sillä, että muuten ne on soittaessa verillä. Mullahan on aika hentoinen soittotyyli, liiankin, mutta en ymmärrä, että mihin ihmiset repii käsiään auki? Kieliin vai johonkin tohon tallan reunaan?

No, itse oon joskus nuorempana repäissyt sormen auki kieleen, tai tallapalaan, mutta se osuikin kynsinauhaan ikävästi. Kyllä tekniikka varmaan kehittyy siten, että niitä oppii välttämään. Varsinaisesti soiton syy ei tuo omakaan kuvan syy, vaan syvä, tappijyrsimen repäisemä haava. Eihän siinä laastari pysynyt, kun keikalla alkoi hikoilemaan. Haava oli tietenkin juuri siinä kohdassa, missä kämmen lepää kieliä vasten, jos ne kuolettaa, tai demppaa. Heti aukes tuore haava.
Itse annan kuitenkin tietyt respectit Stevie Ray Vaughanille, joka käyttää 0.13 tai 0.14 kielisettiä: "Ensin lämmitellään niin kauan, että sormenpäät vuotaa verta, sitten vasta aletaan soittamaan".

Vaihtaako nuo musiikkiliikkeissä kitaraan kielet? Mulla ois tossa tommonen akustinen kitara johon pitäis kielet hommata, niin ajattelin samalla jos sais kieletkin siinä samalla laitettua.

Ja jos joku osaa heittää mahdollista hintaa siitä paljon sellainen operaatio voisi maksaa ois kiva juttu :)

Laittaahan ne rahaa vastaan. Mitähän ne siitä ottais, varmaan jotain parin kympin luokkaa, mutta en ole tosiaan tainnut kertaakaan laitattaa. Ne kyllä varmaan samaan hintaan putsaa sen kaulan, ettei sinällään ihan turha operaatio, jos ei itse osaa tai jaksa puunata.

Äärimmäisen helppo operaatio kielet on kyllä itsekin laittaa, että en minä sitä kyllä liikkeeseen asti menisi tekemään, mutta ihan miten haluaa. Eihän siinä tarvitse tehdä mitään muuta, kuin ottaa siitä tallasta se tappi irti, pujottaa toinen pää kielestä sinne koloon, sen jälkeen tappi paikalleen ja kieli satulan yli kiinni virityskoneistoon. Pyörittelee kielen muutaman kierroksen sen tapin ympäri ja sen jälkeen pujottaa siitä reiästä läpi. Sit vaan kiristää kielet ja virittää kitaran. Harva asia siinä pystyy vikaan menemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaihtaako nuo musiikkiliikkeissä kitaraan kielet? Mulla ois tossa tommonen akustinen kitara johon pitäis kielet hommata, niin ajattelin samalla jos sais kieletkin siinä samalla laitettua.

Ja jos joku osaa heittää mahdollista hintaa siitä paljon sellainen operaatio voisi maksaa ois kiva juttu :)

Kielien hinnat liikkuvat laadusta riippuen siinä 5-20 euron paikkeilla, niiden asennuttaminen maksaa mututuntumalla ehkä 10-30 euroa liikkeestä riippuen. Kielet on kyllä aika helppoa vaihtaa myös itse: How to Change Strings on a Classical Guitar - YouTube

Elixirin liukuvat kielet (norm hinta 17-20e) + kielten vaihto + huolto (50e) = 70e paikallisessa musiikkiliikkeessä, mutta kun olen vakioasiakas, saan kaiken 50e hintaan. Tein aikoinaan sen virheen että ostin floikallisen kitaran ja kun rupesin kieliä vaihtamaan ensimmäisen kerran, päätin 5 min aloituksen jälkeen etten tee sitä enään koskaan uudestaan.

Ymmärsinkö nyt oikein: te ette osaa/jaksa vaihtaa itse kieliä?

Muutama sivu sitten vedettiin herne nenään todettuani muutaman seikan 99% kitaristiksi haluavista. :)

Minä en jaksa pelkästään vaivan takia lähteä ronttaamaan kitaraa minnekään liikkeeseen. Keksin myös sata parempaa tapaa tuhlata rahaa, kuin maksaa jollekin asiasta, jonka tekee muutamassa hetkessä itse.

Viimeksi kun katsoin ynkkä videota, ei hän kertonut että loistavaksi kitaransoittajaksi pitää olla kiinnostusta vaihtaa kielet. Minulle tärkeintä koko hommassa on soittaminen, ei kielten vaihtaminen. Jotkut ajavat autoa muttei ole kiinnostusta vaihtaa renkaita. Itse vaihdan oman autoni renkaat ja sovitaan että siitä koituvat säästörahat menevät sitten kitaran huoltoon. Aion jatkossa vaihdatuttaa kitarat muualla, enkä aio opetella floikalliseen vaihtamaan kieliä. Floikattomat kitarat ovat asia erikseen, mutta floikallisiin en koske.

No ei siinä, kukin tekee rahoillaan mitä haluaa. En ainakaan itse ole kyllä törmännyt ongelmiin kielenvaihdossa edes floikallisten kitaroiden kanssa - jos floikka tässä siis tarkoittaa floyd rose -tallaa. Pientä säätöä enemmän vain ja se on siinä.

Floikka vaatii hieman tavallista enemmän vaivaa silloin kun vaihdat uusia kieliä ja ne ovat paksummat tai ohuemmat kuin edelliset tai muutat virettä. Muuten mielestäni melko vaivatonta se on kun muutaman kerran jaksaa harjotella.

Pari sivua taaksepäin kysäsin sointuja Löysäläisen lauluun.

Ois mahtavaa jos joku jeesais sointujen kans, haluaisin soinnut Anssi Kelan Superkuuhun. Ei tartte olla ihan piiruntarkkoja sointuja, kunhan saa laulua säestettyä.

No ei siinä kyllähän nuo ite tulee laitettua jos maltaita maksaa :D viritysmittari on ainakin se must have jos ei muuta.

Viimeksi kun katsoin ynkkä videota, ei hän kertonut että loistavaksi kitaransoittajaksi pitää olla kiinnostusta vaihtaa kielet. Minulle tärkeintä koko hommassa on soittaminen, ei kielten vaihtaminen. Jotkut ajavat autoa muttei ole kiinnostusta vaihtaa renkaita. Itse vaihdan oman autoni renkaat ja sovitaan että siitä koituvat säästörahat menevät sitten kitaran huoltoon. Aion jatkossa vaihdatuttaa kitarat muualla, enkä aio opetella floikalliseen vaihtamaan kieliä. Floikattomat kitarat ovat asia erikseen, mutta floikallisiin en koske.

Luulisin, että soittajalle olisi hyödyksi, jos hän tuntisi soittimensa edes jollain tapaa. Tietäisi paremmin, minkälaista soundia kitarasta voi saada, ja millä keinoin siihen voi päästä. Ymmärrän hyvin, ettei kaikkia kiinnosta, mutta tiettyjen perusasioiden ymmärtämisestä tuskin haittaakaan on. Kaularaudan säätö, satulan viilaminen tai kielten korkeuden ja soivan pituuden säätö ei oo mitään salatiedettä. Nauhojen viilaamisen jätän suosiolla ammattilaiselle.

Muok: veikkaisin, että Ynkkäkin jotain ymmärtää soitinten päälle, vaikka ei soitonopetusvideossaan sellaista mainitsisikaan. More is more, niinku se sanoikin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom