Kita- ja nielurisaleikkaus

Joo nyt on jo kolme kuukautta siitä, kun viimeksi olen treenannut painoilla. on tässä ollut kaikenlaista vaivaa. terveyskeskuksessa tuli ravattua ääretön kertaa ja joka kerta sama virsi: juo lämmintä.olet aivan terve. sitten yksityislääkäri sano että huhtikuun lopulla leikkaukseen.
eli kyselisin että onkos teillä kokemusta tuosta leikkauksesta ja onko pitkäänkin suu kipiä ja miltä se muuten tuntuu?
nimim. salille eka kertaa tänä vuonna hyvällä tuurilla toukokuun ½välissä. :down: :kakka:

Pari vuotta sitten leikattiin itseltä nielurisat, en aivan tarkasti muista oliko se viikko vai kaks sen jälkeen kun ei saanu muuta kun nestemäistä syödä. Muutaman päivän oli kurkku kipee leikkauksen jälkeen, mutta ei mikään paha homma. Leikkauskin ihan mukava homma, antavat sellaset lääkkeet että vaan naurattaa kun leikkaukseen sua kuskaavat sängyllä :hyper:

:offtopic: Miten saan laitettua silleen että ei jokaisen replyn jälkeen tule ilmoitusta sähköpostiin? Esim kun tähän threadiin nyt postasin niin mulle tulee sähköposti jokaisesta tän jälkeen kirjotetusta viestistä tähän threadiin...

Bricktop sanoi:
:offtopic: Miten saan laitettua silleen että ei jokaisen replyn jälkeen tule ilmoitusta sähköpostiin? Esim kun tähän threadiin nyt postasin niin mulle tulee sähköposti jokaisesta tän jälkeen kirjotetusta viestistä tähän threadiin...

Profiili, Edit Options ja Default Thread Subscription Mode -kohdasta vaihdat "Do not subscribe".

KäveleväRuumis sanoi:
Profiili, Edit Options ja Default Thread Subscription Mode -kohdasta vaihdat "Do not subscribe".

Jep, juuri näin. Sieltähän se löytyi. En ollu kattonu näköjään tarpeeks tarkasti noita options-juttuja.

Multa leikattiin vuonna 2000 sekä nielu- että kitarisat samalla kertaa.
huomattavasti kivuliaampi tuo toipuminen kuin pelkässä nielurisaleikkauksessa.
Korkeaa kuumeilua kesti noin viikon. Syöminen teki kipeää melkein pari viikkoa vaikka ravinto olikin nestemäistä tai tehosekoittimella soseutettua.

Missään nimessä en suosittele kiinteän ruoan syömistä ennenkuin nielu on kunnolla parantunut. itse tuon virheen tein ( söin lihapullia ja perunaa ) nielusta alkoi tihkua verta ja vuoto ei loppunut ennenkuin haava ensiavussa poltettiin umpeen. Verta oli vuotanut jo ihan mukava määrä mahalaukkuun ja olin todella huonovointinen.

Kipulääkkeitä määrättiin kahta erilaista ja niitä tuli vedeltyä useampi päivässä. Panacodia ja jotain muuta, en enää muista.

Esimerkiksi mehujää helpottaa kurkun kipeyttä ja kylmää vettä itellä kului yli 5l päivässä,kurkku tuppaa kuivamaan aika pahasti.

Tuon leikkauksen jälkeen ei ole kertaakaan ollut anginaa eikä keuhkoputken sairauksia joita aikasemmin oli jatkuvasti. Eli kannattaa tuo leikkaus tehdä mikäli paljon sairastelee kyseisiä tauteja. Kerran se vaan tehään.

Kymmisen vuotta sitten itseltä leikattiin nuo pois kuljeksimasta kun anginaa oli lähes koko ajan kurkussa. Sen jälkeen ei kertaakaan, ja flunssatkin vähenivät huomattavasti.

Viikon verran oli niin kipeänä että oli vaikea syödä yhtään mitään, tai edes nielaista.
Muistan millaisia päiväunia näin kun ajoin Mc-donaldsin ohi, josta leijaili niin taivaallinen rasvan tuoksu.. :kuola:

Sairaalassa oli sen verran kipeänä leikkausarvet että on ainoa kerta elämässäni kun olen jonkun antanut laittaa jotain perseeseeni.
Eli suppoja sinne tungettiin kun suoneen ei enää voinut tiputtaa särkylääkettä.

Molemmat on leikattu pois. Nielurisat viime vuonna ja tietenkin kymmenen päivää leikkauksen jälkeen aukesi leikkauskohta ja verta vaan lensi ulos. Vietiin sitten sairaalaan ja poltettiin kiinni. Mut ainakin nukutettiin leikkauksen ajaksi ja pääsin seuraavana päivänä kotiin. Kurkku oli leikkauksen jälkeen noin viikon melko kipeä ja todellakin kannattaa olla varovainen ainakin kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen, että ei leikkausarpi rupea vuotamaan, koska kun se on poltettu kiinni saa olla taas sen pari viikkoa uudestaan varovainen.

Mä oon leikkausjonossa nielurisaleikkaukseen. Nykyään toi hoidetaan nukutuksella. Voi olla että intin kautta meen leikkaukseen. Lääkärin mukaan tulee kaks viikkoa saikkua :)

Joskus tenavana on leikattu pois risat ja en paljoa muista siitä.
Mutta tuossa lekurilla ollessa sain kuulla että kitarisat voi kasvaa uudestaan!

Vai että nukutuksessa nykyään! Toista se oli ennen, ihmeelliseksi tissiposkeiluksi mennyt tämäkin :D

Kymmenen vuotta sittan vain morfiinit peliin ja sitten istua jäpitettiin tuolilla elektrodi persiissä. Lääkärisetä repi (niitähän ei leikata vaan revitään irti :hyper: ) ja aina välillä poltteli suonia kiinni. Nenään tuli sellainen hauska palaneen lihan haju, vähän etoi kun ajatteli mikä siellä palaa...

Viikon verran taisi mennä aika totaalisen syömättä, olin kuulemma aika pahan näköinen (siis tavallistakin pahemman). Hyvänä puolena on, että jäätelö helpottaa kurkkua, suosittelen vetämään sitä huolella.

Odu sanoi:
Mä oon leikkausjonossa nielurisaleikkaukseen. Nykyään toi hoidetaan nukutuksella. Voi olla että intin kautta meen leikkaukseen. Lääkärin mukaan tulee kaks viikkoa saikkua :)
Säästä ehdottomasti inttiin, jos vain onnistuu. Johonkin sinne loppupuolelle, parin viimeisen kuukauden aikana. Silloin on yleensä suurimmat leirit, joten on hyvä päästä lepäilemään.

mitäs luulette, onnistuuko huutaminen Metallican keikalla 28.5 kun leikkaus on 29.4? ei se kehtaa ihan mykkänä lähteä? mites alkoholin kanssa. eikös kylmä kalja tekisi hyvää ;)

Odu sanoi:
Olen aika varma, että siinä vaiheessa kun heräät keskellä yötä tajuttomaan kurkkukipuun, niin toivot että olisit metsässä muitten kanssa. Sitä sairaslomaa ei anneta ihan huvin vuoksi.

Turha laskea mitään sen varaan, että intin kautta pääsee. Ne ei tod leikkaa mitään jos ei ole palvelusta haittaavaa syytä. Kaveri kävi lomilla korjauttamassa silmänsä laserilla ja sai kyllä kuulla melkoista huutoa siitä hyvästä, taidettiin uhata palveluksen keskeyttämisellä.

soulsick sanoi:
mitäs luulette, onnistuuko huutaminen Metallican keikalla 28.5 kun leikkaus on 29.4? ei se kehtaa ihan mykkänä lähteä? mites alkoholin kanssa. eikös kylmä kalja tekisi hyvää ;)

Kyllä huutaminen onnistuu, mutta pariviikkoa leikkauksen jälkeen on turha kiskoo kaljaa alas, itelläni ainiki sattu joka pullo niin perkeleesti.

soulsick sanoi:

Kyllä kuukauden päästä pitäis olla ihan normaali, jos kaikki menne hyvin. En suosittelisi juomaan kaljaa kahteen viikkoon leikkauksen jälkeen. Miksi ottaa turha riski, että arpi aukeaa?

teemupii sanoi:
Olen aika varma, että siinä vaiheessa kun heräät keskellä yötä tajuttomaan kurkkukipuun, niin toivot että olisit metsässä muitten kanssa. Sitä sairaslomaa ei anneta ihan huvin vuoksi.
Hyvin mahdollista, mutta musta tuntuu että mielummin intin aikana ku vaikka kesälomal. Joskus toi on kuitenki tehtävä. Mikäs on muuten panacodia tehokkaampi kipulääke jotain vois saada? :evil:

Ja D. Yates, uskoisin, että tohon pääsee helpommin ku johonki silmäleikkaukseen. Noitten nielurisojen takia mä saatan olla 24/7 angiinassa yms muussa paskassa.

Odu sanoi:
Ja D. Yates, uskoisin, että tohon pääsee helpommin ku johonki silmäleikkaukseen. Noitten nielurisojen takia mä saatan olla 24/7 angiinassa yms muussa paskassa.

Taitaa vaatia sen, että sairastat heti morttiaikana parit angiinat.

Mä en ainakaan saanut kuin buranan kuussatasia. Antavat varmasti valita, otatko suun kautta vai suppona :curs:

D.Yates sanoi:
Vai että nukutuksessa nykyään! Toista se oli ennen, ihmeelliseksi tissiposkeiluksi mennyt tämäkin :D

Kymmenen vuotta sittan vain morfiinit peliin ja sitten istua jäpitettiin tuolilla elektrodi persiissä. Lääkärisetä repi (niitähän ei leikata vaan revitään irti :hyper: ) ja aina välillä poltteli suonia kiinni. Nenään tuli sellainen hauska palaneen lihan haju, vähän etoi kun ajatteli mikä siellä palaa...

Viikon verran taisi mennä aika totaalisen syömättä, olin kuulemma aika pahan näköinen (siis tavallistakin pahemman). Hyvänä puolena on, että jäätelö helpottaa kurkkua, suosittelen vetämään sitä huolella.

Meikäläinen oli yli 10v. sitten molemmissa leikkauksissa (eri aikaan) ja
kyllä silloin pistettiin poika unten maille.

Back
Ylös Bottom