Kita- ja nielurisaleikkaus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuli kanssa oltua eilen nielurisaleikkauksessa ja joskus 13vuotta sitten olin kitarisaleikkauksessa. Mun mielestä se oli hauska kokemus, piti vain mielessä sen että kohta pääsee taas reenaamaan tosissaan, ilman että on kerran kuukaudessa kipee.. ja ne lääkkeet teki siitä koko leikkauksesta hauskan :hyper: Jos vaan jollain on tarvetta mennä leikkaukseen, niin ei sitä kannata jännittää.. tietysti kaikki on yksilöllistä.

juu ei..
6 vuotta sitten leikattiin nielu- ja kitarisat. Ei siinä ollut musta mitään hauskaa. Jotkut pallopäät sano: -vähä siistii saat vetää himona jätskiä..
Saatana!! Hyvä, että pysty vettä juomaan..
Mun mielestä juurikin noin nielurisat on pahemmat kun ovat tuossa alhaalla.
Mulla meni noin 2 vko parantuessa ja - 7 kg. Ei pystynyt juomaan kuin maitoa ja ravintona oli perunavelliä ilman suolaa. En todellakaan muistele kaiholla.
Mutta kuitenkin suosittelen, koska olen ollut ehkä 2 krt kipeänä tuon leikkauksen jälkeen. :)

Jaahas, näköjään oon spämmäilly tähän threadiin jo aikasemmin. Nielu(ja kita) risaleikkaus suoritettiin tossa toissa talvena. Paras homma ikinä. Mä en ole ollu sen jälkeen kertaakaan oikeesti kipeenä. Pientä nenän valumista, ei muuta. Leikkauksestaki paranin nopeesti, seuraavana aamuna söin kalaa ja keitettyä perunaa.

Tyttöystävälleni juuri tehtiin nielurisojen poisto.

Operaatiohan tapahtuu "kaapimalla" nukutuksessa, tai näin asia minulle ilmaistiin.

Hirveitä kipulääkkeitä hän "joi" viikon verran, jona aikana ei oikein voinut syödä muuta kuin jäätelöä.

Multa poistettiin molemmat risat reilu 10 vuotta sitten. Leikkaus meni kivassa tokkurassa ja alku toipuminenkin ihan kivasti. Mitään kiinteetä en voinu syödä reiluun pariin viikkoon, sattu sen verran niellä. Pahin tuska oli silti se kun kroppa/pää huusi nikotiinia heti leikkauksen jälkeen ja kun sinne tupakille sit meni niin kyllä huusi kurkku ja pää hoosiannaa! Niin kovaa ei oo ees synnytykset sattunu ku se eka henkonen silloin. :whip: Silloin kyllä kiros tupakoimista ja paljon, mut ku ei älynny lopettaa silloin ku se ois ollu suhteellisen helppoa...:rolleyes:
Ai niin varoituksen sana leikkaukseen menijöille: Valitkaa tarkkaan mitä jäätelöä syötte toipilasaikana. En oo sen koommin kyenny syömään grandi jäätelöitä tai valion pikkupikareita. Jotenkin yhdistää ne maut ja koostumukset siihen kipuun ja nielemisen vaikeuteen. :urjo:
Kyllä silloin toipilasaikana tuli todellakin haaveiltua mitä kummallisimmista asioista; Paahtoleipä :kuola: , popcornit:kuola: tuore sämpylä:kuola: eli likipitäen kaikki mikä olis vaatinu pureskelua ja nieleskelyä ja ollu rapeaa pinnalta.
En oo sen koommin sairastanu yhtäkään angiinaa tai vastaavaa, korkeintaan köhää ja tavallista flunssaa, joten kannatti.:thumbs:

Kannattaa ehdottomasti, vähentää sairastelua. Mulla jäi veemäiset kurkkutulehdukset lähes kokonaan pois kun leikattiin. Eikä henki haise yhtä pahalle enää, ei oo sellasta paskan makua suussa jatkuvasti niinkun ennen eikä tuu niitä valkosia töhkiä sieltä kurkusta. Toinen hyöty on, että nukun paremmin kuin ennen, risat oli aika tulehtuneet ja isot.

Taisin olla jonku 2 kuukautta polttamatta leikkauksen jälkeen mut ei tietenkää pitäny lakko :)

Eli vaikka leikkaus on aika vittumainen ja varsinki se muutaman viikon toipumisaika (itellä 4 viikkoa jonka aikana popsin panacodia kuin karkkia), niin se kannattaa koska kitarisojen poisto helpottaa elämää jonkun verran.

Niin siis kitarisahan on ERI asia kun nielurisat. Vaikka kai noita voi yhdessä kutsua kitarisoiksikin, kidastahan ne kummatkin löytyvät :D :pilknus: Nielurisat on nuo nielussa molemmin puolin olevat risat, joihin mm. kerääntyy bakteerimassaa, proppuja. Ja kitarisa taas on tuolla nielun yläosassa, jota ei peilillä katsoessa kurkkuun edes näy. Kitarisa voi ahtauttaa nenänielua, jotenka se leikataan.
Multa on leikattu kitarisa, kun se ahtautti juurikin nenänielua. Hengitin jatkuvasti suun kautta, vaikka se ei siitä mihinkään juuri muuttunut.
Mulla oli tosi "helppo" tuo toimenpide ja toipuminen. Ainoastaan hengitysputken kanssa oli jotain häikkää ollu. Herättyäni sain Panadolia ja heti sit jätskiä. Vähän oli kurkku kipeä, mutta meni tosi nopsaa ohi.

Multakin leikattii kita- ja nielurisat 2.8. Siitä sitte viikko ni haavat aukes uudestaa, ei saatu himas tyrehdytettyy sitä vuotoa ni sairaalaan. Siellä ne sitte ommeltii kii ja seuraavana päivänä himaa. Siin jo lääkärit mietti punasolujen antamista ku hemoglobiinit tippu 160 -> 80.
Kerkesin olla 2 päivää kotona ku umpisuoli tulehtu -> takas sairaalaan. Leikkaus seuraavana päivänä. Hemoglobiinit laski 70. Ennen leikkausta annettii pussi verta ja leikkaksen jälkee toinen. Siinä sitte 5 päivää sairaalas ku oli tulehdusarvot niin korkeel. Tässä oltu nyt toipilaana semmoset 6 viikkoa ja pari päivää sit pukkas viel flunssa päälle. :wall:

No mut nyt hemoglobiinit 124 ja toi flunssa alkaa jo vähä hellittää et parempaa suuntaa ollaa menos:thumbs:

Sori mut oli pakko avautuu alko vaa wihlottaa nii helvetisti :D

Edit: tais tulla vähä sekava viesti, lukekoon ken jaksaa :D

Mulla on parhaillaan joku tulehdus nyt. Heräsin siihen että syljen mukana alko tulemaan verta. Mitään ei ole pystynyt nielemään viikon aikana, ja nyt houkuttaa vielä vähemmän. Soitettiin ensineuvontaan ja sanoivat että normaalia, et huomenna sit mahdollisesti leikkaukseen. Periaatteessa homma on ihan okei, mutta vierastan jo ajatuksena mitään oman veren nielemistä, että enää ei sen puoleen edes nukutakkaan.

Nielurisat on leikattu joskus 15-vuotiaana, nukutuksessa ja muuten ihan ok, mutta olin viikko syömäti mitään lämmintä tai kiinteetä, kun ei vaan kyenny. Elin jäätelöllä viikon.

Hyvä juttu tossa oli se, että niihin aikoihin sairastin angiinan monta kertaa vuodessa ja leikkauksen jälkeen oon kerran tainnu sen saada.

Vituttaa muuten kaikki lässynlässynpaskalääkärit jotka kerta kerran jälkeen sano että "leikkaus saattas olla avuksi tuohon jatkuvaan angiinaan, mutta katotaan nyt penisilliinikuurilla vielä tää kerta". On se nyt perkele, meni kuitenkin useampi vuosi sairastellessa, ja ton takia... Vittu että pistää vieläki vihaks.

Tales, mikä on normaalia? Veren vuotaminen kipeästä kurkusta??

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanoivat neuvonnassa että se on normaalia tulehduksen jälkeen, odottakaa huomiseen...

edit. jokatapauksessa tää on mulle niin luonnoton tilanne että mä en viitsi nukkua ennenkuin pakosti simahdan. en oo ennen verta sylkenyt, ja kuten sanoin en koe sitä nytkään mitenkään luonnolliseksi.

Itseltä poistettiin kans nielu- ja kitarisat inttiaikoina 2004. Sitä oli edeltänyt sairastelua puolitoistavuotta, joten tuli todellakin tarpeeseen. Intin lääkäri suhtautui asiaan aluksi varsin nihkeästi. Myöntyi lopulta kuitenkin, kun sanoin, että on pakko sit mennä yksityiselle, jos se ei tosiaan pysty pistämään lähetettä tilkkaan. Tilkassa palvelu olikin sitten täydellistä.:5: Kunpa sellainen paikka vielä olisi tarjolla.

Itse leikkaus suoritettiin hereillä, mutta oli lähinnä miellyttävä kokemus, kun sai olla kohtuullisen huumattuna. Osallistuin siinä samalla johonkin kipulääkekokeiluun, missä sain ilmeisesti lumelääkettä ja sain sitten itse annostella lisäksi morfiiinia. Harmi vain ettei morfiini auta käytännössä juurikaan kurkkukipuun jostain syystä, mutta helvetin paha olo siitä tuli. Muutama päivä menikin mukavasti oksennellessa veriä mahasta. Viikko sairaalassa ja viikko kotihoitoa ei ollut ollenkaan liioittelua, sillä kivut hellittivät vasta kotihoidon viimeisillä päivillä. Tyyli oli se että vesitilkan joi, niin korvia särki puoli tuntia melkoisen ikävästi. Mansikkakiisseli meni rakenteensa alas helpommin joten tyhjensinkin sitten siinä viikon aikana Tilkan kiisselivarastot:D

Elämän laatu on parantunut huomattavasti risojen poiston jälkeen, joten suosittelen leikkausta lämpimästi, jos sinulla on ns. "krooninen angiina". Itsellä se oli sellaista, että antibioottikuurin aikana valkoiset proput poistuivat nielusta, mutta viimeisen puolen vuoden ajan niitä oli muuten jatkuvasti.

mulla ollu vuoden ajan angiinaa ja kuumetta. eilen oli leikkaus ja hyvin helpottaa ku semmoset lääkkeet sai:wtf: toivottavasti pääsis taas kunnolla vaan syömään ja treenaamaan:whip:

Meikäläiseltä leikattiin nielurisat ja makasin sängyssä 3vk.
Parin ekan päivän jälkeen kurkku aukeili ja pari kertaa pimpulanssilla sairaalaan tyrehdyttelemään.
Painoa putosi tuona aikana ~6-7kg kun verta lähti eikä oikeen syömäänkään pystynyt muutakun jätskiä, sitäkin vaivalloisesti.

Ei tee hyvää salireenille kyseinen leikkaus

Itse oon miettiny jos leikkaukseen menis. Kuorsaan todella kovaa öisin ja hengityspysähdyksiäkin on. Angiinaa välillä sairastellu ja just söin antibiootteja koska nielusta löytyi jotain bakteereja. Huomenna röntgeniin... oon vaan vähän skeptinen yleistä terveydenhuoltoa kohtaan. Pistävätkö leikkaukseen jos seurauksena on "ainoastaan" elämänlaadun paraneminen? Ärsyttävää tää kuorsailu ja pakottava nieleskely.

Ei pysty syömään mitään ilman lääkkeitä. Kurkku on vaan niin helvetin kipeä ton leikkauksen jälkeen. Multa siis leikattiin molemmat, kita- ja nielurisat.

Jep itellä oli mätäpaise kurkussa, nielurisat poissa 5 vk ilman salia koska kerran avautu haavat ja taas toiset 2vk ilman salia, hieman vitutti kyllä mut on taas päässy takas salirytmiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom